AnonymBruker Skrevet 18. mars #41 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Vi har blitt kjent med en familie med barn i samme barnehage som oss. Vi har kun møttes en gang på fritiden før. Neste helg har vi planlagt å dra på skitur sammen og spise middag hos oss etterpå. Gjennom andre foreldre (og fordi det er ei lita bygd så vet jo alle alt) så har vi forstått det slik at denne familien ikke har så mye penger. Barna er ikke med på særlig på fritida og noen har sett de delta på gratisting og så videre. Jeg vet også sikkert at far er ufør og at mor har en jobb man normalt sett ikke blir rik av. Slik kan jeg anta at det er sant. I barnehagen til barnet mitt har de snakket om en film som noen hadde sett og barnet mitt ville gjerne se denne. Jeg ba med den andre familien på kino etter skituren og ta noe enkelt å spise først, men mor avslo høflig, men ville gjerne på skituren som vi snakket om. Dette har jeg ikke svart opp enda. Jeg og mannen kunne fint billetter og godis til alle. Og så kunne vi grillet pølser og ostesmørbrød på bål først. Jeg lurer på om det finnes en måte å foreslå dette på som ikke blir feil? Jeg burde kanskje sagt at vi spanderer kinobilletter da jeg kom med forslaget, men får ikke skrudd tiden tilbake. Skal jeg si at vi holder oss til opprinnelig plan med middag hos oss ? Noen forslag? Anonymkode: 5068c...cbe Du lar det være. Selv om de har dårlig råd så vil de ikke skylde deg masse og vensksp bygges ikke på almisser. Har ikke hatt god råd vi heller. Og har vært svært lite på kino. Ungene har fått se hva de vil på tv senere. Til senere anledning så enten blir ungene med å ser den hjemme hos dere. Eller inviterer med kun barn som er venn med barnet ditt. Som mor vil man jo ikke lære barna at de skal få og motta ting slik fra andre som en selvfølge. Så heretter, respekterer du morens svar uten press. Og om det blirce løsning, skal ikke dette hauses opp. Sladre til alle foreldre i klassen at kari fikk alle klærne lisa ikke ville ha. Fint at det går til trengende. Ol De har sikkert dårlig råd, men det vet nok ikke ungene. Og det er der du må forstå vennskapet. Presser du for mye på legger deg oppi disse foreldrenes forklaringer ol som de har for å oprettholde fasadennovenfor barna. Da ryker også vennskapet. Jeg skjønner det kommer fra et godt sted fra deg. Men vokt deg å snakke om ellerantyd at de er fattige Anonymkode: c4e89...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 18. mars #42 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun ga liksom ikke noen grunn. Jeg skrev i alle fall at det blir kanskje litt mye med kino og skitur samme dag. Om dere vil er det pizza hos oss etterpå. Så nå blir det pizza og skitur. Anonymkode: 5068c...cbe Men noen liker fulle dager sammen med andre. Har en veninne som alltid vil a b og c en dag, mens jeg er nok litt mer rolig og vil ikke ha en hel dag sammen, feks. Så folk er forskjellig. Hun sa nok nei til kino fordi det koster så mye penger. Og det gjør det jo. Men hvorfor legge ut her om det da? "Kjenner noen med dårlig økonomi der far er ufør og mor har lav lønn.. Hvorfor sa de nei til kino? " torr det sier seg selv. 🤷 Og Tenk om de leser her og kjenner seg selv igjen? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. mars #43 Del Skrevet 18. mars Jeg synes man skal holde seg til den opprinnelige planen. Jeg synes bare dere da kan dra på kino en annen dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #44 Del Skrevet 18. mars lillevill skrev (1 minutt siden): Men noen liker fulle dager sammen med andre. Har en veninne som alltid vil a b og c en dag, mens jeg er nok litt mer rolig og vil ikke ha en hel dag sammen, feks. Så folk er forskjellig. Hun sa nok nei til kino fordi det koster så mye penger. Og det gjør det jo. Men hvorfor legge ut her om det da? "Kjenner noen med dårlig økonomi der far er ufør og mor har lav lønn.. Hvorfor sa de nei til kino? " torr det sier seg selv. 🤷 Og Tenk om de leser her og kjenner seg selv igjen? Jeg har ikke spurt om hvorfor? Les hi en gang til. Anonymkode: 5068c...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #45 Del Skrevet 18. mars Hjelpes, jeg orker ikke kino etter skitur, ikke uten barn engang. Ta med barn på kino etter en skitur, da skulle jeg hatt betalt for det. Det er alt for mye på en dag! Mange voksne og barn blir sliten av skiturer, og slitne barn på kino er ett mareritt av dimensjoner. Anonymkode: 2c5b9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #46 Del Skrevet 18. mars Kan du ikke bare be de enn annen dag. Og for eksempel si at du har noen billetter til den filmen og lurte på om de ville bli med. Legge til at billettene har du allerede så det skal dere ikke ha noe for. Anonymkode: 7f07b...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #47 Del Skrevet 18. mars Hold deg til opprinnelig plan. Det er uansett mye å be om, å finne på både skitur og kino samme dag, og det gir også anledning til å treffes andre dager. Jeg ville neste gang sagt at du har ordnet/fått noen kinobilletter (til dem også) og gjerne vil ha dem med 🙂 Vi har flere ganger bare bestilt kinobilletter på dager vi vet at en familie er ledige, og så sagt at vi har ordnet med kinobilletter til oss alle. Tilbyr de å betale (for det gjør de alltid), så sier vi ganske enkelt at det er ikke nødvendig. Vi kan si at vi gjerne vil bli invitert på kaffe en gang eller lignende. Det koster fint lite, og det føles ikke like mye som om de blir spandert på 🙂 De vet nå at vi alltid tar med noe til kaffen, kjeks, bakst, frukt osv., så de kjøper ikke inn annet enn kaffe, for da blir det for mye "mat". Vi har hatt kontakt med denne familien i flere år nå, og de inviterer jevnlig på kaffe, iblant middag, hvor vi da får overtalt til å ta med oss i hvert fall noe til maten. Du er et godt menneske, TS. Anonymkode: 3a309...7eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #48 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hold deg til opprinnelig plan. Det er uansett mye å be om, å finne på både skitur og kino samme dag, og det gir også anledning til å treffes andre dager. Jeg ville neste gang sagt at du har ordnet/fått noen kinobilletter (til dem også) og gjerne vil ha dem med 🙂 Vi har flere ganger bare bestilt kinobilletter på dager vi vet at en familie er ledige, og så sagt at vi har ordnet med kinobilletter til oss alle. Tilbyr de å betale (for det gjør de alltid), så sier vi ganske enkelt at det er ikke nødvendig. Vi kan si at vi gjerne vil bli invitert på kaffe en gang eller lignende. Det koster fint lite, og det føles ikke like mye som om de blir spandert på 🙂 De vet nå at vi alltid tar med noe til kaffen, kjeks, bakst, frukt osv., så de kjøper ikke inn annet enn kaffe, for da blir det for mye "mat". Vi har hatt kontakt med denne familien i flere år nå, og de inviterer jevnlig på kaffe, iblant middag, hvor vi da får overtalt til å ta med oss i hvert fall noe til maten. Du er et godt menneske, TS. Anonymkode: 3a309...7eb Det gjelder forresten ikke bare kinobilletter, men andre aktiviteter også. Men vi drar også på mye gratis opplegg med dem 🙂 Finnes utrolig mange flotte tilbud her i perioder, som vi absolutt benytter oss av. Anonymkode: 3a309...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 18. mars #49 Del Skrevet 18. mars Er du ekstrovert TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #50 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg hadde heller ikke orket først skitur, så kino. Og jeg trenger ikke at du betaler for kinobilletter og godis til oss alle Anonymkode: c1430...231 Men da har vel ikke du dårlig råd? Altså er du i en helt annen situasjon enn denne familien som nevnes. Anonymkode: 54cf2...36d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #51 Del Skrevet 18. mars Jeg blir litt kvalt av opplegg som bare blir større og større. Akkurat som om de tar hele hånda når jeg kun gav lillefingeren... Jeg kunne fint takket ja til en skitur. Det kunne vært hyggelig. Også blir det utvidet med pizza etterpå. Eller pølser eller hva som helst. Da hadde jeg blitt litt ergerlig "for nå ryker HELE dagen", men hadde takket ja, og det hadde sikkert blitt hyggelig, (men litt mer enn jeg hadde ønsket) Hvis det da i tillegg hadde blitt utvidet med en kinotur eller noe annet, da hadde jeg blitt sur og angret på at jeg takket je til skituren i utgangspunktet. For en liten hyggelig ting, plutselig ble mye mer omfattende enn ønsket. Og et heldagsarrangement. Less is more, her også. Vi har noen naboer som er sånn. De ber oss på en kjapp kaffe, og før vi vet ordet av det så er det middag, konsert og tjo og hei. Og det er ikke alltid det er det man trenger, ønsker eller vil ha. Anonymkode: b2764...f17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #52 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg blir litt kvalt av opplegg som bare blir større og større. Akkurat som om de tar hele hånda når jeg kun gav lillefingeren... Jeg kunne fint takket ja til en skitur. Det kunne vært hyggelig. Også blir det utvidet med pizza etterpå. Eller pølser eller hva som helst. Da hadde jeg blitt litt ergerlig "for nå ryker HELE dagen", men hadde takket ja, og det hadde sikkert blitt hyggelig, (men litt mer enn jeg hadde ønsket) Hvis det da i tillegg hadde blitt utvidet med en kinotur eller noe annet, da hadde jeg blitt sur og angret på at jeg takket je til skituren i utgangspunktet. For en liten hyggelig ting, plutselig ble mye mer omfattende enn ønsket. Og et heldagsarrangement. Less is more, her også. Vi har noen naboer som er sånn. De ber oss på en kjapp kaffe, og før vi vet ordet av det så er det middag, konsert og tjo og hei. Og det er ikke alltid det er det man trenger, ønsker eller vil ha. Anonymkode: b2764...f17 Så en skal være heldig om du gidder nedverdige deg til å være med på noe når du blir invitert da? Heldig du som må ha mange invitasjoner. Jeg skjønner at mange syns det blir for mye og det er greit. Det var ikke slik jeg tolket mor i denne familien. Jeg har allerede svart. Skitur og pizza var opprinnelig plan forresten, pizzaen har ikke «ballet på seg.» Anonymkode: 5068c...cbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 18. mars #53 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så en skal være heldig om du gidder nedverdige deg til å være med på noe når du blir invitert da? Heldig du som må ha mange invitasjoner. Jeg skjønner at mange syns det blir for mye og det er greit. Det var ikke slik jeg tolket mor i denne familien. Jeg har allerede svart. Skitur og pizza var opprinnelig plan forresten, pizzaen har ikke «ballet på seg.» Anonymkode: 5068c...cbe Er du ekstrovert av natur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #54 Del Skrevet 18. mars Snublefot62 skrev (41 minutter siden): Er du ekstrovert TS? Nei Jeg hadde forelsempel hatet om denne familien spurte om enda en familie kunne være med det blir for mye mennesker! Vi har alle vårt 😆 Anonymkode: 5068c...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 18. mars #55 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei Jeg hadde forelsempel hatet om denne familien spurte om enda en familie kunne være med det blir for mye mennesker! Vi har alle vårt 😆 Anonymkode: 5068c...cbe Grunnen til at jeg lurer er at jeg får en følelse av det du skriver at du har ekstroverte trekk. Og for de av oss som har sterke introverte trekk så er slike aktiviteter ofte veldig mentalt krevende og endringer i planene eller utvidelse kan fort føre til motstand og motvilje. Det er ikke personlig. I tillegg erfarer jeg at ekstroverte ikke alltid ser sine egne handlinger på samme måte og fort blir fornærmet eller skylder på noe (som for eks økonomi) når en får avslag på forslag. For den ekstroverte handler det om å samle folk og være sosial. Ha det gøy. Dele opplevelser. Og det koster den ekstroverte lite. Og selv om du kanskje selv ikke anser deg som ekstrovert kan det være så enkelt at du er mer ekstrovert enn denne familien, og derfor ser på dette ulikt. Jeg ville heller begynt der enn å legge bygdeslagder om deres økonomiske situasjon til grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #56 Del Skrevet 18. mars Snublefot62 skrev (12 minutter siden): Grunnen til at jeg lurer er at jeg får en følelse av det du skriver at du har ekstroverte trekk. Og for de av oss som har sterke introverte trekk så er slike aktiviteter ofte veldig mentalt krevende og endringer i planene eller utvidelse kan fort føre til motstand og motvilje. Det er ikke personlig. I tillegg erfarer jeg at ekstroverte ikke alltid ser sine egne handlinger på samme måte og fort blir fornærmet eller skylder på noe (som for eks økonomi) når en får avslag på forslag. For den ekstroverte handler det om å samle folk og være sosial. Ha det gøy. Dele opplevelser. Og det koster den ekstroverte lite. Og selv om du kanskje selv ikke anser deg som ekstrovert kan det være så enkelt at du er mer ekstrovert enn denne familien, og derfor ser på dette ulikt. Jeg ville heller begynt der enn å legge bygdeslagder om deres økonomiske situasjon til grunn. Skjønner. Jeg hadde nok ikke tenkt over noe spesielt dersom mor hadde svart at « det tror jeg blir for mye på en gang , spesielt for Kari hun kommer til å være dau etter skituren» Eller noe slikt. De virket veldig glade for middag etterpå og det var ikke for mye da? Anonymkode: 5068c...cbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #57 Del Skrevet 18. mars Du må legge lista forsiktig. Ðet er mest sannsynlig noen du kan omgåes i mange år. Hva er galt med gratis aktiviteter? Du virker blærete som nevner det. Anonymkode: 806e8...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #58 Del Skrevet 18. mars Snublefot62 skrev (15 minutter siden): Grunnen til at jeg lurer er at jeg får en følelse av det du skriver at du har ekstroverte trekk. Og for de av oss som har sterke introverte trekk så er slike aktiviteter ofte veldig mentalt krevende og endringer i planene eller utvidelse kan fort føre til motstand og motvilje. Det er ikke personlig. I tillegg erfarer jeg at ekstroverte ikke alltid ser sine egne handlinger på samme måte og fort blir fornærmet eller skylder på noe (som for eks økonomi) når en får avslag på forslag. For den ekstroverte handler det om å samle folk og være sosial. Ha det gøy. Dele opplevelser. Og det koster den ekstroverte lite. Og selv om du kanskje selv ikke anser deg som ekstrovert kan det være så enkelt at du er mer ekstrovert enn denne familien, og derfor ser på dette ulikt. Jeg ville heller begynt der enn å legge bygdeslagder om deres økonomiske situasjon til grunn. Og det er ikke årsaken jeg lurte på. Bare om jeg kunne tilby meg å betale i tilfelle det er økonomi som lå til grunn. Om det ikke er økonomi så er det bare hyggelig å spandere uansett. Og hvordan jeg kunne gjøre det uten at det ble feil. Som mange påpeker blir det feil nå uansett så nå skal vi kose oss med tur og pizza til helga! Ha en god mandag! Anonymkode: 5068c...cbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #59 Del Skrevet 18. mars Herregud så mye pes du får for å prøve å gjøre en fin ting, TS. Av og til tenker jeg at de negative folkene som hater å være med mennesker bør bare holde seg for seg selv og ikke forsure miljøet til alle andre. Og så er det mange voksne her som glemmer at de har vært barn og ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp. Nå kjenner jeg ikke denne familien og det gjør du jo ikke selv heller, så det er ingen som vet hvordan familien reagerer. Kanskje de hadde blitt takknemlige hvis du hadde tilbudt å spandere, kanskje de hadde blitt dødelig fornærmet. Og kanskje det ikke er pengene det står på heller, som noen sier. Anonymkode: 780ed...fd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #60 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må legge lista forsiktig. Ðet er mest sannsynlig noen du kan omgåes i mange år. Hva er galt med gratis aktiviteter? Du virker blærete som nevner det. Anonymkode: 806e8...e24 Ingenting vi benytter oss av det vi også slik som resten av bygda. Ikke ville noen påstått at vi faller under kategorien rik heller. Anonymkode: 5068c...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå