Gå til innhold

Spleiselag eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det er helt ok at folk tar med seg en rett og/eller alkohol om noen stiller hjemmet sitt til disposisjon for en felles feiring. F.eks julaften, 17. mai osv. Også helt ok å bli bedt om å bake en kake til bryllup, konfirmasjon o.l.Men å be om det til egen bursdag er vel litt uvanlig? 

Vi hadde mye spleiselag da vi var mellom 20 og 30 år. Da var det veldig vanlig. Nå er jeg over 50, og har ikke vært borti det på mange år, bortsett fra å ta med kake. Men kan ikke si at jeg hadde reagert om jeg hadde blitt bedt om å ta med en rett. Hadde ikke hengt meg opp i det, eller sett på det som et problem. Bare hyggelig å hjelpe til.

Anonymkode: 9c8a5...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg ble 30 inviterte jeg til spleiselag. Dårlig råd dengang. Dette ble en helaften med gode venner. I dag hadde jeg nok møtt opp på spleiseparty, med forbehold.

Om du er 30 eller 50. Spleiseparty er alltid gøy. Du vet ikke hva som kommer på bordet. Jeg elsker forskjellig mat. Har vært med på avslutning av ID noen ganger. Der er mat fra alle verdensdeler. Elsker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleiselag i bursdag er bare sært , kunne ikke falt meg inn i halvsøvne å invitere og samtidig be gjester ta med mat

Anonymkode: 02c5d...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 12.26):

Spleiselag eller ikke?

Har blitt invitert i bursdagen til ei venninne. Vi blir ca. 8 jenter Dette er ikke en vennegjeng, og vi kjenner ikke hverandre så godt. Vi er i midten av 30-årene.

Er det innafor å spørre gjestene om å ta med en rett hver eller er det bare slik man gjør når en fast vennegjeng treffes og det går på rundgang? Jeg tenker sistnevnte.

Anonymkode: 2c12b...e3d

Hvis jubilanten har sagt det blir spleiselag, så blir det det uansett om du eller jeg synes det er innafor eller ikke. Om du ikke ønsker det, så melder du avbud. Du kan ikke si til jubilanten at KG har sagt hun må spandere mat på gjestene.

Om du mener om DU skal spørre gjestene om dere skal spleise på mat, så virker det jo litt merkelig. Er det fordi du synes jubilanten lager dårlig mat? Eller vil du være grei fordi hun har dårlig råd?

Anonymkode: c1243...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spleiselag i akkurat bursdag er litt pussig, men ikke værre enn at jeg hadde tatt med en rett og møtt opp. Hadde ikke snakket om det i lunsjen på jobb, så rart er det ikke. Samtidig tenker jeg jo at skal man feire seg selv så inviterer og byr på det man har råd til. Om det så er kaffe og langpannekake kl 14 eller gryte som middag.

Men spleiselag en annen kveld, tenker jeg er helt innafor. Og kanskje spesielt dersom man kjenner hverandre litt lite. Vanskelig å vite hva folk liker, kanskje blir man aldri invitert tilbake. Så jeg forstår ikke hvorfor det er noe du reagerer på? I min verden så er spleiselag mer naturlig når man kjenner hverandre lite. Kjenner man hverandre godt så møtes man gjerne jevnlig og det går på rundgang av hvem som inviterer.

Anonymkode: f1a85...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...