Gå til innhold

Hva sier man til jordmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ba min fastlege om å bestille time på sykehuset (SUS) for fødselsforbedrende samtale grunnet traumatisk første fødsel. Fikk time og en av tingene jordmor tok opp i samtalen var ks. Jeg sa at jeg ikke ønsket ks med mindre det ble behov for det, men da diskuterte vi andre ting de skulle være klar over for at jeg fikk en fin fødsel. Opplevde det som at de på ingen måte var vanskelig og hadde jeg uttrykt at jeg ønsket ks tror jeg at jeg hadde fått det. Hun noterte blant annet i mine dokumenter at jeg skulle på epidural tidlig og ikke skulle presses til å amme dersom dette ble vanskelig. 

Har du hatt eller skal ha en tilsvarende samtale på ditt sykehus?

Anonymkode: 91bf4...1f2

Ts

Takk for utfyllende svar! 

Jeg har ikke hatt samtale på sykehuset enda. Men har en time senere i uka med jordmor på helsestasjonen, hvor vi skal sende henvisning til en slik samtale

Anonymkode: 52c55...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kvinner er kvinners verste fiender, ingen tvil om det. 

Jeg har aldri ment at barnet skal bli forløst tidligere enn termin. Jeg har skrevet at INNVILGELSEN av ks burde skje leeenge før de siste ukene av ks. Dette fordi at jeg ikke skal et helt svangerskap med angst og usikkerhet knyttet til om jeg blir tvunget til å føde vaginalt.

Det er din mening at du tenker ks og kvinnehelse/-stemme ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg tenker at kvinnestemmen og kvinnehelsen selvfølgelig har noe med ks å gjøre. Men det er en noe større debatt jeg ikke tar her eller trenger å ta her. Jeg har ikke behov for at andre må mene det samme som meg. Det jeg derimot hadde satt pris på, er om diskursen om kvinnen og fødsel kunne blitt mer kvinnevennlig. Det vil si å ta vare på og lytte til dem som av ulike årsaker ikke ønsker vaginal fødsel. 

Jeg vurderer det som både kvinnefiendtlig og som barnehageretorikk å komme med uttalelser av typen:

Jobb med angsten, du skal føde vaginalt!

Du burde ikke få barn om du tenker å ta abort dersom det ikke blir KS!

Når du blir gravid, skjønner du selv at barnet må komme ut!

 

Eh... Håper ingen som har disse holdningene til kvinner og meningene, arbeider i yrker med mennesker 🙏 Hvert fall ikke i helsevesenet, grøss!

Anonymkode: 52c55...e17

Selv om innvilgelsen hadde skjedd ved uke 14, så kan man fremdeles risikerer at man ikke får KS dersom fødsel starter før satt dato. Det er ikke sikkert det er kapasitet til ditt planlagte KS dersom fødsel starter før satt dato. Så selv med innvilgelse tidlig har du ingen garanti. 

Å sammenligne ventingen med VOLD er drøyt - uavhengig av hvordan du vrir på det.  Og dersom man skal true med abort dersom man ikke får KS - så bør man revurdere om man bør få barn - eller om man er klar for barn.

Alle med angst - bør jobbe med den. Det betyr ikke at de blir kvitt den, men den bør jobbes med og behandles på best mulig måte. 

Jeg mener absolutt ikke at alle skal føde vaginalt. 

En så stor operasjon som et KS bør ikke være valgfritt og opp til kvinnen selv. Det bør og skal være en avgjørelse som tas basert på medisinske (derunder også psykiske) årsaker - avgjort av helsepersonell. Ikke den fødende kvinnens eget ønske. Det er et kostbart, risikofylt inngrep med mange mulige alvorlige komplikasjoner. Det er ikke noe lite kosmetisk inngrep, men en stor operasjon. 

Jeg forstår at enkelte kan ønske seg KS. Men man bør virkelig sette seg inn i hva er KS innebærer og faktisk jobbe med årsakene til at man ønsker et så stort inngrep. 

Anonymkode: 96a40...f1d

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veninne som har fått to barn med selvbalgt keisersnitt.. til oss veninnene sier hun at hun var så redd for at underlivet skulle bli ødelagt. Ellers var det ingenting rundt fødsel som skremte henne.. men hun skyldte på psyken hennes i snakk med jordmor og sykehuset.. og hun fikk deg innvilget

Anonymkode: fefdb...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En så stor operasjon som et KS bør ikke være valgfritt og opp til kvinnen selv. Det bør og skal være en avgjørelse som tas basert på medisinske (derunder også psykiske) årsaker - avgjort av helsepersonell. Ikke den fødende kvinnens eget ønske. Det er et kostbart, risikofylt inngrep med mange mulige alvorlige komplikasjoner. Det er ikke noe lite kosmetisk inngrep, men en stor operasjon. 

Flere land har valgfritt keisersnitt. Det er et allment prinsipp - også i Norge - at pasienten selv skal få velge blant medisinsk forsvarlige, tilgjengelige behandlingsmetoder. 

Den farligste fødselsmetoden for mor -katastrofesnitt - blir gjort uten eksplisitt informert samtykke. En planlagt vaginal fødsel er så farlig at planlagt ks er et fullt ut forsvarlig valg som bør være opp til kvinnen selv. Et førstegangs planlagt keisernsitt er MINDRE farlig enn en førstegangs planlagt vaginal fødsel. Planlagt keisersnitt er også kostnadsgunstig for samfunnet hvis man regner inn kostnaden for å rette opp feil ved vaginale fødsler.  

Anonymkode: 0d7a5...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Flere land har valgfritt keisersnitt. Det er et allment prinsipp - også i Norge - at pasienten selv skal få velge blant medisinsk forsvarlige, tilgjengelige behandlingsmetoder. 

Den farligste fødselsmetoden for mor -katastrofesnitt - blir gjort uten eksplisitt informert samtykke. En planlagt vaginal fødsel er så farlig at planlagt ks er et fullt ut forsvarlig valg som bør være opp til kvinnen selv. Et førstegangs planlagt keisernsitt er MINDRE farlig enn en førstegangs planlagt vaginal fødsel. Planlagt keisersnitt er også kostnadsgunstig for samfunnet hvis man regner inn kostnaden for å rette opp feil ved vaginale fødsler.  

Anonymkode: 0d7a5...33d

Vaginal fødsel er så farlig? Har du forskning og statistikk på dette? Eller kaster du bare ut litt egne meninger her og der?

Anonymkode: d35d6...b82

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vaginal fødsel er så farlig? Har du forskning og statistikk på dette? Eller kaster du bare ut litt egne meninger her og der?

Anonymkode: d35d6...b82

Har selvfølgelig statistikk. https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aogs.13549
Er fra Danmark i nyere tid. 

Konklusjonen er at planlagt vaginal og planlagt ks er likt - men de har holdt alle underlivsskader utenfor og samtlige alvorlige keisersnittsskader var i gruppen for planlagt vaginal fødsel. Hvis du ikke tenker en totalruptur er en trivialitet - så er konklusjonen følgelig at planlagt ks er tryggere. 

Anonymkode: 0d7a5...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Har selvfølgelig statistikk. https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aogs.13549
Er fra Danmark i nyere tid. 

Konklusjonen er at planlagt vaginal og planlagt ks er likt - men de har holdt alle underlivsskader utenfor og samtlige alvorlige keisersnittsskader var i gruppen for planlagt vaginal fødsel. Hvis du ikke tenker en totalruptur er en trivialitet - så er konklusjonen følgelig at planlagt ks er tryggere. 

Anonymkode: 0d7a5...33d

Snakk om å gå fra «det er sykt farlig med vaginal fødsel» til «det finnes komplikasjoner». Droppet du også å lese setningene og utfallet av selve studiene?

Quote

Severe maternal complications occurred in fewer than 1/4000 in both categories. 

Quote

There were no significant differences in the remaining minor and major outcomes. 

Quote

For healthy primiparous women, both planned vaginal delivery and planned cesarean delivery are highly safe procedures when the short-term maternal outcome is taken into account. 

 

Anonymkode: d35d6...b82

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om å gå fra «det er sykt farlig med vaginal fødsel» til «det finnes komplikasjoner». Droppet du også å lese setningene og utfallet av selve studiene?

 

Anonymkode: d35d6...b82

Ikke bare det.. Men forskningen er gjort med ganske stor forskjell i deltagelse i de to eksemplene..   141 782 vaginale fødsler og 4039...  

 

Anonymkode: 96a40...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...