AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Del Skrevet 21. mars 2024 Når jeg var liten ble jeg opplært av barnehage, skole og samfunnet til å være snill, si ifra når noen var stygge med meg og ikke ta igjen. Vi skulle hjelpe andre, mennesker generelt var gode og verden var på vei til et bedre sted. Siden jeg ikke fikk annen opplæring hjemmefra, omfavnet jeg verdiene og tenkte at; slik skal det være og slik er verden. Jeg ble oppdratt til å bli en «myk mann». Realitetsorientering Etter hvert som jeg ble ungdom og ung voksen begynte jeg å oppleve ting som stridde imot verdiene og synet på verden jeg hadde fått. Om du sier ifra, så er det ikke sjeldent ingen ting skjer. Autoriteter bryr seg ikke eller kan ikke gjøre noe. Igjen står du, uten lærdom i å forsvare deg selv og uten hjelp. Folk vil heller være venn med en som er «sterk» enn en som er «snill». Å være god er ikke nok. Egenskapen å være «tøff» og «sterk» har større verdi for både kvinner og menn, enn å være snill. Mennesker prøver i hovedsak å maksimere sin egen livssituasjon. De fleste med moralske begrensninger, andre med ingen. Du kan forutse hvem folk vil være venn og kjærester med basert på dette. At folk handler slik er ikke et bevisst valg, men en del av ubevisste tankeprosesser som gjør seg til kjenne i blant annet følelser. Mennesker er ikke først og fremst gode. Selvfølelse Å møte verden med en tankemåte og et verdigrunnlag som ikke tjente meg har vært skadelig. Når du ikke har lært å stå opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du skjør i møte med en tøff verden som bryr seg lite om deg. Når du ikke har egenskapene som skal til for å håndtere utfordringene du møter, så gir det lav selvtillit. Om verden er god og du ikke blir akseptert av en god verden, hvem er det det er noe feil med da? Å ikke forstå hvordan verden egentlig er gir grobunn for dårlig selvfølelse. Nei, verden er generelt sett ikke god og det er ikke noe galt med deg når du ikke blir akseptert av personer med dårlige verdier. Å være en mann med dårlig selvfølelse er ikke lett. Når du ikke har troen på deg selv, har heller ingen andre tro på deg. Mennesker har en tendens til å tro på vår vurdering av oss selv. Du kan være verdens beste mann, men om du ikke samtidig elsker deg selv, vil ikke en fremmed person ha mer troen på deg enn en idiot med god selvfølelse. Så å ha dårlig selvfølelse vil utestenge deg fra gode jobber. Det vil kanskje gjøre det umulig å få kvinnen du er forelsket i. En dårlig start i en tøff verden Opplæringen jeg fikk i skolen og samfunnet generelt ga meg ikke forståelsen, verdiene og egenskapene jeg trengte i den virkelige verden. Å være snill er ikke nok. Godhet blir bare verdsatt om du først har egenskapene mennesker respekterer. Vi lever i en veldig tøff tid for vanlige menn. Konkurransen er skyhøy, vi konkurrerer med hele verden, med fri flyt av folk, varer og tjenester. Vi har fri sex, samlivsbrudd florerer og noen menn har mange kvinner. Konkurransen om kjærlighet er tøffere enn noen gang. Flere menn er enslige og barnløse. Flere og flere er ensomme. Samfunnet vil forbli som det er, dessverre. For eliten elsker det som det er. Så det er bare en ting å gjøre og det er å bli sterkere og bedre for hver dag som går. Å trene fysisk hver dag, bli normalvektig, spise bedre, gå til legen for å få orden på kroppen, møt nye kvinner og menn (kanskje flytte til en storby), stå opp for seg selv, ikke vik fra konflikt. Bli mannen en ønsker å være. Bli en mann som har egenskapene han trenger i en tøff verden. Å være god er ikke lenger nok. Anonymkode: a39b7...268 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Del Skrevet 21. mars 2024 Å være god har aldri vært "nok". Du kan ikke bare være snill og forvente at ting kommer din vei. Det man prøver å lære barn, er at når man bor i et samfunn og i en "flokk" (klassen, familien osv) så kan man ikke oppføre seg selvsentrert og egoistisk. Det kommer man ingen vei med. Ser ut som du har misforstått det å være snill, med det å være en dørmatte. Å stå opp for seg selv, å være modig, og selvsikker, er personlighetstrekk som passer bra sammen med å være snill. Du tar også feil hvis du mener at andre ikke setter pris på godhet - det å gjøre andre tjenester, huske de små tingene som preferanser, viktige datoer (f.eks bursdag), holde døra for hun/han som kommer etter deg osv. er alltid satt pris på, og selv om du ikke får en umiddelbar belønning, så lønner det seg over lang tid da folk blir mer vennlig innstilt til deg og kanskje gjør deg tjenester til gjengjeld. Så jeg vil absolutt si at godhet er noe man kommer langt med her i verden, selv om man også må støtte seg på andre verdier som det å stå opp for seg selv, gripe sjanser når de kommer, og jobbe med å forbedre seg selv i mellomtiden. Anonymkode: 621c5...0f8 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å være god har aldri vært "nok". Du kan ikke bare være snill og forvente at ting kommer din vei. Det man prøver å lære barn, er at når man bor i et samfunn og i en "flokk" (klassen, familien osv) så kan man ikke oppføre seg selvsentrert og egoistisk. Det kommer man ingen vei med. Ser ut som du har misforstått det å være snill, med det å være en dørmatte. Å stå opp for seg selv, å være modig, og selvsikker, er personlighetstrekk som passer bra sammen med å være snill. Du tar også feil hvis du mener at andre ikke setter pris på godhet - det å gjøre andre tjenester, huske de små tingene som preferanser, viktige datoer (f.eks bursdag), holde døra for hun/han som kommer etter deg osv. er alltid satt pris på, og selv om du ikke får en umiddelbar belønning, så lønner det seg over lang tid da folk blir mer vennlig innstilt til deg og kanskje gjør deg tjenester til gjengjeld. Så jeg vil absolutt si at godhet er noe man kommer langt med her i verden, selv om man også må støtte seg på andre verdier som det å stå opp for seg selv, gripe sjanser når de kommer, og jobbe med å forbedre seg selv i mellomtiden. Anonymkode: 621c5...0f8 Nei selvsagt har det aldri vært nok. Men opplæringen i skole og barnehage gir det inntrykket. Å lære opp barna, da særlig gutter, til å stå opp for seg selv og å styrke dem, er det viktigste som fins. Fordi de blir verdsatt av samfunnet i stor grad basert på psykisk styrke. Verdier. Kvinner derimot kan komme seg fint gjennom alt uten og med et godt liv. Anonymkode: a39b7...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg vil også legge til her at barn ikke bare lærer på det bevisste plan og at lærdom på mange måter er en fysisk prosess. Når gutter ikke lærer disse verdiene har det en effekt på hormoner. Hormonene påvirker kroppen fysisk når de vokser. Når ikke de får den riktige opplæringen greier de ikke å tilpasse seg realitetene senere. Det er årsaken til at woke, som dette er en del av, er så ekstremt farlig. Anonymkode: a39b7...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #5 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei selvsagt har det aldri vært nok. Men opplæringen i skole og barnehage gir det inntrykket. Å lære opp barna, da særlig gutter, til å stå opp for seg selv og å styrke dem, er det viktigste som fins. Fordi de blir verdsatt av samfunnet i stor grad basert på psykisk styrke. Verdier. Kvinner derimot kan komme seg fint gjennom alt uten og med et godt liv. Anonymkode: a39b7...268 Har foreldrene også et ansvar her? Hovedansvaret vil jeg si. Anonymkode: 7fe5b...85d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Del Skrevet 21. mars 2024 Du skremmer meg litt. Mye fordi det er så mye i verden og så mye refleksjon som kreves gjennom livet, at om du tror et barn skulle vært ferdig forberedt, det går jo ikke? Vi møter ikke den eksakt samme versjonen av livet noen av oss. Vi må snakke mer med barn, for det er mye mobbing osv. Men å tenke og lære vil vi og må vi fortsette å gjøre. Å du gjør jo det? Mye jeg kunne ønske jeg visste før, men livet er så komplisert. Og urettferdig. Vi må bare prøve å gjøre det beste utav det som er når vi er der. Anonymkode: 1a69f...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har foreldrene også et ansvar her? Hovedansvaret vil jeg si. Anonymkode: 7fe5b...85d Absolutt. Men lederne våre har lagt et samfunn der de legger til rette for samlivsbrudd, seksuell løsluppenhet og alenemødreskap. Det er vanskelig for kvinner å forstå hva en mann trenger for å leve et godt liv. Da blir det sjeldnere at barna lærer slike ting. Før var hele kulturen med på å gi gutter riktig og sunn opplæring. Lederne våre endret det. Anonymkode: a39b7...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #8 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skremmer meg litt. Mye fordi det er så mye i verden og så mye refleksjon som kreves gjennom livet, at om du tror et barn skulle vært ferdig forberedt, det går jo ikke? Vi møter ikke den eksakt samme versjonen av livet noen av oss. Vi må snakke mer med barn, for det er mye mobbing osv. Men å tenke og lære vil vi og må vi fortsette å gjøre. Å du gjør jo det? Mye jeg kunne ønske jeg visste før, men livet er så komplisert. Og urettferdig. Vi må bare prøve å gjøre det beste utav det som er når vi er der. Anonymkode: 1a69f...513 Det enkle i luvet burde bli servert barna på sølvfat. Dette er veldig enkelt. De burde ikke bli forvirret av ønsketenking og fantasier. Anonymkode: a39b7...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #9 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vanskelig for kvinner å forstå hva en mann trenger for å leve et godt liv. Anonymkode: a39b7...268 De fleste menn vet selv hva de liker og trenger, og klarer formidle det. Det er ikke alle andre sin skyld at du er født tafatt. Anonymkode: 0da37...544 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #10 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Absolutt. Men lederne våre har lagt et samfunn der de legger til rette for samlivsbrudd, seksuell løsluppenhet og alenemødreskap. Det er vanskelig for kvinner å forstå hva en mann trenger for å leve et godt liv. Da blir det sjeldnere at barna lærer slike ting. Før var hele kulturen med på å gi gutter riktig og sunn opplæring. Lederne våre endret det. Anonymkode: a39b7...268 Så det du egentlig skriver, er at menn som ikke tar ansvar for barna de er 100% med på å lage, er problemet. Hva mener du politikerne, og alenemødre (som tar hele ansvarsbyrden) skal gjøre med det? Skal kanskje menn få 500 000 kr per barn de er med på å oppdra sine egne barn? 😅 Anonymkode: 7fe5b...85d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste menn vet selv hva de liker og trenger, og klarer formidle det. Det er ikke alle andre sin skyld at du er født tafatt. Anonymkode: 0da37...544 Barn er ganske blanke når de blir født. Med visse tendenser. Deg er klart at barna må bli lært opp slik at de utvikler seg riktig. Når gutter blir lært opp til å tro det barnehage og skole gjør har det en fysisk påvirkning, trolig gjennom hormoner. Når du blir servert usannheter, klart blir ikke kropp, hjerne og psyke tilpasset verden en møter. Anonymkode: a39b7...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 21. mars 2024 #12 Del Skrevet 21. mars 2024 Min erfaring er at det er mye viktigere med sterke foreldre som faktisk gjør noe med slike ting enn å at alt gjennom skolene hvor det stort sett er mye "kjerringsnakk" som er lite aktuelt for gutter som blir mobbet eller møter på utfordringer. Det er vanskelig å forbedre sin situasjon hvis man ikke har noen kompiser som kan hjelpe eller foreldre som kan snakke direkte med andre foreldre og deres barn. Min sønn lærte tidlig at ikke alle de andre barna er snille hele tiden eller i det hele tatt, men heldigvis hadde han en kompis som var med han uansett etter noen måneder med pjatt fra skolen om den pågående situasjonen uten noen endring ba jeg rett og slett han ta med kompisen sin og konfrontere denne sosialt sterke men mindre fysiske sterke eleven og rett og slett skremme han litt og sa hva som skjer hvis han ikke slutter. Mirakuløst slutter problemene relativt raskt og jeg vil ikke si at de ble venner i det hele tatt, men det sluttet. Dagens skole og skolen en god del mange år bakover er ikke innrettet på å løse de mer fysiske utfordrende problemene som gutter møter på i skolehverdagen, da det er blitt en kvinnedominert arbeidsplass med en pedagogikk som belønner en mer feminin tilnærming til det meste og straffer den oppførselen som mange unge gutter har. Vi sitter å ser på en skole som er laget for mer tradisjonelt kvinnelige verdier og mange gutter ofres på denne tilpasningen. Disiplin generelt og faktiske konsekvenser som gjør litt vondt for den som plager er noe som trengs i mye høyere grad. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 21. mars 2024 #13 Del Skrevet 21. mars 2024 Å være god er ikke nok, nei. Foreldre skal selvfølgelig også lære barn å sette egne grenser og respektere andres grenser. Det er veldig viktig for å gjøre mennesker robuste. Snill er flott, men man trenger mer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Del Skrevet 21. mars 2024 Dette innlegget skjønte jeg fint lite av. Skal det være noen motsetning mellom å være snill og andre viktige verdier som å ta vare på seg selv fysisk og psykisk, ha troa på seg selv, jobbe hardt og ikke gi opp, tålmodighet etc? Og hva har det å ta igjen med alt dette å gjøre? Menn jeg vet om som kun har fokus på fysisk styrke og å ta igjen, og som ikke er snille, vil typisk kunne få mye sex og andre "goder" i livet. Men de finner seg ikke varige vennskap og forhold, og er generelt ikke lykkelige, men fremstår som veldig skadede og stakkarslige mennesker. Mens de mennene jeg vet som er myke menn, som er snille og milde og opptatt av de rundt seg og har troa på autoriteter (men som samtidig tar greit vare på seg selv og har humor og selvtillit), de er omtrent gifte alle sammen. De få som er enslige er ekstremt sjenerte og har aldri forsøkt noen form for dating såvidt jeg vet, og treffer dermed aldri noen som kunne fallt for dem (disse ville altså vært single uavhengig av kjønn, og kunne lett møtt noen om de forsøkte, nettopp fordi de er så bra!) Anonymkode: 9fa34...94d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Del Skrevet 21. mars 2024 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Min erfaring er at det er mye viktigere med sterke foreldre som faktisk gjør noe med slike ting enn å at alt gjennom skolene hvor det stort sett er mye "kjerringsnakk" som er lite aktuelt for gutter som blir mobbet eller møter på utfordringer. Det er vanskelig å forbedre sin situasjon hvis man ikke har noen kompiser som kan hjelpe eller foreldre som kan snakke direkte med andre foreldre og deres barn. Min sønn lærte tidlig at ikke alle de andre barna er snille hele tiden eller i det hele tatt, men heldigvis hadde han en kompis som var med han uansett etter noen måneder med pjatt fra skolen om den pågående situasjonen uten noen endring ba jeg rett og slett han ta med kompisen sin og konfrontere denne sosialt sterke men mindre fysiske sterke eleven og rett og slett skremme han litt og sa hva som skjer hvis han ikke slutter. Mirakuløst slutter problemene relativt raskt og jeg vil ikke si at de ble venner i det hele tatt, men det sluttet. Dagens skole og skolen en god del mange år bakover er ikke innrettet på å løse de mer fysiske utfordrende problemene som gutter møter på i skolehverdagen, da det er blitt en kvinnedominert arbeidsplass med en pedagogikk som belønner en mer feminin tilnærming til det meste og straffer den oppførselen som mange unge gutter har. Vi sitter å ser på en skole som er laget for mer tradisjonelt kvinnelige verdier og mange gutter ofres på denne tilpasningen. Disiplin generelt og faktiske konsekvenser som gjør litt vondt for den som plager er noe som trengs i mye høyere grad. Disiplinen er ikke ute av skolen pga. damene, men på grunn av fokuset på autonomi, autonomi og autonomi, samt at det ikke er lov å bruke noe som ligner tvang lenger. Det er ikke kvinners feil. Anonymkode: 5fa28...4c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det du egentlig skriver, er at menn som ikke tar ansvar for barna de er 100% med på å lage, er problemet. Hva mener du politikerne, og alenemødre (som tar hele ansvarsbyrden) skal gjøre med det? Skal kanskje menn få 500 000 kr per barn de er med på å oppdra sine egne barn? 😅 Anonymkode: 7fe5b...85d Problemet her er i realiteten at kvinner velger å få løsunger, da ofte med en mann de dypt repskterer, men aldri kan få. De har alltid muligheten til å finne en mann å få unger med, men velger han bort. Anonymkode: a39b7...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 21. mars 2024 #17 Del Skrevet 21. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Disiplinen er ikke ute av skolen pga. damene, men på grunn av fokuset på autonomi, autonomi og autonomi, samt at det ikke er lov å bruke noe som ligner tvang lenger. Det er ikke kvinners feil. Anonymkode: 5fa28...4c1 Sa ikke at det var deres feil, men en ung gutt trenger også mannlige lærere som det er langt imellom i disse dager. Det er en konsekvens av at det sitter meste kvinner i skolesystemet og i skoleledelse og dermed blir hele systemet feminisert på gjennomføring og regelverk. Min far sluttet etter 25 år som barneskolelærer og når jeg spurte hva han slapp i den nye jobben sin sa han: Nevnte han vanskelige kvinnelige kollegaer og vanskelige foreldre, ikke barna. Endret 21. mars 2024 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #18 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet her er i realiteten at kvinner velger å få løsunger, da ofte med en mann de dypt repskterer, men aldri kan få. De har alltid muligheten til å finne en mann å få unger med, men velger han bort. Anonymkode: a39b7...268 Aaand, I'm out. Anonymkode: 7fe5b...85d 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #19 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg tror du burde gå i terapi for å bedre selvfølelsen din og virkelighetsoppfattelsen din. Du er ikke utsatt for omsorgssvikt. Har du vokst opp uten et positivt mannlig forbilde i ditt liv, må du skylde på din far, ikke din mor og ikke samfunnet. Og det er neppe årsaken til at du i dag sliter med lav selvfølelse og ikke har oppnådd det du ønsker. Ingen av alle de gifte fedrene jeg kjenner vil jeg karakterisere som sterke og tøffe, ikke en eneste én av dem. De er derimot gode, snille, noen litt "dørmatter" kanskje, vellykkede menn som fungerer godt i samfunnet med en tro på systemet og tro på seg selv. Ditt siste avsnitt stemmer jo, men hva har det med å være snill og god å gjøre? Skolen har virkelig ikke lært deg opp til at bare du ikke er direkte slem, trenger du ikke å gjøre noe annet med livet ditt, men vil få deg dame uansett. ...Samfunnet vil forbli som det er, dessverre. For eliten elsker det som det er. Så det er bare en ting å gjøre og det er å bli sterkere og bedre for hver dag som går. Å trene fysisk hver dag, bli normalvektig, spise bedre, gå til legen for å få orden på kroppen, møt nye kvinner og menn (kanskje flytte til en storby), stå opp for seg selv, ikke vik fra konflikt. Bli mannen en ønsker å være. Bli en mann som har egenskapene han trenger i en tøff verden. Å være god er ikke lenger nok. Å "være god" (hva du nå legger i det), har aldri vært nok. Å være tøff og sterk er heller ikke det. Anonymkode: 5f6e9...3ea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 21. mars 2024 #20 Del Skrevet 21. mars 2024 (endret) Her var det mye rart, du skylder på samfunnet for at du ikke får deg familie, og mener at vi har fri sex er et problem, samt skilsmisser. Det er kvinnen og samfunnet sin skyld. Synes du det er synd at kvinner ikke lenger nå blir i dårlig forhold? At vi også velger hvilken mann vi ønsker å tilbringe livet med? Og nei kvinner før ingen løsunger, løsunger finnes ikke. Det var bare et forferdelig utsagn som virkelig hører fortiden til. Ja, dine foreldre har virkelig sviktet deg og du har et veldig dårlig syn på både kvinner og samfunnet. Min mann er både snill, god, verdens beste far og min bestevenn. Det han ikke er en mann som er kjempe sterk, tøff. Jeg tar en mann som er snill over slike menn. Du må ta ansvaret for ditt eget liv, være en god mann men også med et bra syn på andre mennesker og kvinner. Du vil komme langt med det. Endret 21. mars 2024 av Forvirret23 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå