Gå til innhold

Var dette en frekk kommentar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rotemor skrev (56 minutter siden):

🙄

Hvorfor himmler du med øynene?

Anonymkode: d0b71...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor himmler du med øynene?

Fordi det er så tåpelig å henge seg opp i en høflighetsfrase, som opplagt baserer seg på personens egen tolkning for en helg uten planer.

Så ille var dette at man bruker tid på å analysere det. Krenkehysteri!!! Det utarter seg som et økende samfunnsproblem at folk ikke tåler noen verdens ting.

Dette er så navlebeskuende! Tenk å tro at noen fornærmet deg ved å si «kos deg..» Skam.

Det skrives for øvrig «himler».

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (27 minutter siden):

Fordi det er så tåpelig å henge seg opp i en høflighetsfrase, som opplagt baserer seg på personens egen tolkning for en helg uten planer.

Så ille var dette at man bruker tid på å analysere det. Krenkehysteri!!! Det utarter seg som et økende samfunnsproblem at folk ikke tåler noen verdens ting.

Dette er så navlebeskuende! Tenk å tro at noen fornærmet deg ved å si «kos deg..» Skam.

Det skrives for øvrig «himler».

Ok. Jeg har dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også tolkes som litt sjalusi. Kanskje sofa var det frisøren hadde aller mest lyst til, og hun synes du var heldig som hadde mulighet. Eller kanskje det bare var et ønske om at du skulle ha en fin helg.

Anonymkode: e534a...255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ok. Jeg har dysleksi.

Det var vel ikke det viktigste jeg skrev om. Det var bare en opplysning ettersom folk i din generasjon slriver så mye feil og roper «dysleksi» når det omhandler språk og «krenking» når det gjelder det meste annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

`ble spurt om jeg hadde noen planer i helgen, sa nei har ingen planer. fikk da tilbake, du får kose deg på sofaen da. jeg sa jeg skal ikke ligge på sofaen hele helga, men jeg har ingen konkrete planer.

Hva hadde dere svart? Og tenkere dere det var frekt?

Haha - det var sikkert ment humoristisk. Du kunne jo svart at du har så fin sofa eller noe sånt, tilbake....

Men du er inne på noe - som innflytter til Oslo for 25 år siden ble jeg litt stuss med dette stadige "hva skal du gjøre i helgen?"

Først tenkte jeg vel at det var en slags forventning om at skikkelige mennesker "gjør noe" i helgen - dvs dra på tur, på hytta, arrangere middag for venner, pusse opp soverommet etc... Men så forstod jeg etter hvert at det mer er en slags høflig interesse for andre mennesker, ofte kolleger.

Samtidig er jo det litt i at særlig de mer bemidlede i Oslo ofte gjør noe i helga - det hører litt med. Samtidig hører man gjerne de samme folka litt sånn halvt snobbete sier "Å så deilig, denne helga har jeg ikke noen planer.... "

Anonymkode: e43d2...570

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (39 minutter siden):

Det var vel ikke det viktigste jeg skrev om. Det var bare en opplysning ettersom folk i din generasjon slriver så mye feil og roper «dysleksi» når det omhandler språk og «krenking» når det gjelder det meste annet.

Min generasjon? Nå er jeg spent, hvilken generasjon er det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt såpass for sofaen min, så jeg skammer meg ikke for å bruke masse tid på den. For å ikke snakke om hvor mye jeg måtte betale for småhuset mitt. 

Så jeg hadde sagt: takk, du også🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde svart noe sånt som "så dyr som den sofaen der var må den jo brukes" eller noe sånt. Var sikkert bare humoristisk ment og ikke frekt. Men sånne morsomheter kan jo komme litt feil ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frekt svar ja. En som er interessert i meg skriver sånn , jeg blir helt kvalm

Anonymkode: 81c54...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal man veie hvert eneste ord på gullvekt hele tiden? Det var en lettbent helgehilsen, ikke akkurat noe å henge seg opp i om personen sa noe du ikke er hundre prosent komfortabel med. Generasjon lettkrenket må snart gro seg en ryggrad!

Anonymkode: 80c1e...d90

Fordi du skal vite hva som er rett og galt?

Før i tiden var folk høflige, nå bryr mange folk seg bare om seg selv. De kan gjør som de vil, ligge på sofan hele dagen (snakker om barn) får ingen kan tvinge de ut .. 

Anonymkode: 81c54...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

`ble spurt om jeg hadde noen planer i helgen, sa nei har ingen planer. fikk da tilbake, du får kose deg på sofaen da. jeg sa jeg skal ikke ligge på sofaen hele helga, men jeg har ingen konkrete planer.

Hva hadde dere svart? Og tenkere dere det var frekt?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle dere som sier det er en høflighetsfrase, er det liksom utdatert å bare si «god helg» eller «håper du får en fin helg» uten noe mer dikkedarer? Må man spesifisere noe mer? 

Anonymkode: 14a64...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at det var det personen selv pleier å gjøre eller har lyst til å gjøre på dager hvor han eller hun ikke har planer. 

Om jeg hadde fått den kommentaren, hadde jeg muligens svart "åh, ja det hadde vært noe!" akkurat nå. Jeg har to små barn og hund og har nettopp hatt en heftig omgangssyke, så en dag på sofaen hadde vært deilig, men det lar seg ikke gjøre selv om vi ikke har noen konkrete planer. Andre ganger, ville det ikke fristet heller, men igjen, det er ikke noe galt i en dag på sofaen i seg selv i mine øyne. 

Anonymkode: bf6d6...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan også tolkes som litt sjalusi. Kanskje sofa var det frisøren hadde aller mest lyst til, og hun synes du var heldig som hadde mulighet. Eller kanskje det bare var et ønske om at du skulle ha en fin helg.

Anonymkode: e534a...255

Mhm, tenkte litt det samme. Hadde jeg sagt noe slikt hadde jeg vært misunnelig. For en helg på sofaen det er luksus 

Anonymkode: 0e68f...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle dere som sier det er en høflighetsfrase, er det liksom utdatert å bare si «god helg» eller «håper du får en fin helg» uten noe mer dikkedarer? Må man spesifisere noe mer? 

Å spørre hva folk har tenkt å gjøre fremover, en dag eller to, altså helga, eller f.eks. hvor man skal reise på ferie eller hva man f.eks. spiser på julaften er jo ganske vanlig - og man viser litt  mer interesse for den man snakker med enn å si "god helg", "god ferie" eller "god jul". Det blir jo ikke akkurat noen samtale ut av det. Men neida - man behøver selvsagt ikke å si noe.

Men det er klart - det kommer jo an på hvem man snakker med - hvis man står foran et ensomt menneske så spør man kanskje ikke nødvendigvis hvem skal du henge sammen med i helga eller hva skal du gjøre på 17. mai - eller til noen man vet ikke har råd til å reise bort i ferien, så spør man kanskje ikke...

.. men altså - ja, det er en høflighetsfase, og helt vanlig i Oslo i 2024. Der jeg kom fra, Møre, før 2000, synes jeg det ville være et litt merkelig spørsmål. Fordi da tok man bare helg uten å gjøre noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at det også har en viss status å ha "aktive liv". Dette ble jeg også mer klar over etter at jeg flyttet til hovestaden. Snakket med en kollege en gang om at jeg synes det var så rart at folk langt oppe i 50-årene ikke ville ta førtidspensjon ved nedbemanning - dette var folk som hadde millionlønn - de ville ha råd til å ta førtidspensjon - men da sa min kollega, som selv var typisk vestkantman,  "men du må da skjønne det mann - dette er folk som er vant til å ha aktive liv". En viss sammenheng med tema her - dette er folk som reiser til Nice i langhelger eller på hytta, spiser ute og går på konserter - eller tar et par turer til London for å gå på teater, samt kjører dyre biler... Slike folk vil jo ikke nøye seg med å ligge på sofaen i helgen og tå en tur i Ekebergåsen en helg.

Anonymkode: e43d2...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (42 minutter siden):

Å spørre hva folk har tenkt å gjøre fremover, en dag eller to, altså helga, eller f.eks. hvor man skal reise på ferie eller hva man f.eks. spiser på julaften er jo ganske vanlig - og man viser litt  mer interesse for den man snakker med enn å si "god helg", "god ferie" eller "god jul". Det blir jo ikke akkurat noen samtale ut av det. Men neida - man behøver selvsagt ikke å si noe.

Men det er klart - det kommer jo an på hvem man snakker med - hvis man står foran et ensomt menneske så spør man kanskje ikke nødvendigvis hvem skal du henge sammen med i helga eller hva skal du gjøre på 17. mai - eller til noen man vet ikke har råd til å reise bort i ferien, så spør man kanskje ikke...

.. men altså - ja, det er en høflighetsfase, og helt vanlig i Oslo i 2024. Der jeg kom fra, Møre, før 2000, synes jeg det ville være et litt merkelig spørsmål. Fordi da tok man bare helg uten å gjøre noe.

Det var en frisør som spurte, så vidt jeg har forstått. Altså ikke en person som har en dyp og genuin interesse for hva ts skal gjøre i helgen, og jeg regner med at frasen ble ytret som avskjed etter frisørtimer. Så i min verden er det helt i orden å ikke ønske meg «god helg på sofaen» i et slikt tilfelle. «Ha en fin helg» er mer enn høflig nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså la folk få han litwn tabbekvote til du kjenner de bedre.

Noen sier sånt fordi de er klønete etc ansre siee sånt for å være kjip. 

Anonymkode: b1ee5...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...