Gå til innhold

Normalvektig og ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er normalvektig og skal ned ca 4 kg i vekt da jeg har gått opp. Målvekt er tidligere vekt som også er normal. Hvor mye kcal underskudd lå dere som gikk ned 1 kg per uke? Hvor mange kcal per døgn?

Anonymkode: 05d4e...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er normalvektig og skal ned ca 4 kg i vekt da jeg har gått opp. Målvekt er tidligere vekt som også er normal. Hvor mye kcal underskudd lå dere som gikk ned 1 kg per uke? Hvor mange kcal per døgn?

Jeg har gått ned fra bmi 23 til bmi 21,5. Jeg klarer ikke å gå ned 1 kg i uken, det blir kun noen hundre gram hver uke. Jeg teller kalorier og spiser max 1300 daglig. Under dette blir det veldig slitsomt og ekstremt mye matstøy i hjernen for meg. (Tidligere når jeg hadde sf og gikk ned 1kg i uken måtte jeg ligge på typ 600 daglig og det er absolutt ikke bra og på ingen måte vanlig slanking). Så jeg vet at for meg går det ikke an å gå ned en kilo i uken på en sunn måte. Men jeg tenker at når jeg uansett bare skulle ned 5kg så gjør det ikke noe at det tar litt tid.

Anonymkode: ec30d...130

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke variabelt, 1 kg fett er 7700 kcal uansett hva navnet ditt er.

Anonymkode: 61be2...418

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men en overvektig person som daglig spiser 3000 kalorier kan jo fint spise 1000 mindre daglig og gå ned i vekt samtidig som man er god og mett på 2000kcal. En normalvektig person som spiser 1600kcal daglig kan ikke spise 1000kcal mindre om dagen og klare seg med 600. Så derfor bør det gå litt saktere for oss.

Anonymkode: ec30d...130

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Selv om jeg skriver under anonym bruker?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som normalvektig er det ikke veldig lurt å gå ned så mye per uke om man ikke er særdeles aktiv. Man må ha i seg en viss mengde kalorier for å dekke kroppens behov. I tillegg er det viktig å ikke gå ned i vekt på en slik måte at man ødelegger kroppskomposisjonen. La oss si at du f.eks går ned for fort, og i den prosessen mister vel så mye muskler som fett. Da kan du fort ende opp med å gå ned 4 kg, men gå opp i fettprosent. Det tviler jeg på er ønskelig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du gå ned 1 kg pr uke? 

Du er normalvektig. Trives du best å være 4 kilo mindre, så spis litt mindre enn det du gjør nå, og om det tar litt lang tid, så gjør det ingenting, snarere er det bedre for både kropp og sinn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (30 minutter siden):

Hvorfor skal du gå ned 1 kg pr uke? 

Du er normalvektig. Trives du best å være 4 kilo mindre, så spis litt mindre enn det du gjør nå, og om det tar litt lang tid, så gjør det ingenting, snarere er det bedre for både kropp og sinn

Gikk opp 4 kg da jeg stod på medisiner om ga økt matlyst. Jeg burde sikkert vært mer bevisst, men spiste etter lyst og nå vil jeg tilbake igjen.

Tenkte fire uker for å bli fort ferdig 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gikk opp 4 kg da jeg stod på medisiner om ga økt matlyst. Jeg burde sikkert vært mer bevisst, men spiste etter lyst og nå vil jeg tilbake igjen.

Nei da, bare la det gå tid. Tiden går fort :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om du gikk opp 4 kg på grunn av økt matlyst så vil du gå ned i vekt igjen når du bare gå tilbake til å spise det du spiste før du fikk økt matlyst.  

Anonymkode: 67801...064

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått i det samme selv, opp 3-4 kg pga medisinbruk. Tror jeg har gått ned, har ikke veid meg på noen uker. Best at det tar tid. Lykke til 😊

Anonymkode: f0e15...6d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve knekkebrødkuren eller kostplanene med lite kalorier på kostholdverktøyet.no

Noen bytter knekkebrød med proteinrundstykker eller proteinbrød for å være mette lenger. 

Anonymkode: bf11d...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/20/2024 at 4:46 PM, AnonymBruker said:

Om du gikk opp 4 kg på grunn av økt matlyst så vil du gå ned i vekt igjen når du bare gå tilbake til å spise det du spiste før du fikk økt matlyst.  

Det gjør man jo ikke😄 TS var normalvektig tidligere, og siden hun ikke skriver noe annet, antar jeg at hun holdt den vekten stabil inntil nå nylig. Altså at matinntaket var tilstrekkelig til å opprettholde vekten, ikke for lite slik at hun gikk ned, eller for mye slik at hun gikk opp. Om hun går tilbake til å spise som normalt vil hun altså spise nok til å holde vekten stabil. Riktignok forbrenner kroppen bittelitt mer med fire kilo ekstra, men ikke nok til at forbrenningen øker med såå mye.

Når det er sagt, så skal det ikke være så uoverkommelig å gå ned fire kilo. Jeg er imidlertid enig med de som foreslår å gi det litt tid. Som normalvektig vil ikke kiloene "rase av" bare ved å kutte ut noen småting her og der. Du må ligge i et underskudd på 1000 kcal per dag for å gå ned 1 kg i uken. Det kan være ganske heftig, enten man gjør det ved å kutte mat, øke trening eller en kombinasjon. Plutselig har man endret tankesett og ALT handler om mat, eller man kødder med kroppen og må slite med oksehunger, man blir sliten og trist, osv. Legger man seg på et underskudd på maks 500 kcal har man litt større spillerom i hverdagen, selv om vektnedgangen da tar to mnd istedenfor en.  

Anonymkode: bf186...06e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det gjør man jo ikke😄 TS var normalvektig tidligere, og siden hun ikke skriver noe annet, antar jeg at hun holdt den vekten stabil inntil nå nylig. Altså at matinntaket var tilstrekkelig til å opprettholde vekten, ikke for lite slik at hun gikk ned, eller for mye slik at hun gikk opp. Om hun går tilbake til å spise som normalt vil hun altså spise nok til å holde vekten stabil. Riktignok forbrenner kroppen bittelitt mer med fire kilo ekstra, men ikke nok til at forbrenningen øker med såå mye.

Når det er sagt, så skal det ikke være så uoverkommelig å gå ned fire kilo. Jeg er imidlertid enig med de som foreslår å gi det litt tid. Som normalvektig vil ikke kiloene "rase av" bare ved å kutte ut noen småting her og der. Du må ligge i et underskudd på 1000 kcal per dag for å gå ned 1 kg i uken. Det kan være ganske heftig, enten man gjør det ved å kutte mat, øke trening eller en kombinasjon. Plutselig har man endret tankesett og ALT handler om mat, eller man kødder med kroppen og må slite med oksehunger, man blir sliten og trist, osv. Legger man seg på et underskudd på maks 500 kcal har man litt større spillerom i hverdagen, selv om vektnedgangen da tar to mnd istedenfor en.  

Anonymkode: bf186...06e

Feil. Hun har nå spist mer enn hun forbrant og har gått opp så kutter hun de kaloriene vil hun hå ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...