Gå til innhold

Full utlufting av hus 2 GR om dagen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (6 timer siden):

Kvifor gjer mannen din dette?

Fordi å leve i inneluft flere timer hver dag ikke er bra. Merker du ikke hvor stor forskjell det er på søvnkvalitet når du sover med vinduet igjen versus åpent?

Anonymkode: 3fb7a...52b

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lufter med full gjennomtrekk, ja, men som regel bare én gang om dagen når det er vinter. Temperaturen synker svært lite med slik sjokklufting.

Anonymkode: a3f5b...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sjokklufter én gang om dagen. 

Anonymkode: e6a0a...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Pussige svar du får her. Selv kjenner jeg ingen som driver med dette, spesielt ikke midt på vinteren. Varmetapet vil jo da være såpass stort at det vil være energikrevende å varme opp boligen igjen. De fleste boliger i dag har vel ventilasjon. Og med mindre man har utført radonmåling som har vist for høye verdier så er det vel ikke noe poeng å stormlufte av den grunn. 

Anonymkode: 3f6a5...6ee

Jeg vet om mange som lufter og liker frisk luft inni huset. Ventilasjon gjør IKKE samme jobben. 

Anonymkode: 48189...8f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har balansert ventilasjonsanlegg så vi har ikke behov for å lufte. Men jeg er helt enig i at det er deilig å få inn frisk, litt kjølig luft. 

Anonymkode: 95551...e41

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som gjør dette, jeg 🤷

AnonymBruker
Skrevet

Temperaturen faller så kraftig på vinteren at jeg ikke åpner noe mer enn for å slippe pus inn og ut.

På sommeren står alltid vinduer åpent, og verandadøren står på vidt gap så lenge temperaturen/været er bra.

Anonymkode: 5407e...a80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Temperaturen faller så kraftig på vinteren at jeg ikke åpner noe mer enn for å slippe pus inn og ut.

På sommeren står alltid vinduer åpent, og verandadøren står på vidt gap så lenge temperaturen/været er bra.

Anonymkode: 5407e...a80

Her er det også veldig lave temperaturer om vinteren, men det blir ikke kaldere i huset ved å sjokklufte en gang om dagen. Det blir kun kaldere om vinduer/dører står åpne lengre enn 3-4 minutter slik at vegger blir kalde. 
Derimot så blir det friskere luft, man blir kvitt overskuddstøv, man kan lettere forhindre fuktskader og mugg

Anonymkode: ba37e...2ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag og helst så ofte som mulig. Føler meg innestengt hvis jeg går hjemme i dårlig luft. 

Merkes godt hos de som ikke lufter for å si det sånn. 

Anonymkode: 0a96f...eb4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 23.29):

Jeg gjør det pga radon.

Anonymkode: bd990...f13

Her du en fiks ide om at du har Radon eller bor du faktisk der det er Radon? (Alunskifer forekomster)

Radon problematikk løses med egen vifte og ikke å dra vinteren gjennom huset 2 ganger om dagen.

Skrevet

I sommerhalvåret gjør jeg det hele tiden. Litt mindre ellers og veldig kort noen ganger i uka på vinteren, 
men gjennomtrekkens gode egenskaper tror jeg på. :nikke: 

AnonymBruker
Skrevet

Fengselsvakta synes ikke det er noen god idè å åpne alle dører og vinduer 

Anonymkode: b19cf...113

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar det bare etter behov. Langt fra hver dag. 

Det vil si om vi føler luften er tung. Eller om Netamo stasjonene varsler om høyt Co2 nivå, eller høy luftfuktighet. 

Anonymkode: b8a17...076

Skrevet

Setter opp gjennomtrekk etter middag hver dag, ca 5 min. Uansett hvor kaldt det er ute. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hver dag og helst så ofte som mulig. Føler meg innestengt hvis jeg går hjemme i dårlig luft. 

Merkes godt hos de som ikke lufter for å si det sånn. 

Foreldrene mine bor i et hus fra 60-tallet. Sjokklufter minst en gang om dagen(etter middag) og sover alltid med åpent vindu og har ventiler rundt omkring. I starten satte de opp soveromsvinduet på refleks når de var hos oss, men etter at vi fikk overbevist dem å ha det lukket sier de at de opplever lufta som bedre gjennom natta når vinduet er lukket. Da får ventilasjonsanlegget gjort jobben. Åpner de vinduet der ødelegger det ventilasjonen for resten av huset også. 
De er opptatt av sånt og er overraska over at det er så god luft(og mye bedre enn hjemme) hos oss når vi aldri lufter. 
Sommeren er annerledes for da vil vi gjerne bytte ut lufta raskt etter at sola går ned før vi legger oss for å få levelig temperatur. 
Det tar kanskje litt lenger tid før middagslukta forsvinner, men vi har godt avtrekk rett ut( vanligvis er kjøkkenventilator koblet på resten av ventilasjonssystemet) og hvis vi lar den stå på litt ekstra blir det fort bra. 

Anonymkode: 52b0a...482

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldrene mine bor i et hus fra 60-tallet. Sjokklufter minst en gang om dagen(etter middag) og sover alltid med åpent vindu og har ventiler rundt omkring. I starten satte de opp soveromsvinduet på refleks når de var hos oss, men etter at vi fikk overbevist dem å ha det lukket sier de at de opplever lufta som bedre gjennom natta når vinduet er lukket. Da får ventilasjonsanlegget gjort jobben. Åpner de vinduet der ødelegger det ventilasjonen for resten av huset også. 
De er opptatt av sånt og er overraska over at det er så god luft(og mye bedre enn hjemme) hos oss når vi aldri lufter. 
Sommeren er annerledes for da vil vi gjerne bytte ut lufta raskt etter at sola går ned før vi legger oss for å få levelig temperatur. 
Det tar kanskje litt lenger tid før middagslukta forsvinner, men vi har godt avtrekk rett ut( vanligvis er kjøkkenventilator koblet på resten av ventilasjonssystemet) og hvis vi lar den stå på litt ekstra blir det fort bra. 

Det du sier går i mot forskning. 

Så nei. Hadde jeg besøkt deg så ville jeg lakt merke til det. De som bor i nye hus med bra ventilasjon trur de har god inneluft. 

Dine foreldre velger vel sine kamper og velger å ikke si noe. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har balansert ventilasjon i huset, så trenger ikke lufte. Men lufter soverommet. Har dere ikke ventilasjonsanlegg i et så nytt hus?

Anonymkode: 6f169...ec6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det du sier går i mot forskning. 

Så nei. Hadde jeg besøkt deg så ville jeg lakt merke til det. De som bor i nye hus med bra ventilasjon trur de har god inneluft. 

Dine foreldre velger vel sine kamper og velger å ikke si noe. 

Kan du fortelle meg hvor jeg finner den forskningen så skal jeg la meg overbevise (men jeg kommer fremdeles ikke til å sjokklufte i pollensesongen, det var en befrielse å flytte til et hus med filtrert inneluft). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...