Gå til innhold

"Leit å høre" - holder det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg ikke burde henge meg opp i dette, men jeg klarer ikke slutte å tenke på det:

Torsdag ble min mor gamle utsatt for svindel. Noen ringte, og hun oppga BankID osv på telefon. Jeg brukte hele dagen på å ringe bank, anmelde til politiet, besøke foreldrene mine for å hjelpe, kjøre frem og tilbake osv. På toppen av det hele hadde jeg også tilgang til samme nettbank, og vi har en felles konto der jeg har sparepenger. Dette for at mor skal kunne bruke av dem om nødvendig.

Mens jeg ventet svar fra ulike instanser sendte jeg lang melding til en av mine beste venner om hva som hadde skjedd. Jeg fortalte at vi potensielt kunne miste hundretusenvis av kroner (mine sparepenger), og at jeg var redd og sint.

Vennen svarte: Leit å høre. 

Ikke noe mer. Jeg hadde jo mer enn nok med å løse saken, så jeg tenkte ikke på det noe mer før i dag. Alt ble løst, konto stengt osv og svindlerne fikk heldigvis bare tømt en konto der det ikke lå så mye penger. Men jeg må jo fortsatt styre med dette i lang tid fremover, og pengene får mor ikke tilbake.

I dag sjekket jeg mobilen, og ingen ny melding fra kameraten min. Ingen "hvordan gikk det," ikke noe "går det bra med deg og moren din". Nada. 

Er det smålig å forvente noe mer?? Jeg vet at folk har egne liv og kan være opptatt, men når man faktisk har tid til å svare, holder det med to ord, i sånne situasjoner? Ja, nei. Vet ikke hva jeg skal tenke.

Anonymkode: aa1b3...fe8

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke å kommunisere på melding så jeg svarer alltid kort. Ring meg i stedet.

Anonymkode: 6382b...b57

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet vel strengt tatt ikke i hvilken situasjon denne vennen befant seg i akkurat da. Han/hun hadde kanskje nettopp fått beskjed om et dødsfall for alt du vet. Det kunne jo være en grunne til at han ikke hadde overskudd til å sette seg inn i din situasjon. 

Sender du ham ofte den type meldinger? Altså hvor du forteller om dine problemer og vanskeligheter? 

Anonymkode: abfd3...a6d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg heller hadde klart å presse frem noe særlig mer sympati enn det altså, når folk presterer å bli svindlet...

Anonymkode: 311c4...d67

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen ringte, og hun oppga BankID osv på telefon. Jeg brukte hele dagen på å ringe bank, anmelde til politiet, besøke foreldrene mine for å hjelpe, kjøre frem og tilbake osv. På toppen av det hele hadde jeg også tilgang til samme nettbank, og vi har en felles konto der jeg har sparepenger. Dette for at mor skal kunne bruke av dem om nødvendig.

Synes du heller skal bruke tid og krefter på å lære din gamle mor nettvett og samtidig ikke la noen som lar seg lure ha tilgang til dine sparepenger! 

Anonymkode: 513c1...124

• Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

du vet vel strengt tatt ikke i hvilken situasjon denne vennen befant seg i akkurat da. Han/hun hadde kanskje nettopp fått beskjed om et dødsfall for alt du vet. Det kunne jo være en grunne til at han ikke hadde overskudd til å sette seg inn i din situasjon. 

Sender du ham ofte den type meldinger? Altså hvor du forteller om dine problemer og vanskeligheter? 

Anonymkode: abfd3...a6d

Det er veldig søkt å konstruere et slikt fiktivt scenario som et forsvar. Jeg er sikker på at TS vil har forståelse for vennens respons om hun får greie på at han/hun akkurat da befant seg i en slags krise selv. Det hadde vært enklere om folk bare kunne forholdt seg til de faktaopplysninger som TS oppgir i tråden i stedet for å undergrave premisset for hele tema. 

Til TS: Jeg hadde nok syntes responsen var noe tam, og er det en nær venn hadde jeg kanskje forventet et oppfølgingsspørsmål i etterkant. Men noe større deal hadde jeg ikke gjort ut av det, og hadde ganske kjapt lagt det bak meg. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, alle har jo sitt. Mange kjemper usynlige kamper, og mange har angsten helt oppi halsen pga tidsklemmer og krav i absolutt alle retninger. Du fikk i det minste ordnet opp i saken. Hva mer forventer du av denne vennen? 

Anonymkode: 98e6d...a21

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes du heller skal bruke tid og krefter på å lære din gamle mor nettvett og samtidig ikke la noen som lar seg lure ha tilgang til dine sparepenger! 

Håper du aldri opplever å bli svindlet selv.

Alle tror "det vil aldri skje meg" og "hvordan kan folk være så dumme." Men det kan skje alle. De ringte to ganger, første gang sa hun ingenting. Neste gang viste de til første oppringing, sa de var fra Økokrim og brukte lang tid på å overbevise.

Burde ikke svare på dette, det er ikke det tråden handler om, men denne typen holdninger har alltid provosert meg, og særlig nå. 

• Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder i denne konteksten.

Anonymkode: c981a...d3b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, alle har jo sitt. Mange kjemper usynlige kamper, og mange har angsten helt oppi halsen pga tidsklemmer og krav i absolutt alle retninger. Du fikk i det minste ordnet opp i saken. Hva mer forventer du av denne vennen? 

Anonymkode: 98e6d...a21

Nei det er jo det jeg lurer på.

Det jeg tenker mest på er at hvis jeg hadde fått en sånn melding fra en venn, og deretter ikke hørt fra dem på to dager, ville jeg lurt på hvordan det går med dem. Men ja. Jeg spør jo her fordi jeg er usikker på hva man kan forvente.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den holder i denne konteksten.

Anonymkode: c981a...d3b

Enig, jeg synes det er nok. At en kamerats mor har oppgitt bankID over telefon er nettopp det, "leit å høre". Hvis man har behov for å snakke mer om det kan man ta det opp igjen selv. 

Anonymkode: e9cfc...9a8

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen svar du har fått her, TS. Jeg tenker som deg, at det er å forvente noe mer enn "Leit å høre" og ikke noe oppfølgingsspørsmål. Når det er en av dine beste venner, så forventer man mer interesse og omtanke.

Men jeg synes likevel ikke du skal bruke energi på det. Fokuser på noen andre enn denne vennen nå, og la det være opptil han å ta kontakt. 

Anonymkode: 9a9db...29e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok svart noe i de baner selv. "Æsj så kjedelig, så kjipt" etc. Hva skal man liksom si? 😅

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Håper du aldri opplever å bli svindlet selv.

Alle tror "det vil aldri skje meg" og "hvordan kan folk være så dumme." Men det kan skje alle. De ringte to ganger, første gang sa hun ingenting. Neste gang viste de til første oppringing, sa de var fra Økokrim og brukte lang tid på å overbevise.

Burde ikke svare på dette, det er ikke det tråden handler om, men denne typen holdninger har alltid provosert meg, og særlig nå. 

En ting er sikkert, jeg hadde aldri gitt i fra meg noen form for bankid, koder og lignende på telefon til noen. 

Deler heller ikke sparekonto med flere hundre tusen kroner på med noen.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er vist veldig opptatt av å lage storm i vannglass, ikke rart det blir konflikter. Vennen din uttrykte sympati og medfølelse, men det er samtidig ikke noe vedkommende får gjort ut over det med saken.

Anonymkode: 9b1c2...fa1

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, jeg synes det er nok. At en kamerats mor har oppgitt bankID over telefon er nettopp det, "leit å høre". Hvis man har behov for å snakke mer om det kan man ta det opp igjen selv. 

Utrolig arrogant holdning. Problemstillingen her var jo alt arbeidet og vanskeligheter i etterkant som TS måtte ta seg av. Det er jo selvsagt Ikke TS sin feil at moren oppgir bankID.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du er langt inne i din egen kriseboble. 

Svaret var greit nok, ikke varmt og inderlig medfølende, men du du fikk svar godt nok.

Ofte er det teit å bruke sine egne eller andres kriset til å få oppmerksomhet.

Anonymkode: 0dfba...b3f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe er vist veldig opptatt av å lage storm i vannglass, ikke rart det blir konflikter. Vennen din uttrykte sympati og medfølelse, men det er samtidig ikke noe vedkommende får gjort ut over det med saken.

Anonymkode: 9b1c2...fa1

Storm i et vannglass? Så vidt jeg vet har TS kun postet en tråd her på KG for å lufte tankene sine. Det må være lov å fundere åpent om både store og små ting her på forumet, uten at andre skal blåse ting ut av proporsjoner.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig arrogant holdning. Problemstillingen her var jo alt arbeidet og vanskeligheter i etterkant som TS måtte ta seg av. Det er jo selvsagt Ikke TS sin feil at moren oppgir bankID.

Men det var TS sin feil at hun satte sparepengene på felles konto. Nettopp derfor er det litt vanskelig å vite hva man skal si som venn også, når noen har gjort såpass dumt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si, da? Jeg kunne også sendt «Leit å høre» i en slik situasjon, men det var jo ikke noe jeg kunne gjøre med det.

Samtidig, i mitt stille sinn, hadde jeg nok tenkt at å dele tilgang til en sparekonto med mye penger til et eldre menneske i disse Olga-svindeltider var ris til egen bak. Man kan jo vippse om en forelder plutselig trenger penger.

Hadde kanskje hevet på «Du får fortelle hvordan det endte» på slutten av meldingen, men mest på grunn av min iboende nysgjerrighet.

Anonymkode: 4b527...92a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...