Gå til innhold

Barn og godteri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et problem enda, men hvordan og hva lærer dere barna om godteri?

Jeg har hele livet slitt med en nesten «avhengighet», men har nå lært meg når jeg må/kan/burde ta meg noe godt (for å ikke senere miste kontroll) og når jeg ikke trenger - og det følger sjeldent «lørdagsregel».

Synes disse følelsene var veldig vanskelige når jeg vokste opp, å «alltid» måtte ha noe. Hva skal barna få høre? Redd for å lære de nei-mat og ja-mat, da det ikke helt er det et sunt kosthold handler om, og er redd for at det fort sklir over på vekt/utsende senere - og evt at de får dårlig forhold til enkelte matvarer slik jeg hadde.

Er det bare å sette fast lørdagsregel eller er det noe annet som funker for barn?  (vet ikke om det bare generelt har det som jeg hadde, med et uendelig godteribehov som ung?)

Er redd de har samme «funksjon» og problemer som meg (har nok selv arvet det litt) og hele tiden ønsker noe og at ingen lørdagsregel vil tilsi godteri hver dag, og er også redd for å skli ut av min egen kontroll om de evt «ser» eller skjønner at jeg tar det på hverdager og ikke følger samme regel, og at det blir dobbelmoralsk?

Vurdert å la de kjøpe godteri ila starten av uka, og at de vet hvor det er men ikke får noe mer på lørdager om de har spist det opp, og at jeg bare motiverer til å spare det? Men vet ikke om det er positivt/negativt og om det evt vil lære de kontroll? Noen som har noen tips/erfaringer? Vil bare gjerne gi de bedre utgangspunkt enn jeg føler at jeg hadde! :( 

Anonymkode: 6ef83...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med, og min 9-åring, er oppvokst med at godteri er alltid tilgjengelig. Vi begge spiser svært lite godteri. Både i min og hans barndom merker jeg at det er besøket som raider godteskåler, ikke vi som bor her. Barnet mitt har aldri hatt en vanskelig forhold til godteri.

Er ikke sikkert det funker for alle da.

Anonymkode: 3b286...28d

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mine barn har vokst opp med lørdagsgodt. Det har gått greit for oss, og ingen har problemer med å begrense seg om vi får ubegrenset tilgang.

Anonymkode: 63aa3...c19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er oppvokst med, og min 9-åring, er oppvokst med at godteri er alltid tilgjengelig. Vi begge spiser svært lite godteri. Både i min og hans barndom merker jeg at det er besøket som raider godteskåler, ikke vi som bor her. Barnet mitt har aldri hatt en vanskelig forhold til godteri.

Også oppvokst med det, og søskenbarna slukte alt av godteri vi fikk, utenom meg. 

Anonymkode: 4fb24...617

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du får vel bare prøve deg frem og se hva slags selvkontroll ungene dine har. Eventuelt bare gi de godteri når noe spesielt skjer.

Jeg har personlig snakket med folk fra i hvert fall 50+ land om akkurat dette og de eneste som har hørt om lørdagsgodt er mine svenske venner, resten har ingen spesiell dag i uken der de fikk godteri av foreldrene sine.

Endret av Skjold
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å ikke sette usunn mat på en pidestall. Jeg vil ikke gjøre det til noe spesielt og fantastisk som man får veldig lyst på.

Jeg sier av og til ja til godteri når treårngen spør, bare fordi. Litt sån "hm, joda, tror kanskje vi har en sjokoladebit i skapet. Skal sjekke" - jeg sier ikke f.eks. "nei, du får bare én, og det skal være på lørdag!" eller "jippi, nå skal vi spise godteri!"

Jeg prøver også å fokusere på at å kose seg ikke trenger å være mat. "Å, i dag skal vi kose oss masse med duplo".

Anonymkode: 35372...ebd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Skjold skrev (6 minutter siden):

Du får vel bare prøve deg frem og se hva slags selvkontroll ungene dine har. Eventuelt bare gi de godteri når noe spesielt skjer.

Jeg har personlig snakket med folk fra i hvert fall 50+ land om akkurat dette og de eneste som har hørt om lørdagsgodt er mine svenske venner, resten har ingen spesiell dag i uken der de fikk godteri av foreldrene sine.

Jeg tror ikke det handler som selvkontroll helt direkte. Jeg tror det er det å sikre seg mest mulig når man plutselig får tilgang på en "mangelvare".

Pappa fikk feks sjelden eller aldri kjøtt i barndommen, man spiser seg halvt til døde på kjøtt i voksen alder.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme med barna våre. Her er de oppvokst med godteri alltid tilgjengelig. Det er stort sett andre barn som er opptatt av å spise godteri ved spesielle anledninger. Tror det bevisstgjør valgene til barna at de selv må kjenne etter hva som kjennes bra for kroppen. Selvsagt er dette ikke noe som sikkert fungerer like bra for alle.

Anonymkode: 4c909...86b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Funker ikke for de som mangler metthetsfølelse og spiser til det er tomt. En i klassen hadde fri tilgang til snop. pleide å lage seg eggedosis med store mengder sukker etter skoletid og sånn. Jeg fatter ikke at hun ikke ble kvalm, men hun bare spiste og spiste og ble veldig overvektig. Har tatt slankeoperasjon men klarer ikke å slutte å spise søtt. 

Men det funker nok fint hvis man ikke har den trangen til å spise. 

Vi har lørdagsgodt. Ikke fordi jeg er redd min blir overvektig, for hun er småsåpist, men jeg tror det er sunnere for tennene å ta brus og snop samtidig en dag og ikke spre det utover. Ikke bra for tannhelsa med småspising. 

Anonymkode: f0f79...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Funker ikke for de som mangler metthetsfølelse og spiser til det er tomt. En i klassen hadde fri tilgang til snop. pleide å lage seg eggedosis med store mengder sukker etter skoletid og sånn. Jeg fatter ikke at hun ikke ble kvalm, men hun bare spiste og spiste og ble veldig overvektig. Har tatt slankeoperasjon men klarer ikke å slutte å spise søtt. 

Men det funker nok fint hvis man ikke har den trangen til å spise. 

Vi har lørdagsgodt. Ikke fordi jeg er redd min blir overvektig, for hun er småsåpist, men jeg tror det er sunnere for tennene å ta brus og snop samtidig en dag og ikke spre det utover. Ikke bra for tannhelsa med småspising. 

De færreste sliter vel med manglende metthetsfølelse.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er godteri alltid tilgjengelig. Det kan gå uker mellom barna spiser godteri og konseptet lørdagsgodt hos oss er god mat som vi alle lager sammen og spiser til middag. 

Et vennepar av oss har streng sukker regime og hver gang de kommer på besøk, må vi gjemme bort alt godteriet for barna deres sluker alt de kommer over. 

Mitt råd er å prøve deg frem☺️

Anonymkode: e3cf8...457

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De færreste sliter vel med manglende metthetsfølelse.

Si ikke det. Overvekt har blitt et problem, også blant barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mitt beste tips er å ikke sette usunn mat på en pidestall. Jeg vil ikke gjøre det til noe spesielt og fantastisk som man får veldig lyst på.

Jeg sier av og til ja til godteri når treårngen spør, bare fordi. Litt sån "hm, joda, tror kanskje vi har en sjokoladebit i skapet. Skal sjekke" - jeg sier ikke f.eks. "nei, du får bare én, og det skal være på lørdag!" eller "jippi, nå skal vi spise godteri!"

Jeg prøver også å fokusere på at å kose seg ikke trenger å være mat. "Å, i dag skal vi kose oss masse med duplo".

Skulle ønske du var moren min❤️

Anonymkode: 864a4...275

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si ikke det. Overvekt har blitt et problem, også blant barn.

Sunnhetshysteriet kom vel hakket før overvektsbølgen. Om man har kommet ditt at man må dytte noe i trynet hele tiden så har noe sviktet for lenge siden. Det ligger jo i menneskers natur å jobbe for maten, så om man legger mange begrensninger osv så vil man jo gå amok når sjansen byr seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er ikke et problem enda, men hvordan og hva lærer dere barna om godteri?

Jeg har hele livet slitt med en nesten «avhengighet», men har nå lært meg når jeg må/kan/burde ta meg noe godt (for å ikke senere miste kontroll) og når jeg ikke trenger - og det følger sjeldent «lørdagsregel».

Synes disse følelsene var veldig vanskelige når jeg vokste opp, å «alltid» måtte ha noe. Hva skal barna få høre? Redd for å lære de nei-mat og ja-mat, da det ikke helt er det et sunt kosthold handler om, og er redd for at det fort sklir over på vekt/utsende senere - og evt at de får dårlig forhold til enkelte matvarer slik jeg hadde.

Er det bare å sette fast lørdagsregel eller er det noe annet som funker for barn?  (vet ikke om det bare generelt har det som jeg hadde, med et uendelig godteribehov som ung?)

Er redd de har samme «funksjon» og problemer som meg (har nok selv arvet det litt) og hele tiden ønsker noe og at ingen lørdagsregel vil tilsi godteri hver dag, og er også redd for å skli ut av min egen kontroll om de evt «ser» eller skjønner at jeg tar det på hverdager og ikke følger samme regel, og at det blir dobbelmoralsk?

Vurdert å la de kjøpe godteri ila starten av uka, og at de vet hvor det er men ikke får noe mer på lørdager om de har spist det opp, og at jeg bare motiverer til å spare det? Men vet ikke om det er positivt/negativt og om det evt vil lære de kontroll? Noen som har noen tips/erfaringer? Vil bare gjerne gi de bedre utgangspunkt enn jeg føler at jeg hadde! :( 

Anonymkode: 6ef83...e08

De eldste barna min ble introdusert for godteri sent og de fikk aldri noe søtt på hverdager. Heller ikke sjokopålegg, frokostblanding ol.  Nå er de store og er avhengige av godis og de klarer ikke å la det ligge i skuffen. 

Yngste barn har hele veien hatt et avslappet forhold til søtt, og bryr seg ikke om det står en skål med noe godt på bordet. 

Anonymkode: dbd0c...736

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette likte jeg veldig godt. 

takk! Skal prøve på dette. 

Anonymkode: d02df...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette gjør vi også. Kan fint få en sjokoladebit på en tirsdag. Vi har ikke lørdagsgodt, eller dessert. Syns ikke godteri og dessert skal være en belønning. Vil at barna mine skal få den følelsen av andre ting enn godteri og mat.

Anonymkode: f67fa...8bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sunnhetshysteriet kom vel hakket før overvektsbølgen. Om man har kommet ditt at man må dytte noe i trynet hele tiden så har noe sviktet for lenge siden. Det ligger jo i menneskers natur å jobbe for maten, så om man legger mange begrensninger osv så vil man jo gå amok når sjansen byr seg.

Spise følelsene sine og gjøre mat om til en form for belønning, har alltid vært der. Vi har bare mer tilgang på usunne ting i moderne tid. Tilgangen gjør det selvfølgelig vanskeligere for de med problemer å begrense seg.

Anonymkode: f67fa...8bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har løst dette ved å ha enorme mengder godteri hjemme til enhver tid. På lørdagene får ungene velge seg noe selv fra skapet. Mengden de får velge er nok over gjennomsnittet, men godt innenfor en rimelig mengde. Det vet at den mengden alltid opprettholdes så lenge de ikke utnytter det med å spise i skjul, men kan fint få en ting midt i uka hvis de spør.

Ved å se dette hele tiden og vite at de får nok er spenningen over godteri nå helt borte. Noen ganger henter de det de har lov til på lørdagen, andre ganger dropper de det. Noen ganger spiser de, andre ganger henter de og bars sparer det. Ingen av de er hysteriske og kaster seg over skåler som blir satt på bordet.

Til jul og påske får de stort egg eller sokk. Denne styrer de som de vi, men innimellom går det dager før den røres.

Selv opplevde jeg da jeg flyttet for meg selv at ved å ha en skål med noe godt fast på bordet spiste jeg omtrent ikke noe godteri overhode.....

Anonymkode: 0dc62...3c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tror ikke det handler som selvkontroll helt direkte. Jeg tror det er det å sikre seg mest mulig når man plutselig får tilgang på en "mangelvare".

Pappa fikk feks sjelden eller aldri kjøtt i barndommen, man spiser seg halvt til døde på kjøtt i voksen alder.

Det gir ingen logisk mening, folk i alle generasjoner er feite i dag og det er ikke pga. mangelvarer. Så og si alle i Norge har tilgang til å gå inn på kjøkkenet og stappe trynet sitt. Ikke kan man bli avhengig av noe man ikke har fått heller.

Anonymkode: 22347...34c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...