Gå til innhold

Samboer (venn) som aldri jobber - hvordan ta samtalen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hen har jo rett til å leve som hen vil, sitte hjemme og surre, så hvor er min plass til å fortelle personen at dette er mentalt slitsomt i hjemmet, når vi andre jobber og står på? Hvordan tar man denne samtalen? Jeg trenger litt space jeg også. Å vite at jeg kan gå tidlig en dag fra jobb uten at personen sitter der.

Jeg blir mentalt utslitt av min samboer/venn som aldri forlater huset, og aldri går på kontoret men har "hjemmekontor" hver dag hele uka. Når jeg går på jobb kl8 sitter hen i pyjamas, og skal ut på trening/cafe/shoppe, selv om hen begynner 8. Hen bruker dagene på personlige nytelser, se tv, trene, henge på cafe, og nevner hvor sliten personen er til meg over at hen måtte jobbe et par timer fordi hun fikk en oppgave. Jeg som går på jobb hver dag, jobber alle mine 8 timer med høy presisjon, og må jobbe inn timer om jeg har tatt fri en time til personlig ærend, kjenner jeg mister livsgnisten og er frustrert og klarer ikke det mer. Jeg er forbanna hver dag jeg går ut døra og hører hen har så travel dag. Jeg skulle gjerne hatt fem timer dagen til å ta vare på meg selv, og fokusere på alle mine behov, men vi mennesker jobber jo og må gjøre kompromiss hver dag, har jeg avtaler rekker jeg f.eks ikke trene OG lage god middag osv osv. Hen er fullt oppegående og sosial i helger. 

Ja jeg er nok litt sjalu, men ikke med hensikt, men det er mest det at jeg klarer ikke få denne dårlige holdningen trykket inn i fjeset mitt hver dag, særlig ikke etter en dårlig natt søvn, uten at det ødelegger min arbeidsmoral totalt. Fordi vi mennesker svelger epler, tar en kaffe og går på jobb. 

Vi er btw voksne og ferdig utdannet.

Beklager om det virker sytete, er ikke ment som det. ønsker bare input fra dere kloke hoder om det er jeg som må endre holdningen :)

Anonymkode: d747c...f24

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er problemet at vedkommende har hjemmekontor eller at vedkommende ikke gjør noe på hjemmekontoret? 

Jeg forstår godt at det kan gå ut over humøret hvis vedkommende bare sluntrer unna, men det er jo lite du kan gjøre med det, kanskje du bør finne deg ett annet sted å bo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt. Få deg din egen leilighet. Og/eller bytt til en liknende jobb. Dette er et 'deg-problem', ja.

Anonymkode: 4b627...541

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan dette på noen måte er ditt problem eller din sak? Hvordan andre legger opp dagene og arbeidsoppgavene sine er helt opp til dem (og eventuelt arbeidsgiveren deres) - hvis du mener alle burde følge din arbeidsmoral og dagsplan og sliter med at de ikke gjør det, er det først og fremst din holdning (eller livsvalg) som er dårlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ditt problem, ikke hennes.  

At du ønsker mer tid hjemme, er det kun du som kan ordne. 
Hvis du er misfornøyd med dine muligheter for hjemmekontor så er det du som må endre det. 
Hvis du ønsker mer tid til deg selv, så er det du som må endre det. 
Hvis du ikke ønsker at det skal være folk hjemme når du kommer hjem, så får du flytte for deg selv. 

Hva skal du si liksom? "beklager, jeg liker ikke at du har hjemmekontor og mer avslappet arbeidsdag enn meg, så du må begynne dra på kontoret!" "jeg må faktisk ut av pysjen for å dra på jobb, så da kan ikke du sitte i pysjen" 

Jeg drar på kontoret og er der 8 timer hver dag, jeg rekker helt fint både trene og lage gode middager, og ha tid til å slappe av og få unnagjort litt husarbeid hver dag. 

Anonymkode: 34bde...cb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil være alene hjemme, så må du bo alene. 

Anonymkode: 27f21...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

hun fikk en oppgave.

All denne hen, for så å bruke hun.

Uansett, er dere samboere som i et forhold eller er dere venner og bor sammen som i ett kollektiv?

Du får gi henne en overnatting på ett hotell da, eller gjøre det selv om du vil være alene.

Anonymkode: e216b...069

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det du som må endre holdning om en annens persons arbeidsvaner plager deg, hva tenkte du? Å ta det opp med vedkomne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

All denne hen, for så å bruke hun.

Uansett, er dere samboere som i et forhold eller er dere venner og bor sammen som i ett kollektiv?

Du får gi henne en overnatting på ett hotell da, eller gjøre det selv om du vil være alene.

Anonymkode: e216b...069

Er slik det er😂😂😂

Anonymkode: 66f29...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for gode synspunkter. ☺️

Forstår, da er det ikke grunnlag for samtale.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Okei, takk for gode synspunkter. ☺️

Forstår, da er det ikke grunnlag for samtale.  

Har du ikkje eit eige rom der du kan trekke deg attende?

Anonymkode: 755f5...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får flytte?

Anonymkode: 98a08...d5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke - jobber hun eller jobber hun ikke? Er hun samboer, som i kjæreste, eller bare ei venninne du bor med?

Tid for deg selv og "space" er noe du trenger og det er legitimt å formidle dette behovet til henne. Men avhengig av realiteten her så kan du uansett ikke forvente at hun setter seg ut på trappa mens du slapper av i stua.

Altså - dere er nødt til å snakke sammen. Kanskje dere kan samkjøre litt kalendre sånn at hun kan gjøre noe ute av huset når du kommer hjem så du får litt alenetid?

Kommunikasjon er uansett eneste veien ut her. Med mindre dere flytter fra hverandre da. Men du vil fort møte noen andre som gir samme konflikt om du ikke snakker åpent om behovene dine.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...