Gå til innhold

Hvilke biler er det snakk om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 10.36):

Dersom du ikke har råd til å lese artikkelen, har du vel ikke råd til å kjøpe bil? 

Anonymkode: 08d8f...794

Tulling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 22.36):

Et elbilbatteri, kjøpt «over disk» koster fort  200 000-300 000 og oppover. I tillegg kommet det arbeidspenger, det kan fort være mellom en og to fulle dager. 

Til sammenligning så koster en standard forbrenningsmotor  med alle nødvendige tilleggsdeler mellom 50 000 og 100 000 kr, og det er mellom en og halvannen dags jobb.

 

Anonymkode: fc795...35b

En arbeidskollega kjøpte ny motor for 11-12 år siden, den kostet 120 000 uten tilleggsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (1 time siden):

En arbeidskollega kjøpte ny motor for 11-12 år siden, den kostet 120 000 uten tilleggsdeler.

Ulike biler/merker/modeller har ulik pris… jeg tok utgangspunkt i de bilmerkene vi forhandler…

Anonymkode: fc795...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

20.000 i vedlikehold?

Legg merke til "god stand". Det er ikke alltid hensiktsmessig med worst case.

Men greit, la oss si den koster 80.000 i vedlikehold da, 20k per år, fordi du er uheldig. Jeg klarer fremdeles ikke å finne elbil som slår både månedlige kostnader, rekkevidde og krav om ingen finansiering.

Du har ikke lagt frem regnestykket for elbilen som er troverdig og som holder imot. 

Og jeg er ikke alene om det. Mange her som spør etter billige elbiler uten å måtte gå ned i rekkevidde.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sammenlikner du en microbil som Fabia med Golf eller den vesentlig større Leafen? Honda e hadde kanskje vært tingen.

Scoda fabia i lang versjon fra 2003 er på ingen måte en micro. Den er på lik størrelse med en golf. 

SKODA-Fabia-Combi-585_30.jpeg

 

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

20.000 i vedlikehold? Da bytter man alt selv og dekkene er nye. Skal man på verksted koster kun oljebytte 3000, så må man gjerne bytte bremsevæske, er det automat så må kanskje den oljen også byttes, er det manuell kan det hende clutchen ryker siden den nå har fått en del km på telleren…

Bærearmer, bremser, fjærer, foringer, eksosanlegget ryker pga rust…To EU-kontroller som den sikkert ikke sklir igjennom…

På min 2014 bensin røk en ABS-sensor som forkludret alle sikkerhetssystemer pluss servoen, kostet 10.000 å bytte. 
Jeg har kort vei til jobb, men likevel fyller jeg bensin når den koster under 20 kr (i dag kostet den 24, men jeg har nesten full tank). Fyller for nærmere 1500 spenn i mnd, pluss bom. Parkerer gratis da. 

Brukte 20.000 på verksted i fjor, jeg. 
 

Vurderer å bytte til el selv, selv med lading til 3kr kwh i borettslag blir drivstoffutgifter redusert med nærmere 50%, bom over 50%…

Anonymkode: 56ba1...336

Det som er uthevet er deler som har omtrent samme utskiftingshyppighet som biler med forbrenningsmotor, og de kostnadene må og regnes med her- siden dette sjelden er noe son blir dekket på garanti…

Anonymkode: fc795...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klarer ikke folk å skrive ?...Det finnes faktisk ikke ETT eneste innlegg ovenfor som er fritt for skrivefeil, det være seg kommafeil, store/små bokstaver, diksjon og så videre. Huff !! Har verdenen blitt befolket av homoer og folk med sperre mot å skrive riktig?

Anonymkode: 468b3...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gitt at en Leaf koster 60k og tilsvarende gammel Fabia koster 15k så er merkostnaden 45k. Kjører man 20.000km per år sparer man inn vesentlig mer enn den forskjellen på drivstoff alene. Om vedlikehold, dekk og slikt ellers koster ca. det samme. 

Billig fossilbil kan være økonomisk om man kjører lite (under 10.000km per år), med en gang man får litt kjørelengde er det mye dyrere. Og da har jeg ikke regnet på bompenger engang. For mange kan det utgjøre 5-10.000,- per år i ekstra besparelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (Akkurat nå):

Gitt at en 2013 Leaf koster 60k og ti år eldre gammel Fabia koster 15k så er merkostnaden 45k. Kjører man 20.000km per år sparer man inn vesentlig mer enn den forskjellen på drivstoff alene. Om vedlikehold, dekk og slikt ellers koster ca. det samme. Noe som er lite trolig, siden den ene bilen er 10 år eldre og sannsynligvis snart opprustet.  

Billig fossilbil kan være økonomisk om man kjører lite (under 10.000km per år), med en gang man får litt kjørelengde er det mye dyrere. Og da har jeg ikke regnet på bompenger engang. For mange kan det utgjøre 5-10.000,- per år i ekstra besparelse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor klarer ikke folk å skrive ?...Det finnes faktisk ikke ETT eneste innlegg ovenfor som er fritt for skrivefeil, det være seg kommafeil, store/små bokstaver, diksjon og så videre. Huff !! Har verdenen blitt befolket av homoer og folk med sperre mot å skrive riktig?

Anonymkode: 468b3...25a

Vis meg skrivefeilene i innlegget mitt...

Anonymkode: ea369...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor klarer ikke folk å skrive ?...Det finnes faktisk ikke ETT eneste innlegg ovenfor som er fritt for skrivefeil, det være seg kommafeil, store/små bokstaver, diksjon og så videre. Huff !! Har verdenen blitt befolket av homoer og folk med sperre mot å skrive riktig?

Anonymkode: 468b3...25a

 

forat det ær gøyt og skirve feil fårr å ærte døm såm henger sæi åpp i åssen folk skirver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor klarer ikke folk å skrive ?...Det finnes faktisk ikke ETT eneste innlegg ovenfor som er fritt for skrivefeil, det være seg kommafeil, store/små bokstaver, diksjon og så videre. Huff !! Har verdenen blitt befolket av homoer og folk med sperre mot å skrive riktig?

Anonymkode: 468b3...25a

Så var det dette med stein og glasshus…

Anonymkode: fc795...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 timer siden):

Gitt at en Leaf koster 60k og tilsvarende gammel Fabia koster 15k så er merkostnaden 45k. Kjører man 20.000km per år sparer man inn vesentlig mer enn den forskjellen på drivstoff alene. Om vedlikehold, dekk og slikt ellers koster ca. det samme. 

Billig fossilbil kan være økonomisk om man kjører lite (under 10.000km per år), med en gang man får litt kjørelengde er det mye dyrere. Og da har jeg ikke regnet på bompenger engang. For mange kan det utgjøre 5-10.000,- per år i ekstra besparelse. 

 

Interessant. 

Men leaf forutsetter hverdagskjøring på korte distanser. Med Fabia har du gode 700km å gå på. 

Om leafen hadde klart 500km på vinteren med varme på, til 200k, så hadde det vært en knall bil.

Men vi er ikke her helt enda.

Schnuhu

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (9 timer siden):

Interessant. 

Men leaf forutsetter hverdagskjøring på korte distanser. Med Fabia har du gode 700km å gå på. 

Om leafen hadde klart 500km på vinteren med varme på, til 200k, så hadde det vært en knall bil.

Men vi er ikke her helt enda.

Schnuhu

Nei, for langkjøring duger den ikke. Men om man skal f.eks pendle 50km hver vei og har lademulighet på jobben er den omtrent umulig å slå på kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (10 timer siden):

Nei, for langkjøring duger den ikke. Men om man skal f.eks pendle 50km hver vei og har lademulighet på jobben er den omtrent umulig å slå på kostnad.

Det er forsovet greit.

Men det gjelder ikke alle. Så det er bare noen som kan gjøre det.

Hva med alle de andre? 

Da finnes ikke det billige elbil løsninger enda. Jo dyre el-suvs duger, men jeg har ikke 750k liggende som kan brukes på sånt. Tviler på at jeg er alene om det.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (13 minutter siden):

Det er forsovet greit.

Men det gjelder ikke alle. Så det er bare noen som kan gjøre det.

Hva med alle de andre? 

Da finnes ikke det billige elbil løsninger enda. Jo dyre el-suvs duger, men jeg har ikke 750k liggende som kan brukes på sånt. Tviler på at jeg er alene om det.

Schmuhu

Hvor mange ganger skal man ta den loopen her inne? Det er vel bare å kjøpe den bilen som passer. Å sammenlikne en micro-Fabia til 15k med elbil til 300k forblir fortsatt en tusse-øvelse.

Anonymkode: 035de...30a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange ganger skal man ta den loopen her inne? Det er vel bare å kjøpe den bilen som passer. Å sammenlikne en micro-Fabia til 15k med elbil til 300k forblir fortsatt en tusse-øvelse.

Anonymkode: 035de...30a

Det morsomme er at du heller ikke har svart på spørsmålet mitt. Ikke Schmuhu heller.

TS

Anonymkode: 540af...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 8.56):

Ellers finner du nok sannsynligvis få som har det abonnementet du leter etter. Prøveabo for deg skal være rimelig. 

Anonymkode: 035de...30a

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det morsomme er at du heller ikke har svart på spørsmålet mitt. Ikke Schmuhu heller.

Anonymkode: 540af...3c8

Der har du svaret mitt fra i går.

Anonymkode: 035de...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 21.19):

Der har du svaret mitt fra i går.

Anonymkode: 035de...30a

Jeg hadde prøveabonnement før og kan ikke få det en gang til. Gidder ikke betale penger for det heller.

Beklager bråket.

TS

Anonymkode: 540af...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...