AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #21 Skrevet 21. mars 2024 Hmm, vi er nok litt midt på treet mtp godteri. Vi har i utgangspunktet lørdagsgodt. Men kan lett si ja dersom ungene spør om dessert. Da får de feks en sjokoladebit. De har aldri vært interessert i snop utenom. Maser ikke om det og det som er i skapenen får stå i fred. Føler de har et naturlig forhold til godteri. Vi har og såvidt begynt med felles godteriskål i helgene istedenfor at de får sin egen «porsjon» for å øve på selvregulering/fornuft mtp inntak. Anonymkode: ebc46...713
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #22 Skrevet 21. mars 2024 Her finnes det mange hypoteser og ingen fasit som gjelder alle, tror jeg. Jeg er vokst opp med godteri kun på lørdag og i barnebursdag, har og har alltid hatt et avslappet forhold til godteri. Jeg spiser i gjennomsnitt litt sjokolade én gang i uken, uten å ha noe regel for det dag, men det blir gjerne lørdag (og søndag hvis det ble igjen noe), og utover det har jeg ikke lyst på godteri. Mannen min har vokst opp med at godteri var tilgjengelig for ham og greit å ta hvis de hadde det i hus. Han sliter med overvekt og overspiser godteri hvis vi har det i hus nå. Våre ulike forhold til godteri tror jeg handler litt om gener og litt om følelsesregulering (mannen kan spise masse smågodt når han er stresset, mens jeg heller tar en løpetur når jeg er veldig stresset og i hvert fall ikke er klar for å sette meg ned med godteri.) Vi har lørdagsgodt, mest fordi det er et trivelig minne for meg, lørdagskveld med tid sammen og godteskåla. Men mye kan jo sies om det og. F.eks. kan en jo argumentere for kos ikke skal trenge å innebære godteri. Altså tror jeg en må se an både barna sine og hva en syns passer inn i eget kosthold. Men jeg har tro på å være ærlig på at godteri er ikke god bensin for kroppen, men det smaker deilig, og derfor spiser vi litt av det i blant. Jeg legger det frem for mine barn som at godteriet kan ta plassen til den varierte maten kroppen trenger (og snakker om f.eks. vitaminer og mineraler, (som at a-vitaminet i gulrotsuppe er bra for øynene). Så jeg fremhever alt kroppen trenger som ja-mat og snakker mindre om at godteri er nei. Anonymkode: 76dbb...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #23 Skrevet 21. mars 2024 Jeg tror "alltid tilgjengelig", og fokus på at ikke noe er dårlig/bra mat etc hjelper. Jeg fikk ikke smake sjokolade før jeg var fem år. (Tidlig på 80-tallet, så det var ikke så mye og så synlig, og i barnebursdager var det kake, ikke godteposer. (Så jeg smakte sjokoladekake, men visste ikke at det fantes vanlig sjokolade feks). Var heller ikke på juletrefest og sånne ting før jeg var fem. Deretter var det en liten godtepose på lørdager. Den restriksjonen har bidratt til at jeg er veldig opptatt av godteri og har slitt med binge/restrict-oppførsel. Etter å ha havna utpå en del regler for meg selv som gjorde meg stressa, innførte jeg "fritt fram", som i starten gjorde at jeg spiste det for ofte og for mye, men når kroppen og hodet vendte seg til at det ikke var noe spesielt, at jeg kunne ha det når som helst, forsvant liksom magien, og nå kan jeg ha det liggende uten å mævle alt. Når det er mangelvare eller forbudt eller begrenset til visse dager er det som om behovet og lysten er mye sterkere. Det er klart det kan komme cravings på en vanlig tirsdag når man ikke har det i hus også, men merker at behovet for å spise alt er mye mindre nå. Anonymkode: 830e8...a0e 1
Anjatapinjata Skrevet 21. mars 2024 #24 Skrevet 21. mars 2024 Er vel selv oppvokst med lørdagsgodt. Hadde vi mer igjen så hadde vi tilgang til der var tomt. Hjemme nå så er det fritt, barnet kan spise når han vil. Sjelden han spiser mye. Men om jeg skjærer opp frukt, setter frem det og bær feks så velger barnet alltid frukt og bær over godteri. Han er altså ingen fråtser og har lært seg å spare det han har.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #25 Skrevet 21. mars 2024 Mitt råd er å ikke overtenke det og ikke gjøre godteri til viktig, om det blir på ene eller andre måten. Du trenger ikke rigide regler (fastsatt før barnet ønsker godteri), prøv dere fram, det kommer jo gradvis og barn er forskjellige, først (den eldste) får de tørket eplebiter og yoghurt-rosiner og er kjempefornøyde, så kan man eventuelt innføre litt lørdagsgodt hvis dere har lyst. Det er veldig greit å begrense småspising av godt av hensyn til tenner, og av hensyn til økonomi, du behøver ikke koble det til vekt overhodet, ei heller er det godteriet som er kos og kjærlighet. Godteri er bare godt, akkurat som mye annen mat er god, og å se på barnefilm sammen er kos, uansett om man spiser popkorn, smågodt, frukt eller ingenting. En lur ting vi gjorde var å ikke ha brus hjemme. Hvis mannen din har et avslappet forhold til det og hadde alminnerlige erfaring fra sin barndom, kan ikke han være "godtesjef" i familien og bestemme hyppighet og mengde? Så verken handler du inn eller deler ut og slipper å forholde deg til det? Anonymkode: ac10e...495
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #26 Skrevet 21. mars 2024 Tror det er veldig individuelt jeg. Selv vokste jeg opp med typisk lørdagsgodt, og kjeft hvis jeg tok av stratosplata i kjøleskapet i uka. Broren min hadde ingen problemer med dette, den dag idag ikke så glad i godteri og søtt. Jeg derimot kjøpte meg godteri i skjul (skulka gjerne skolen for dette), tok med kake i veska etter skoleavslutning på barneskolen, lagde skål med smør og sukker på nettene. Spiste sukker med skje. Tok godteri i skapet i ukedager fordi jeg ikke klarte å la være, og fikk masse kjeft istedet. Ble kalt for noe ala "snopesilje" av familie. voksen alder sliter jeg fortsatt med å regulere sukkerinntaket, og klarer ikke ha noe stående fremme/i hus uten i kaste i meg alt. Anonymkode: 80d70...7e0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #27 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det gir ingen logisk mening, folk i alle generasjoner er feite i dag og det er ikke pga. mangelvarer. Så og si alle i Norge har tilgang til å gå inn på kjøkkenet og stappe trynet sitt. Ikke kan man bli avhengig av noe man ikke har fått heller. Anonymkode: 22347...34c Det er fordi folk holder på med fysiske og mentale restriksjoner. Feks "jeg burde ikke spise dette" eller "i morgen skal jeg være flink å spise mindre" osv. Kroppen klarer ikke å skille på fysiske og mentale restriksjoner. Hvis kroppen da tror at den ikke får den næringen/energien den trenger, så senkes forbrenningen og sulten slår til for å sikre overlevelse. Kroppen tror rett og slett det er hungersnød, og vil da så klart sikre seg på alle mulige måter. Anonymkode: a2f1b...d47
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #28 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fordi folk holder på med fysiske og mentale restriksjoner. Feks "jeg burde ikke spise dette" eller "i morgen skal jeg være flink å spise mindre" osv. Kroppen klarer ikke å skille på fysiske og mentale restriksjoner. Hvis kroppen da tror at den ikke får den næringen/energien den trenger, så senkes forbrenningen og sulten slår til for å sikre overlevelse. Kroppen tror rett og slett det er hungersnød, og vil da så klart sikre seg på alle mulige måter. Anonymkode: a2f1b...d47 Så med den logikken, burde alkoholikere ha masse tilgang til alkohol i hjemmet sitt? Det frister mindre om du har masse sprit i skapet altså? Det er ikke sunt å spise for å regulere følelsene sine. Dette er noe man blir lært opp til. Mat og goderi burde ikke være en belønning. Anonymkode: f67fa...8bd 2 1
Kontorotta Skrevet 21. mars 2024 #29 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har løst dette ved å ha enorme mengder godteri hjemme til enhver tid. På lørdagene får ungene velge seg noe selv fra skapet. Mengden de får velge er nok over gjennomsnittet, men godt innenfor en rimelig mengde. Det vet at den mengden alltid opprettholdes så lenge de ikke utnytter det med å spise i skjul, men kan fint få en ting midt i uka hvis de spør. Ved å se dette hele tiden og vite at de får nok er spenningen over godteri nå helt borte. Noen ganger henter de det de har lov til på lørdagen, andre ganger dropper de det. Noen ganger spiser de, andre ganger henter de og bars sparer det. Ingen av de er hysteriske og kaster seg over skåler som blir satt på bordet. Til jul og påske får de stort egg eller sokk. Denne styrer de som de vi, men innimellom går det dager før den røres. Selv opplevde jeg da jeg flyttet for meg selv at ved å ha en skål med noe godt fast på bordet spiste jeg omtrent ikke noe godteri overhode..... Anonymkode: 0dc62...3c6 Hadde bare mannen min også hatt det slik. Jo mer godteri jeg har i hus, jo mindre spiser jeg og barna. Men mannen sluker alt og jeg får kjeft hver gang det kjøpes noe inn. Dermed skriker sjokoladene etter meg på butikken. Og når jeg vet det er tomt hjemme, havner ofte en sjokolade i kurva. Denne blir alt for ofte spist på vei hjem. Så jeg spiser mindre, jo mer jeg har i hus. Mannen kan ikke ha noe i hus.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #30 Skrevet 21. mars 2024 Dette var et godt spørsmål, og jeg må si jeg er litt overrasket over flere av svarene. Dere som har det alltid tilgjengelig, kan barna bare fritt gå og ta når de ønsker? Er det så tilgjengelig? Jeg er vokst opp med lørdagsgodt. Tror ikke vi hadde godteri i hus engang på ukedagene. Jeg er sånn som voksen også. Kjøper godteri på fredag og på søndag er det som regel spist opp. Men når lørdagen kommer så blir godteri en big deal for jeg skal kose meg med både sjokolade, smågodt og potetgull. Så det blir jo ofte mye på en gang. Anonymkode: 161e5...7b6
Tanuki Skrevet 21. mars 2024 #31 Skrevet 21. mars 2024 Har ikke en fast rutine når det gjelder godteri. Er ikke så veldig opptatt av det, dvs jeg er mer glad i godteri enn barna. Gutten min på 10-år liker søtt, men er småspist og begrenser seg godt selv.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #32 Skrevet 21. mars 2024 Interresant at såpass mange har fri tilgang. Vi har også det, men jeg trodde det var «bare oss». Har alltid inntrykk av at andre er mye mer strenge enn oss. Vi opplever også at barnet ikke er veldig interrestert i godteri. Dvs, hun synes jo selvsagt godteri er godt, men har ikke noe stort fokus på det, og jeg ser hun begrenser seg selv. Hun spiser litt hver dag, når vi voksne har sjokolade til kaffen. Hadde det ikke vært sånn at hun begrenset seg såpass bra, hadde vi nok måtte vært strengere på dette. vi pusser tennene godt, og hun har ikke hatt hull. Normalvektig/noe under snittet. samme med mat- vi fokuserer ikke på at noe mat er veldig usunn, men snakker selvsagt om hva kroppen blir mest glad for osv. Så hun overspiser aldri pizza mm. (værre med meg- jeg spiser med følelser;) Anonymkode: b2ee1...6fb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #33 Skrevet 21. mars 2024 Lørdagsgodt kun på lørdag, men kan fint lage vafler og kaker midt i uka. De får en liten skål med godteri på lørdag og de spiser som regel aldri opp. Selv når ting står fremme glemmer de at vi har godteri. Så selv om vi er strenge i følge noen er dette noe som fungerer for oss 😊 Anonymkode: 4f9fc...a8b 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #34 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så med den logikken, burde alkoholikere ha masse tilgang til alkohol i hjemmet sitt? Det frister mindre om du har masse sprit i skapet altså? Det er ikke sunt å spise for å regulere følelsene sine. Dette er noe man blir lært opp til. Mat og goderi burde ikke være en belønning. Anonymkode: f67fa...8bd Snakker om næring for overlevelse. Ingen trenger alkohol for å overleve. Anonymkode: a2f1b...d47
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #35 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakker om næring for overlevelse. Ingen trenger alkohol for å overleve. Anonymkode: a2f1b...d47 Ingen trenger lørdagsgodt og dessert for å overleve. Anonymkode: f67fa...8bd
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #36 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen trenger lørdagsgodt og dessert for å overleve. Anonymkode: f67fa...8bd Når kroppen ikke får den næringen/energien den trenger for overlevelse så velger den kjappeste vei. Da craver man sukker eller karbohydrater, for det er enkleste vei til energi. Dessuten trenger hode ganske mye karbohydrater for å fungere optimalt. Sukker senker også stressnivået i kroppen, så ikke rart at så mange craver det i denne stressa verden. De fleste som har store cravinger er også de som har flest restriksjoner. De veier gjerne mere enn de ønsker også. Anonymkode: a2f1b...d47
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #37 Skrevet 21. mars 2024 Jeg har ikke samme erfaring som de andre her. Vi har ikke så mye søtt hjemme vanligvis, mest fordi hverken jeg eller mannen klarer å holde oss unna. Våre unger er vant til å ikke få sånt og spør og maser ikke om det, men barn på besøk spør veldig ofte etter cocopops, kjeks eller is og blir nærmest sjokkert over at vi ikke har det. Anonymkode: ce7a1...c7d 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #38 Skrevet 21. mars 2024 Jeg har ikke barn, men shit, denne tråden var uansett veldig tankevekkende. Jeg kaster meg over godteriet hver gang det er tilgjengelig. Sliter veldig med sukkeravhengighet og har lyst på snop hele tiden. Jeg vokste opp med en mor som hadde spiseforstyrrelser og en far som var utrolig opptatt av trening og ha en slank kropp, med veldig begrenset tilgang på snop. Har jo lurt på om det har påvirket mitt forhold til godteri som voksen. Hadde en studievenninne hvor det alltid stod godteri fremme, hun spiste nesten ingenting, mens jeg måtte virkelig ta meg sammen for å vise måtehold. Hun hadde vokst opp med at det alltid var tilgjengelig hjemme. Anonymkode: 40cc9...cca 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #39 Skrevet 21. mars 2024 Her er det jo et viktig poeng at unger (og voksne) er forskjellige, ikke hvorvidt det er best å ha sukker tilgjengelig hele tiden eller ikke. Noen har veldig søtsug og andre ikke. Her i huset er det typisk lørdagsgodt, men følges ikke slavisk. Kan lage boller PP en onsdag også. Men, jeg har ikke godis liggende rundt tilgjengelig eller i skapene til enhver tid, da hadde det blitt slukt av ungene med en gang og de klarer ikke begrense seg før det er tomt, særlig yngste. Jeg ser bare hvor forskjell det var på meg og min bror i oppveksten, han var lite opptatt av søtt, jeg raidet det som var. Alltid hadd søtsug fra jeg var liten, selv om jeg har et bra kosthold. Anonymkode: 183aa...065 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #40 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her er det jo et viktig poeng at unger (og voksne) er forskjellige, ikke hvorvidt det er best å ha sukker tilgjengelig hele tiden eller ikke. Noen har veldig søtsug og andre ikke. Her i huset er det typisk lørdagsgodt, men følges ikke slavisk. Kan lage boller PP en onsdag også. Men, jeg har ikke godis liggende rundt tilgjengelig eller i skapene til enhver tid, da hadde det blitt slukt av ungene med en gang og de klarer ikke begrense seg før det er tomt, særlig yngste. Jeg ser bare hvor forskjell det var på meg og min bror i oppveksten, han var lite opptatt av søtt, jeg raidet det som var. Alltid hadd søtsug fra jeg var liten, selv om jeg har et bra kosthold. Anonymkode: 183aa...065 Sånn var jeg også, og vi hadde egentlig mye mer sånt tilgjengelig hjemme enn det som var vanlig da jeg vokste opp. (Mange barn hadde veldig strenge regler mot å spise mellom måltidene eller å ta mer enn tre kaker fra kakefatet og så videre.) Hos oss var det fritt fram, vi kunne ta hva vi ville fra skapene når vi ville og saft kunne vi også drikke så mye vi ville av. Likevel ble jeg fryktelig godtefokusert og dessuten litt overvektig. Nå har vi lite søtsaker hjemme, og jeg tror barna er så vant til at det ikke er noe at de ikke tenker på det og ikke savner det. Anonymkode: ce7a1...c7d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå