AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Jeg er i (nokså godt) i gang med en livsstilsendring, med noen setbacks på grunn av dødsfall i nær familie. MEN, et stort problem jeg har er at jeg fråtser EKSTREMT under mens. Med fråtsing mener jeg ekstrem overspising, metthetsfølelsen min forsvinner fullstendig. Blir flau når jeg skrive dette, men sist jeg hadde mens så stappet jeg i meg 3 store sjokoladeplater, 1 pose potetgull, en pakke safarikjeks, STORE porsjoner middag, med mer... Mister fullstendig kontroll. Prøvde å ikke ha sjokolader/godteri i hus rundt mensen, men begynte å hikste og gråte for at jeg MÅTTE ha det så samboeren min dro å kjøpte 😂 Skjønner jo at dette ikke er normalt, men jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske, blir veldig påvirket generelt rundt menstruasjon. Er det andre som har slitt/sliter med dette og har noen gode tips? Å ikke ha det i hus hjelper tydeligvis ikke.. Anonymkode: 72fef...e0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Det er ganske vanlig å være mer sulten og crave mer karbohydrater rundt mens. Jeg er nok ikke like ille som deg, men jeg påvirkes i stor grad selv. Jeg spiser mer under mens, også mer søtsaker. I tillegg til å være mer sulten er jo psyken på bånn, så skal ikke mer enn en ekstra sjokolade til før jeg føler meg tjukk og fæl. For min del har det hjulpet å være mer bevisst på det. Jeg lar meg selv spise litt mer rundt mens. Passer på å bli mett, så jeg ikke får like lyst på sjokolade på kvelden og om jeg likevel spiser sjokolade orker jeg ikke like mye. Planlegger måltidene den uken med ting jeg synes er godt, gjerne sunne ting som føles usunt. Spiser mer gode karbohydrater, da jeg vet kroppen min vil ha det. I tillegg vet jeg at etter mens kommer det en periode der jeg ikke er like sulten - så tenker det går litt opp i opp. Det gjelder bare å være bevisst. Nå vet jeg ikke om du teller kalorier (jeg gjør ikke det, men har gjort så har en viss peiling) - si du spiser 1700 kcal hver dag nå - da kan du heller dele det litt opp i løpet av syklusen. At du spiser 1500 kcal i follikkelfasen, 1700 i lutealfasen og 1900 i perioden rundt mens. Da kan de ekstra kaloriene like godt gå til sjokolade de verste dagene. Les deg litt opp på syklusen din, du kan lære mye om hvordan du bør tilpasse både trening og kost i de forskjellige fasene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars Tusen takk for konstruktivt svar! Jeg teller kalorier (enn så lenge), så det var et godt tips å planlegge spisingen rundt menstruasjon. Har du noen gode bok tips eller evt. lesestoff på nett om det her? Anonymkode: 72fef...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 20. mars #4 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tusen takk for konstruktivt svar! Jeg teller kalorier (enn så lenge), så det var et godt tips å planlegge spisingen rundt menstruasjon. Har du noen gode bok tips eller evt. lesestoff på nett om det her? Anonymkode: 72fef...e0b Jeg begynte egentlig med å lese Jentekoden av Silje Mariela (ser den er utsolgt de fleste steder nå) og har senere bare plukket opp tips når jeg har sett det i media, på youtube og tiktok - men jeg har hørt mye bra om denne boken https://www.norli.no/boker/fagboker/samfunnsvitenskap/sosialantropologi/period-power Så tenkte bestille meg den da jeg synes det er veldig interessant. Følger stort sett kroppen min og forsøker så godt jeg kan å ikke skamme meg over hvordan den fungerer - noe som er ekstremt vanskelig når hormonene ikke spiller med rundt mens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Del Skrevet 20. mars Jeg sliter med det samme selv, og forsøker å gå ned 15-20 kg.. denne gangen har jeg kjøpt inn sukkerfri gelé som jeg skal lage, håper det vil være nok til å tilfredsstille søtsuget jeg får. Er verre med suget jeg alltid får på salt lakris… Jeg kan anbefale å ta krom-tilskudd, jeg har gått på det i 2-3 uker nå, og merker faktisk at det hjelper på søtsuget! Ellers tenker jeg at jeg skal forsøke å «fråtse» på sunnere ting som feks frukt, og gelé som jeg nevnte, og lage litt lettere middag med mye volum. Anonymkode: 4ad19...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Del Skrevet 20. mars I stedet for å sende den stakkars mannen avgårde så kan du ta beina fatt neste gang, så kan du fråtse med litt bedre samvittighet. Man mister ikke kontrollen under mens, men enkelte lar seg miste kontrollen. Anonymkode: e1381...8ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Del Skrevet 20. mars Det er helt normalt å få mer craving under mens, men det er ikke normalt å hikste og gråte til samboeren for å få han til å dra ut og kjøpe godteri til deg. Akkurat det er ganske spesielt. Om du absolutt må ha godteri, så får du dra ut å kjøpe det selv. Og unngå å kjøpe enorme mengder. Det går også an å kjøpe mindre kaloririke godterier enn sjokolade og potetgull. Kan feks gulrot og dipp være et alternativ? Eller sukkerfri godteri/dessert? Bananis med forskjellige smaker er også godt, eller hjemmelagd is/sorbet basert på feks mango (feks mango, vaniljeyoghurt og litt juice eller sukkerfri saft for mindre kalorier). Anonymkode: 64ec1...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå