Gå til innhold

Hva spiser man når man skal gå ned i vekt?

fjær

Anbefalte innlegg

Type kaloriunderskudd?

Ønsker konkrete kost-planer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hva du veier i utgangspunktet og hvor høy du er. Og litt på om du trener og/eller er veldig aktiv. 

Anonymkode: 59010...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mettende mat! Ikke boller, lyst brød, andre energitette, raske karbohydrater. Spis grønnsaker, langsomme karbohydrater, proteiner, umettet fett. Ikke småspist, spis heller ordentlige måltider. Ikke spis for sent på kvelden. Lag mat fra bunn. Å

Anonymkode: e09c0...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynt med å tracke alt du spiser. Da ser man gjerne hvilke utfordringer man har. Mitt beste tips er å spise nok proteiner. Kylling, cottage cheese, gresk yoghurt og egg er bra kilder. Og unngå snacks på kveldstid. 

Anonymkode: 5314c...418

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvorfor du er overvektig. Om du plutselig skal hoppe på et nytt kosthold så 1) fortsetter du mulig uvanen som gjør det overvektig (overspising, snoping, flytende kalorier), og 2) du vil ikke holde ut over tid, da kostholdet er fjernt fra hva du er vant med, og hva som passer din hverdag.

For meg handlet vektnedgang (vedlikeholdt over mange år) om to ting;

- Snoping. Jeg måtte kutte snoping og sjokolade foran TV. Det var bare en uvane, noe jeg ikke savner i dag.

- Litt sunnere valg. Jeg spiser akkurat som før. Men lager granolo til frokost selv i stedet for sukkerholdige varianter. Jeg spiser fra salatbaren i kantina på jobb som før, men forsyner meg mer av mettende ting som bønner og søtpoteter, og dropper pesto. Jeg spiser fredagstaco og pizza som før, men til jeg blir passe mett, tar aldri "det siste tacoskjellet"

Hver gang jeg ser eller føler at vekta går feil vei så er det punkt to jeg går gjennom. Er det små justeringer jeg kan gjøre i det kostholdet jeg har, og trives med. 

Anonymkode: 25cc1...797

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 9 kg siden 1 februar og har 10 kg igjen :) 

Vært syk nesten 8 mnd og gikk fra masse aktivitet til sengeliggende- mye trøste spising.

begynte keto 1 februar og er i storform. Aldri hatt det bedre. Følger også kalori underskudd og er veldig nøye, har cheat day hver lørdag. Da koser jeg meg med opptil 40 karbohydrater. Gjerne vanilje iskrem fra haagen daaz.

høyde 163

vekte ved start 87

vekt ønsket 66-68

aktivitet- styrke to ganger i uken, løper en gang i uken og 7000 skritt eller mer hver dag. 

12-1500 kalorier i døgnet, en fastedag i uken (36 timer uten å spise) 

Spisevindu 12-18 , to måltider. 

jeg spiser ingen søtning eller lignende. Har null sukker cravings. Drikker kun vann og kaffe. Kanskje kambucha om jeg skal kose meg. 

å gå ned i vekt er ikke vanskelig om man vil, :) 

Anonymkode: da2cd...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har gått ned 9 kg siden 1 februar og har 10 kg igjen :) 

Vært syk nesten 8 mnd og gikk fra masse aktivitet til sengeliggende- mye trøste spising.

begynte keto 1 februar og er i storform. Aldri hatt det bedre. Følger også kalori underskudd og er veldig nøye, har cheat day hver lørdag. Da koser jeg meg med opptil 40 karbohydrater. Gjerne vanilje iskrem fra haagen daaz.

høyde 163

vekte ved start 87

vekt ønsket 66-68

aktivitet- styrke to ganger i uken, løper en gang i uken og 7000 skritt eller mer hver dag. 

12-1500 kalorier i døgnet, en fastedag i uken (36 timer uten å spise) 

Spisevindu 12-18 , to måltider. 

jeg spiser ingen søtning eller lignende. Har null sukker cravings. Drikker kun vann og kaffe. Kanskje kambucha om jeg skal kose meg. 

å gå ned i vekt er ikke vanskelig om man vil, :) 

Anonymkode: da2cd...56d

Jeg synes de første 10kg er lett å gå ned. Så blir det vanskelig å gå ned de siste kg. Vil gjerne ha oppdattering fra deg om 2mnd om du fortsatt mener at «å gå ned i vekt er ikke vanskelig om man vil». Jeg synes det vanskelig å holde vekten jeg har gått ned og å gå ned de siste kiloene. Skulle ned 15kg, gikk ned 10kg og la på meg 12kg osv. Du spiser jo alt for lite om du spiser 1200 kalorier pr døgn og faster 36t en dag i uken, pluss trener, det er for lite på ukesbasis for de aller fleste og gjør det vanskelig å holde sånn livet ut. Jeg har vært der og prøvd, holder 2-3mnd og så spiser jeg normalt pga at livet skjer (sunn mat, ikke godteri) og så kommer kg til ake. 

Anonymkode: a45f9...cfc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at du kan ikke spise deg tjukk  på grønnsaker. Derfor fylker jeg på med grønnsaker til alle måltider. Masse blomkål til middag ved siden av kylling eller fisk, metter og fyller magen. Til lunsj har jeg knekkebrød med kyllingpålegg og masse salat, paprika, agurk. Tror jeg spiser en paprika om dagen. Så mitt tips er å spise mye rene grønnsaker ved hvert måltid, samtidig som du må passe på at måltidene inneholder protein (for meg betyr det kylling eller fisk) slik at du holder deg mett og jevnt med blodsukker for å unngå smell. 

Anonymkode: a45f9...cfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tracker alt jeg spiser. Ikke for å gjøre det for evig og alltid, men for å få oversikt over: 

1. Hva ulike matvarer faktisk inneholder av næringsstoffer. Det gir noen aha-opplevelser.

2. Hvor stort inntak jeg har av kalorier hver dag.

3. Hvilket kalorinivå JEG må ligge på for å ha en grei vektnedgang, per i dag. 

For å ha en viss peiling på hvor mye f.eks 10 eller 100 gram av en vare er, har jeg også brukt kjøkkenvekta på en del av maten. Særlig på kaloritette ting som ost og nøtter kan små mengder utgjøre store utslag på totalt kaloriinntak.

Jeg har lagt om kostholdet i samråd med helsepersonell. På grunn av kronisk og alvorlig sykdom bør jeg unngå slankemedisin, da vi ikke vet nok om hvordan de innvirker på opptaket av andre og livsviktige medisiner. Nå spiser jeg mye mer proteiner tidlig på dagen, pluss mye mer grønnsaker og fiber. Hardkokt egg, rent kjøttpålegg, proteinrundstykker, kyllingsalat osv. Ting som metter, smaker godt og som holder en stund er viktig for meg.

Dessuten er jeg bevisst på måltidsrytmen min, og å spise på den tiden av døgnet som jeg faktisk trenger (og bruker) næring. Vi er jo ulike, men for meg fungerer ikke periodisk faste. Jeg spiser frokost, lunsj og middag, pluss et lite kveldsmåltid hvis jeg føler behov for det. Hvis tiden mellom lunsj og middag blir for lang  hender det at jeg føler meg litt fysen. Da tar jeg en banan, en gulrot eller ett knekkebrød. Det er bedre å ta et lite mellommåltid enn å sprekke helt og lange innpå med godteri og snacks. 

Skal jeg ut på noe tar jeg gjerne med meg matpakke. F.eks hvis jeg skal reise i noen timer. Før stakk jeg gjerne innom en matbutikk eller bensinstasjon og kjøpte en pose boller eller noe. 

Jeg prøver å fokusere på hva jeg skal spise mer av og som jeg synes smaker godt (grønnsaker, frukt, fiber osv) istedenfor hva jeg ikke skal spise så mye av. Likevel har jeg kuttet mye ned på tomme kalorier:

• Jeg spiser fremdeles pasta til middag innimellom, men bruker små mengder pasta, og desto mer hjemmelaget kjøttsaus med masse grønnsaker.
  • Når vi har taco og annen tex-mex spiser jeg mest av grønnsakene og kjøttet, men bare én tortilla (fullkorn). 
  • Godteri og snacks er forbeholdt lørdag, og i små mengder. Jeg har sluttet å kjøpe inn større mengder av dette når det er tilbud. Det er bedre for meg å bruke noen få kroner mer på de få tingene jeg skal ha, enn å ha fristelser i skapet og å bruke masse energi på å tenke på (eller falle for) fristelsene. 
  • Det tok litt tid, men nå er det naturlig å forsyne seg med et lite kakestykke av og til istedenfor to-tre store stykker hver gang anledningen bød seg. Det er smaken, ikke mengden, som teller. :) 

Etter hvert har dette blitt vaner. Jeg savnet mye godis og usunne vaner i begynnelsen, men nå har det glidd over.

Anonymkode: 71b83...fd8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser fornuftig mat som er godt og mettende, og unngår tomme og raske kalorier. Så passer man på å ligge i kaloriunderskudd daglig sånn at vekta faktisk går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser MENGDER med grønnsaker, bær og frukt - i den rekkefølgen :) Hvert eneste måltid er det dette som er hovedinnholdet. Følger i prinsippet to regler; 1. kun spise mellom 11:30 og 19:30, 2. Spis så mye grønnsaker du hæler! Ubegrenset tilgang på grønnsaker, bær og frukt i spisevinduet rett og slett. Funker fjell. Jeg spiser sånne mengder med mat at jeg trenger hele halvtimen med lunsj til kun å spise alt jeg har i matboksen. Sulter meg aldri og får en mye mer tilfredsstillende metthet når jeg spiser mye grønt.

Anonymkode: b8b83...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjær skrev (På 17.3.2024 den 8.39):

Type kaloriunderskudd?

Ønsker konkrete kost-planer 😅

Det er jo vanskelig å si akkurat hva DU trenger for å få kaloriunderskudd.
Det er jo det du må finne ut av...kommer an på høyde, vekt, og ikke minst aktivitetsnivå, og visse genetiske faktorer også.

For min del opplever jeg at det handler vel så mye om når jeg spiser som hva. Og de to henger sammen. Har gått ned i vekt etter å ha startet med periodisk faste. Og jeg tror hovedårsaken faktisk er at for å holde meg mett i 15-18 timer, så kan jeg jo ikke spise hva som helst når jeg spiser. Må spise ordentlig mat, handler mest om proteiner og fett og de rette karbohydratene. Det er ikke rom for raske meningsløse karbohydrater om det man spiser inntas i 6-8 timer i døgnet. Så jeg ville sett til periodisk faste og anbefalt kosthold som hører med. Synes mye av den maten virker smart å spise generelt, for å slippe å spise mye og ofte. Egentlig kunne man kanskje bare spist den type mat, mindre og hyppigere med samme effekt. MEN, for min del ble det så mye mer tydelige konsekvenser av å spise feil når jeg spiser sjeldent. 

Og apropos faste, få ting er enklere å ta stilling til enn å ikke spise :) Trenger ikke gjøre noen ting for å faste i 18 timer. Nada. 

Anonymkode: 06a43...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...