Gå til innhold

Tidlig overgangsalder. Måtte dere ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kommet i overgangalderen i en alder av 37. Jaja, sånn er det bare.

Men, jeg har store plager med huden min, den er knusk tørr og flasser. Det er helt ekstremt, alt fra hodebunn til tær er knusktørt og flasser, leppene mine er full av åpne sår og det er ikke noe hud igjen.

Og jeg har masse allergier, det er så vidt jeg tåler noe hudkrem. Legen min sier jeg må ha en gynekologisk undersøkelse for å evt resept på hormonbehandling. Dette kommer jeg ikke til å klare, ikke spør hvorfor, men det nekter jeg.

Er det noe som jeg kan kjøpe, reseptfritt, som kan hjelpe med alle plagene? Jeg har fått bekreftet via blodprøver at jeg er i overgangsalderen.

 

Anonymkode: 35d46...e44

Endret av Matas
Tittel er endret etter forespørsel fra TS. - Matas, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos gynekolog 

Samtale og blodprøver. Ingen undersøkelse. 

Du vil få store plager og forhøyet risiko for en rekke sykdommer om du ikke får behandling. Anbefaler å gå til lege for Resepter. 

Anonymkode: 5398e...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kun resepter hvis jeg tar GU. Og det kan jeg ikke. Så jeg spør om hva som er reseptfritt som kan hjelpe. Som jeg skrev i HI

Anonymkode: 35d46...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg får kun resepter hvis jeg tar GU. Og det kan jeg ikke. Så jeg spør om hva som er reseptfritt som kan hjelpe. Som jeg skrev i HI

Anonymkode: 35d46...e44

Da risikerer du hjerte og karsykdommer, demens, beinskjørhet mm. 

I oversikten spør du om folk måtte undersøkes. Jeg måtte ikke det. Samtale og blodprøver. 

Men hva om symptomene og hormonendringene skyldes noe annet som krever behandling? Vil du heller at sykdom utvikler seg enn å snakke med en gynekolog? 

Anonymkode: 5398e...4fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fastlegen din som sier det? Hvis det er det så kan du heller kontakte en privat gynekolog for en samtale om dette. (Google en god gynekolog først.) Gynekologer er tross alt spesialister på kvinnekroppen og de kan også bare ta en samtale og ev skrive ut resept.

Normalt er å ta en blodprøve for å sjekke hormonene. 

Anonymkode: f03ab...53e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg får kun resepter hvis jeg tar GU. Og det kan jeg ikke. Så jeg spør om hva som er reseptfritt som kan hjelpe. Som jeg skrev i HI

Anonymkode: 35d46...e44

Men har gynekolog sagt at du må ta GU? Ta nå den henvisningen til gyn, og så kan du evt på timen si at GU ikke er aktuelt. Kanskje løser det seg helt fint uten at du må noe som helst. 

Anonymkode: 76ce2...628

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt mange blodprøver, det er bekreftet overgangsalder. Men fastlegen min sier jeg MÅ ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling. Jeg kommer aldri til å ta en GU, det er det jeg prøver å skrive her.

Hva annet kan jeg ta som er reseptfritt?

Anonymkode: 35d46...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tatt mange blodprøver, det er bekreftet overgangsalder. Men fastlegen min sier jeg MÅ ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling. Jeg kommer aldri til å ta en GU, det er det jeg prøver å skrive her.

Hva annet kan jeg ta som er reseptfritt?

Anonymkode: 35d46...e44

Snakk med legen din og fortell at det er uaktuelt. Om tilliten er der kan du sikkert også fortelle hvorfor det er uaktuelt. Uansett, du kan nok få behandling uten undersøkelse om det er så viktig for deg å ikke bli undersøkt. Muligens ikke like god behandling, men det gir ikke noen mening å jakte på reseptfrie remedier for noe som har godt utprøvde alternativer på resept. 

Anonymkode: c6248...b31

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hva du spør om, men om det er gode grunner til at du ikke kan/vil ta GU kan du få beroligende medisiner og eventuelt narkose for å klare å gjennomføre. Er det en mulighet?

Anonymkode: 8c0d8...b6b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke hva du spør om, men om det er gode grunner til at du ikke kan/vil ta GU kan du få beroligende medisiner og eventuelt narkose for å klare å gjennomføre. Er det en mulighet?

Anonymkode: 8c0d8...b6b

Takk for svar. GU er helt utelukket. Jeg har tenkt det samme, full narkose. Men det skjer ikke, tviler på at noen leger gjør det. Håper virkelig ikke noen GU gjør sånt.

Anonymkode: 35d46...e44

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. GU er helt utelukket. Jeg har tenkt det samme, full narkose. Men det skjer ikke, tviler på at noen leger gjør det. Håper virkelig ikke noen GU gjør sånt.

Anonymkode: 35d46...e44

For noen er det helt nødvendig.

Anonymkode: 8c0d8...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tatt mange blodprøver, det er bekreftet overgangsalder. Men fastlegen min sier jeg MÅ ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling. Jeg kommer aldri til å ta en GU, det er det jeg prøver å skrive her.

Hva annet kan jeg ta som er reseptfritt?

Anonymkode: 35d46...e44

Hvorfor MÅ du det? Jeg måtte ikke. Hva skal de sjekke som blodprøven ikke har bekreftet allerede? 

Det er selvsagt mulig legen tenker at ultralyd kan utelukke tumor eller lignende på eggstokker. Isåfall kan du spør om å få annen type bildediagnostikk (disse innebærer riktignok stråling). 

Jeg forstår at du ønsket å fikse dette selv reseptfritt. Det kan du ikke. De hormonene du trenger er reseptpliktige og du får ikke til riktig dose på egenhånd. 

Anonymkode: 5398e...4fd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har tatt mange blodprøver, det er bekreftet overgangsalder. Men fastlegen min sier jeg MÅ ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling. Jeg kommer aldri til å ta en GU, det er det jeg prøver å skrive her.

Hva annet kan jeg ta som er reseptfritt?

Anonymkode: 35d46...e44

Men hvorfor går du ikke til en privat gynekolog? Jeg er ganske sikker på at gynekologen ikke mener at du trenger en GU. Men gynekologen kan skrive ut hormonene du trenger.

Reseptfritt fungerer ikke.

Anonymkode: f03ab...53e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har tatt mange blodprøver, det er bekreftet overgangsalder. Men fastlegen min sier jeg MÅ ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling. Jeg kommer aldri til å ta en GU, det er det jeg prøver å skrive her.

Hva annet kan jeg ta som er reseptfritt?

Anonymkode: 35d46...e44

Det kan hende fastlegen tar feil. Jeg går ut fra at det er meget gode grunner til at du absolutt ikke kan ta GU. ❤️ Kanskje kan det gjøres et unntak. Snakk med gynekologen. ❤️

Anonymkode: 76ce2...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å kontakte en lege på nett, jeg vet om ei som fikk hormonbehandling uten GU der. Du risikerer å få avslag, men det kan jo gå greit. Vedkommende jeg kjenner tar GU jevnlig hos fastlegen, men fastlegen mente at hormonbehandling ikke var nødvendig, til tross for sterke symptomer på overgangsalder.

Anonymkode: d77e5...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Femarelle Recharche hjulpet. Finnes å få kjøpt på blant annet Vita helsekostforretninger og apotek. Men mitt hovedproblem var ikke tørr hud men hetetokter. Hos legen tok jeg blodprøver som viste forhøyet FSH. Var til gynekolog uken etter, hun tok ultralyd innvendig for å sjekke eggstokkene. Etterpå skrev hun ut to hormonpreparater.

Jeg ville bestilt time hos en gynekolog og bedt om en utvendig ultralyd av underlivet. De kan gjøre det utvendig, så sant man ikke har svært mye magefett. 

Anonymkode: fc61c...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Takk for svar. GU er helt utelukket. Jeg har tenkt det samme, full narkose. Men det skjer ikke, tviler på at noen leger gjør det. Håper virkelig ikke noen GU gjør sånt.

Anonymkode: 35d46...e44

Jeg får GU i narkose. 

Anonymkode: d1cea...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hormoner uten verken blodprøve eller undersøkelse. Gynekologen min sier at blodprøve er gammeldags og undersøkelse unødvendig. Medisin skrives ut på bakgrunn av symptomer. 

Som de andre skriver, jeg hadde gått til gynekolog og fått resept der. Utvendig ul er mulig. 

Reseptfrie midler finnes, men de er IKKE like gode som de på resept. Men hvis du vil prøve så er det rødkløver og soya som regnes som foretrukne ingredienser. 

Anonymkode: af8c3...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg får kun resepter hvis jeg tar GU. Og det kan jeg ikke. Så jeg spør om hva som er reseptfritt som kan hjelpe. Som jeg skrev i HI

Anonymkode: 35d46...e44

Du skal kunne få medisiner basert på symptomer. Har du snakket med gynekolog? Ring en og hør. 

Anonymkode: 80f37...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hormonplaster av fastlegen. Ikke blodprøve og ikke gu. Han hørte på hvilke symptomer jeg hadde, og som han sier "blodprøver kan ikke alltid gi svar, men vi behandler sympotmer"

Anonymkode: 9983c...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...