Gå til innhold

Spleiselag eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt invitert i bursdagen til ei venninne. Vi blir ca. 8 jenter Dette er ikke en vennegjeng, og vi kjenner ikke hverandre så godt. Vi er i midten av 30-årene.
 

Er det innafor å spørre gjestene om å ta med en rett hver eller er det bare slik man gjør når en fast vennegjeng treffes og det går på rundgang? Jeg tenker sistnevnte.

Anonymkode: 2c12b...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er helt greit, og helt vanlig både blant venner, kolleger og naboer her jeg bor.

Anonymkode: 33008...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden. Jeg tar gjerne med noe. Synes det er litt moro. De som ikke vil, kan jo alltids bli hjemme

Anonymkode: 6b7ff...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har blitt invitert i bursdagen til ei venninne. Vi blir ca. 8 jenter Dette er ikke en vennegjeng, og vi kjenner ikke hverandre så godt. Vi er i midten av 30-årene.
 

Er det innafor å spørre gjestene om å ta med en rett hver eller er det bare slik man gjør når en fast vennegjeng treffes og det går på rundgang? Jeg tenker sistnevnte.

Anonymkode: 2c12b...e3d

Syns det er veldig greit med spleiselag. Da vet jeg også at det er noe jeg både liker og tåler 😊 

Anonymkode: 9ed73...cb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spleiselag er supert, men ikke når man blir invitert i selskap.

Altså når man blir «invitert», da skal man ikke måtte ta med noe.

Om man ikke har råd til å invitere alle og betale for mat/dessert ol., da tenker jeg at man bør la være å invitere. 

Men en middagskveld med venner, da er spleising helt innafor.

Anonymkode: fb0bb...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes spleiselag er supert, men ikke når man blir invitert i selskap.

Altså når man blir «invitert», da skal man ikke måtte ta med noe.

Om man ikke har råd til å invitere alle og betale for mat/dessert ol., da tenker jeg at man bør la være å invitere. 

Men en middagskveld med venner, da er spleising helt innafor.

Anonymkode: fb0bb...800

Mener du virkelig at folk med presset økonomi ikke skal kunne invitere, pga hva? Skikk og bruk?

Hva er egentlig forskjellen på å bli invitert og spurt om å bli med på middagskveld?

Spleiselag er helt greit, i nær sagt alle slags feiringer, er mer lokale og "stil" på arrangementet som avgjør om spleiselag passer eller ikke. Synes jeg.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt innafor. 

Anonymkode: 0c86f...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Er dette i stedet for gave, da? 🤔 Men jeg hadde tatt med en rett uansett, og tenkt at jubilanten hadde dårlig råd.

Anonymkode: c1243...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater sånne spleiselag. Hater også sånne feiringer der alle gjestene får hver sin arbeidsoppgave.

Anonymkode: 0ff98...9b0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleiselag er fint det, om man er en vennegjeng og har julebord, 17.mai- frokost, lutefisklag eller lignende sammen.

Inviterer man til egen bursdagsfeiring derimot, da spanderer man !

Anonymkode: 75653...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber man inn til bursdag så er det litt spesielt å be gjestene ta med mat. Ikke noe jeg ville gjort ihvertfall. 

Anonymkode: b3c6b...758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt innlegget jeg? Har du blitt invitert en plass og ønsker å spørre folk om dem vil bli med på spleiselag med mat? Eller er det su som inviterer? For er du bedd en plass så passer det seg ikke å planlegge noe synes jeg. Mulig hun som har planlagt ting selv. Men er dette sin fest så bestemmer du vel selv hvordan du vil gjøre ting. Jeg trur folk synes det er artig med spleiselag da. 

Anonymkode: d4431...577

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spleiselag er fint det, om man er en vennegjeng og har julebord, 17.mai- frokost, lutefisklag eller lignende sammen.

Inviterer man til egen bursdagsfeiring derimot, da spanderer man !

Anonymkode: 75653...874

Ikke enig. jeg skal i bursdagsfeiring i dag, da er alle bedt om å ta med noe til et felles bord innen et gitt tema (type: italiensk, ost og kjeks, tapas ect) . Det blir gaven, og jeg syns det er helt greit. 

Anonymkode: 33008...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke enig. jeg skal i bursdagsfeiring i dag, da er alle bedt om å ta med noe til et felles bord innen et gitt tema (type: italiensk, ost og kjeks, tapas ect) . Det blir gaven, og jeg syns det er helt greit. 

Anonymkode: 33008...a23

Ja, da er vi uenige.

Jeg synes til nød man kan be gjester ta med alkohol om de er unge og nyetablerte, men å be de ta med mat til egen bursdagsfeiring er smålig. Har man ikke råd til å ha gjester, bør man droppe hele feiringen.

Anonymkode: 75653...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble invitert i et 50-årslag der alle gjestene ble bedt om å ta med en egen rett til felles bord (tapas) samt det de ville drikke. I tillegg hadde så klart alle med gave til jubilanten og gjorde ellers stas på jubilanten med sanger og taler. Jeg synes det er drøyt.

Anonymkode: 0ff98...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske gjerrig å ikke ville ta med en rett i et spleiselag, bare fordi det ikke går på rundgang. 

Samtidig syns jeg jo at det er spesielt å invitere til spleiselag i egen bursdag. I så fall bør bursdagsbarnet spesifisere at maten er istedenfor gave. Det er jo tross alt mulig at bursdagsbarnet ønsker å invitere venner til bursdagsfeiring, til tross for dårlig økonomi.

Anonymkode: b0b8c...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan gjerne bidra til spleiselag. Det er bare hyggelig å gjøre slikt sammen. Men dersom det er feiring, så forventer jeg at jubilanten sier at spleiselaget er feiringen. 

Anonymkode: 62206...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sånne spleiselag er kjipe, fordi noen er veldig gjerrige når de handler og lager rett, mens andre bruker mer. Skal man spleise så syns jeg det skal være jevnt fordelte utgifter.

Anonymkode: df7d6...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer man så spanderer man mat selv. Men hvis man absolutt vil ha spleis på egen bursdag, så spør man om gjestene kan ta med en rett i stedet for gave. Gjestene må få lage det de ønsker selv, så får du supplere med det som mangler for at det skal bli et gjennomført tapas/koldtbord. 

Anonymkode: cf75c...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forstår ikke helt innlegget jeg? Har du blitt invitert en plass og ønsker å spørre folk om dem vil bli med på spleiselag med mat? Eller er det su som inviterer? For er du bedd en plass så passer det seg ikke å planlegge noe synes jeg. Mulig hun som har planlagt ting selv. 

Anonymkode: d4431...577

Akkurat dette fremstod litt uklart for meg og... spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...