Gå til innhold

Full utlufting av hus 2 GR om dagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hvor vanlig er dette? Etter vi flyttet inn i hus for 4 år siden har min mann blitt «dillet» på full gjennomlufting, morgen og kveld.

Han åpner vinduer og dører i alle 3 etg., slik at det blir gjennomlufting i ca 5-10 min.

Har lest at dette kan være bra, men hvor mange driver med dette? Ingen i våres familier med hus gjør dette.

Hvis det har noe å si; huset vårt er fra 90-tallet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det pga radon.

Anonymkode: bd990...f13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør det pga radon.

Det kan nok være smart. Og få ut litt støv som ellers samler seg overalt.

Anonymkode: 9554b...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å kjenne på frisk luft, og føle jeg er utendørs - nesten blitt avhengig av det. Har vindu åpent nesten hele året om natten på soverommet, og åpner terrassedør når jeg får sjans. Mannen min lukker den 😅 Vi har ingen problemer med dårlig luft i huset, men det er bare det at jeg elsker luften utendørs, det føles så friskt og rent. 

Anonymkode: 48189...8f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomluftet ofte etter middag, for å få ut matlukta. 

Ellers har jeg omtrent alltid oppe et vindu, elsker frisk luft. På sommeren er alle vinduer åpne døgnet rundt omtrent. 

Gammelt tømmerhus fra begynnelsen av 1900 tallet. Ikke dårlig inneklima eller luft, men vi er alltid nøye på lufting og holde godt inneklima.

Anonymkode: 5f1b4...eff

• Liker 2
Skrevet

Lufter 2-3 ganger om dagen, kortere på vinteren. Ikke alltid full gjennomlufting :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg gjør det pga radon.

Har du fått utført radonmålinger da?

AnonymBruker
Skrevet

Tar en total gjennomlufting 1 gang om dagen, gjerne om morgenen, med unntak av kjelleren. Der har vi ventiler strategisk plassert som vi skrur på en gang om dagen (noen blåser inn, andre ut)

Anonymkode: ba37e...2ba

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi gjør dette. En eller to ganger om dagen. 

Anonymkode: b714b...4a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pussige svar du får her. Selv kjenner jeg ingen som driver med dette, spesielt ikke midt på vinteren. Varmetapet vil jo da være såpass stort at det vil være energikrevende å varme opp boligen igjen. De fleste boliger i dag har vel ventilasjon. Og med mindre man har utført radonmåling som har vist for høye verdier så er det vel ikke noe poeng å stormlufte av den grunn. 

Anonymkode: 3f6a5...6ee

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min gjør dette hver kveld, når vi pusser tennene. 

Anonymkode: ae250...107

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pussige svar du får her. Selv kjenner jeg ingen som driver med dette, spesielt ikke midt på vinteren. Varmetapet vil jo da være såpass stort at det vil være energikrevende å varme opp boligen igjen. De fleste boliger i dag har vel ventilasjon. Og med mindre man har utført radonmåling som har vist for høye verdier så er det vel ikke noe poeng å stormlufte av den grunn. 

Nei, varmetapet er faktisk ganske lite når man sjokklufter noen minutter om gangen.  

Anonymkode: d7a81...b07

• Liker 7
Skrevet
Mamma31 skrev (21 timer siden):

Ja, hvor vanlig er dette? Etter vi flyttet inn i hus for 4 år siden har min mann blitt «dillet» på full gjennomlufting, morgen og kveld.

Han åpner vinduer og dører i alle 3 etg., slik at det blir gjennomlufting i ca 5-10 min.

Har lest at dette kan være bra, men hvor mange driver med dette? Ingen i våres familier med hus gjør dette.

Kvifor gjer mannen din dette?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir ikke noe varmetap. Det anbefales faktisk å sjokklufte 5-ish minutter om dagen

Anonymkode: ba37e...2ba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (21 timer siden):

Gjør det 1 gang om dagen ca. Liker frisk luft inn og sniklufting med vinduet på gløtt kjøler ned hele huset. Her går alt av vinduer og dører opp på vidt gap i3-5 min.

Anonymkode: 6509c...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er deilig å få bytte til litt friskere luft, vi lufter når vi kommer hjem fra jobb og rett før vi legger oss. Sover med vinduet åpent hele året i tillegg. 

Anonymkode: 29e58...9c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestemoren til ei venninne luftet alltid ut hver eneste dag. På vinteren luftet hun til der ble 17 grader innendørs før hun lukket døren. Og hennes leilighet luktet ikke sånn som det ofte kan lukten hos gamle mennesker 😆 

Anonymkode: ed413...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et hus som egner seg dårlig for sjokklufting. Hvertfall første etasje. Har prøvd ved røyk fra komfyr, det blir ikke luftsirkulasjon. 
gjør det ofte i 2. etg om sommeren etter at sola har gått for å kjøle ned litt. 
huset har balansert ventilasjon som fungerer bra. 

Anonymkode: 52b0a...482

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Lufter bare når det er såpass varmt at det trengs åpne vinduer (og dører), dvs. stort sett om sommeren.

Har god ventilasjon og avtrekk, så føler ikke noe behov for det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja gjør det morgen og kveld. Kjenner lett forskjell på luften hjemme hos de jeg vet om som sjelden lyfter. Sover og med vinduet åpent, og tror jeg har ganske sensitiv nese for dårlig luft. Det hadde jeg ikke før, men greier ikke gå tilbake til dårlig inneluft når man kan puste inn herlig uteluft. 

Anonymkode: 3fb7a...52b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...