Gå til innhold

"Leit å høre" - holder det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det var TS sin feil at hun satte sparepengene på felles konto. Nettopp derfor er det litt vanskelig å vite hva man skal si som venn også, når noen har gjort såpass dumt. 

Anonymkode: e9cfc...9a8

Litt av en holdning. Å ikke kunne vise støtte og omtanke til en fordi vedkommende ikke har gjort alt riktig.

Anonymkode: 9a9db...29e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Litt av en holdning. Å ikke kunne vise støtte og omtanke til en fordi vedkommende ikke har gjort alt riktig.

Men hun fikk jo svar på meldingen, det er omtanke. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig satt ut hvis jeg får en vegg av en melding om noe alvorlig/dramatisk som har skjedd med venner eller familie. Melding er et særdeles dårlig medium for å formidle slikt.

Anonymkode: 6382b...b57

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sant? Dette er jo essensen i mange innlegg. I stedet for å være en kul venn, så skal man holde tilbake sympati fordi de mener TS har handlet naivt eller dumt. Snakk om raushet for sine venner 🙄

Anonymkode: dbefb...36f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mer irriert på morra mi om hu var så dum å ga fra seg peng og personlig info. Det er SÅÅÅÅÅÅ mye informasjon om dette, og at de utgir seg for å være både politi og økokrim osv, alle burde vite dette. Man oppgir ALDRI personnummer, bank ID etc, uansett.

Anonymkode: f44f2...a94

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei det er jo det jeg lurer på.

Det jeg tenker mest på er at hvis jeg hadde fått en sånn melding fra en venn, og deretter ikke hørt fra dem på to dager, ville jeg lurt på hvordan det går med dem. Men ja. Jeg spør jo her fordi jeg er usikker på hva man kan forvente.

Anonymkode: aa1b3...fe8

Nesten alle mennene jeg har i mitt liv (mann,brødre, bekjente) er korte på sms. Jeg må nesten hale ordene ut. Kvinner er mer pratsomme på sms. Svarer han alltid kort på sms-er blir det helt forståelig at han kun skriver det han gjør. Vær forsiktig med å dømme og analysere. En venninne svarte kort på alle mld en gang jeg opplevde noe vanskelig. Viste seg senere at hun hadde hatt det kjempetøft den tida og bare det å svare på sms er krevde mye. 

Anonymkode: b1003...162

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir veldig satt ut hvis jeg får en vegg av en melding om noe alvorlig/dramatisk som har skjedd med venner eller familie. Melding er et særdeles dårlig medium for å formidle slikt.

Anonymkode: 6382b...b57

Dette også. Jeg er ikke god på skriftlig og foretrekker å prate i tlf. Spesielt om det er en vanskelig situasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette også. Jeg er ikke god på skriftlig og foretrekker å prate i tlf. Spesielt om det er en vanskelig situasjon. 

Da kan du jo ringe vedkommende selv. I stedet for å synes på deg selv fordi en venn har skrevet en melding om noe vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye jobb og bekymringer dette ble for deg, opplever jeg "Leit å høre" som litt kort tilbakemelding. Hadde vedkommende i tillegg skrevet "Faens svindlere, altså! Håper dette vil løse seg for dere" så hadde heg følt meg mer forstått og imøtekommet på utblåsningen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig dårlig på å sette meg inn i ting jeg får servert på sms og kunne lett ha svart det der. Jeg har aldri blitt svindlet selv, så jeg hadde nok ikke umiddelbart tenkt over hvor mye jobb det faktisk er å ordne opp

Anonymkode: 8caf2...83b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er jo det jeg lurer på.

Det jeg tenker mest på er at hvis jeg hadde fått en sånn melding fra en venn, og deretter ikke hørt fra dem på to dager, ville jeg lurt på hvordan det går med dem. Men ja. Jeg spør jo her fordi jeg er usikker på hva man kan forvente.

Anonymkode: aa1b3...fe8

Gjennom terapi har jeg lært en veldig viktig ting, og det er at mange av oss som ikke ble sett og hørt som barn, bærer urealistiske forventninger til hvordan andre burde møte våre følelser. At vi stiller usynlige krav og forventninger som vi ikke kommuniserer tydelig, fordi vi føler at "hvis de bryr seg om meg, så ville de gjort x, sagt y" osv. Det handler om at en del av oss hebger igjeb i en tid hvor det var slik at andre, våre omsorgspersoner, burde ha skjønt hva vi trengte og deretter gitt oss det, men ikke gjorde det.

Men som voksne er vi selv ansvarlige for å holde plass til våre egne følelser, og for å kommunisere tydelig hva vi har behov for og hva vi ønsker.

Med andre ord, jeg forstår deg, men det er ikke rimelig å forvente noe mer her fra kameraten din

Anonymkode: 1aaaa...881

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje forventet det svaret fra en kollega eller perifer venn/bekjent, men av en nær venn hadde jeg stusset. Det er ikke nødvendigvis lengden på svaret, men hva han skriver. «Leit å høre» vil jeg putte litt i samme kategori som «kondolerer». Det er et helt OK standardsvar, men til nære venner oppfatter jeg det som kaldt og upersonlig. Om han hadde skrevet «æsj, så utrolig kjipt!» eller «det høres utrolig tøft ut», så hadde det vært omtrent like lange svar, men likevel hadde jeg oppfattet det som mer personlig. Synes uansett det er å forvente å få en oppfølgingsmelding, det ville hvertfall jeg sendt. Jeg regner med at du, TS, vet om denne vennen vanligvis skriver lengre svar over melding? Og så lurer jeg på om dere snakket sammen i forkant og at det du skrev ble en naturlig del av samtalen eller om du tok kontakt ved å blåse ut om situasjonen? For da kan det jo hende at du bare traff ham på et veldig dårlig tidspunkt og at han tar kontakt når ting har roet seg på hans kant…

Anonymkode: be27a...435

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle tolket alle meldinger jeg fikk, ikke fikk, ordlyd, skjulte budskap....etter dødsfall i nær familie. Så hadde jeg ikke hatt venner igjen.

Skriftlig kommunikasjon er kjempevanskelig. Man treffer aldri 100% på hva den andre parten trenger. 

Det jeg synes er merkelig er lange meldinger, opp og ned, som beskriver egne problemer. Hvis du trenger en venn og skulder å gråte litt på - ringe meg. For med en melding uten spørsmål vet jeg ikke hva du vil en gang. 

Anonymkode: 7fa4f...5ae

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

chi skrev (12 timer siden):

Med tanke på hvor mye jobb og bekymringer dette ble for deg, opplever jeg "Leit å høre" som litt kort tilbakemelding. Hadde vedkommende i tillegg skrevet "Faens svindlere, altså! Håper dette vil løse seg for dere" så hadde heg følt meg mer forstått og imøtekommet på utblåsningen. 

Jeg vil MYE heller ha en kort kondolanse enn banning, det er ufint, og ikke noe jeg ønsker tikkende inn på min telefon. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, jeg synes det er nok. At en kamerats mor har oppgitt bankID over telefon er nettopp det, "leit å høre". Hvis man har behov for å snakke mer om det kan man ta det opp igjen selv. 

Dette er kjipt ja. Men det finnes utrolig mye verre ting som kan skje. 

Hvis du forventer så mye sympati og støtte for dette, hva skulle de gjort hvis du fortalte moren din har fått kreft? 

Svindel er leit. Men bare det. 

Anonymkode: c9bdb...e2a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venn vet sikkert det :) Jeg og mine venner har nok en annen sjargong, vi tåler godt ett banneord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil MYE heller ha en kort kondolanse enn banning, det er ufint, og ikke noe jeg ønsker tikkende inn på min telefon. 

Din venn vet sikkert at du ikke vil ha banning. Jeg og mine venner har en annen sjargong og tåler ett og anna banneord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er kjipt ja. Men det finnes utrolig mye verre ting som kan skje. 

Hvis du forventer så mye sympati og støtte for dette, hva skulle de gjort hvis du fortalte moren din har fått kreft? 

Svindel er leit. Men bare det. 

Anonymkode: c9bdb...e2a

Du svarer meg som om du skulle skrevet til TS, ikke til en som er enig med deg. Jeg personlig ville synes det var vanskelig å skulle diskutere videre en sak med noen som har blitt svindlet der det er deres egen feil. Litt som om en venninne hadde gitt bankID'en sin til mannen og han hadde tømt kontoen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville du hatt som svar istedenfor da, ts? 

Anonymkode: 78923...109

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venns mor har tatt en dårlig avgjørelse, med påfølgende begrenset økonomisk tap. Det er faktisk ganske langt nede på listen over ting jeg kan mobilisere så voldsomt mye engasjert rundt. Jeg ville antagelig svart noe liknende og eventuelt nevnt det ved neste korsvei, det er ikke noe jeg ville tenkt på at jeg burde følge opp.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...