Gå til innhold

Stalking - hva skal til for å bli straffet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har over lang tid hatt en stalker. Vedkommende har overvåket meg til alle døgnets tider, beveget seg opp på min eiendom men også brukt naboen sin terrasse i perioder han har vært borte. 

Dette har pågått over lang tid, og første gang jeg ble oppmerksom på det var da jeg oppdaget at det stod en mann utenfor mine vinduer en morgen mens jeg var på vei til å kle meg naken for å skifte. 

Politiet ble varslet om saken umiddelbart og det ble satt opp overvåkningskamera. 

Saken er godt dokumentert og vi har over flere måneder fått gode beviser, men vedkommende ble ikke identifisert før nå nylig. Han mottok umiddelbart besøks og kontaktforbud, og saken blir videre fulgt opp av politiet. 

Jeg har lest mye på nettet at det dessverre er svært få som blir straffet, og det skremmer meg da jeg er redd vedkommende bare kommer til å fortsette etter litt tid hvis han ikke får noen straff. Det er jo også begrenset hvor lenge et besøksforbud kan vare, så på et punkt vil han kunne oppsøke meg igjen uten at det er straffbart.

Noen som har erfaring med dette eller vært i samme situasjon selv? 

Anonymkode: d2ccf...01a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg vil først bare si at du bør legge (kopiere) tråden din på forumet for bl.a. jus, da den er lagt i feil forum og derfor trolig får mindre svar her enn den vil få i riktig forum. Alternativt kan du be moderator om å flytte tråden.

Jeg antar at stalkeren som er etter deg er blitt anmeldt? I så fall vil jeg tro du har rett på bistandsadvokat? Bruk i så fall denne!

Du har fått mer hjelp enn jeg fikk da jeg to ganger, begge ganger over år, ble utsatt for fremmede stalkere, så jeg har ikke noen erfaring som er oppmuntrende.

Jeg ville sterkt vurdert å flytte mens han har besøksforbud, om jeg var deg, og få hemmelig adresse og telefonnummer. Det at disse stalkerne aldri fant ut hvor jeg bodde var trolig det som reddet meg. Men det kostet. Jeg gikk konstant med mobil (med hurtignummer til politiet) og "pepperspray" (lovlig variant) på meg i over to år, uansett hvor jeg var. Jeg valgte å være uforutsigbar, dvs. jeg gikk ulike veier for å komme til samme steder, gikk aldri ruter som gjorde meg forutsigbar, tenkte alltid risikoforebygging (unngå å gå der det var mørkt, lite folk, ikke nært smug og treklynger osv. osv.). Var veldig oppmerksom på å ikke være på steder som potensielt kunne gi økt risiko for å bli tatt m.m. Den første forfulgte meg alltid til fots, den andre alltid i bil. Jeg la opp helt ulike strategier for disse, selv om mye var likt også. Jeg tenkte f.eks. alltid hvor jeg kunne løpe hvor han i bil ikke kunne kjøre, slik at jeg hadde tid til å ringe politiet.

Som sagt, var jeg deg ville jeg ha flyttet til hemmelig adresse nå mens han har besøksforbud. Pass på at du alltid skjermer vinduene dine, slik at han ikke kan se inn.

Klem ❤️ 

Anonymkode: 8a0c9...faf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg vil først bare si at du bør legge (kopiere) tråden din på forumet for bl.a. jus, da den er lagt i feil forum og derfor trolig får mindre svar her enn den vil få i riktig forum. Alternativt kan du be moderator om å flytte tråden.

Jeg antar at stalkeren som er etter deg er blitt anmeldt? I så fall vil jeg tro du har rett på bistandsadvokat? Bruk i så fall denne!

Du har fått mer hjelp enn jeg fikk da jeg to ganger, begge ganger over år, ble utsatt for fremmede stalkere, så jeg har ikke noen erfaring som er oppmuntrende.

Jeg ville sterkt vurdert å flytte mens han har besøksforbud, om jeg var deg, og få hemmelig adresse og telefonnummer. Det at disse stalkerne aldri fant ut hvor jeg bodde var trolig det som reddet meg. Men det kostet. Jeg gikk konstant med mobil (med hurtignummer til politiet) og "pepperspray" (lovlig variant) på meg i over to år, uansett hvor jeg var. Jeg valgte å være uforutsigbar, dvs. jeg gikk ulike veier for å komme til samme steder, gikk aldri ruter som gjorde meg forutsigbar, tenkte alltid risikoforebygging (unngå å gå der det var mørkt, lite folk, ikke nært smug og treklynger osv. osv.). Var veldig oppmerksom på å ikke være på steder som potensielt kunne gi økt risiko for å bli tatt m.m. Den første forfulgte meg alltid til fots, den andre alltid i bil. Jeg la opp helt ulike strategier for disse, selv om mye var likt også. Jeg tenkte f.eks. alltid hvor jeg kunne løpe hvor han i bil ikke kunne kjøre, slik at jeg hadde tid til å ringe politiet.

Som sagt, var jeg deg ville jeg ha flyttet til hemmelig adresse nå mens han har besøksforbud. Pass på at du alltid skjermer vinduene dine, slik at han ikke kan se inn.

Klem ❤️ 

Rart at du har hatt flere som har stalket deg. 

Anonymkode: c2c59...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen stakkars deg! 

Og deg faf!

😨

Anonymkode: 726fd...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem denne mannen er, om han har rulleblad og hans relasjon til deg er nok alle elementer som kan påvirke dette.
Litt avhengig av hva slags sted du bor på, kanskje det er mulig å be om et møte med en politibetjent eller lensmann ?
Stalking og kikking kan være adferd som eskalerer over tid, så om dette er en ukjent person for deg, så kanskje politiet har mer å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart at du har hatt flere som har stalket deg. 

Anonymkode: c2c59...1c9

Ja, det er rart, men både iflg. politiet og andre fagpersoner er det ingenting jeg har gjort og ingenting med min væremåte som gjør meg til et "typisk" offer for slikt. Jeg er en kvinne med et utseende som menn liker (men jeg kler meg heller aldri utfordrende eller for å bli lagt merke til), og det er tydeligvis nok for enkelte gale menn. Ellers er jeg trygg og sikker på meg selv, har ikke noen offermentalitet eller tegn på å skulle være et lett offer (igjen iflg. politiet), så det er rett og slett helt tilfeldig at disse mennen har sett seg ut meg. Jeg går heller ikke på byen, drikker meg ikke full, kler meg på ingen måte utfordrende, hopper ikke fra mann til mann, kort sagt, ingenting som skulle gjøre at noen skulle tro jeg er lett på tråden eller et lett offer (igjen iflg. fagfolk med kompetanse på området). Det eneste som er påpekt er at jeg visstnok har en vennlig utstråling som trolig er tiltrekkende på ensomme menn (men jeg flørter sjelden, aldri med disse mennene, gir ikke inntrykk av å være søkende etter menn).

Noen ganger er det bare tilfeldigheter og uflaks - og en type råtne holdninger og trolig psykiske problemer hos en viss type menn - som gjør at man blir utsatt for slike stalkere. Dette iflg. en av landets mest kompetente på slike kriminelle menn, som jeg snakket med via felles kjente.

Begge gangene jeg er blitt stalket har det vært av en av våre nye landsmenn. Noe som dessverre heller ikke er veldig uvanlig, iflg. politiet begge stedene jeg har opplevd dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...