Gå til innhold

Gruer meg til ferien

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som ikke bare gleder seg til påskeferien her? Skal bli godt med fri, men samtidig er det en liten utfordring å skulle være rundt storfamilien (på begge sider) gjennom hele ferien. Min mor er kronisk humørsyk og blir fornærmet om ikke alle til enhver tid behandler henne som en dronning. Forventer å være i sentrum av begivenhetene til enhver tid, og nåde den som ikke skryter av maten hun lager eller ikke lytter til de eviglange historiene fra hennes barndom. Hos svigers arrangeres det fellesmåltider, felles skiturer, felles brettspill og felles samtaler gjennom hele døgnet. Ja, man kan melde seg ut, men blir da altså «den rare» som ikke er sammen med de andre. Og man kan også ignorere min mor, men tro meg: Det skaper en stemning ingen ønsker, så alle bare tilpasser seg og får ut frustrasjonen etter ferien, mens man lover seg selv at dette er siste gang man orker å ha en sånn ferie….Men så kommer neste høytid, og det blir på samme måte. Nesten så man gleder seg til hverdagen igjen allerede før ferien har begynt.

Anonymkode: f8a1c...36b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det faktisk greit å bli hjemme

Anonymkode: 8ed32...ada

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du får lære deg til å takke nei til å feire høytidene sammen med storfamilien. 

Anonymkode: eb9be...5a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

kan du ikke heller hjelpe din mor da? høres jo ut som hun gjør alt. 

Anonymkode: 3484c...8a8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Begrens dagene. 1-2 overnattinger eller ingen. Man MÅ ikke omgås folk man ikke ønsker, selv om det er familie.

Anonymkode: 5923f...803

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble informert av min mann at min svigermor på 87 kommer til oss i påsken. Jeg gruer meg!!! Hun er ikke grei lenger. Kommenterer og kommanderer. Forventer oppvartning og at alle skal danse etter hennes pipe. 

Anonymkode: 874bd...f9e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier nei takk og blir hjemme. Gjør du ikke det så forstår jeg virkelig ikke hvorfor du klager. 

Anonymkode: e4e16...4c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg gruer meg også. Du er ikke alene i det.

Jeg har brutt kontakten med familien min pga omsorgssvikt og vold, og det er første året etter bruddet der jeg skal være alene. Venninner reiser bort på hyttetur med fammen, og jeg har nettopp slått opp med eksen. Så kjenner det kan bli mye såre følelser. Har ferie fra i morgen til 2.april og har ikke penger heller til å reise bort eller finne på noe stort.

Jeg tenker å ta meg en tur på biblioteket på lørdag, og lage noen spennende middagsplaner jeg kan øve meg på å lage. Så skal jeg avtale med en venninne at vi ringes en dag neste uke, og kanskje gå i kirken en dag for å bare være rundt noen folk. Man må gjøre det beste ut av det. ❤️

Anonymkode: 3b855...893

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg gruer meg.. gruer meg hver dag til jobb i ukedagene også, så… vet ikke jeg… jeg gruer meg for om noen blir syke i påsken, det pleier alltid å skje.. også gruer jeg meg til å se om det blir noen konflikter mellom min mann og hans familie når vi skal være der… 🙈🙈🙈 God påske🐣

Anonymkode: 15d2c...b53

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager fortsetter du å gjøre ting du mistrives med, TS? 

Anonymkode: 37dd0...522

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg sier det men slik du beskriver din mor bekrefter at du har arvet mye av henne med å opprette dette innlegget. 

Anonymkode: e08e6...f59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å si nei, og ikke lage fullt av unnskyldinger for å ikke kunne si nei. Tro meg, jeg var slik som deg før, men har endelig lært meg å si nei. Tross for masse mas og at familie stiller seg uforstående til at jeg plutselig har begynt å si nei og stå opp for meg selv og mine aller nærmeste. 

Så i påsken skal vi bare være hjemme og kose oss. Så får de som blir sure over dette, bare være sure. Det er overhodet ikke mitt ansvar.

Anonymkode: 640fa...df7

• Liker 3
Skrevet

Du må lære deg grensesetting ts. Det er det eneste som fungerer for å ha et liv som er verdt å leve. 

Og når du går inn i dette år ut og år inn og vet at det irriterer hele deg med hver eneste celle i kroppen din men du likevel går på bekostning av deg selv og din egen trivsel så blir det slik. Du kan gjøre noe med situasjonen, det finnes løsninger i motsettning til mange andre problemer i livet men du lar det skure å gå på bekostning av din egen trivsel fordi "det er enklere", minste motstandsvei for å være pleasende...  Da må du enten akseptere situasjonen slik den er nå og slik du velger å gjøre den (år etter år),  eller forandre på situasjonen. Ditt valg, men ikke lag deg til noe offer for det er du ikke. 

Jeg gleder meg masse til påskeferie, bare ha fri og velstand og nyte den ferien med gode folk som jeg trives sammen med. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å bli hjemme, eller begrense hvor mange dager man er der?

Hva er det med folk, som er så redd for å bli stemplet som den rare? Eller som har problemer med bare det å si «nei»? 

Anonymkode: 25031...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette velger du helt selv TS, kos deg med familien eller sette foten ned og bli hjemme. 

Ref tråden om Gabor Mate.  Kvinner som ikke setter grenser blir syke.

Anonymkode: ff1b0...6f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du får lære deg til å takke nei til å feire høytidene sammen med storfamilien. 

Anonymkode: eb9be...5a1

Dette er ikke noe man lærer.

Anonymkode: 494f6...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er fordi jeg ikke har noen p feire påske sammen med utenom barna. Det er lenge å skulle aktivisere 2 små, skulle ønske vi hadde familie i nærheten som ville være sammen med oss..

Anonymkode: b2a92...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Flere som ikke bare gleder seg til påskeferien her? Skal bli godt med fri, men samtidig er det en liten utfordring å skulle være rundt storfamilien (på begge sider) gjennom hele ferien. Min mor er kronisk humørsyk og blir fornærmet om ikke alle til enhver tid behandler henne som en dronning. Forventer å være i sentrum av begivenhetene til enhver tid, og nåde den som ikke skryter av maten hun lager eller ikke lytter til de eviglange historiene fra hennes barndom. Hos svigers arrangeres det fellesmåltider, felles skiturer, felles brettspill og felles samtaler gjennom hele døgnet. Ja, man kan melde seg ut, men blir da altså «den rare» som ikke er sammen med de andre. Og man kan også ignorere min mor, men tro meg: Det skaper en stemning ingen ønsker, så alle bare tilpasser seg og får ut frustrasjonen etter ferien, mens man lover seg selv at dette er siste gang man orker å ha en sånn ferie….Men så kommer neste høytid, og det blir på samme måte. Nesten så man gleder seg til hverdagen igjen allerede før ferien har begynt.

Anonymkode: f8a1c...36b

Si at du har fått Covid og må avstå dette året :) Problemet løst. Så har du i alle fall løst det frem til jul !

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke noe man lærer.

Grensesetting er noe mange må lære, jo. Jeg lærte det av min psykolog. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grensesetting er noe mange må lære, jo. Jeg lærte det av min psykolog. 

Det er noe annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...