Gå til innhold

Føde stort barn i seteleie? Panikk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Helt vilt at man tar så lett på det når det kan ha så stor påvirkning på kvinnens helse og livskvalitet. 

Anonymkode: d15bb...a46

Men ingen bryr seg om mors helse i Norge! Skader etter fødsel blir bagatellisert og føyset bort. Alle andre siviliserte land bruker KS som førstevalg ved seteleie. I steinalderlandet Norge skal man føde vaginalt, noe som ender med akutt KS i halvparten av tilfeller, og ofte krever klipp, tang og vakuum. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Men ingen bryr seg om mors helse i Norge! Skader etter fødsel blir bagatellisert og føyset bort. Alle andre siviliserte land bruker KS som førstevalg ved seteleie. I steinalderlandet Norge skal man føde vaginalt, noe som ender med akutt KS i halvparten av tilfeller, og ofte krever klipp, tang og vakuum. 

Det er bare kvinnehelse vettu..... Typisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i seteleie for 2 år siden.

De var rolige og tok kanskje "lett" på det, men det er en risikofødsel, og det blir behandlet som det også. Min kom prematurt i uke 35+4, uken før jeg skulle inn og dobbeltsjekke at det fortsatt lå an til setefødsel, og oppfølging med evt. vending.

Min lå sånn hele veien, og vi snakket mye om det, så de var klare på at det var mitt valg om det ble vaginalfødsel, keisersnitt, om vi skulle prøve vending osv.

Min var jo ikke så stor da det skjedde så tidlig, så det har jeg ingen erfaring med, men setefødsel var en positiv opplevelse. Jeg fødte i knestående, men hun ble sittende fast rundt magen. Det endte med et klipp, men det var helt uproblematisk. Jeg følte meg veldig trygg gjennom hele fødselen.

 

Anonymkode: d2594...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er bekymret. Har selv fått barn med store hoder. Selv om eldstemann hadde banet vei satt sistemann fast i åpningen. Han hadde større hode, og riene var ikke like sterke som første gangen. Så at første fødsel har "banet vei" stemmer jo nok, for tror den fødselen hadde vært mye verre som førstegangs. Men det betyr IKKE at andre fødsel er lettere enn første. Bare at det er større sjanser for det.

Jeg hadde vært veldig ukomfortabel med setefødsel i hvertfall. Det for mye som kan gå galt.

Anonymkode: 33a67...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger og jordmødre topper statistikken for keisersnitt selv, så det er smått utrolig at de synes vaginal fødsel skal gå så lett for alle andre. Jeg tror bare du må slutte å være så imøtekommende og lyttende. Fortell dem at du er redd og at dette ønsker du ikke. Du er i din fulle rett, med en stor baby og seteleie. Hvis noe går galt under den fødselen kommer du aldri til å tilgi deg selv for at du ikke kjempet hardere...

Anonymkode: 9b777...dc6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i seteleie i 2020. Jeg valgte det selv, for jeg fikk valget mellom vendingsforsøk, keisersnitt og vaginal fødsel. Valgte først vendingsforsøk, men fordi morkaken lå foran og jeg ikke hadde mye fostervann ble jeg anbefalt å ikke gjennomføre det. En veldig dyktig fødselslege satt med meg i nesten en time etter det avbrutte vendingsforsøket og svarte på alle spørsmålene mine. Det gjorde meg trygg på å gjennomføre vaginalt. 

Selve fødselen gikk utrolig bra. Rask, enkel, VOND, men babyen ploppet ut uten at fødselslegen trengte å gjøre noen grep. De tok blodprøve av navlestrengen og så fikk jeg ham på brystet. 

Med seteleie får du førsterett på epidural og de har lav terskel for å sende deg videre til keisersnitt. De lar deg bare prøve en stund og ønsker å unngå hastesnitt. 

Dette var på Ahus. Jeg ville sjekket hvor mange setefødsler ditt sykehus har i året. Så lenge det er mange, så ville jeg vurdert det. Men uansett fortjener du at de tar deg på alvor, setter av nok tid til deg, og svarer på spørsmålene og bekymringene dine! 

Anonymkode: 8a022...c28

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men andremann var en gutt på 4,5kg i seteleie. Han ble estimert til å være 3,7 kg. De prøvde vending, men det gikk ikke, og da fødselen startet av seg selv ble det setefødsel. Hos meg gikk det veldig bra. 

Jeg har erfaring med både indusert og ikke-indusert fødsel. Min erfaring er at indusert fødsel i ikke-moden kropp er tungt, forferdelig vondt og fælt. Når kroppen er klar, går fødselen mye bedre.

Anonymkode: 5f137...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for forståelse. Nei, føler leger er veldig imot keisersnitt og at de heller tar sjansen på at det skal gå bra med vaginal fødsel. Det sykehuset  jeg skal føde på kjenner jeg flere som har født på tidligere. Og der har jeg inntrykk at de drøyer keisersnitt så lenge som mulig, selv om en fødsel drar veldig ut i tid og de ser i etterkant at det ikke var så heldig med vaginal fødsel. Så klarer ikke helt å stole på legene og at kroppen min skal klare dette uten at noe går galt. 

Anonymkode: 4b61d...628

Hvor skal du føde?

Anonymkode: bc53e...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt tid igjen, babyen kan enda snu seg! ☺️

Med det sagt: min lå i seteleie, vi prøvde å vende, men til ingen nytte. Jeg var i utgangspunktet veldig klar for å føde vaginalt (vi blir jo omtrent programmert til å uglese keisersnitt her i Norden), men mer redd for hastekeisersnitt enn et planlagt keisersnitt. To risikofaktorer for hastekeisersnitt var allerede tilstede (førstegangsfødende + seteleie), og jeg var helt uinteressert i å legge til én til (induksjon). For at barnet ikke skulle bli for stort valgte jeg derfor - i samråd med lege - å sette dato for keisersnitt omtrent én uke etter termin. 

Har du ny time satt opp på sykehuset ila de neste ukene, så vil jeg anta at dere skal snakke om veien videre der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bedt om vurdering på et annet sykehus.

Anonymkode: 49f6d...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe konkret om akkurat det du spør om, men min snudde seg til hodeleie i uke 38. Født tre uker senere og veide 4,8kg. Så det er fortsatt mulig at baby kan snu seg🤞🏻 Uansett masse lykke til!

Anonymkode: c92f9...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leger og jordmødre topper statistikken for keisersnitt selv, så det er smått utrolig at de synes vaginal fødsel skal gå så lett for alle andre. Jeg tror bare du må slutte å være så imøtekommende og lyttende. Fortell dem at du er redd og at dette ønsker du ikke. Du er i din fulle rett, med en stor baby og seteleie. Hvis noe går galt under den fødselen kommer du aldri til å tilgi deg selv for at du ikke kjempet hardere...

Anonymkode: 9b777...dc6

Hvor kan man finne denne statistikken? 

Anonymkode: 5c25f...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 9.39):

Noen som har erfaring med fødsel i seteleie? Barnet i magen bytter på å ligge i tverrleie og seteleie, men pdd ligger det i seteleie. Sykehuset og legen min virker svært lite bekymret og mener at en setefødsel kommer til å gå helt fint for meg, da jeg har født uproblematisk tidligere. Men, barnet er estimert til å veie over 4 kg ved termin og forrige gang jeg fødte så fikk jeg også et barn på over 4 kg. Det var en styrtfødsel og jeg revnet svært mye og hadde mye plager i etterkant. Selv om jeg nevner dette er legene helt avslappet og virker ikke som de forstår min bekymring. Når jeg leser om setefødsel på seriøse sider, så står det at det er en del forholdsregler som at barnet ikke må være for stort, de skal måle bekkenet og høre hva kvinnen ønsker. Men ingenting av dette føler jeg at har blitt fulgt til nå. Gjøres det kun rett før fødsel(har igjen ca 4 uker til termin)? Er ikke 4 kg stort å føde i seteleie? Føler jeg har litt panikkfølelse, mens alle som skal hjelpe meg tar så lett på det og sier at dette klarer du. Føler at jeg får mer angst ved at de tar så lett på det... Så er det jeg som overreagerer/overtenker? Hva er deres erfaring? Er bekymret for både babyen og meg selv. 

Anonymkode: 4b61d...628

Du har to valg: føde vagnialt eller ta keisersnitt.

Ønsker du keisersnitt så må du si det høyt med ord. 

Anonymkode: 3f8e6...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan be om keisersnitt. 
Det gjorde jeg… var rett å slett ikke interessert i å gamble med liv og helse til ungen min, og det var jeg ganske tydelig på.
Ikke prøvde vi vending heller, jordmor sa rett ut at det var stressende for babyen og selvom barnet snur seg så kan det jo snu seg tilbake innen fødsel.. mulig jeg hadde veldig grei og ærlig jordmor😅
 

Er jo bare i Norge de driver å skal presse gjennom vaginal setefødsel… 

Anonymkode: 1b3d4...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd spining babies-teknikker? Aøtså øvelser man kan gjøre selv for å snu babyen?

Min første snudde seg når jeg var 38 uker på veg, så det er litt tid igjen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på ingen måte født et så stort barn i seteleie. 

Anonymkode: ce68f...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norja skrev (1 time siden):

Det er fortsatt tid igjen, babyen kan enda snu seg! ☺️

Med det sagt: min lå i seteleie, vi prøvde å vende, men til ingen nytte. Jeg var i utgangspunktet veldig klar for å føde vaginalt (vi blir jo omtrent programmert til å uglese keisersnitt her i Norden), men mer redd for hastekeisersnitt enn et planlagt keisersnitt. To risikofaktorer for hastekeisersnitt var allerede tilstede (førstegangsfødende + seteleie), og jeg var helt uinteressert i å legge til én til (induksjon). For at barnet ikke skulle bli for stort valgte jeg derfor - i samråd med lege - å sette dato for keisersnitt omtrent én uke etter termin. 

Har du ny time satt opp på sykehuset ila de neste ukene, så vil jeg anta at dere skal snakke om veien videre der. 

Dette skjønte jeg ingenting av. Barnet blir jo større jo lengre over termin, og spiller vel ikke særlig stor rolle under KS?

Anonymkode: ce68f...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte mitt barn i seteleie (på ett av Sveriges største sykehus, forøvrig) så var de veldig tydelige både på at de presser ingen som ikke ønsker det selv til vaginal setefødsel, og man fikk ikke ha noen flere risikofaktorer. (Som i, barnet kunne ikke være for stort eller for lite, ikke indusert fødsel, maks en uke overtid, osv. ) Det gikk helt uproblematisk, men jeg følte meg også trygget på at de var tydelige i å kommunisere risiko og statistikk på deres sykehus. 

Det er størrelsen på hodet som er det kritiske ved setefødsel, siden hodet må fødes fort siden navlestrengen kommer i klem. Jeg ville nok valgt keisersnitt med din historikk. 

Anonymkode: de7fe...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Maleficenta said:

Slik jeg har forstått det er setefødsel lettere for mor men tøffere for barnet. Merkelig at de sier du må føde vaginalt for fra de jeg har hørt har hatt baby i seteleie får omtrent velge om de vil ha ks eller ikke. Uansett er de i beredskap mtp at det kan måtte ende med ks uansett ...

Det er ingen som tvinges til å føde i seteleie meg bekjent. 

Anonymkode: 0bf2d...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...