AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #41 Skrevet 21. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja tenker på det også. Er godt for de å være sammen. Og godt for meg å gå i arbeid igjen.. bare lurte på hva som var vanlig å gjøre. Men han skal få ha permisjonen Anonymkode: 1b5a8...235 Helt ærlig, jeg tenker det er ingen fasit. Det er bare deg, din mann, ditt barn og deres familie (uansett om dere skal gå fra hverandre). Mange vil fremme mamma som det eneste beste; mor og barn er ett. Mange glemmer at far er også viktig for barnet, ikke minst, når far har vært i permisjon en måned allerede. De har sine rutiner, sin hverdag, sitt toskap nå. Jeg tenker personlig at en del av å være forelder er å sette egne følelser til side og prioritere riktig for barnet, selv om man ønsker noe annet selv. Det er ingen feil eller galt, men jeg tenker snart skal dere røske opp i hverdag til dette barnet uansett - la det beholde stabiliteten de månedene med far, så får dere alle litt tid til å lande og tenke gjennom hvordan fremtiden blir. Tenker det også fremmer et godt samarbeid som foreldre til barnet på sikt fremfor å krangle om permisjonen nå Anonymkode: 8e335...62e 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #42 Skrevet 22. mars 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Han skulle uansett hatt den permisjonen? Anonymkode: 52c6b...499 Hvis det fungerer for de er det en veldig fin mulighet. Men par som bor sammen kan avlaste hverandre når den ene kommer hjem fra jobb. Det kan man ikke når man er separert. Anonymkode: 3bafe...57d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #43 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Åjada, alt om pedagogikk er svada, mye bedre også i gamle dager da de skulle sees ikke høres og slås om de ikke hørte etter… er det mulig… Anonymkode: 25229...222 Nei all pedagogikk er ikke svada. Men et barn klarer seg absolutt uten mor i korte perioder før barnet er 3 år. Barn sendes i bhg før de er 3 år, mor må tilbake i jobb før barnet er 3 år - ikke alle jobber 8-16 jobb. Noen barn bor uten mor - de blir ikke utskudd av den grunn.. STOR forskjell på at barn klarer seg uten mor før 3 år og ar de skulle ses ikke høres og slås.. hvis det er så svart hvitt for deg så bør du revurdere hva du leser og følger... I TS sin situasjon er barnet vant til far og han har allerede startet permisjon med barnet, så det er ikke sånn at barnet ikke kjenner far. Da er det ingen problem - så lenge det praktisk lar seg gjøre at far fortsetter med sin permisjon og har barnet på dagtid - slik han ville fortsatt nå dersom de ikke gikk fra hverandre og mor var på jobb. For barnet ville det bare vært den hverdagen barnet allerede opplever. Og far har rett på samvær med barnet - uten mor - lenge før barnet er 3 år. Anonymkode: e3827...423 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #44 Skrevet 22. mars 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Ja tenker på det også. Er godt for de å være sammen. Og godt for meg å gå i arbeid igjen.. bare lurte på hva som var vanlig å gjøre. Men han skal få ha permisjonen Anonymkode: 1b5a8...235 Du bestemmer dette selv TS Det er ikke sånn at du må ta over permisjonen. Far kan fint ha permisjon likevel, men baby bør jo bo med deg da, så permisjonen bare er på dagtid (antar du jobber normal jobb). Ser noen argumenterer med at da blir det bare jobb og så passe ungen all annen tid for TS. Må bare påpeke at sånn var det for meg uannsett når far var i perm og sett samme andre steder.. far er så sliten etter de timene i perm på dagtid at mor må ta over alt på kvelden og på natt ammet jeg fremdeles og tok alle oppvåkninger uannsett.. (ikke ideelt men var realiteten dessverre) Er det fremdeles mye nattevåk osv og far vanligvis bidrar 50% utenom arbeidstid kan du jo få til en avtale der han også har baby et par kvelder (ikke netter) i uka eller kanskje helst noen timer på dagtid også i helgene slik at du får noe tid til å gjøre annet enn jobb. Anonymkode: f386c...e07 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #45 Skrevet 22. mars 2024 Støtter deg TS! Tenk på barn og deg, det er det viktigste ❤️ Hvis ikke du har det bra har barnet det ikke bra heller! Du har rett å ta fedrekvoten og det bør du også gjøre! Det er en grunn hvorfor dere går fra hverandre og man kan godt oppdrage et barn alene. Heller et barn uten far enn et barn med en far som er udugelig eller farlig! Anonymkode: 7e7d6...7f0
Mt3 Skrevet 22. mars 2024 #46 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Støtter deg TS! Tenk på barn og deg, det er det viktigste ❤️ Hvis ikke du har det bra har barnet det ikke bra heller! Du har rett å ta fedrekvoten og det bør du også gjøre! Det er en grunn hvorfor dere går fra hverandre og man kan godt oppdrage et barn alene. Heller et barn uten far enn et barn med en far som er udugelig eller farlig! Anonymkode: 7e7d6...7f0 TS kan ta fedrekvoten når de offisielt har flyttet fra hverandre, det betyr ikke at hun bør ta den. Det er faktisk mange som avslutter ett forhold pga utroskap, manglende kjærlighet og andre ting som ikke har noe som helst med at far ikke duger som far eller er voldelig. Da blir det ikke riktig å frarøve far og barn en tid de kan danne gode trygge bånd. Om TS og barnefar ønsker å gå fra hverandre så må de uansett gjennom familieterapi pga barnet, og kan da benytte de timene godt til å finne muligheter for videre samarbeid rundt barnet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #47 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Støtter deg TS! Tenk på barn og deg, det er det viktigste ❤️ Hvis ikke du har det bra har barnet det ikke bra heller! Du har rett å ta fedrekvoten og det bør du også gjøre! Det er en grunn hvorfor dere går fra hverandre og man kan godt oppdrage et barn alene. Heller et barn uten far enn et barn med en far som er udugelig eller farlig! Anonymkode: 7e7d6...7f0 Nei man bør ikke gjøre det om far er fungerende Anonymkode: 52c6b...499 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #48 Skrevet 22. mars 2024 Mt3 skrev (20 minutter siden): TS kan ta fedrekvoten når de offisielt har flyttet fra hverandre, det betyr ikke at hun bør ta den. Det er faktisk mange som avslutter ett forhold pga utroskap, manglende kjærlighet og andre ting som ikke har noe som helst med at far ikke duger som far eller er voldelig. Da blir det ikke riktig å frarøve far og barn en tid de kan danne gode trygge bånd. Om TS og barnefar ønsker å gå fra hverandre så må de uansett gjennom familieterapi pga barnet, og kan da benytte de timene godt til å finne muligheter for videre samarbeid rundt barnet. Ved utroskap fungerer far vel ikke vil jeg tro 🤔 Anonymkode: 7e7d6...7f0
Mt3 Skrevet 22. mars 2024 #49 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ved utroskap fungerer far vel ikke vil jeg tro 🤔 Anonymkode: 7e7d6...7f0 Selv om en person er utro mot partner så kan faktisk vedkommende være en god foreldre ovenfor barnet. Selv om utroskap går ut over barnet ved at det som regel blir samlivsbrudd, men ett barn har det heller ikke godt i en familie der foreldrene egentlig er lei av hverandre men holder sammen for 'barnas' skyld. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #50 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fordi mor og barn har vært sammen hele døgnet i 7-8 måneder og det vil være en stor overgang å kun være sammen med far. Også grunnet amming. I teorien går det, men far er litt mindre egnet til å dekke behov som mat og soving i den perioden. Anonymkode: 3bafe...57d Ikke alle som ammer i 7 - 8 måneder... Anonymkode: a6ec2...313 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #51 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Støtter deg TS! Tenk på barn og deg, det er det viktigste ❤️ Hvis ikke du har det bra har barnet det ikke bra heller! Du har rett å ta fedrekvoten og det bør du også gjøre! Det er en grunn hvorfor dere går fra hverandre og man kan godt oppdrage et barn alene. Heller et barn uten far enn et barn med en far som er udugelig eller farlig! Anonymkode: 7e7d6...7f0 Men hallo. Har det kommet fram noe her som skal tilsi at far er udugelig eller farlig? Jeg syns tvert om at TS burde legge til rette for at far kan få ta permisjonen sin hvis han selv ønsker dette. Syns det er et diskriminerende lovverk på dette området. (Nei, jeg er ikke mann). Anonymkode: a6ec2...313 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #52 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Man holder sammen når man har valgt å få barn sammen. Anonymkode: b2b1a...64e Enig! Når barnet er kun noen mnd gammel, og de allerede nå har bestemt seg for å gå fra hverandre, så vitner det om at de a) ikke har prøvd lenge nok, eller b) at en av dem - eller begge - var ulykkelig i forholdet før de fikk barn. Hvis siste tilfellet, burde de ikke fått barn sammen - det er jo barnet det går utover! Å gå fra hverandre burde være en så stor ting å jobbe med, at man virkelig prøver alt og ikke rar forhastede beslutninger - for barnets skyld. Mange kan føle endringer i forholdet når de får barn, men dette er også noe de må innse og at det kan bedre seg når verste omstillingen er over. Anonymkode: c01e7...575 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #53 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det viktiste nå er at du ser til at han ikke får samvær med barnet i den alderen barnet er i nå. Da blir det vanskeligere for han å kreve samvær med barnet senere siden du kan bruke som unnskyldning at barnet ikke er trygg på far. Anonymkode: 56079...3c2 jeg har samme strategi. Er ute av voldelig forhold, politianmeldelse ble henlagt, besøksforbud ble henlagt og han vil ha samvær for å fortsette med trusler mot meg. Håper på at barnet velger selv i framtid å ikke ha kontakt med han. Anonymkode: 7e7d6...7f0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #54 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig! Når barnet er kun noen mnd gammel, og de allerede nå har bestemt seg for å gå fra hverandre, så vitner det om at de a) ikke har prøvd lenge nok, eller b) at en av dem - eller begge - var ulykkelig i forholdet før de fikk barn. Hvis siste tilfellet, burde de ikke fått barn sammen - det er jo barnet det går utover! Å gå fra hverandre burde være en så stor ting å jobbe med, at man virkelig prøver alt og ikke rar forhastede beslutninger - for barnets skyld. Mange kan føle endringer i forholdet når de får barn, men dette er også noe de må innse og at det kan bedre seg når verste omstillingen er over. Anonymkode: c01e7...575 Eller at barnet var et uhell og de kjente seg ikke godt nok fra før. Anonymkode: 7e7d6...7f0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #55 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Far skulle hatt den permisjonen🙄 Anonymkode: 52c6b...499 Men mor er jo hjemme halve døgnet når far har permisjon og de bor sammen. Det hyles om tilknytning når noen vil på ferie uten ungen, men samlivsbrudd og ha 50%samvær går fint........? Anonymkode: ec920...3f2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #56 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hallo. Har det kommet fram noe her som skal tilsi at far er udugelig eller farlig? Jeg syns tvert om at TS burde legge til rette for at far kan få ta permisjonen sin hvis han selv ønsker dette. Syns det er et diskriminerende lovverk på dette området. (Nei, jeg er ikke mann). Anonymkode: a6ec2...313 Derfor skrev jeg hvis. Det har heller ikke kommet fram at han er en kjempegod far! Synes mødrene bør få enda mer rettigheter og bestemmelse når det gjelder barn. Det er tross alt de som har født, de som barnet er mest avhengig av og de som vet hva som er best for barnet. Likestilling i dette området er noe drit! Anonymkode: 7e7d6...7f0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #57 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg og min mann vil gå fra hverandre og han er på første måned i permisjon sin.. Har jeg rett å ta over siden jeg skal ha hovedomsorgen? Anonymkode: 1b5a8...235 Du kan ha rett på den om far er enig og fraskriver seg den. Hvis ikke så er dette skrevet om på nav sine sider med hvordan dere gjør det. Anonymkode: 74a7a...12c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #58 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ved utroskap fungerer far vel ikke vil jeg tro 🤔 Anonymkode: 7e7d6...7f0 Det kan han vel Anonymkode: 52c6b...499 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #59 Skrevet 22. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men mor er jo hjemme halve døgnet når far har permisjon og de bor sammen. Det hyles om tilknytning når noen vil på ferie uten ungen, men samlivsbrudd og ha 50%samvær går fint........? Anonymkode: ec920...3f2 At far fortsetter foreldrepermisjon betyr jo ikke at baby skal flytte 100% til far!! Det betyr at far fortsetter å ha baby mens mor er på jobb på dagtid (gitt at mor har vanlig jobb, ved turnus må man vel finne en annen løsning) men baby bor hos mor. Eventuelt kan de avtale litt samvær ut over tiden mor er på jobb, feks ville det vært naturlig med et par timer hver dag i helgen. Anonymkode: f386c...e07 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #60 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Derfor skrev jeg hvis. Det har heller ikke kommet fram at han er en kjempegod far! Synes mødrene bør få enda mer rettigheter og bestemmelse når det gjelder barn. Det er tross alt de som har født, de som barnet er mest avhengig av og de som vet hva som er best for barnet. Likestilling i dette området er noe drit! Anonymkode: 7e7d6...7f0 Heldigvis ikke som du ønsker og drt håper jeg det aldri blir heller Anonymkode: 52c6b...499 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå