Gå til innhold

Erfaringer med Bravecto (flått-middel til hund)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser i gamle tråder her at mange har god erfaring med Bravecto-tablett mot flått til hund. Flere skriver at hunden nesten ikke får flått lenger etter den har begynt på Bravecto. Hvordan er det mulig?

Slik jeg har forstått det, så gjør Bravecto at flåtten dør ganske raskt etter den har bitt seg fast på hunden. Den hindrer altså ikke flåtten i å ville bite seg fast i utgangspunktet? Flåtten «vet» jo ikke at blodet til hunden er giftig før den har bitt seg fast?

Risikerer man ikke nettopp at hunden har med seg hjem masse levende flått i pelsen, som kravler rundt og ikke har bitt seg fast enda? Ofte kravler de jo rundt i flere timer før de fester seg.

Er det noen her med kunnskap eller erfaring, som kan si noe om dette?

Anonymkode: 2551d...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker bravecto og verken hunden eller katten har flått lenger. Noe annet har jeg ikke registrert. 

Anonymkode: f398c...f5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke observert verken død eller levende flått på hunden etter å ha gitt bravecto. Ifjor fant jeg en død flått som hadde bitt seg fast på sensommeren. Men det var uker etter effekten ifølge pakkeveiledning skulle ha gått ut. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund med lang pels, og bruker bravecto tabletter. Er endel i områder med. MYE flått, og gidder da ikke gå så mye i gress og kratt. Flåtten dør når den biter seg fast, men kravler fortsatt rundt i pelsen. Bruker klesrulle på pelsen etter tur og finner ofte flått her. Så best er vel å ha kortklipt hund og bruke repellerende middel som centaura spray eller flåttmiddel i dråpeform. Jeg syns det fort blir klissete i pelsen... 

Men for all del, funker bra på flått som biter seg fast. 

Anonymkode: cf2ba...6fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Bravecto dråper i flere år på katt, og ja, de har dratt inn levende flått i pelsen. 
Dråper er samme greia som tabletter, bare lettere administrere til pus. 

Men med tre katter, som går inn og ut som de selv ønsker, like ved en myr-skog, så er jeg svært fornøyd. 
Jeg har registrert 5-6 levende flått pr sesong. I tillegg plukker jeg noen flått av dem også, men da er det små flått som ikke har sittet på lenge nok til å død av middelet. 

Men du kan også bruke halsbånd. 
Jeg har brukt halsbånd, serresto, på en av mine, det kan tas av og på, slik at man bare bruker det på tur om det er ønskelig. 
Det tar også knekken på utøy i området rundt dyret, som f.eks seng. 

Anonymkode: d3393...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravecto har en helt fantastisk «time to kill» og det er nettopp derfor det er så utrolig effektivt. 
 

vh vet.

Anonymkode: f5658...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gode erfaringer med både min forrige hund og den jeg har nå. Ingen bivirkninger. Litt dyrere enn dråper, men Bravecto varer jo mye lenger:) 12 uker.

Anonymkode: 03f4d...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bravecto har en helt fantastisk «time to kill» og det er nettopp derfor det er så utrolig effektivt. 
 

vh vet.

Anonymkode: f5658...068

Siden du utgir deg for å være vet. klarer du sikkert å forklare hva du mener med dette. 

Anonymkode: edf4d...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår ble skikkelig syk, vet trodde hun skulle omkomme. Hun var da valp og symptomene oppsto dagen etter jeg gav henne hennes første bravecto. Vetrinær sa at det hadde ingen sammenheng.. 

De mente hun kunne ha no autoimmun sykdom.. noe det ikke har vært mistanke om siden den gang og det er snart tre år siden...

Andre gang jeg gav henne bravecto så ville hun ikke ha den, før hun ble syk første gangen så spiste hun den velvillig. Det at hun ikke ville ha den forsterker mine mistanker om at det var den som gjorde henne syk. 

Hun ble litt uggen i magen etter andre gangen, men ikke tydelig syk. 

Jeg tenker at selv om det er effektivt, og sies at det er trygt så må man følge godt med, spesielt de yngre dyrene som får det for første gang. 

Når dette er så effektivt, og sies å være så trygt, hvorfor er det da ikke tilgjengelig for mennesker? 

Anonymkode: 3cc0d...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er stor forskjell på mennesker og dyr. 

Anonymkode: 03f4d...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Bravecto i flere år. Bor et sted hvor det er mye flått. Flåtten kommer på hunden, kravler i pelsen, biter seg fast også, men den dør innen 24 timer. Dermed utelukkes faren for smitte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis dette gjør blodet til hunden så giftig at flåtten dør, i 12 uker?? Er det virkelig ingen som stiller spørsmål ved hva slag skader det kan påføre hunden da?

Anonymkode: a4a9a...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du avliver hunden så slipper du hele problemstillingen. Hunder er strengt tatt eklere enn flått.

Anonymkode: fcbc0...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke vår hund hatt noen bivirkning av Bravecto. Alternativet for vår del uten tablett, er verre. Vi har hatt flåttbitt som har gitt den sykdom. Og så mye flått det kan være enkelte steder her hvor vi bor og har hytte, så er det ikke noe alternativ å ikke beskytte hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hyper, hvit hund som til vanlig omtrent absorberer flåtten i området. Har brukt tabletter i flere år, og det ses knapt en flått. Døde eller levende. Finner en sjelden gang en død som har satt seg når tabletten har mistet virkning, men de har aldri vært store ettersom det fortsatt er litt middel i kroppen. Heller aldri merket bivirkninger. Kommer til å gi dem så lenge hun lever, gull verdt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorotta skrev (3 timer siden):

Vi har brukt Bravecto i flere år. Bor et sted hvor det er mye flått. Flåtten kommer på hunden, kravler i pelsen, biter seg fast også, men den dør innen 24 timer. Dermed utelukkes faren for smitte.

 

Nettopp dette jeg stusser sånn på. Hvis flåtten uansett kravler på hunden, så er det ikke «vits» å bruke Bravecto?

Da må jeg uansett sjekke hunden etter hver tur, slik jeg må uten Bravecto. Gjør ikke dere andre det?

Hunden min får utrolig mye flått, 3-5 daglig i de verste periodene, har tykk pels, og jeg bruker nesten en time på å sjekke den etter hver tur på sommeren. Utrolig slitsomt og tidkrevende! Men jeg tar vekk de fleste før de biter seg fast. Noen rekker å bite, men da tar jeg de innen samme dag og dermed er ikke smitte et problem heller, siden smitte overføres etter flåtten har sittet på i 24 timer. Har kun én gang opplevd at jeg har oversett en flått, og den hadde rukket å «blåse seg opp» på størrelse med en liten ert. Ellers har alle jeg har fjernet vært helt «flat», altså de har ikke sittet fast lenge. 

Anonymkode: 2551d...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bravecto har en helt fantastisk «time to kill» og det er nettopp derfor det er så utrolig effektivt. 
 

vh vet.

Anonymkode: f5658...068

Men det er jo ikke effektivt hvis det ikke hindrer flåtten i å bite? 

Man må uansett sjekke hunden selv etter hver tur, og tar da vekk flåtten før den biter seg fast eller overfører smitte.

Dvs Bravecto er egentlig kun effektivt for de som ikke sjekker hunden for flått selv da eller?

Anonymkode: 2551d...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte denne når jeg hadde beagle, og jeg opplevde å se flått på han, men vi gikk mange timers skogstur hver eneste dag. Samt at dette var før de satte seg fast. OM det var noen som satte seg fast, så døde de raskt. 

Anonymkode: 659a7...b45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hund med lang pels, og bruker bravecto tabletter. Er endel i områder med. MYE flått, og gidder da ikke gå så mye i gress og kratt. Flåtten dør når den biter seg fast, men kravler fortsatt rundt i pelsen. Bruker klesrulle på pelsen etter tur og finner ofte flått her. Så best er vel å ha kortklipt hund og bruke repellerende middel som centaura spray eller flåttmiddel i dråpeform. Jeg syns det fort blir klissete i pelsen... 

Men for all del, funker bra på flått som biter seg fast. 

Anonymkode: cf2ba...6fa

Ja jeg må nesten prøve å finne noe annet.

Vil ikke risikere å gi Bravecto, når den egentlig ikke har noe nytte før flåtten har bitt seg fast. Jeg tar jo allerede de fleste før de biter, og har kun en gang opplevd å ha oversett en flått.

Har prøvd flått-halsbånd og spray, men har enda ikke funnet noe som er lukt-fritt, så da blir det dessverre uaktuelt 😕

Anonymkode: 2551d...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp dette jeg stusser sånn på. Hvis flåtten uansett kravler på hunden, så er det ikke «vits» å bruke Bravecto?

Da må jeg uansett sjekke hunden etter hver tur, slik jeg må uten Bravecto. Gjør ikke dere andre det?

Hunden min får utrolig mye flått, 3-5 daglig i de verste periodene, har tykk pels, og jeg bruker nesten en time på å sjekke den etter hver tur på sommeren. Utrolig slitsomt og tidkrevende! Men jeg tar vekk de fleste før de biter seg fast. Noen rekker å bite, men da tar jeg de innen samme dag og dermed er ikke smitte et problem heller, siden smitte overføres etter flåtten har sittet på i 24 timer. Har kun én gang opplevd at jeg har oversett en flått, og den hadde rukket å «blåse seg opp» på størrelse med en liten ert. Ellers har alle jeg har fjernet vært helt «flat», altså de har ikke sittet fast lenge. 

Anonymkode: 2551d...51d

Jeg opplever å ha mye mindre flått på hunden min. 

Var på Sørlandet en sommer, og sammenlignet med en lignende hund som ikke fikk noe flåttmiddel, og der kravlet det med flått. På min var det maks 2-3. Hjemme litt nord for Oslo har jeg enda ikke sett en flått på ham. 

Så jeg tror nok det har en viss avvisende effekt også. 

Anonymkode: 797c1...2ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...