Gå til innhold

Jeg har varslet på jobb og nå har arbeidsgiver røper identiteten min i Teams-kanal 😱

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om noen her med juridisk kompetanse eller kunnskap om varsling kan gi meg noen pekepinn på alvoret her. 

Saken er den at jeg har varslet ang en mellomleder på jobb etter to år med mange, graverende hendelser rettet mot meg og en annen ansatt. Jeg varslet muntlig for mange måneder siden men selv om alt var alvorlig, så ble det ikke behandlet som varsel før jeg leverte skriftlig nå nylig. Fagforeningen er påkoblet men np har det skjedd noe jeg ikke får bistand om før etter påsken. 

Øverste leder informerte to team i en avdeling om varselet (ca 15-20 personer) under et møte. Avslørte identiteten min og  ga beskjed om at det «ikke må prates om med andre». Men det har jo såklart blitt gjort og ryktet har spredt seg som ild i tørt gress blant over 100 ansatte at jeg er varsler. Jeg ble ikke informert i forkant at dette skulle gjøres. Ble informert selv om det på ryktebørsen. Og i går, så sendte øverste leder ut en melding om dette i en teams-kanal som flere titalls personer er tilknyttet. Med navnet mitt og omvarslede ute på teams. Jeg ble heller ikke informert om dette. 

jeg har varslet åpent, dvs at det har vært i orden for meg at omvarslede vet hvem jeg er. Men jeg har henvist til Arbeidstilsynet sine sider i varselet som skriver svart på hvitt at min identitet skal være anonym for andre som det ikke er høyst nødvendig vet min identitet for å behandle varselet. Nå er jeg stemplet som varsler blant 100 stykker. 

Jeg har ingen vern mot gjengjeldelse for dette, i årene som kommer og nå. Jeg jobber i et fagfelt som er et tett miljø i dette fylket og jeg har varslet på en om har bygget seg nettverk i 30 år i bransjen mens jeg har noen få år. Dette kan forfølge meg i mange år. 

Jeg har brukt lang tid på å bygge meg opp og nå er det rett i kjelleren igjen i påsken. Etterhvert som konsekvensene av dette for meg synker mer og mer inn så kjenner jeg at dette blir for mye. 

Det må jo være brudd på GDPR og mitt personvern. Jeg har ikke hatt noe å si på dette og har aldri godkjent at det skulle bli kjent for alle at jeg har varslet. Jeg har stolt på at arbeidsgiver har behandlet dette etter føringer av Arbeidstilsynet som sier at min identitet skal være anonym utenom når det er strengt nødvendig at den avsløres for noen. 

i tillegg har de sagt at det vil bli gjort undersøkelser og hvorfor. Dette betyr jo at undersøkelsene er biased i utgangspunktet da de som ikke har fått denne behandlingen kanskje synes jeg er urimelig og synes synd på leder. Det ryktes også at det skal ha vært omvarslede som ba om at denne infoen skulle offentliggjøres. Det er en stor statlig organisasjon. 

Jeg skal kontakte advokat og jeg lurer på hvem jeg skal bruke? Er det noen her som har vært borti lignende? Hvor skal jeg starte med dette? Håper noen her vet noe, kan noe - ett eller annet. Jeg går inn i påsken helt i villrede og fortvilelse 🙏🏻

Anonymkode: 249f5...b6c

• Liker 1
  • Hjerte 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har dere ikke et verneombud, en tillitsvalgt, eller evt en fast person som tar seg av varsler i bedriften som du kan prate med til uka dersom fagforeningen ikke er tilgjengelig? Evt ta kontakt med sjefen til sjefen til sjefen og varsle der også og fortell hva som har skjedd - det er jo krise? 

Men nå som katta er ute av sekken står du vel fritt til å fortelle din versjon, og også din versjon av hva som er varslet om og hvorfor. Og ar du har tatt det opp tidligere, men at det ikke ble tatt alvorlig, så da var dette siste utvei? Ikke skam deg over å varsle om ulovlige forhold! Det er vel hellere den du har varslet mot som bør være bekymret nå for det som har foregått, og ikke deg ❤️ Forøvrig liker folk at noen tør å stå opp for seg selv og urettferdighet, så du blir nok hellere betraktet som tøff enn som en bråkmaker. Det er egentlig ikke så verst tenker jeg, det står helt avgjort respekt av det!

Anonymkode: 13117...670

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten. Husk å dokumentere, dokumentere, dokumentere. Ta screenshots av teams, man kan både endre og slette meldinger der.

De som har sagt ifra til deg muntlig hva de har hørt - få dem til å sende det til deg skriftlig. Her kan det nok rulle hoder på ledernivå om det er alvorlig nok.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Klart han ba om at varslet skulle offentliggjøres sånn at fokuset kunne flyttes fra selve det kritikkverdige til at du er en varsler. Manipulering på høyt plan. 

Kontakt fagforening og be om advokat, eller skaff deg din egen. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre ikke unikt. Har en kollega som varslet om at en annen kollega ble mobbet/trakassert. Varslers identitet ble røpet, med det resultat at mobberne vendte seg dit i stedet, og min kollega har nå blitt trakassert på jobb i lengre tid. Helt absurd at ledelsen har latt dette pågå så lenge. Jeg er dypt imponert over min kollega som fortsatt står på beina i denne shittstormen.

Kanskje ikke veldig konstruktivt innspill, beklager det. 

Jeg ville kontakta fagforening, tillitsvalgt (om du stoler på vedkommende) og advokat. 

Anonymkode: 3fce2...cc9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er dessverre ikke unikt. Har en kollega som varslet om at en annen kollega ble mobbet/trakassert. Varslers identitet ble røpet, med det resultat at mobberne vendte seg dit i stedet, og min kollega har nå blitt trakassert på jobb i lengre tid. Helt absurd at ledelsen har latt dette pågå så lenge. Jeg er dypt imponert over min kollega som fortsatt står på beina i denne shittstormen.

Anonymkode: 3fce2...cc9

Min erfaring er også at varsling stort sett går ut over varsleren, synd, men sant. 

Anonymkode: fd2f0...c6d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man må ikke finne på å varsle. Er det slike forhold må man bare flykte fra den arbeidsplassen. 

Anonymkode: 4885e...4a5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere sier: kontakt fagforeningen din, de hjelper deg med advokatbistand. Hvis du ikke er organisert, så kontakt en advokat som er god på arbeidsrett. 

Anonymkode: 5a37b...4d3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"stemplet som varsler"

Varsler er en hedersbetegnelse. Jeg har satt det opp på cv-en.

Anonymkode: 7e56e...d8e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen tjener på å bli "varsler" i dag - og derfor går alt til helv....

Anonymkode: 6604c...263

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man må ikke finne på å varsle. Er det slike forhold må man bare flykte fra den arbeidsplassen. 

Anonymkode: 4885e...4a5

Selvfølgelig skal man varsle! Hvis man jobber på en arbeidsplass der man ikke kan det uten å bli utstøtt og dømt er kulturen på den arbeidsplassen på nivå med Dubais behandling av kvinner som har blitt voldtatt. Så, ja, da bør man definitivt slutte, men ikke før man har varslet og ropt høyt om hvor ille det er.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Du skulle aldri ha varslet. Det er alt for farlig for din psykiske og fysiske helse og kan ende med uførhet og noen ganger selvmord. 

Se om du finner en måte å komme deg bort derifra. Ta ut alt av ferie og søk nye jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe sine egne saker på jobben. Alltid!

Vil man passe andres saker prøver man å bli tillitsvalgt eller politiiker. Blir man valgt får man tillit til å passe andres saker, og skal gjøre det. Hvis ikke, NOT!

Endret av bare innom en tur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner ikke holdning fagforening,stå på krava osv. 

Hadde byttet jobb hvis ikke jeg hadde trivdes,blitt mobbet eller trakassert av ledelse.

En bedrift er avhengig av et godt rykte for å få gode hoder, ingen som gidder å jobbe i et firma som er kjent for dårlig kultur

Anonymkode: 7cff2...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags ting har du varslet om?

En «ekte» varsling, som gjelder konkrete regel- eller lovbrudd? F eks som ministerens masteroppgave, korrupsjon ifbm anskaffelser (kontrakt til fetterens firma framfor beste tilbud), brudd på sikkerhetsbestemmelser?

Eller mener du at du har sagt fra om dårlig personalbehandling eller ledelse innen felter med mer skjønn? Sjefen har gitt oppgavene til x og y i stedet for deg og kollegaen. Du mener helt klart dere burde fått oppgavene som mest kvalifisert, men sjefen mener x og y har andre kvalifikasjoner som teller mer, ønsker å gi dem mer utvikling e l. Altså ting der det ikke er noen fasit, men mer ulike syn på ting?

Jeg spør fordi det fra innlegget ditt virker litt som vi er i tilfelle 2, og det er mye vanskeligere å nå noen vei med.

Anonymkode: 66585...018

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke holdning fagforening,stå på krava osv. 

Hadde byttet jobb hvis ikke jeg hadde trivdes,blitt mobbet eller trakassert av ledelse.

En bedrift er avhengig av et godt rykte for å få gode hoder, ingen som gidder å jobbe i et firma som er kjent for dårlig kultur

Anonymkode: 7cff2...398

Nei, og nettopp derfor er bedrifter tjent med at noen sier fra slik at de kan sette inn tiltak dersom ting utvikler seg i feil retning eller enkeltpersoner begynner å ødelegge for miljøet.

Jeg har også varslet en gang, og det var utelukkende av lojalitet til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 39fd9...bc4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fagforeningen er påkoblet men np har det skjedd noe jeg ikke får bistand om før etter påsken. 

Hvorfor kan du ikke få bistand før etter påske? 

Det som har skjedd er så graverende at jeg hadde tatt kontakt med fagforeningen sentralt på mandag. De skal ha folk tilgjengelig, mandag er vanlig arbeidsdag, selv om mange har fri.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skal kontakte advokat og jeg lurer på hvem jeg skal bruke?

Du skal bruke fagforeningens advokat. Det er nettopp slike ting fagforeningskontingenten dekker.

Advokat er kostbart. Hvis det går så langt som til en rettssak så koster det fort flere hundre tusen.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg lurer på om noen her med juridisk kompetanse eller kunnskap om varsling kan gi meg noen pekepinn på alvoret her. 

Saken er den at jeg har varslet ang en mellomleder på jobb etter to år med mange, graverende hendelser rettet mot meg og en annen ansatt. Jeg varslet muntlig for mange måneder siden men selv om alt var alvorlig, så ble det ikke behandlet som varsel før jeg leverte skriftlig nå nylig. Fagforeningen er påkoblet men np har det skjedd noe jeg ikke får bistand om før etter påsken. 

Øverste leder informerte to team i en avdeling om varselet (ca 15-20 personer) under et møte. Avslørte identiteten min og  ga beskjed om at det «ikke må prates om med andre». Men det har jo såklart blitt gjort og ryktet har spredt seg som ild i tørt gress blant over 100 ansatte at jeg er varsler. Jeg ble ikke informert i forkant at dette skulle gjøres. Ble informert selv om det på ryktebørsen. Og i går, så sendte øverste leder ut en melding om dette i en teams-kanal som flere titalls personer er tilknyttet. Med navnet mitt og omvarslede ute på teams. Jeg ble heller ikke informert om dette. 

jeg har varslet åpent, dvs at det har vært i orden for meg at omvarslede vet hvem jeg er. Men jeg har henvist til Arbeidstilsynet sine sider i varselet som skriver svart på hvitt at min identitet skal være anonym for andre som det ikke er høyst nødvendig vet min identitet for å behandle varselet. Nå er jeg stemplet som varsler blant 100 stykker. 

Jeg har ingen vern mot gjengjeldelse for dette, i årene som kommer og nå. Jeg jobber i et fagfelt som er et tett miljø i dette fylket og jeg har varslet på en om har bygget seg nettverk i 30 år i bransjen mens jeg har noen få år. Dette kan forfølge meg i mange år. 

Jeg har brukt lang tid på å bygge meg opp og nå er det rett i kjelleren igjen i påsken. Etterhvert som konsekvensene av dette for meg synker mer og mer inn så kjenner jeg at dette blir for mye. 

Det må jo være brudd på GDPR og mitt personvern. Jeg har ikke hatt noe å si på dette og har aldri godkjent at det skulle bli kjent for alle at jeg har varslet. Jeg har stolt på at arbeidsgiver har behandlet dette etter føringer av Arbeidstilsynet som sier at min identitet skal være anonym utenom når det er strengt nødvendig at den avsløres for noen. 

i tillegg har de sagt at det vil bli gjort undersøkelser og hvorfor. Dette betyr jo at undersøkelsene er biased i utgangspunktet da de som ikke har fått denne behandlingen kanskje synes jeg er urimelig og synes synd på leder. Det ryktes også at det skal ha vært omvarslede som ba om at denne infoen skulle offentliggjøres. Det er en stor statlig organisasjon. 

Jeg skal kontakte advokat og jeg lurer på hvem jeg skal bruke? Er det noen her som har vært borti lignende? Hvor skal jeg starte med dette? Håper noen her vet noe, kan noe - ett eller annet. Jeg går inn i påsken helt i villrede og fortvilelse 🙏🏻

Dette høres virkelig ikke bra ut!

Forstår ikke hvorfor du får så mange kritiske kommentarer her. Hva du varslet om er jo ikke relevant, det vi diskuterer er arbeidsgivers håndtering av varselet ditt.

Jeg har ikke noen gode råd å gi deg, annet enn å ta screenshots, dokumentere og ta kontakt med Arbeidstilsynet / fagforening på mandag.  De kan gi deg hode råd i denne saken.

Er ikke helt oppdatert på jusen her, men vil anta at en slik publisering av navnet ditt kan betraktes som en slags gjengjeldelse fra arbeidsgiver. Vil også tro at det er brudd på GDPR.

Sender gode tanker til deg, TS. Det er mange som tror at statlige og kommunale arbeidsgivere er flinke til å følge arbeidsmiljøloven, men etter min erfaring finnes det statlige arbeidsgivere som er lite profesjonelle på dette området. 

Anonymkode: 39fd9...bc4

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndteringen og outingen av deg som varslet er så kritikkverdig som du får det, og det kan hende du har en juridisk sak. 

Vet dog ikke om jeg hadde tatt kampen mot arbeidsgiver her. Det er litt for mye i gråsona til det.

Skaden har skjedd, og skaden vil kun ramme deg. Jeg er usikker på hva du får igjen for å gå til "sak" mot arbeidsgiver. Det fører bare til enda mer belastning og kanskje enda mer skade på veien. Skal du gå til sak så holder det ikke med hobbybaserte fagforeninger. Da må advokater inn. Og det blir gjerne dyrt.
Og instanser som Arbeidstilsynet gir blaffen i saker som dine.

Jeg ville brukt påska på å søke etter jobber, og for å finne meg en vei ut av hele problemet. 

Endret av Bombasi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva slags ting har du varslet om?

En «ekte» varsling, som gjelder konkrete regel- eller lovbrudd? F eks som ministerens masteroppgave, korrupsjon ifbm anskaffelser (kontrakt til fetterens firma framfor beste tilbud), brudd på sikkerhetsbestemmelser?

Eller mener du at du har sagt fra om dårlig personalbehandling eller ledelse innen felter med mer skjønn? Sjefen har gitt oppgavene til x og y i stedet for deg og kollegaen. Du mener helt klart dere burde fått oppgavene som mest kvalifisert, men sjefen mener x og y har andre kvalifikasjoner som teller mer, ønsker å gi dem mer utvikling e l. Altså ting der det ikke er noen fasit, men mer ulike syn på ting?

Jeg spør fordi det fra innlegget ditt virker litt som vi er i tilfelle 2, og det er mye vanskeligere å nå noen vei med.

Anonymkode: 66585...018

Takk for svar alle. Det er i en gråsone mellom disse. Mye manipulerende atferd men det handler ikke om at jeg ikke har fått oppgaver eller ansvar. Det er mye som er sagt og gjort, noen ganger med andre til stede som bekrefter og andre ganger til bare meg eller kollegaer. Men det er utsagn som er helt borti natta ikke greit å si altså. Det er det enighet om blant alle. Blant annet har han sagt til en kollega av meg at hun burde være redd han, han er leder og hvordan hun tør å motsi han. 

Det er egentlig ikke varselet onsdag selv jeg ønsker innspill på. Det støttes av fagforening og av flere kollegaer. Men det er dette at arbeidsgiver med hensikt og overlegg har avslørt min identitet til ryktebørsen på jobben. De har bare tatt en beslutning som vil bli hengende ved meg resten av arbeidslivet. Jeg er helt knust. 

• Liker 3
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...