Gå til innhold

Er det noen paramedics her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva jobber dere med?

Anonymkode: b5ea2...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke «paramedics», men har autorisasjon som paramedisiner. Jobber i et helseforetak sin ambulanseavdeling.

Anonymkode: 24651...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva jobber dere med?

Anonymkode: b5ea2...d48

Ambulanse.

Anonymkode: e7fb4...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke «paramedics», men har autorisasjon som paramedisiner. Jobber i et helseforetak sin ambulanseavdeling.

Anonymkode: 24651...e6d

Trives du?

Anonymkode: 4c622...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trives du?

Anonymkode: 4c622...d8e

Ja. Jeg arbeider jo med det jeg utdannet meg til. Hvordan det?

Anonymkode: 24651...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Jeg arbeider jo med det jeg utdannet meg til. Hvordan det?

Anonymkode: 24651...e6d

Det er jo ingen selvfølge at du trives selv om du jobber med det du har utdannet deg til. Ref. alle trådene om f.eks. sykepleiere og lærere  som vil omskolere seg.

Vurderer yrket selv, derfor jeg lurte :)

Anonymkode: 4c622...d8e

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke «paramedics», men har autorisasjon som paramedisiner. Jobber i et helseforetak sin ambulanseavdeling.

Anonymkode: 24651...e6d

Hva tenker du er forskjell på paramedic og paramedisiner? Paramedics er i flertall, regner med du bare er én ja. Er alle like spydige som deg?😊

Anonymkode: b5ea2...d48

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Jeg arbeider jo med det jeg utdannet meg til. Hvordan det?

Anonymkode: 24651...e6d

Stått opp på feil fot i dag? 

Anonymkode: c17b1...6f4

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ingen selvfølge at du trives selv om du jobber med det du har utdannet deg til. Ref. alle trådene om f.eks. sykepleiere og lærere  som vil omskolere seg.

Vurderer yrket selv, derfor jeg lurte :)

Anonymkode: 4c622...d8e

Ja, det var ikke spydig mens selv om jeg ser flere i tråden leste det som det 🙂 «hvordan det?» var underforstått «var det noe spesielt i yrket du lurte på, eller er det fordi du vurderer det selv?»

I motsetning til sykepleiere så arbeider vi langt mer selvstendig , og med medisinske fullmakter. Det er en av flere grunner til at jeg valgte å videreutdanne meg til paramedisiner (var sykepleier et kvarter før jeg fant ut at det kom jeg ikke til å trives i), samt at akuttmedisin var et fag jeg fant spennende.

Anonymkode: 24651...e6d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker du er forskjell på paramedic og paramedisiner? Paramedics er i flertall, regner med du bare er én ja. Er alle like spydige som deg?😊

Anonymkode: b5ea2...d48

Forskjellen er at Paramedisiner er beskyttet tittel, og det er forskjell på paramedic (tidligere/litt anderledes utdannelse og arbeidsoppgaver/muligheter og lønnstrinn) og paramedisiner autorisasjon (relativt nytt). Det jeg skrev var ikke ment spydig, trist at du leste det slik. Tekst blir jo tolket etter leserens indre stemme. Var blid som en sol jeg, men satt på bussen mens jeg skrollet tankeløst i forumet og skulle brått av så trykket «svar» uten å tenke mer over det.

Anonymkode: 24651...e6d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er at Paramedisiner er beskyttet tittel, og det er forskjell på paramedic (tidligere/litt anderledes utdannelse og arbeidsoppgaver/muligheter og lønnstrinn) og paramedisiner autorisasjon (relativt nytt). Det jeg skrev var ikke ment spydig, trist at du leste det slik. Tekst blir jo tolket etter leserens indre stemme. Var blid som en sol jeg, men satt på bussen mens jeg skrollet tankeløst i forumet og skulle brått av så trykket «svar» uten å tenke mer over det.

Anonymkode: 24651...e6d

Ok, da har jeg misforstått.

Hvordan er lønnen? Så det finnes ambulansearbeider, paramedic og paramedisiner? Vet du lønnen for alle 3? Du sier du videreutdannet deg fra sykepleier, er det en mulighet altså? 

Anonymkode: b5ea2...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det være kvinne i ambulanse-yrket?  Bør man være veldig høy, sterk og kraftig for å kunne stå i jobben?

Anonymkode: 3a232...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, da har jeg misforstått.

Hvordan er lønnen? Så det finnes ambulansearbeider, paramedic og paramedisiner? Vet du lønnen for alle 3? Du sier du videreutdannet deg fra sykepleier, er det en mulighet altså

Anonymkode: b5ea2...d48

Slik jeg har forstått det kan man ta fagbrev som sykepleier, og deretter nasjonal paramedic eller noe sånt. For å få autorisasjon som paramedisiner tror jeg du må ta bachelor i paramedisin, sykepleier eller ei. 

 

Anonymkode: 4c622...d8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er det være kvinne i ambulanse-yrket?  Bør man være veldig høy, sterk og kraftig for å kunne stå i jobben?

Anonymkode: 3a232...4d0

Neppe. Mye dreier seg om teknikk, men å være 160 kilo og i dårlig form er vel neppe ideelt. 

Anonymkode: 1bf37...02d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slik jeg har forstått det kan man ta fagbrev som sykepleier, og deretter nasjonal paramedic eller noe sånt. For å få autorisasjon som paramedisiner tror jeg du må ta bachelor i paramedisin, sykepleier eller ei. 

 

Anonymkode: 4c622...d8e

Nå er du på bærtur…

Anonymkode: 92be7...d3c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slik jeg har forstått det kan man ta fagbrev som sykepleier, og deretter nasjonal paramedic eller noe sånt. For å få autorisasjon som paramedisiner tror jeg du må ta bachelor i paramedisin, sykepleier eller ei. 

 

Anonymkode: 4c622...d8e

Sykepleiere har da ikke fagbrev… hvorfor svare i en tråd når du absolutt ikke har peiling?

Anonymkode: 2dbeb...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sykepleiere har da ikke fagbrev… hvorfor svare i en tråd når du absolutt ikke har peiling?

Anonymkode: 2dbeb...aca

Når de jobber i ambulansen som sykepleier så kan du ta fagbrev i ambulansefag, det var det jeg mente ! Sykepleier selv er jo selvsagt ikke fagbrev 😂

Anonymkode: 4c622...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet jobb fra ambulanse etter 9 år, ikke på grunn av selve jobben, men miljø på stasjonen og dårlig leder. Og så kan jo så klart lønna bli en hel del bedre, men sånn føler man det vel nesten i fleste yrker. 
Der jeg jobbet var det også lange skift og langt til sykehus, så endte nesten alltid med overtid i etterkant av en allerede lang vakt. Det ble ikke forenlig med et familieliv. Men selve innholdet i jobben og kollegaer som har blitt venner for livet har jeg satt stor pris på. Jeg tar vikar vakter den dag idag for å være oppdatert, men har byttet hovedjobb og trives veldig med det. (Utdannet meg på nytt, ikke helse)

Anonymkode: 41590...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ok, da har jeg misforstått.

Hvordan er lønnen? Så det finnes ambulansearbeider, paramedic og paramedisiner? Vet du lønnen for alle 3? Du sier du videreutdannet deg fra sykepleier, er det en mulighet altså? 

Anonymkode: b5ea2...d48

I utgangspunktet så har du kun ambulanse(fag)arbeider og paramedisiner nå, paramedic får de ikke kalle seg lenger de som feks gikk på hil (fagarbeidere som tok tilleggsutdanning på høyskole 60 studiepoeng). Du kan Google eller sjekke på feks fagforbundet eller Delta sine sider hva de forskjellige lønnstrinn er, jeg husker ikke i hodet. Som sykepleier kunne jeg skrive av noen av grunnfagene når jeg gikk paramedisin, men ikke alt. Og i tillegg må du ha praksis.

Noen sykepleiere har tatt fagbrev i ambulansefag, det kan du som privatist men man må ha x antall timer praksis (husker ikke om det er ett eller to årsverk).

For de som spør om fysikk. Selv er jeg 160cm høy og veier 60kg. Det går fint. Men en fordel å trene jevnt styrke for å innga skader. Det blir jo endel brå løft etc, og du er jo alene med en makker som regel. Så vet du aldri når du plutselig må en tur opp i skogen eller opp en bakketopp, eller høyblokker uten heis og mye utstyr -så fysisk god form er ganske viktig. 

Anonymkode: 24651...e6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...