Gå til innhold

Erfaringer med Bravecto (flått-middel til hund)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nettopp dette jeg stusser sånn på. Hvis flåtten uansett kravler på hunden, så er det ikke «vits» å bruke Bravecto?

Da må jeg uansett sjekke hunden etter hver tur, slik jeg må uten Bravecto. Gjør ikke dere andre det?

Hunden min får utrolig mye flått, 3-5 daglig i de verste periodene, har tykk pels, og jeg bruker nesten en time på å sjekke den etter hver tur på sommeren. Utrolig slitsomt og tidkrevende! Men jeg tar vekk de fleste før de biter seg fast. Noen rekker å bite, men da tar jeg de innen samme dag og dermed er ikke smitte et problem heller, siden smitte overføres etter flåtten har sittet på i 24 timer. Har kun én gang opplevd at jeg har oversett en flått, og den hadde rukket å «blåse seg opp» på størrelse med en liten ert. Ellers har alle jeg har fjernet vært helt «flat», altså de har ikke sittet fast lenge. 

Anonymkode: 2551d...51d

Vi har alltid sjekket hunden, men som sagt, her er det mye flått. Her kan det være snakk om 40 - 60 på en tur.  Med Bravecto minsker mengden, men kan fort plukke bort 25 som kryper rundt. Mange av dem faller av av seg selv, noen plukker vi raskt bort så har vi en og annen som klarer å lure seg bort og biter seg fast. Så om vi har oversett en flått nå og da, og som da biter seg fast, er det en liten redning i at den vil dø før det er gått 24 timer. 

Hunden vår har sort og hvit pels, med krøller. Flåtten her i området, er av den bitte lille sorte. Ikke alltid like lett å se disse udyrene i den sorte pelsen, men som regel tiltrekkes de til den hvite, heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt bravecto i mange år, og har ikke sett en eneste flått siden.

Anonymkode: 1b3fc...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorotta skrev (5 timer siden):

Vi har alltid sjekket hunden, men som sagt, her er det mye flått. Her kan det være snakk om 40 - 60 på en tur.  Med Bravecto minsker mengden, men kan fort plukke bort 25 som kryper rundt. Mange av dem faller av av seg selv, noen plukker vi raskt bort så har vi en og annen som klarer å lure seg bort og biter seg fast. Så om vi har oversett en flått nå og da, og som da biter seg fast, er det en liten redning i at den vil dø før det er gått 24 timer. 

Hunden vår har sort og hvit pels, med krøller. Flåtten her i området, er av den bitte lille sorte. Ikke alltid like lett å se disse udyrene i den sorte pelsen, men som regel tiltrekkes de til den hvite, heldigvis.

er der lov å spørre ca. hvor dere bor?

Anonymkode: 03f4d...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 13.55):

Ja jeg må nesten prøve å finne noe annet.

Vil ikke risikere å gi Bravecto, når den egentlig ikke har noe nytte før flåtten har bitt seg fast. Jeg tar jo allerede de fleste før de biter, og har kun en gang opplevd å ha oversett en flått.

Har prøvd flått-halsbånd og spray, men har enda ikke funnet noe som er lukt-fritt, så da blir det dessverre uaktuelt 😕

Anonymkode: 2551d...51d

Seresto-halsbånd lukter ikke og er kjempeeffektivt. Det holder flått, lopper og lus borte og dreper de som evt måtte bite seg fast. 
Bruk bare flåttmiddel fra dyrlegen, så unngår du lukt. Det finnes flere ulike å velge mellom, snakk med dyrlegen din. 

Anonymkode: 81cc1...a05

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har en hund som ikke tiltrekker seg flått, så er Bravetco bra. For da dør de eventuelt få som skulle komme på han. Om han hadde fått mye flått hadde jeg gått for noe som gjør at flåtten ikke går på hunden i det hele tatt. 

Vasker også min i Johnson and Johnson baby shampoo i flått perioden, og meg selv også. Å ikke sett en flått siden.

Anonymkode: 18e38...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Johnson and johnson baby shampoo har noen effekt på flott. Dessuten er vel PH-verdien helt feil🙃

Anonymkode: 03f4d...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 19.54):

er der lov å spørre ca. hvor dere bor?

Anonymkode: 03f4d...41e

Vi bor en plass det er mye hjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...