Gå til innhold

VW gir opp BEV-bilene


Silvia515

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det argumentet skjønner jeg ikke? Vi hadde en brukt Leaf i fem år, kjøpt for 60000, solgt for 30000, kostnader var 250-5000 kr/strøm i året (i 2021 var strømmen praktisk talt gratis), to sett med dekk og 2500 kr/år i forsikring. Det har aldri vært billigere eller lettere å ha bil i Norge. Ny teknologi gjør det bare enklere, med lengre rekkevidde og lavere kostnader. 

Anonymkode: 07b08...651

Er det ikke dyrt å lade da? Jeg har forstått det som at man betaler mye for å lade når man ikke kan ha lader hjemme. Men det stemmer kanskje ikke?

Anonymkode: 3a866...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har skikkelig lyst på elbil! Men finner ikke en som passer våre «krav», og i tillegg er det ikke så godt utvalg av ladere her helt oppi nord.

Anonymkode: 694b4...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har skikkelig lyst på elbil! Men finner ikke en som passer våre «krav», og i tillegg er det ikke så godt utvalg av ladere her helt oppi nord.

Anonymkode: 694b4...c10

Holder også til helt oppe i nord, og har både dieselbil og elbil. Elbilen brukes bare innad i kommunen, fordi lademulighetene er dårlig. Inntil dette er forbedret, er det helt utelukket for oss å ha to elbiler. Og jeg har ikke tro på at det blir store forbedringer de neste 5 årene.

Anonymkode: e8e15...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (3 timer siden):

Incentivene blir vel gradvis erstattet med lover, etter gulrot kommer pisk... Men det gjelder som kjent for Europa. 

Tror det bare i Europa det selges elbiler? Begynner å bli ganske mye el i Canada og USA også nå, selv om det er langt igjen til markedsandelene de har i Norge. Det er nok lite elbil i rurale områder, men i Toronto hvor jeg bor ser jeg mye Tesla på veien.

 

Anonymkode: 19928...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 19.22):

Utfordringen med fossilelskerne her på KG er jo nettopp at leseferdighetene er litt så som så.

Anonymkode: 07b08...651

Nåja, leseferdighetene er i orden men at målet nå er utsatt 7 år er unektelig en gedigen nedtur. Det kan vel ikke batterielskerne snike seg unna heller. Og ingen vet heller om det er 2030 det blir lønnsomt eller 2040 eller aldri.

Elbil MÅ bli bærekraftig på sikt og det er dessverre langt unna. Ingenting har noensinne overlevd på subsidier. Søkkrike land som Norge kan holde det gående en stund med subsidier, men vårt marked er jo mikroskopisk.

Anonymkode: 3be16...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

@Silvia515, er ikke du Lexus-forfekteren her inne?

De anonyme fossiltrollene er stort sett på kunnskapsnivå rundt 2010, med mye snakk om barnearbeid, rekkeviddeangst og resirkulering. Det er ofte ganske trist å se snart 15 år gamle og lenge avviste spekulasjoner bli gjentatt.

Dessuten skjer det mye spennende på batterifronten, mtp. pris, miljø og kvalitet:

 

 

Anonymkode: 07b08...651

Nå er det ikke mange dagene vi fossiltrollene måtte drive voksenopplæring på batterifantastene da... og som vanlig "skjer det mye spennende på batterifronten for tiden".

Herregud, det må bli LØNNSOMT for samfunnet å gå over til elbil, uten subsidier, med holdbare biler, uten rovdrift på naturressurser og småbarn og der er man MILEVIS unna med dette lille drømmeriet man holder på med nå. Det blir ærlig talt veldig flaut.

Anonymkode: 3be16...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det ikke dyrt å lade da? Jeg har forstått det som at man betaler mye for å lade når man ikke kan ha lader hjemme. Men det stemmer kanskje ikke?

Anonymkode: 3a866...228

Ja, kan du ikke lade hjemme, koster det nesten like mye som å fylle drivstoff å lade elbilen. Men du slipper fortsatt alt vedlikeholdet en fossilbil krever.

Anonymkode: 07b08...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (På 16.3.2024 den 22.54):

Ja, jeg leser det meste. Nå sliter veldig mange bilprodusenter med lønnsomheten, og ingen driver butikk for å være snille. 

De kommer ikke til å slite lenge, de aller aller fleste av de gamle i bilindustrien vil gå konkurs før 2028. 

Anonymkode: b5e8a...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå er det ikke mange dagene vi fossiltrollene måtte drive voksenopplæring på batterifantastene da... og som vanlig "skjer det mye spennende på batterifronten for tiden".

Herregud, det må bli LØNNSOMT for samfunnet å gå over til elbil, uten subsidier, med holdbare biler, uten rovdrift på naturressurser og småbarn og der er man MILEVIS unna med dette lille drømmeriet man holder på med nå. Det blir ærlig talt veldig flaut.

Anonymkode: 3be16...52b

Elbiler er lønnsomt både for bileier og særlig for samfunnet for lenge sia. 

https://www.euronews.com/health/2023/06/30/air-pollution-related-deaths-exhaust-fumes-biggest-killer-in-europe-finds-report

Anonymkode: b5e8a...bba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, kan du ikke lade hjemme, koster det nesten like mye som å fylle drivstoff å lade elbilen. Men du slipper fortsatt alt vedlikeholdet en fossilbil krever.

Anonymkode: 07b08...651

Du slipper vedlikehold, men må betale mye mer for selve bilen. Og så koster strømmen nesten like mye som diesel. Da vet jeg ikke om det lønner seg. Bilen min kostet 30 tusen for 8 år siden. De siste årene har jeg brukt 5-10 tusen kr i vedlikehold og reparasjoner per år. Nå nærmer det seg tiden for å bytte ut bilen i en nyere, men jeg klarer ikke å se at elbil er et fornuftig valg.

Anonymkode: 3a866...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du slipper vedlikehold, men må betale mye mer for selve bilen. Og så koster strømmen nesten like mye som diesel. Da vet jeg ikke om det lønner seg. Bilen min kostet 30 tusen for 8 år siden. De siste årene har jeg brukt 5-10 tusen kr i vedlikehold og reparasjoner per år. Nå nærmer det seg tiden for å bytte ut bilen i en nyere, men jeg klarer ikke å se at elbil er et fornuftig valg.

Anonymkode: 3a866...228

Men du sammenlikner jo ikke sammenliknbare biler da. For 30k får du en 2013 Leaf med 100 km rekkevidde. Det er en god og rimelig nærmiljøbil, men ikke mer enn det. Ingen forventer at de som kjøper skrammel plutselig skal bli nybilkjøpere, det gir jo ingen mening? Men for nybilkjøpere er elbil foreløpig opplagt rimeligere enn fossilbil - i innkjøp og drift. Når prisene kommer ned og skatten går opp, vil forskjellen utliknes, men frem til da er det vel soleklart for de fleste hvor mye kjekkere det er å eie elbil.

Anonymkode: 07b08...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elbiler er lønnsomt både for bileier og særlig for samfunnet for lenge sia. 

https://www.euronews.com/health/2023/06/30/air-pollution-related-deaths-exhaust-fumes-biggest-killer-in-europe-finds-report

Anonymkode: b5e8a...bba

Må du slutte å tulle...hvis det er lønnsomt så er det ikke behov for subsidier. Bare se på Sverige.

 

Sverige: 7 av 10 velger bort elbil

Også i Sverige er elbiler på registreringstoppen i antall nye biler. Men likevel har 7 av 10 svensker fortsatt rene bensinbiler, bensinhybrider og andre biler med forbrenningsmotor som sitt førstevalg.

- Utviklingen i Sverige er et tydelig tegn på at når incentiver for kjøp av elbiler fjernes, så faller interessen for og prioriteringen av elbilkjøp. Sverige avskaffet elbil-incentivene i 2022. Effekten av det ble tydelig i 2023, og fortsetter videre i 2024, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Anonymkode: 3be16...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, kan du ikke lade hjemme, koster det nesten like mye som å fylle drivstoff å lade elbilen. Men du slipper fortsatt alt vedlikeholdet en fossilbil krever.

Anonymkode: 07b08...651

Så ille er det ikke. Hos Tesla kan man lade til 3,30 per kWh, om bilen går 7km/kWh så blir det 47 øre/km. En dieselbil som bruker 0,4l/mil til 23,- per liter vil koste 92 øre/km. Nesten dobbel kostnad. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...