Gå til innhold

Føde stort barn i seteleie? Panikk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med fødsel i seteleie? Barnet i magen bytter på å ligge i tverrleie og seteleie, men pdd ligger det i seteleie. Sykehuset og legen min virker svært lite bekymret og mener at en setefødsel kommer til å gå helt fint for meg, da jeg har født uproblematisk tidligere. Men, barnet er estimert til å veie over 4 kg ved termin og forrige gang jeg fødte så fikk jeg også et barn på over 4 kg. Det var en styrtfødsel og jeg revnet svært mye og hadde mye plager i etterkant. Selv om jeg nevner dette er legene helt avslappet og virker ikke som de forstår min bekymring. Når jeg leser om setefødsel på seriøse sider, så står det at det er en del forholdsregler som at barnet ikke må være for stort, de skal måle bekkenet og høre hva kvinnen ønsker. Men ingenting av dette føler jeg at har blitt fulgt til nå. Gjøres det kun rett før fødsel(har igjen ca 4 uker til termin)? Er ikke 4 kg stort å føde i seteleie? Føler jeg har litt panikkfølelse, mens alle som skal hjelpe meg tar så lett på det og sier at dette klarer du. Føler at jeg får mer angst ved at de tar så lett på det... Så er det jeg som overreagerer/overtenker? Hva er deres erfaring? Er bekymret for både babyen og meg selv. 

Anonymkode: 4b61d...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok de tenker at hvis du allerede har født et stort barn uten komplikasjoner (som at det satt fast, tenker ikke på ruptur her), så er det plass i bekkenet, så de trenger ikke måle bekkenet. Det er mer aktuelt for førstegangsfødende. 
Når det ennå er fire uker til termin, er det ennå god tid til at barnet kan snu seg. Hvis barnet fremdeles ligger i seteleie om et par uker, vil nok de reelle diskusjonene med gynekologen begynne, nå vet de at barnet godt kan snu seg mange ganger før du føder. De vil neppe tvinge deg til å føde i sete, så hvis du virkelig ikke vil, vil du nok få keisersnitt. 

Anonymkode: 18821...c09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at de fleste får velge om de vil ha vaginal forløsning eller keisersnitt når barnet ligger i seteleie. Jeg ville iallfall argumentert for Ks i det tilfellet.

Anonymkode: bc53e...637

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg jobber er det helt slutt på å måle bekkenet. Det ble gjort tidligere, men er ingen studier som tilsier at det er nødvendig lengre. Veldig mange sykehus har også innført knestående setefødsel, noe som viser enormt gode resultater. 

Det går også ant å foreslå vending, og deretter induksjon?

Keisersnitt pleier også være et alternativ, men er ikke noe jeg vil fremsnakke. 

Fødselsrift blir ikke tatt hensyn til nei, sålenge man ikke har hatt totaleuptur, prolaps eller lignende.

Og legene ser nok at du har født stort barn før, og styrtfødsel. Så i utgangspunktet er jo dette utrolig lovende! 

Men snakk med legen, fortell om dine bekymringer og be om at det legges en plan!!! Fortell dine ønsker og behov, og be om ordentlig svar!

Anonymkode: 6e27d...8d7

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første barnet baner ofte vei for det andre. Husk at et estimat er også kun et estimat. Det finnes de som har fått estimert barn til 4kg og ut kommer en liten pjokk på 3kg. Ofte er det også hodet, ikke vekten, som har noe å si. 

Anonymkode: 0bf2d...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revnet selv til grad 3b ved vaginal fødsel med normalt hodeleie. Vet hvor jævlig alvorlig rift er. Hadde aldri i livet født en 4-kilos baby i seteleie etter en slik opplevelse. Hadde 100% valgt keisersnitt i ditt tilfelle. 
Legene vil så og si aldri fremsnakke keisersnitt. De gir faen i om du revner og klippes. Du må kjempe for deg selv.

Anonymkode: cdfcb...48d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Revnet selv til grad 3b ved vaginal fødsel med normalt hodeleie. Vet hvor jævlig alvorlig rift er. Hadde aldri i livet født en 4-kilos baby i seteleie etter en slik opplevelse. Hadde 100% valgt keisersnitt i ditt tilfelle. 
Legene vil så og si aldri fremsnakke keisersnitt. De gir faen i om du revner og klippes. Du må kjempe for deg selv.

Anonymkode: cdfcb...48d

Enig. Helt vilt at man tar så lett på det når det kan ha så stor påvirkning på kvinnens helse og livskvalitet. 

Anonymkode: d15bb...a46

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut.. jeg har også lest og hørt flere steder at man ikke gjennomfører vaginal setefødsel når baby er antatt å være over 4kg. Kan du be om en "second opinion" av en annen lege?

Anonymkode: f5ab8...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 9.39):

Noen som har erfaring med fødsel i seteleie? Barnet i magen bytter på å ligge i tverrleie og seteleie, men pdd ligger det i seteleie. Sykehuset og legen min virker svært lite bekymret og mener at en setefødsel kommer til å gå helt fint for meg, da jeg har født uproblematisk tidligere. Men, barnet er estimert til å veie over 4 kg ved termin og forrige gang jeg fødte så fikk jeg også et barn på over 4 kg. Det var en styrtfødsel og jeg revnet svært mye og hadde mye plager i etterkant. Selv om jeg nevner dette er legene helt avslappet og virker ikke som de forstår min bekymring. Når jeg leser om setefødsel på seriøse sider, så står det at det er en del forholdsregler som at barnet ikke må være for stort, de skal måle bekkenet og høre hva kvinnen ønsker. Men ingenting av dette føler jeg at har blitt fulgt til nå. Gjøres det kun rett før fødsel(har igjen ca 4 uker til termin)? Er ikke 4 kg stort å føde i seteleie? Føler jeg har litt panikkfølelse, mens alle som skal hjelpe meg tar så lett på det og sier at dette klarer du. Føler at jeg får mer angst ved at de tar så lett på det... Så er det jeg som overreagerer/overtenker? Hva er deres erfaring? Er bekymret for både babyen og meg selv. 

Anonymkode: 4b61d...628

Slik jeg har forstått det er setefødsel lettere for mor men tøffere for barnet. Merkelig at de sier du må føde vaginalt for fra de jeg har hørt har hatt baby i seteleie får omtrent velge om de vil ha ks eller ikke. Uansett er de i beredskap mtp at det kan måtte ende med ks uansett ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at uansett er det viktig hvorvidt DU er motivert for å prøve setefødsel. Hvis ikke du har troa på det så bør du ikke tvinges til å prøve. 

Anonymkode: d15bb...a46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke velge i 2012. Kom til 9 cm, men så var det ikke rumpa de kjente da vannet ble tatt, men foten. Så da ble det ks. Om du ønsker ks så be om det. Vær tydelig.

Anonymkode: ec758...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for mange svar og forståelse. Jeg er bekymret for mange ting, bl.a. varig fødselsskade og store smerter hos meg. Men kanskje aller mest bekymret for babyen da det er større risiko for skader hos barnet slik jeg leser det, fødte stort barn sist med ganske stort hode, så regner med at barn nr 2 ikke er noe mindre(og er jo estimert til å bli minst like stor), er redd barnet kommer til å sitte fast og er redd for at det skal bli komplikasjoner. Kjenner at jeg bekymrer meg så mye at det har tatt fra meg gleden av å få et barn til. Skal snakke med lege og jordmor om dette ved neste time, men synes det er vanskelig da det er nye personer hver gang og alle tar så lett på det/viser lite forståelse for min bekymring. 

 

Anonymkode: 4b61d...628

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres veldig rart ut.. jeg har også lest og hørt flere steder at man ikke gjennomfører vaginal setefødsel når baby er antatt å være over 4kg. Kan du be om en "second opinion" av en annen lege?

Anonymkode: f5ab8...f61

Det trodde ikke jeg heller og når jeg leser på seriøse sider så får jeg inntrykk at det ikke anbefales/gjøres ved store barn, så skjønner ikke hvorfor de skal ha meg til å gjennomføre noe jeg ikke føler er trygt for babyen. 

Anonymkode: 4b61d...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det trodde ikke jeg heller og når jeg leser på seriøse sider så får jeg inntrykk at det ikke anbefales/gjøres ved store barn, så skjønner ikke hvorfor de skal ha meg til å gjennomføre noe jeg ikke føler er trygt for babyen. 

Anonymkode: 4b61d...628

Få second opinion. Det er faen ikke greit at de bagatelliserer dette. Om det går galt så er det deg og ditt barn det går utover og sykehuset kommer til å ta null ansvar

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her jeg jobber er det helt slutt på å måle bekkenet. Det ble gjort tidligere, men er ingen studier som tilsier at det er nødvendig lengre. Veldig mange sykehus har også innført knestående setefødsel, noe som viser enormt gode resultater. 

Det går også ant å foreslå vending, og deretter induksjon?

Keisersnitt pleier også være et alternativ, men er ikke noe jeg vil fremsnakke. 

Fødselsrift blir ikke tatt hensyn til nei, sålenge man ikke har hatt totaleuptur, prolaps eller lignende.

Og legene ser nok at du har født stort barn før, og styrtfødsel. Så i utgangspunktet er jo dette utrolig lovende! 

Men snakk med legen, fortell om dine bekymringer og be om at det legges en plan!!! Fortell dine ønsker og behov, og be om ordentlig svar!

Anonymkode: 6e27d...8d7

Hva betyr induksjon? 

Takk for info om hvordan det gjøres på din arbeidsplass. Fortsatt like bekymret, men føler at info om hvordan ting gjøres hjelper meg på hvordan leger osv tenker i hvert fall. 

Anonymkode: 4b61d...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva betyr induksjon? 

Takk for info om hvordan det gjøres på din arbeidsplass. Fortsatt like bekymret, men føler at info om hvordan ting gjøres hjelper meg på hvordan leger osv tenker i hvert fall. 

Anonymkode: 4b61d...628

At de setter deg i gang. 

Anonymkode: ec758...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Revnet selv til grad 3b ved vaginal fødsel med normalt hodeleie. Vet hvor jævlig alvorlig rift er. Hadde aldri i livet født en 4-kilos baby i seteleie etter en slik opplevelse. Hadde 100% valgt keisersnitt i ditt tilfelle. 
Legene vil så og si aldri fremsnakke keisersnitt. De gir faen i om du revner og klippes. Du må kjempe for deg selv.

Anonymkode: cdfcb...48d

Takk for forståelse. Nei, føler leger er veldig imot keisersnitt og at de heller tar sjansen på at det skal gå bra med vaginal fødsel. Det sykehuset  jeg skal føde på kjenner jeg flere som har født på tidligere. Og der har jeg inntrykk at de drøyer keisersnitt så lenge som mulig, selv om en fødsel drar veldig ut i tid og de ser i etterkant at det ikke var så heldig med vaginal fødsel. Så klarer ikke helt å stole på legene og at kroppen min skal klare dette uten at noe går galt. 

Anonymkode: 4b61d...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for forståelse. Nei, føler leger er veldig imot keisersnitt og at de heller tar sjansen på at det skal gå bra med vaginal fødsel. Det sykehuset  jeg skal føde på kjenner jeg flere som har født på tidligere. Og der har jeg inntrykk at de drøyer keisersnitt så lenge som mulig, selv om en fødsel drar veldig ut i tid og de ser i etterkant at det ikke var så heldig med vaginal fødsel. Så klarer ikke helt å stole på legene og at kroppen min skal klare dette uten at noe går galt. 

Anonymkode: 4b61d...628

Og vil bare legge til at jeg i utgangspunktet ikke ønsker keisersnitt heller. Men heller det enn setefødsel slik utgangspunktet er nå. Håper i det lengste på en vanlig, vaginal fødsel. 

Anonymkode: 4b61d...628

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Få second opinion. Det er faen ikke greit at de bagatelliserer dette. Om det går galt så er det deg og ditt barn det går utover og sykehuset kommer til å ta null ansvar

Er det som gjør meg så bekymret. Det at de tar så lett på det. For jeg også har tenkt at dersom det skjer noe med babyen min(eller meg, men mest bekymret for babyen), så er det lett for de og si beklager og dette skal vi ta med oss videre slik at det ikke skjer igjen, men så går hverdagen dems videre og livet vårt blir ødelagt. Vet jeg høres dramatisk ut nå, men er slike tanker som kommer snikende om dagen og gir meg litt panikkfølelse. 

Anonymkode: 4b61d...628

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for forståelse. Nei, føler leger er veldig imot keisersnitt og at de heller tar sjansen på at det skal gå bra med vaginal fødsel. Det sykehuset  jeg skal føde på kjenner jeg flere som har født på tidligere. Og der har jeg inntrykk at de drøyer keisersnitt så lenge som mulig, selv om en fødsel drar veldig ut i tid og de ser i etterkant at det ikke var så heldig med vaginal fødsel. Så klarer ikke helt å stole på legene og at kroppen min skal klare dette uten at noe går galt. 

Anonymkode: 4b61d...628

Kan du søke deg til et annet sykehus?

Jeg ville luftet min bekymring hos jordmor på Helsestasjonen eller hos en gynekolog og bedt de henvise til en time med overlege på sykehuset. Der hadde jeg vært tydelig på at jeg ønsket keisersnitt. Hadde aldri gamblet med min eller mitt barns helse på denne måten. 

Anonymkode: ebf46...b15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...