Gå til innhold

Hva sier man til jordmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gjøre det jeg kan for å få innvilget ks pga fødselsangst. Skal ha samtale med jordmor hvor jeg har sagt at det gjelder et ønske om henvisning til jordmor på sykehus på grunn av fødselsangst. Men ikke sagt at det gjelder ønske om ks. 

Hun tror jo sikkert at jeg skal be om henvisning for å få "behandling" for angsten. Men jeg ønsker å få ks (ja jeg vet man ikke kan kreve det)

Tips til hva man sier til den jordmoren som skal sende henvisning, slik at man ikke høres helt ko-ko ut? 

PS; det er jeg som har innlegget lenger ned her om keisersnitt.

Anonymkode: 52c55...e17

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nå jo snakke om deg og DINE problemer, ikke alle andre sine tanker og meninger. Om du høres koko ut eller ei har ikke noe å si.. Din frykt og angst er DIN. Den må du stå for og ta et steg av gangen. 

Er jo ikke jordmor som avgjør, hun kan ikke nekte å sende henvisning til sykehus for samtale ang Keisersnitt. 

Anonymkode: 96a40...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal gjøre det jeg kan for å få innvilget ks pga fødselsangst. Skal ha samtale med jordmor hvor jeg har sagt at det gjelder et ønske om henvisning til jordmor på sykehus på grunn av fødselsangst. Men ikke sagt at det gjelder ønske om ks. 

Hun tror jo sikkert at jeg skal be om henvisning for å få "behandling" for angsten. Men jeg ønsker å få ks (ja jeg vet man ikke kan kreve det)

Tips til hva man sier til den jordmoren som skal sende henvisning, slik at man ikke høres helt ko-ko ut? 

PS; det er jeg som har innlegget lenger ned her om keisersnitt.

Anonymkode: 52c55...e17

Du vil ikke prøve et fødselsangst kurs da? Venninnen min tok noe sånt før graviditet, da hun hadde veldig fødselsangst. Dette kurset gjorde angsten bedre. Fødselen sa hun gikk nye bedre enn forventet. 

Om ikke så må du vel bare si det du føler. 

 

Anonymkode: f165d...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til timen og sier "jeg har tenkt masse på den forrige fødselen, og kjenner jeg sliter veldig med å legge den bak meg. Det kjennes helt umulig å skulle gjennomføre ett nytt svangerskap med usikkerhet rundt neste fødsel, og jeg stresser ekstremt mye med det. Ønsker å få innvilget planlagt keisersnitt. Ligger våken om natten og tenker på det store deler av dagen, når jeg helst skal fokusere på andre ting som jobb og familie. Er helt utslitt og det gir seg ikke uansett hvor mye oppfølging jeg får i forkant i form av samtaler.Om jeg må gå igjennom en ny "vanlig" fødsel kommer jeg ikke til å gå gravid lenger enn til ett eventuelt avslag og ønsker heller abort (ikke som trussel, men som informasjon). Jeg har vært til samtaler for fødselsangsten via x og x og det har ikke hjulpet.". 

Noe slikt. Saklig og informativt. 

Har selv vært igjennom ett HK, og det var helt jævlig tiden etterpå. Jeg forstår ikke, basert på min erfaring, hvorfor noen ønsker seg keisersnitt. Men det er ikke opp til meg å dømme dine erfaringer. Ønsker bare at du setter deg godt inn i hva du evt skal gå igjennom, og husk at selv om du får innvilget Pks så er det mulig for deg å trekke deg etterpå. 

Anonymkode: ff068...aeb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må bare si det som det er. Ikke legg noe i mellom. Synes å huske at du skrev i den andre tråden at du vurderte å avslutte svangerskapet om du ikke fikk lovnad om ks. Det synes jeg godt du kan si også. Det betyr at angsten er veldig sterk, og jordmor vil nok ta deg på alvor! Lykke til❤️

Anonymkode: c5888...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa bare som det var at forrige fødsel skremte vettet av meg og at jeg ønsket henvisning for samtale om KS. Jeg gikk ikke til JM, men tok dette opp med fastlegen. Hun skrev henvisning og med min begrunnelse og at hun støttet oppunder dette. Fikk samtale med fødselslege et par mnd før termin. Måtte der vise at jeg viste hva KS gikk ut på og fikk så dato umiddelbart.

Anonymkode: 0cf26...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde lagt vekt på hvor stor belastning det er for deg å tenke på neste fødsel. At du ikke får sove, at du har fått senket stemningsleie og at du ikke fungerer normalt i hverdagen pga alt tankekjøret dette fører med seg. 

Be jordmor henvise til en overlege på sykehuset - ikke en sykehusjordmor. Da er jeg redd du kan bli gående lenge i uvisshet om ks innvilges eller ei. Overlegene kan derimot ta en slik avgjørelse der og da. Det gjorde de med meg. Jeg har skrevet om dette i den andre tråden din. Var innstilt på å måtte gå til flere samtale-timer med masse pjatt, men overlegen tok avgjørelsen få minutter inn i samtalen. Hun opprettet et notat om at jeg var innvilget planlagt ks i journalen min mens jeg satt å så på. Det var en så ekstrem glede og lettelse at jeg knakk sammen i gråt ute på parkeringsplassen etter at legetimen var ferdig. Kunne ikke tro det var sant.

Anonymkode: 8a72e...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok bli grillet om HVORFOR du har fødselsangst.. hva er det med en fødsel du er redd for? 

Anonymkode: fefdb...0a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer til timen og sier "jeg har tenkt masse på den forrige fødselen, og kjenner jeg sliter veldig med å legge den bak meg. Det kjennes helt umulig å skulle gjennomføre ett nytt svangerskap med usikkerhet rundt neste fødsel, og jeg stresser ekstremt mye med det. Ønsker å få innvilget planlagt keisersnitt. Ligger våken om natten og tenker på det store deler av dagen, når jeg helst skal fokusere på andre ting som jobb og familie. Er helt utslitt og det gir seg ikke uansett hvor mye oppfølging jeg får i forkant i form av samtaler.Om jeg må gå igjennom en ny "vanlig" fødsel kommer jeg ikke til å gå gravid lenger enn til ett eventuelt avslag og ønsker heller abort (ikke som trussel, men som informasjon). Jeg har vært til samtaler for fødselsangsten via x og x og det har ikke hjulpet.". 

Noe slikt. Saklig og informativt. 

Har selv vært igjennom ett HK, og det var helt jævlig tiden etterpå. Jeg forstår ikke, basert på min erfaring, hvorfor noen ønsker seg keisersnitt. Men det er ikke opp til meg å dømme dine erfaringer. Ønsker bare at du setter deg godt inn i hva du evt skal gå igjennom, og husk at selv om du får innvilget Pks så er det mulig for deg å trekke deg etterpå. 

Anonymkode: ff068...aeb

Ts skriver ingenting om at hun har født tidligere.. 

Anonymkode: fefdb...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Takk for svar ❤️ Veldig spent på hva som skjer etter henvisningen. Ser jo noen som skriver at de fikk innvilget ks to uker før termin liksom. Det er jo nærmest som å utsette den med fødselsangst for vold. Hurra for kvinnehelse og kvinnestemmen

Anonymkode: 52c55...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Takk for svar ❤️ Veldig spent på hva som skjer etter henvisningen. Ser jo noen som skriver at de fikk innvilget ks to uker før termin liksom. Det er jo nærmest som å utsette den med fødselsangst for vold. Hurra for kvinnehelse og kvinnestemmen

Anonymkode: 52c55...e17

At du likestiller fødselsangst med vold, sier egentlig bare mest om deg. Det syns jeg er litt sykt. 

Anonymkode: d35d6...b82

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts

Takk for svar ❤️ Veldig spent på hva som skjer etter henvisningen. Ser jo noen som skriver at de fikk innvilget ks to uker før termin liksom. Det er jo nærmest som å utsette den med fødselsangst for vold. Hurra for kvinnehelse og kvinnestemmen

Anonymkode: 52c55...e17

Hvor lenge før tenker du er KS skulle vært gjennomført da? Det er jo ønskelig å ha fosteret lengst mulig i magen, så lenge det ikke er noe fare. 

Anonymkode: 3a95d...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At du likestiller fødselsangst med vold, sier egentlig bare mest om deg. Det syns jeg er litt sykt. 

Anonymkode: d35d6...b82

Ts

Ble litt vel overdramatisk der, jeg ser den. 

Anonymkode: 52c55...e17

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts

Takk for svar ❤️ Veldig spent på hva som skjer etter henvisningen. Ser jo noen som skriver at de fikk innvilget ks to uker før termin liksom. Det er jo nærmest som å utsette den med fødselsangst for vold. Hurra for kvinnehelse og kvinnestemmen

Anonymkode: 52c55...e17

Veit du hva? Når du blir gravid da må du fantisk regne med at du må føde it den ungen gjennom den inngangen sæden kom inn.. det vet alle....

Man blir ikke gravid i krever keisersnitt 

Anonymkode: fefdb...0a7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Takk for svar ❤️ Veldig spent på hva som skjer etter henvisningen. Ser jo noen som skriver at de fikk innvilget ks to uker før termin liksom. Det er jo nærmest som å utsette den med fødselsangst for vold. Hurra for kvinnehelse og kvinnestemmen

Anonymkode: 52c55...e17

Seriøst??? Samme ligner du planlagt KS 2 uker før termin med vold?  Retten til KS har INGENTING med kvinnehelse og kvinnestemmen å gjøre. KS er en stor operasjon som man ikke har rett til å kreve gjennomført i Norge heldigvis! 

Man får ikke innvilget KS tidligere enn 2 uker før med mindre det er helsemessig nødvendig for baby!  Og dersom du truer med abort dersom du ikke får KS - bør du revurdere å få barn! 

Og uansett om du får innvilget KS, dersom fødselen starter av seg selv før den datoen, så blir det vanlig fødsel på deg. Så anbefaler deg på det sterkeste å jobbe med angsten og frykten din - uavhengig av om du får innvilget KS. 

 

Anonymkode: 96a40...f1d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Seriøst??? Samme ligner du planlagt KS 2 uker før termin med vold?  Retten til KS har INGENTING med kvinnehelse og kvinnestemmen å gjøre. KS er en stor operasjon som man ikke har rett til å kreve gjennomført i Norge heldigvis! 

Man får ikke innvilget KS tidligere enn 2 uker før med mindre det er helsemessig nødvendig for baby!  Og dersom du truer med abort dersom du ikke får KS - bør du revurdere å få barn! 

Og uansett om du får innvilget KS, dersom fødselen starter av seg selv før den datoen, så blir det vanlig fødsel på deg. Så anbefaler deg på det sterkeste å jobbe med angsten og frykten din - uavhengig av om du får innvilget KS. 

 

Anonymkode: 96a40...f1d

Håper bare sykehuset melder henne inn til helsestasjon/psykolog/barnevernet for her er det tydeligvis noe galt med mor

Anonymkode: fefdb...0a7

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinner er kvinners verste fiender, ingen tvil om det. 

Jeg har aldri ment at barnet skal bli forløst tidligere enn termin. Jeg har skrevet at INNVILGELSEN av ks burde skje leeenge før de siste ukene av ks. Dette fordi at jeg ikke skal et helt svangerskap med angst og usikkerhet knyttet til om jeg blir tvunget til å føde vaginalt.

Det er din mening at du tenker ks og kvinnehelse/-stemme ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg tenker at kvinnestemmen og kvinnehelsen selvfølgelig har noe med ks å gjøre. Men det er en noe større debatt jeg ikke tar her eller trenger å ta her. Jeg har ikke behov for at andre må mene det samme som meg. Det jeg derimot hadde satt pris på, er om diskursen om kvinnen og fødsel kunne blitt mer kvinnevennlig. Det vil si å ta vare på og lytte til dem som av ulike årsaker ikke ønsker vaginal fødsel. 

Jeg vurderer det som både kvinnefiendtlig og som barnehageretorikk å komme med uttalelser av typen:

Jobb med angsten, du skal føde vaginalt!

Du burde ikke få barn om du tenker å ta abort dersom det ikke blir KS!

Når du blir gravid, skjønner du selv at barnet må komme ut!

 

Eh... Håper ingen som har disse holdningene til kvinner og meningene, arbeider i yrker med mennesker 🙏 Hvert fall ikke i helsevesenet, grøss!

Anonymkode: 52c55...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Dumt at tråden min ble kuppet av.. tja. 

Jeg ønsket jo å få høre erfaringer fra dere som har dratt til jordmor for å prate om det jeg nevnte i innlegget. 

Håper noen av dere fortsatt kan svare❤️

Anonymkode: 52c55...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kvinner er kvinners verste fiender, ingen tvil om det. 

Jeg har aldri ment at barnet skal bli forløst tidligere enn termin. Jeg har skrevet at INNVILGELSEN av ks burde skje leeenge før de siste ukene av ks. Dette fordi at jeg ikke skal et helt svangerskap med angst og usikkerhet knyttet til om jeg blir tvunget til å føde vaginalt.

Det er din mening at du tenker ks og kvinnehelse/-stemme ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg tenker at kvinnestemmen og kvinnehelsen selvfølgelig har noe med ks å gjøre. Men det er en noe større debatt jeg ikke tar her eller trenger å ta her. Jeg har ikke behov for at andre må mene det samme som meg. Det jeg derimot hadde satt pris på, er om diskursen om kvinnen og fødsel kunne blitt mer kvinnevennlig. Det vil si å ta vare på og lytte til dem som av ulike årsaker ikke ønsker vaginal fødsel. 

Jeg vurderer det som både kvinnefiendtlig og som barnehageretorikk å komme med uttalelser av typen:

Jobb med angsten, du skal føde vaginalt!

Du burde ikke få barn om du tenker å ta abort dersom det ikke blir KS!

Når du blir gravid, skjønner du selv at barnet må komme ut!

 

Eh... Håper ingen som har disse holdningene til kvinner og meningene, arbeider i yrker med mennesker 🙏 Hvert fall ikke i helsevesenet, grøss!

Anonymkode: 52c55...e17

Men har man ikke et ønske om å prøve å bli frisk da? 

Anonymkode: 3a95d...558

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba min fastlege om å bestille time på sykehuset (SUS) for fødselsforbedrende samtale grunnet traumatisk første fødsel. Fikk time og en av tingene jordmor tok opp i samtalen var ks. Jeg sa at jeg ikke ønsket ks med mindre det ble behov for det, men da diskuterte vi andre ting de skulle være klar over for at jeg fikk en fin fødsel. Opplevde det som at de på ingen måte var vanskelig og hadde jeg uttrykt at jeg ønsket ks tror jeg at jeg hadde fått det. Hun noterte blant annet i mine dokumenter at jeg skulle på epidural tidlig og ikke skulle presses til å amme dersom dette ble vanskelig. 

Har du hatt eller skal ha en tilsvarende samtale på ditt sykehus?

Anonymkode: 91bf4...1f2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...