Gå til innhold

Hvilke biler er det snakk om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

leter etter billig elbil men får ikke tilgang til avisen. Noen som kan ramse opp listen?

https://www.elbil24.no/pro/gode-bruktkjop-til-300000-kroner/81117811

Anonymkode: 540af...3c8

Hvis du kjøper deg brukt el bil så håper jeg planen din er å ha bilen til den ikke virker mer, brukt elbil er farlig å kjøpe. Hvis batteriet slutter å virke koster det fra 150000 og oppover. Billig elbil vil ofte si gammel el bil,med den risikoen det er med at batteriet begynner å bli dårlig. Det er en grunn til at finn flommer over av brukte el biler, ingen tør å kjøpe de.

Anonymkode: e71b5...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du kjøper deg brukt el bil så håper jeg planen din er å ha bilen til den ikke virker mer, brukt elbil er farlig å kjøpe. Hvis batteriet slutter å virke koster det fra 150000 og oppover. Billig elbil vil ofte si gammel el bil,med den risikoen det er med at batteriet begynner å bli dårlig. Det er en grunn til at finn flommer over av brukte el biler, ingen tør å kjøpe de.

Anonymkode: e71b5...786

Slutt da, du snakker som det er 2015. Ja et elbilbatteri kan fort koste mange hundre tusen å bytte, men det skjer nesten aldri.  Det er ikke noe større risiko eller kostnad enn at en forbrenningsbil får motor eller girkassehavari. Om dette hadde vært noe som skjedde selv i liten skala hadde det vært klikkarartikler daglig i nettaviser med et kokende kommentarfelt. 

Vi hadde en modul ryke i batteriet på vår elbil, det gikk på maskinskadeforsikringen. Verkstedet åpnet batteriet og byttet modulen som hadde sviktet, det var 4500kr i deler og 25 000kr i arbeid om vi ikke hadde forsikring. Dette er ikke noe dyrere enn om noe kritisk ryker i en forbrenningsmotor. 

Anonymkode: 88afd...7c8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slutt da, du snakker som det er 2015. Ja et elbilbatteri kan fort koste mange hundre tusen å bytte, men det skjer nesten aldri.  Det er ikke noe større risiko eller kostnad enn at en forbrenningsbil får motor eller girkassehavari. Om dette hadde vært noe som skjedde selv i liten skala hadde det vært klikkarartikler daglig i nettaviser med et kokende kommentarfelt. 

Vi hadde en modul ryke i batteriet på vår elbil, det gikk på maskinskadeforsikringen. Verkstedet åpnet batteriet og byttet modulen som hadde sviktet, det var 4500kr i deler og 25 000kr i arbeid om vi ikke hadde forsikring. Dette er ikke noe dyrere enn om noe kritisk ryker i en forbrenningsmotor. 

Anonymkode: 88afd...7c8

Bytte av batteripakka skjer oftere enn noen elbilist tør å tro! At de ikke vet bedre, er fordi akkurat den bilen de eier selv der og da, ikke har hatt behov for det.

Anonymkode: 31093...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Bytte av batteripakka skjer oftere enn noen elbilist tør å tro! At de ikke vet bedre, er fordi akkurat den bilen de eier selv der og da, ikke har hatt behov for det.

Anonymkode: 31093...0a5

Om det koster flere hundre tusen å bytte batteripakka så er det vel noe selv den døveste elbileier får med seg.

Anonymkode: 88afd...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet fremdeles ikke HVILKE biler det er snakk om i artikkelen.

Men mange takk for batteridebatt!

Anonymkode: 540af...3c8

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 10.25):

leter etter billig elbil men får ikke tilgang til avisen. Noen som kan ramse opp listen?

https://www.elbil24.no/pro/gode-bruktkjop-til-300000-kroner/81117811

Anonymkode: 540af...3c8

Dersom du ikke har råd til å lese artikkelen, har du vel ikke råd til å kjøpe bil? 

Anonymkode: 08d8f...794

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 10.46):

Slutt da, du snakker som det er 2015. Ja et elbilbatteri kan fort koste mange hundre tusen å bytte, men det skjer nesten aldri.  Det er ikke noe større risiko eller kostnad enn at en forbrenningsbil får motor eller girkassehavari. Om dette hadde vært noe som skjedde selv i liten skala hadde det vært klikkarartikler daglig i nettaviser med et kokende kommentarfelt. 

Vi hadde en modul ryke i batteriet på vår elbil, det gikk på maskinskadeforsikringen. Verkstedet åpnet batteriet og byttet modulen som hadde sviktet, det var 4500kr i deler og 25 000kr i arbeid om vi ikke hadde forsikring. Dette er ikke noe dyrere enn om noe kritisk ryker i en forbrenningsmotor. 

Anonymkode: 88afd...7c8

Et elbilbatteri, kjøpt «over disk» koster fort  200 000-300 000 og oppover. I tillegg kommet det arbeidspenger, det kan fort være mellom en og to fulle dager. 

Til sammenligning så koster en standard forbrenningsmotor  med alle nødvendige tilleggsdeler mellom 50 000 og 100 000 kr, og det er mellom en og halvannen dags jobb.

 

Anonymkode: fc795...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et elbilbatteri, kjøpt «over disk» koster fort  200 000-300 000 og oppover. I tillegg kommet det arbeidspenger, det kan fort være mellom en og to fulle dager. 

Til sammenligning så koster en standard forbrenningsmotor  med alle nødvendige tilleggsdeler mellom 50 000 og 100 000 kr, og det er mellom en og halvannen dags jobb.

 

Anonymkode: fc795...35b

Det er vel ingen som kjøper nytt batteri (eller ny motor) til en eldre bil. Man finner noe til en brøkdel av prisen hols en bilopphugger. Leaf-batterier koster f.eks typisk 15-40kkr avhengig av størrelse og alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, TS, dette forumet flommer over av troll som er gift med en dieseltank og som ikke har klart å følge med på noe som helst i samfunnet siden 2010. "Livers harde skole"-typer lowlives.

Ellers finner du nok sannsynligvis få som har det abonnementet du leter etter. Prøveabo for deg skal være rimelig. 

Videre er dette en fin prisklasse. Kia sin eNiro er en fantastisk bil. Vi har hatt ørten elbiler helt ned til en 2012 Leaf som akkurat fant veien til Ukraina, der den skal leve videre. Selvsagt er det ingen problemer med noen som helst batterier her. Faren for det er lavere enn girkassetrøbbel/motorhavari/evige produkter med dyser og mer på fossilbil. Slik informasjon er svært enkel å oppdrive; unntak fins i alle typer menneskeskapte produkter.

Anonymkode: 035de...30a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, TS, dette forumet flommer over av troll som er gift med en dieseltank og som ikke har klart å følge med på noe som helst i samfunnet siden 2010. "Livers harde skole"-typer lowlives.

Ellers finner du nok sannsynligvis få som har det abonnementet du leter etter. Prøveabo for deg skal være rimelig. 

Videre er dette en fin prisklasse. Kia sin eNiro er en fantastisk bil. Vi har hatt ørten elbiler helt ned til en 2012 Leaf som akkurat fant veien til Ukraina, der den skal leve videre. Selvsagt er det ingen problemer med noen som helst batterier her. Faren for det er lavere enn girkassetrøbbel/motorhavari/evige produkter med dyser og mer på fossilbil. Slik informasjon er svært enkel å oppdrive; unntak fins i alle typer menneskeskapte produkter.

Anonymkode: 035de...30a

Jeg ville nok ikke stolt på dine utsagn heller når man ser hvordan du omtaler de som kjører dieselbiler da du er i den helt motsatte skala, og ikke evner å se realiteten rundt batteriproblematikken. Jeg kjører elbil og har måtte bytte batteri på en bil. Det er veldig dyrt, men med rett forsikring ble det bare egenandel jeg måtte betale.

Anonymkode: 1fca2...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 

Videre er dette en fin prisklasse. Kia sin eNiro er en fantastisk bil. Vi har hatt ørten elbiler helt ned til en 2012 Leaf som akkurat fant veien til Ukraina, der den skal leve videre. Selvsagt er det ingen problemer med noen som helst batterier her. Faren for det er lavere enn girkassetrøbbel/motorhavari/evige produkter med dyser og mer på fossilbil. Slik informasjon er svært enkel å oppdrive; unntak fins i alle typer menneskeskapte produkter.

Anonymkode: 035de...30a

Hvorfor har du hatt "ørten elbiler"? Du understøtter jo oppfatningen om at elbil er forbruksvare.

Anonymkode: c39c7...604

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville nok ikke stolt på dine utsagn heller når man ser hvordan du omtaler de som kjører dieselbiler da du er i den helt motsatte skala, og ikke evner å se realiteten rundt batteriproblematikken. Jeg kjører elbil og har måtte bytte batteri på en bil. Det er veldig dyrt, men med rett forsikring ble det bare egenandel jeg måtte betale.

Anonymkode: 1fca2...e26

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du hatt "ørten elbiler"? Du understøtter jo oppfatningen om at elbil er forbruksvare.

Anonymkode: c39c7...604

Ser at det kryr av ABer som liker sine egne innlegg. 

Til nr. 1: Takk for psykoanalysen av meg basert på et noen linjers innlegg i KG. 

amy-poehler-chefs-kiss.gif

Til nr. 2: Jeg forvalter kommunens biler, bl.a. til hjemmetjenesten. Du aner ikke hvor stor kostnadsreduksjon vi har fått til, og mindre vedlikehold og driftskostnader har vært fantastisk. Fra iMiEV til Leaf til Kona/eNiro - vi har spart høye sekssiffra beløp i en ganske liten kommune.

Men, ja, den 2012en var min personlige. Vi er en store familie med fire biler i husstanden til en hver tid, ofte flere (både mannen min og jeg hadde veteranbil før vi ble for travle og gikk lei mekkinga). Selvsagt er det jeg, som kjøretøyforvalter, som kjøper bil til meg selv, svigerforeldre og mitt sertifikateiende barn.

Men ikke stol på meg alene. Bare les deg opp, snakk med ekte mennesker, få deg noen erfaringer selv. Jeg elsker alt av biler og, som sagt, det inkluderer gromme veteranbiler, men her snakker vi om en dagligbil. Å velge noe annet enn elbil i Norge er dypt irrasjonelt. Mesteparten av befolkningen har nå skjønt det fordi det er så grusomt opplagt.

Anonymkode: 035de...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser at det kryr av ABer som liker sine egne innlegg. 

Det var jeg som likte innleggene deres.

Anonymkode: de553...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(...) men her snakker vi om en dagligbil. Å velge noe annet enn elbil i Norge er dypt irrasjonelt. Mesteparten av befolkningen har nå skjønt det fordi det er så grusomt opplagt.

Sorry, men denne må du forklare litt mer troverdig.

Noen fiktive eksempler med reelle tall som kan gjenspeile et vanlig bilforbruk på 4 år.

Scoda Fabia 2003 i god stand til 15.000 kr koster da:
Parkering: 2.000 kr per måned
Bompenger: 1.000 kr per måned
Bensin: 1.000kr
Forsikring: 500 kr per måned
Vedlikehold, kanskje: 20.000 kr for hele perioden.

Brukt for bilen har du da rundt 250.000 kr på 4 år.

En elbil derimot, si en tilsvarende VW ID.3 eller Golf eller Leaf eller BMW i3 må du nesten finansiere. Det betyr først og fremst renter. Så har du problemet at du må gå fullkasko forsikring, fordi det er ofte et krav om å få lån. La oss si at vedkommende ikke kan lade hjemme av ulike grunner, så da må vi lade på ladestasjon.

Kan du vennligst komme opp med et konkret eksempel og realistiske tall som viser at vedkommende hadde brukt mindre enn 250k på bilen sin de neste 4 årene, gitt at vi velger elbil?

Jeg klarer ikke å se at elbiler løser det per i dag. Økonomisk sett.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en jaguar i-pace til under 300 000. Det er på alle måter en fantastisk bil, med 4wd, eksepsjonell kjørekomfort og god plass. Dessverre har svært mange av dem batterifeil. De har garanti på batteriet opp til 160 000 km, så i teorien dekkes dette. Problemet er at batteridelene ikke finnes, så det er ikke uvanlig å vente mer enn 6 måneder på deler. Hvis dette er noe du er komfortabel med, så hadde jeg kjøpt i-pace. Eller Audi e-tron fra før 2022, da de har samme batteri...

Anonymkode: ea369...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (18 minutter siden):

Scoda Fabia 2003 i god stand til 15.000 kr koster da:
Parkering: 2.000 kr per måned
Bompenger: 1.000 kr per måned
Bensin: 1.000kr
Forsikring: 500 kr per måned
Vedlikehold, kanskje: 20.000 kr for hele perioden.

20.000 i vedlikehold? Da bytter man alt selv og dekkene er nye. Skal man på verksted koster kun oljebytte 3000, så må man gjerne bytte bremsevæske, er det automat så må kanskje den oljen også byttes, er det manuell kan det hende clutchen ryker siden den nå har fått en del km på telleren…

Bærearmer, bremser, fjærer, foringer, eksosanlegget ryker pga rust…To EU-kontroller som den sikkert ikke sklir igjennom…

På min 2014 bensin røk en ABS-sensor som forkludret alle sikkerhetssystemer pluss servoen, kostet 10.000 å bytte. 
Jeg har kort vei til jobb, men likevel fyller jeg bensin når den koster under 20 kr (i dag kostet den 24, men jeg har nesten full tank). Fyller for nærmere 1500 spenn i mnd, pluss bom. Parkerer gratis da. 

Brukte 20.000 på verksted i fjor, jeg. 
 

Vurderer å bytte til el selv, selv med lading til 3kr kwh i borettslag blir drivstoffutgifter redusert med nærmere 50%, bom over 50%…

Anonymkode: 56ba1...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (1 time siden):

Sorry, men denne må du forklare litt mer troverdig.

Noen fiktive eksempler med reelle tall som kan gjenspeile et vanlig bilforbruk på 4 år.

Scoda Fabia 2003 i god stand til 15.000 kr koster da:
Parkering: 2.000 kr per måned
Bompenger: 1.000 kr per måned
Bensin: 1.000kr
Forsikring: 500 kr per måned
Vedlikehold, kanskje: 20.000 kr for hele perioden.

Brukt for bilen har du da rundt 250.000 kr på 4 år.

En elbil derimot, si en tilsvarende VW ID.3 eller Golf eller Leaf eller BMW i3 må du nesten finansiere. Det betyr først og fremst renter. Så har du problemet at du må gå fullkasko forsikring, fordi det er ofte et krav om å få lån. La oss si at vedkommende ikke kan lade hjemme av ulike grunner, så da må vi lade på ladestasjon.

Kan du vennligst komme opp med et konkret eksempel og realistiske tall som viser at vedkommende hadde brukt mindre enn 250k på bilen sin de neste 4 årene, gitt at vi velger elbil?

Jeg klarer ikke å se at elbiler løser det per i dag. Økonomisk sett.

Schmuhu

Hvorfor sammenlikner du en microbil som Fabia med Golf eller den vesentlig større Leafen? Honda e hadde kanskje vært tingen.

Hvilken relevans har en drittbil til fem ganger vrakpant sammenliknet med et budsjett på 300kkr? Epler og pærer, Schmuhu.

Jeg har aldri finansiert en bil, det er galskap. Betale rente på en gjenstand som kun taper verdi? Hvorfor skulle jeg ha gjort det?

Uansett, vi kjøpte en 2012 Leaf til 60000 kr brukt i '18 eller '19, solgte den nylig for 30kkr. Den har kostet oss omtrent ingenting. Ifølge Excel-fila er total kilometerkostnad noen øre over 3 kr. 

Anonymkode: 035de...30a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...