Gå til innhold

Min bror stjeler bilder jeg tar fra mine sosiale media

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har min bror brukt et bilde jeg tok for noen år tilbake, av min mor (og mitt tenåringsbarn sammen) og la det ut som bilde til å gratulere min mor med bursdagen.

Typ «gratulere med dagen mor» og vedlagt bilde av henne og mitt barn, som JEG tok for et par år siden. 

Jeg har ikke gitt han lov til å bruke bilde jeg har tatt, heller ikke lov til å legge ut av mitt barn… Vi møtes kun en gang årlig, så barnet kjenner han knapt.  Han har heller ikke skrevet at bildet er tatt av meg… Han hadde flere bilder å bruke, og har lagt til flere bilder av mor så det er ikke pga mangel på bilder heller. 

Sier jeg ifra, blir det drama for ingen tør å si noe i mot han. 

Det er så irriterende og jeg liker ikke at han bruker bilder av barnet mitt, vi har ikke gitt samtykke til det, hverken barnet eller jeg.

Hva gjør man?

Anonymkode: 3594e...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gir han beskjed om at det ikke er greit. At hverken du eller ditt barn har samtykket til bruket at bildet og at du ønsker at han erstatter det med ett han har tatt selv. 
Blir det drama så ignorerer du det. Du er voksen og bestemmer selv   

Anonymkode: 3f8da...3d1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes barnet ditt det er greit at du har det i sosiale medier da? Og spirte du din mor da du l ut bildet den gang? 

Anonymkode: 46fc1...ea3

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert om noen brukte mine bilder slik. Jeg er ikke akkurat en profesjonell fotograf 

Kunne reagert på publisering av barn, men det er jo ikke det du reagerer på. 

Anonymkode: 85cc2...b38

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes barnet ditt det er greit at du har det i sosiale medier da? Og spirte du din mor da du l ut bildet den gang? 

Anonymkode: 46fc1...ea3

Selvfølgelig. Jeg spør alltid først. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke reagert om noen brukte mine bilder slik. Jeg er ikke akkurat en profesjonell fotograf 

Kunne reagert på publisering av barn, men det er jo ikke det du reagerer på. 

Anonymkode: 85cc2...b38

Jo litt, for er ikke alle som skal se bilder av barnet mitt… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt ubehagelig å sette grenser ovenfor andre i starten, men det går over. Blir han sur så må du bare stå i det og holde på ditt. Etterhvert vil han skjønne hvor landet ligger.

Anonymkode: 9aae9...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er alltid litt ubehagelig å sette grenser ovenfor andre i starten, men det går over. Blir han sur så må du bare stå i det og holde på ditt. Etterhvert vil han skjønne hvor landet ligger.

Anonymkode: 9aae9...52f

Nei jeg kan ikke si noe. Bare skjønner ikke hvorfor han ikke respekterer andres grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man rapporterer bare til platformen at bildet er stjålet. Problem løst. 

Anonymkode: f6258...126

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slenger på navnet ditt nede i hjørnet på bilde (Foto: Navn Navnesen). Det måtte jeg gjøre på et naturbilde.

Anonymkode: c256b...38c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at på Facebook så eier de rettigheten til å bruke bilder du legger ut til hva de vil av reklame osv, vl tro det er veldig likt på andre some også.

Så det at din bror brukte bildet for å gratulere en felles bekjent (her mor) er vel en bagatell i forhold. Lær deg å legge på vannmerke på bilde om du skal holde det unna vilkårlig bruk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er personverninnstillingene på bildet?

Har du lagt det ut offentlig eller begrenset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Facebook er offentlig. Så er bilde publisert der så ser jeg ikke problemet. Om folk ikke skal se barnet ditt burde du ikke dele bilder av barnet.

Anonymkode: ba868...b4f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på et tydelig vannmerke på alle bildene.

Anonymkode: ce58c...daf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nja, Facebook er offentlig. Så er bilde publisert der så ser jeg ikke problemet. Om folk ikke skal se barnet ditt burde du ikke dele bilder av barnet.

Anonymkode: ba868...b4f

Åndsversloven som gjelder. En stjeler ikke andres bilder

Anonymkode: ce58c...daf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå har min bror brukt et bilde jeg tok for noen år tilbake, av min mor (og mitt tenåringsbarn sammen) og la det ut som bilde til å gratulere min mor med bursdagen.

Typ «gratulere med dagen mor» og vedlagt bilde av henne og mitt barn, som JEG tok for et par år siden. 

Jeg har ikke gitt han lov til å bruke bilde jeg har tatt, heller ikke lov til å legge ut av mitt barn… Vi møtes kun en gang årlig, så barnet kjenner han knapt.  Han har heller ikke skrevet at bildet er tatt av meg… Han hadde flere bilder å bruke, og har lagt til flere bilder av mor så det er ikke pga mangel på bilder heller. 

Sier jeg ifra, blir det drama for ingen tør å si noe i mot han. 

Det er så irriterende og jeg liker ikke at han bruker bilder av barnet mitt, vi har ikke gitt samtykke til det, hverken barnet eller jeg.

Hva gjør man?

Å herregud så smålig av deg.. 

Facebook eier allerede bildene du legger ut i det du publiserer dem.. Vil påstå det er et større problem enn at din bror reporter bilder av familie.. 

Dersom du ikke vil de skal deles - ikke publiser dem da. Ligger det på nett, så kan hvem som helst stjele bildene dine - til verre formål enn bursdagshilsen. 

Anonymkode: abff9...744

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har samma mor, du kan jo kreve at barnet ditt blir tatt bort. Men jeg ser liksom dobbeltmoralen i dette, du legger bilde ut men ingen andre kan dele. Her har mine søsken også gjort det, vil man ikke at ting skal deles ikke legg det ut på en offtenlig plattform der alle kan få tak i , mye verre en bare familie. 

Anonymkode: 5a7df...548

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Batteri skrev (4 timer siden):

Hva er personverninnstillingene på bildet?

Har du lagt det ut offentlig eller begrenset?

Bare de nærmeste, typ 15 personer, får se bildet av barnet. Nå er det mange hundre etter at han delte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere har samma mor, du kan jo kreve at barnet ditt blir tatt bort. Men jeg ser liksom dobbeltmoralen i dette, du legger bilde ut men ingen andre kan dele. Her har mine søsken også gjort det, vil man ikke at ting skal deles ikke legg det ut på en offtenlig plattform der alle kan få tak i , mye verre en bare familie. 

Anonymkode: 5a7df...548

Fordi jeg viser de bare til de nærmeste. 15 personer. Ikke alle på Facebook. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke bryr seg når du har gitt beskjed hadde jeg bare fjernet han som venn. Dere har jo cirka ingenting med hverandre å gjøre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (9 minutter siden):

Hvis han ikke bryr seg når du har gitt beskjed hadde jeg bare fjernet han som venn. Dere har jo cirka ingenting med hverandre å gjøre likevel.

Jeg har ikke gitt beskjed. Ingen tør å si ifra til han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...