AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #21 Skrevet 18. mars 2024 Har dere ikke begynt å øve,? Start med å øve på å gå hjem selv. Så gå til skolen/sfo selv. Gutten her begynte med dette i slutten av 2.klasse. Han er ikke spesielt moden av seg, men han måtte bare hoppe i det og begynne å øve. Anonymkode: d308c...342 2
Fighter83 Skrevet 18. mars 2024 #22 Skrevet 18. mars 2024 (endret) Skjer stadig oftere at barn over 4 trinn med diagnoser o.l går på sfo. Dette må søkes om. Hvis ikke man får dette så kan man søke om støttekontakt eller BPA vil jeg tro. Evt må kommunen komme med noen andre alternativer som kan være aktuelle tenker jeg. Endret 18. mars 2024 av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #23 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror man kan søke på særskilt grunnlag Anonymkode: c3258...967 Det gjelder unger som har spesiell oppfølging i skolehverdagen og som er på et annet sted enn andre jevnaldrende på grunn av medisinske tilstander eller kognitiv fungering osv. Anonymkode: e63b1...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #24 Skrevet 18. mars 2024 Vil ikke en funksjonsfrisk 5.klassing kjede seg på SFO? Mange som går lei av SFO flere år før 5. klasse... Dersom det er snakk om diagnose og spesialopplegg, så kan du søke på særskilt grunnlag, som flere har skrevet. Anonymkode: 0a64e...940 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #25 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår 2. klassing kunne klart det helt fint…. Anonymkode: 15a5a...db6 Hvordan hjelper dette ts?? Anonymkode: 62e37...21c 6 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #26 Skrevet 18. mars 2024 Våre barn sluttet på SFO etter 3. klasse i likhet med 80% av klassen, da ville de ikke være der. De fikk mobil slik at de kunne kontakte oss og gikk hjem etter skolen. Har to døtre, vet ikke om kjønn spiller inn? Anonymkode: 3a350...edd 1
Stor pike Skrevet 18. mars 2024 #27 Skrevet 18. mars 2024 Da blir det opplæring i sommer. Om dere da ikke får fortsette på særskilt grunnlag. Men det blir nok kjedelig. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #28 Skrevet 18. mars 2024 Dette kommer jo helt an på; er barnet normalt oppegående eller har det en eller annen form for diagnose eller lignende? Hvis barnet bare er uselvstendig må dere trene på å klare seg selv et par timer. Hvis barnet har en type diagnose kan dere vel søke om plass i sfo på særskilt grunnlag. Anonymkode: d1c08...3a6 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #29 Skrevet 18. mars 2024 takinova skrev (5 timer siden): Da må det være ganske kraftige diagnoser i spill. Nei adhd, epilepsi, autisme, diabetes, turetts er blandt annet diagnoser som gjør at en kan få sfo ut 7 klasse Anonymkode: 1ae86...d18 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 18. mars 2024 #30 Skrevet 18. mars 2024 Så lenge det ikke er diagnose inne. Bør dere starte å øve på at barne går/buss hjem fra skolen. Og være hjemme alene. Her så gikk ungene aldri på sfo. Fra de var 7 klarte de seg litt hjemme alene hvis vi ikke nøde hjem. De låste seg inn og laget seg et lite måltid til vi kom hjem. Naboen vet jeg altid hadde smørt brødskiver som lå klart til å spise nå ungene kom hjem
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #31 Skrevet 18. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei adhd, epilepsi, autisme, diabetes, turetts er blandt annet diagnoser som gjør at en kan få sfo ut 7 klasse Anonymkode: 1ae86...d18 Touretts? Må være alvorlig tilfeller i såfall Anonymkode: 4d469...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #32 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Touretts? Må være alvorlig tilfeller i såfall Anonymkode: 4d469...5d2 Det er tilleggsvanskene som kan være utfordrende ved tourettes. Lærevansker, mye sinne, angst etc. I tillegg til at det selvfølgelig kan være vondt med alle de ticsene som må ut. Jeg har en datter med mye tics (men uten diagnose) og hun har tidvis senebetennelser i armen pga mye ticsing. Men det er normalt at funksjonsfriske femteklassinger greier noen timer alene hjemme etter skolen, TS. Kanskje dere foreldre må slippe taket litt for at ungen skal finne selvstendighet. Jeg har en med autisme og adhd, og han greide det fint. Det utfordrende var å ta seg mat, men vi løste det med en matboks i kjøleskapet. Etter et lite år greide han å smøre selv. Var ikke det at han ikke kunne det, men en angstsperre for å feile. Og uten mat ble det mange sinneutbrudd. Anonymkode: 11276...51b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #33 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kirken har et opplegg etter skolen en dag i uka, den dagen de slutter tidlig. Det er sosialt og de får hjelp til leksene. Mange benytter seg av det fra 4. klasse Anonymkode: fd06f...2c3 Hvor de kan sitte å manipulere ungene med det kristne ord. Det finnes søren meg ikke grenser for hvor utspekulerte disse kristen folkene er Anonymkode: 5304d...044 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #34 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor de kan sitte å manipulere ungene med det kristne ord. Det finnes søren meg ikke grenser for hvor utspekulerte disse kristen folkene er Anonymkode: 5304d...044 Hallo! Dette er jo helt normalt og helt frivillig. Anonymkode: cf066...f75 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #35 Skrevet 18. mars 2024 Det er heller ikke nødvendigvis slik at man har behov for SFO selv om man har ulike diagnoser. Jeg jobber selv på SFO, og i løpet av de 3 årene jeg har jobbet der, har det aldri gått ett eneste barn der lenger enn til 4.trinn, til tross for at mange har diverse utfordringer og diagnoser. De fleste slutter på SFO allerede etter 3.trinn. Da skoleåret var over i fjor, var det kun 2 fjerdetrinnselever igjen som fortsatt gikk på SFO. SFO er kjedelig for 3 og 4.trinns elever. Mye mer gøy å være sammen med venner og styre tiden sin selv etter skolen. Anonymkode: be594...40a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #36 Skrevet 19. mars 2024 Hvis dere øver jevnlig så kommer det seg. Datteren min måtte begynne å komme seg ut døren selv om morgenen fra 4. klasse og det har gått fint etter litt øving. De fleste på trinnet er fortsatt på sfo i 4. men ikke så lenge og de fleste har fri noen dager i uken for å øve på å være hjemme. Lagde matpakke i kjøleskapet i starten, men nå fikser hun noe selv. Blir ofte mye skjerm dessverre, men har også er par oppgaver som må gjøres i tillegg til leksene. Anonymkode: cb08d...dea
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #37 Skrevet 19. mars 2024 Min gutt med Asperger og ADHD fikk innvilget SFO i femte klasse. Gratis var det også. Etter et halvt år var han blitt selvstendig nok til å slutte. Anonymkode: 8765a...ebd 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #38 Skrevet 19. mars 2024 Snakk med skolen, man kan få sfo i femte klasse dersom det er særskilte behov(diagnoser, funksjonssvikt osv). Anonymkode: 3fa33...867
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #39 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor de kan sitte å manipulere ungene med det kristne ord. Det finnes søren meg ikke grenser for hvor utspekulerte disse kristen folkene er Anonymkode: 5304d...044 Idiot Anonymkode: 8e4c3...d2a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #40 Skrevet 19. mars 2024 Mange like svar her… På mitt barns trinn gikk nesten alle på SFO ut fjerde klasse, det var jeg glad for. Med trafikkert skolevei, flere krysninger av veien, og også noe avstand til der venner bodde, var det beste å være igjen på skolen og leke: SFO hadde også forskjellige «klubber», aktiviteter de kunne melde seg på som f eks ski, teater, forming, tennis. Men mitt barn likte aller best frilek og hadde der superfint hele veien. Oppfatter det også som at ts’ fjerdeklassing går på SFO. Tenkte nok litt som deg, hvordan skal det gå, men utviklingen fra mars til august er stor! Hele barneskolen var de mye med hverandre hjem, så der var ofte besøk hos oss, eller barnet ble med til noen andre. Jeg var aleneforelder og kunne ikke komme hjem spesielt tidlig, men det gikk fint. Barnet ringte av og til og da var jeg jo tilgjengelig på telefon for det meste. Anonymkode: 05805...85f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå