AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Del Skrevet 17. mars 2024 Min søster har slitt med "seg selv" siden hun var ung tenåring. Hun er yngst av søsknene. Vi er alle over 30. Foreldrene våre er nylig blitt pensjonister og besteforeldre er begynt å bli syke, og dør nok snart. Min søster er stadig opptatt av egen helse. Hun har ikke utdanning, ikke jobb, og for tiden NAV-er hun. Mens jeg og vårt andre søsken har partner og barn og har mye med egen familie, og fulle jobber, er hun enslig og barnløs. Våre foreldre har mye stress i forbindelse med besteforeldre sin helse, og behov for hjelp. Min søster bidrar ingenting. Nå er det påske og hun har ikke engang tenkt å besøke dem, og har siste årene tatt mer og mer avstand. Jeg har kontakt med våre foreldre flere ganger i uka, vi får ikke så mye barnepass, og det er slitsomt, men vi greier oss selv. Enda har ikke de behov for noe hjelp, men det hadde trengtes litt at vi dro mer på besøk til syke besteforeldre, jeg får ikke gjort det siden jeg føler opp småbarn og ikke kan reise dit. Men min søster besøker sjelden. Hun følger heller ikke opp som tante. Jeg kan virkelig ikke fatte at det er mulig å være så egoistisk. Hva hun tenker på som bare prioriterer seg selv og eget liv i stedet for å bidra med å besøke våre besteforeldre. Jeg synes hun er utakknemlig og vet ikke hva jeg skal gjøre for at hun skal bidra mer til familien. Hun har også noen ideer om at det ikke har vært så greit i barndommen og jeg synes det er vondt at hun bærer slik nag til våre foreldre som har gjort så mye for å hjelpe henne. Jeg forstår ikke hvordan vi kan ha vokst opp i samme familie og at hun har vokst opp til å bli så selvopptatt, og jeg ønsker å få henne til å ta til vett så vi kan ha mer kontakt og at hun kan være en del av familien, men det virker mest som at hun ikke ønsker å være en del av familien. Jeg synes hun er kravstor og ønsker at alle vi andre skal innrette oss hennes "historie" om hvordan hun hadde det vondt. Det er utrolig provoserende, og jeg skulle ønske jeg kunne få henne til å vokse opp! Noen råd til hvordan jeg kan få henne til å bidra mer, og å bli en skikkelig del av familien igjen? Anonymkode: 73c27...eca 2 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 Populært innlegg #2 Del Skrevet 17. mars 2024 Det høres mer ut som at det er du som er egoistisk. Hun må da få leve slik hun vil, du bestemmer jo ikke over hun. Anonymkode: f681c...a61 99 5 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 Populært innlegg #3 Del Skrevet 17. mars 2024 Kan enkelt og greit høres ut som hun har tatt avstand fra giftige familiemedlemmer. Anonymkode: 988a1...80f 73 4 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Del Skrevet 17. mars 2024 Tja, vanskelig å sei, men dykk har nok arva ulike gener. Ho har truleg ein anleis virkelighetsoppfatning enn deg, og kanskje ho har psykiske problemer. Du kan jo gjerne føreslå for ho å hjelpe foreldre og besteforeldre meir, om ho er i form til det, sidan du har lite tid. Men ikkje irriter deg, tenk heller at du er heldig som ikkje er ho😅 om ho skylder på barndommen, så berre sei at du syns den var heilt grei, og at du trur kanskje noko anna er problemet hennar. Anonymkode: 2e788...ddc 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 Populært innlegg #5 Del Skrevet 17. mars 2024 Skjerp deg TS. To barn kan ha ulikt syn på sin barndom. At du velger å forsvare dine foreldre, sier mye mer om deg. Hadde jeg hatt en familie, som visste så liten forståelse - ville jeg også ha tatt avstand. Så jeg skjønner søsteren din godt. Det handler ikke om å være egoistisk eller selvopptatt, men å sette grenser og ta vare på seg selv. Kanskje så har hun fått råd fra helsevesenet om å ta mer avstand. Anonymkode: 8d181...38f 54 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 17. mars 2024 #6 Del Skrevet 17. mars 2024 Hum må jo ikke ha kontakt med dere, dette bestemmer hun selv. Og viss du oppfører deg slik mot hun som du gir inntrykk av her i denne tråden skjønner jeg veldig godt hvorfor hun tatt avstand. Det høres ut som at hun ikke kan få leve livet sitt slik hun vil med mindre det er slik du krever hun skal leve livet sitt. Og det er egoismens sanne ansikt det. To søsken kan også oppleve barndommen sin fundamentalt annerledes og begge kan sitte på sannheten. At du har hatt det strålende vakkert må på ingen måte bety at hun har hatt det. Nei ts, her er det på tide å stikke fingeren i jorden og ha litt selvransakelse og grave frem litt selvinnsikt før du klandrer søsteren din for noe som helst. 30 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hareena Skrevet 17. mars 2024 Populært innlegg #7 Del Skrevet 17. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hun følger heller ikke opp som tante. Hjelpe meg! Har tanter oppfølgingsansvar?! Endret 17. mars 2024 av Hareena 70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Del Skrevet 17. mars 2024 skreppamedleppa skrev (2 minutter siden): Hum må jo ikke ha kontakt med dere, dette bestemmer hun selv. Og viss du oppfører deg slik mot hun som du gir inntrykk av her i denne tråden skjønner jeg veldig godt hvorfor hun tatt avstand. Det høres ut som at hun ikke kan få leve livet sitt slik hun vil med mindre det er slik du krever hun skal leve livet sitt. Og det er egoismens sanne ansikt det. To søsken kan også oppleve barndommen sin fundamentalt annerledes og begge kan sitte på sannheten. At du har hatt det strålende vakkert må på ingen måte bety at hun har hatt det. Nei ts, her er det på tide å stikke fingeren i jorden og ha litt selvransakelse og grave frem litt selvinnsikt før du klandrer søsteren din for noe som helst. Det handler ikke om at jeg krever at hun skal gjøre det JEG vil, men det finnes jo forventninger naturligvis. Å unnlate å ringe våre foreldre, å ikke møte dem gjennom året, eller plukke opp telefonen, ikke hjelpe når våre foreldre står i vanskelige situasjoner det er ikke noe annet enn egoisme. Hun kan gjøre hva hun vil hun, men hun burde jo også bidra til familien og vise takknemlighet for alt våre foreldre har gjort for henne gjennom årene. At jeg vil at hun skal hjelpe foreldre og besteforeldre kan umulig være egoisme, det er ikke MEG jeg forventer at hun skal hjelpe. Jeg kan ikke fatte og forstå at folk mener det er greit at hun nedprioriterer familie på denne måten, og får det til å virke som om vi alle har gjort noe galt, i stedet for å ta litt grep om livet sitt så hun både kan bidra til familie og samfunnet. TS Anonymkode: 73c27...eca 6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Del Skrevet 17. mars 2024 Hareena skrev (1 minutt siden): Hjelpe meg! Har tanter oppfølgingsansvar?! Det er ingen plikt. Men det er jo naturlig at man som tante ønsker å ha kontakt med tantebarn. Alle mine venninner sine søsken har god kontakt med tantebarn, både som pass og viktig voksenperson i barna sine liv. Det er da ikke noe unaturlig med det. TS Anonymkode: 73c27...eca 5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Del Skrevet 17. mars 2024 Jøss, her var mange sinte på TS 😅 Eg tenker heller søster kanskje har psykiske problemer av noko slag sidan det tilsynelatende berre er ho som ikkje tar del i familien. Anonymkode: 2e788...ddc 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Del Skrevet 17. mars 2024 Hun har ingen plikt ovenfor verken deg, dine barn eller familie. Det at hun har valgt å ta avstand sier vell sitt. Du burde kanskje lære deg å respektere andres valg. Du har valgt å få barn, så det er ditt ansvar, ikke hennes. Anonymkode: ff353...1f3 27 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #12 Del Skrevet 17. mars 2024 Kanskje hun er sliten av forventinger? Anonymkode: 1b92c...6e3 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Del Skrevet 17. mars 2024 Søsken vokser ikke alltid opp med samme historie selv under samme tak og i samme familie. De har erfart ulike ting, opplevd ulike hendelser og vil ha blitt farga av oppveksten på ulike vis. Om hun sier hun ikke hadde det bra i oppveksten så kan du jo starte med å lytte til hva hun sier. Du trenger ikke være enig engang men lytter du vil du i det minste ha lært noe om søsteren din. Man har ikke plikt til å følge opp eller hjelpe familiemedlem, det er et privilegie man kan ha i gode relasjoner der det er ønska og mulig for begge parter. Anonymkode: 84337...88f 25 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 17. mars 2024 #14 Del Skrevet 17. mars 2024 Hvis du leser tråder her inne så er det vist helt normal at en ikke ska hjelpe besteforeldre ellee foreldre, er ut fra MANGE her inne at det er stat og kommune sitt ansvar å ta seg av dem. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 17. mars 2024 #15 Del Skrevet 17. mars 2024 La hun ta avstand og slutt å inkluder henne om hun aldri blir med tenker jeg. Hun er voksen, eier sitt liv og det er hennes privilegium å kunne ta valg ang seg selv og sitt. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 Populært innlegg #16 Del Skrevet 17. mars 2024 Søsken kan ha svært ulik oppfatning av sine oppvekster. Min storesøster husker en aktiv oppvekst med mye idrett, turneringer, kos og kamper, mens jeg husker at jeg var mye hjemme alene og ensom fordi foreldrene mine reiste rundt med henne. Anonymkode: 16677...17f 22 25 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #17 Del Skrevet 17. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Søsken kan ha svært ulik oppfatning av sine oppvekster. Min storesøster husker en aktiv oppvekst med mye idrett, turneringer, kos og kamper, mens jeg husker at jeg var mye hjemme alene og ensom fordi foreldrene mine reiste rundt med henne. Anonymkode: 16677...17f Kvifor var ikkje du med på nokon ting då? Men ja man får ulike genkombinasjoner og dermed ulike evner og ulik oppfattelse. Så ein som aldri er fysisk aleine kan likevel være einsam og omvendt. Anonymkode: 2e788...ddc 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 17. mars 2024 #18 Del Skrevet 17. mars 2024 Og ditt forhold med familien er helt likt din søsters, eller? Hun må få lov å leve akkurat slik hun vil. Hvis noen velger bort familien, er det som regel en grunn for det. Det trenger overhode ikke være søstera sin feil, men foreldrene dine sin feil. Det kan ha skjedd ting mellom dem du ikke vet om. Det kan tilogmed være så enkelt at hun ikke trives så godt sammen med dem/dere. Kanskje hun blir fort sliten, kanskje hun blir overstimulert. Virker som mange tror at foreldre får barna for at barna skal være nødt å gi noe tilbake til dem når de blir gamle. Det er i mine øyne en idiotisk tankegang, hvertfall. Man bør stille opp fordi man har lyst, ikke fordi man må. 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #19 Del Skrevet 17. mars 2024 Hareena skrev (11 minutter siden): Hjelpe meg! Har tanter oppfølgingsansvar?! De har ikke oppfølgings ansvar, men man går jo selvfølgelig ut ifra at de kanskje engasjerer seg litt da?🙄 Anonymkode: 4b8ce...156 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #20 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kvifor var ikkje du med på nokon ting då? Men ja man får ulike genkombinasjoner og dermed ulike evner og ulik oppfattelse. Så ein som aldri er fysisk aleine kan likevel være einsam og omvendt. Anonymkode: 2e788...ddc Du svarer deg selv i setning nr 2. Jeg har aldri hatt konkurranseinstinkt eller vært sportslig anlagt. Alltid elsket bøker, tegning og skriving. Og passet på å dempe middelmådige meg, da jeg hadde en superflink søster som tok mye plass i familien. Anonymkode: 16677...17f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå