Gå til innhold

Er det noen paramedics her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I utgangspunktet så har du kun ambulanse(fag)arbeider og paramedisiner nå, paramedic får de ikke kalle seg lenger de som feks gikk på hil (fagarbeidere som tok tilleggsutdanning på høyskole 60 studiepoeng). Du kan Google eller sjekke på feks fagforbundet eller Delta sine sider hva de forskjellige lønnstrinn er, jeg husker ikke i hodet. Som sykepleier kunne jeg skrive av noen av grunnfagene når jeg gikk paramedisin, men ikke alt. Og i tillegg må du ha praksis.

Noen sykepleiere har tatt fagbrev i ambulansefag, det kan du som privatist men man må ha x antall timer praksis (husker ikke om det er ett eller to årsverk).

For de som spør om fysikk. Selv er jeg 160cm høy og veier 60kg. Det går fint. Men en fordel å trene jevnt styrke for å innga skader. Det blir jo endel brå løft etc, og du er jo alene med en makker som regel. Så vet du aldri når du plutselig må en tur opp i skogen eller opp en bakketopp, eller høyblokker uten heis og mye utstyr -så fysisk god form er ganske viktig. 

Anonymkode: 24651...e6d

Hvordan blir forskjellen på deg og en makker på 185 og 90 kilo? Løfter dere likt, eller vil din makker få et tyngre løft enn deg? 

Anonymkode: 3a232...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan blir forskjellen på deg og en makker på 185 og 90 kilo? Løfter dere likt, eller vil din makker få et tyngre løft enn deg? 

Anonymkode: 3a232...4d0

🙂 Litt vanskelig å svare bastant/sort-hvit på det spørsmålet da jeg bare kan svare for meg selv… Men jeg er ganske sikker på at ingen av mine makkere har opplevd å måtte løfte mer en meg. Jeg tar like ofte overkropp-ende (som er tyngst), bærer det tyngste av utstyret, jogger de lengste bakkene som de som er «større» en meg. Det er 95% teknikk, så det jeg faktisk opplever er at jeg nå etter mange år (startet som assistent for over 15år siden) har jeg mindre problemer en de guttene som startet likt med meg. Rett og slett fordi at for å kompensere for min høyde og styrke så har jeg måtte trene jevnt og vært god på teknikk. Der de som er «sterkere» ikke har vært så nøye på teknikk når de var yngre nå sliter med dårlig rygg, skuldre og knær så har jeg lite kroppslig slitasje. Tror aldri min størrelse har begrenset arbeidet, som jeg kan komme på, og jeg har noen 1000 oppdrag bak meg ☺️

Anonymkode: 24651...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

🙂 Litt vanskelig å svare bastant/sort-hvit på det spørsmålet da jeg bare kan svare for meg selv… Men jeg er ganske sikker på at ingen av mine makkere har opplevd å måtte løfte mer en meg. Jeg tar like ofte overkropp-ende (som er tyngst), bærer det tyngste av utstyret, jogger de lengste bakkene som de som er «større» en meg. Det er 95% teknikk, så det jeg faktisk opplever er at jeg nå etter mange år (startet som assistent for over 15år siden) har jeg mindre problemer en de guttene som startet likt med meg. Rett og slett fordi at for å kompensere for min høyde og styrke så har jeg måtte trene jevnt og vært god på teknikk. Der de som er «sterkere» ikke har vært så nøye på teknikk når de var yngre nå sliter med dårlig rygg, skuldre og knær så har jeg lite kroppslig slitasje. Tror aldri min størrelse har begrenset arbeidet, som jeg kan komme på, og jeg har noen 1000 oppdrag bak meg ☺️

Anonymkode: 24651...e6d

ok. Jeg hørte om en arbeidskonflikt hvor en dame følte seg skvist ut av jobben da hun ikke løftet likte tung som de store mannfolka. 

Anonymkode: 3a232...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

🙂 Litt vanskelig å svare bastant/sort-hvit på det spørsmålet da jeg bare kan svare for meg selv… Men jeg er ganske sikker på at ingen av mine makkere har opplevd å måtte løfte mer en meg. Jeg tar like ofte overkropp-ende (som er tyngst), bærer det tyngste av utstyret, jogger de lengste bakkene som de som er «større» en meg. Det er 95% teknikk, så det jeg faktisk opplever er at jeg nå etter mange år (startet som assistent for over 15år siden) har jeg mindre problemer en de guttene som startet likt med meg. Rett og slett fordi at for å kompensere for min høyde og styrke så har jeg måtte trene jevnt og vært god på teknikk. Der de som er «sterkere» ikke har vært så nøye på teknikk når de var yngre nå sliter med dårlig rygg, skuldre og knær så har jeg lite kroppslig slitasje. Tror aldri min størrelse har begrenset arbeidet, som jeg kan komme på, og jeg har noen 1000 oppdrag bak meg ☺️

Anonymkode: 24651...e6d

Er det forøvrig høydekrav i yrket?, når er man for liten til å ha den jobben?

Anonymkode: 3a232...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ok. Jeg hørte om en arbeidskonflikt hvor en dame følte seg skvist ut av jobben da hun ikke løftet likte tung som de store mannfolka. 

Anonymkode: 3a232...4d0

Tja, hva skal man si. Har da møtt min del diskriminering opp igjennom, så tviler ikke på historien. Møtte selv tidlig på en som ville «bevise» at jenter ikke hadde noe i yrket å gjøre (dette var på bygda, og jeg var ca den andre jenta de noen gang hadde hatt der). Jeg måtte ta alle løft alene og alt utstyr. Først den dagen jeg bar ut en 120kg gammel mann alene så han på meg og sa, «ok, du er godtatt». J@vla idioten, tenkte jeg da 🙄

Anonymkode: 24651...e6d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det forøvrig høydekrav i yrket?, når er man for liten til å ha den jobben?

Anonymkode: 3a232...4d0

Ikke noe lovmessig krav. Men hver tjeneste er under hvert helseforetak, og noen avdelinger har nok hatt det. Når jeg startet hadde min tjeneste 1,60 som nedre grense og 1,95 som øvre. Men det har de gått bort fra nå. Må huske at før så hadde man ikke bærestoler, sklibrett , madrasser osv som nå (var 0 fokus på HMS), nå har man så mange hjelpemidler at høyde og styrkeforskjellen er ganske irrelevant. Når det er sagt så er det lurt å være i form, plutselig er det løft med «kalde» muskler, eller inn i marka i knehøy snø. Da er det lurt å ha litt grunnstyrke og kondisjon. Men har møtt høye, muskuløse menn som ikke klarer det fysiske i jobben også, for å si det sånn.

Anonymkode: 24651...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...