Gå til innhold

VW gir opp BEV-bilene

Silvia515

Anbefalte innlegg

VW erklærte nettopp at de fremdeles ville satse på batterielektriske biler, men i går hadde be ombestemt seg. Mens f.eks Toyota, Mazda, Mercedes og BMW satser på hydrogenelektriske biler, velger tydeligvis VW bensin og diesel igjen. 

PXL_20240314_151003005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det regnet jeg nesten med. Smart. 

Anonymkode: 6ef9d...4a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

8jgbif.jpg

Anonymkode: 07b08...651

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste du artiklen du la ved bilde men ikke link?

https://www.tv2.no/broom/elbilsalget-svikter-vw-tror-pa-storsalg-av-bensin-og-dieselbiler/16533998/

– Volkswagens mål står fast, og det er uaktuelt å snu. Dette er bare noe vi må gjennom, sier han til Business Insider.

Artikkelen handler om at de ikke skal omstille produksjonslinjene i Wolfsburg til å produsere elbiler akkurat nå siden markedet ikke er der enda. Men planen er fortsatt å omstille den største fabrikken Volkswagen har til å lage elektriske biler. 

Innen 2030 er målet at hele 80 prosent av bilene med VW-merke som produseres i det europeiske markedet, skal være elektriske.  

Anonymkode: 1cab1...e24

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utfordringen med fossilelskerne her på KG er jo nettopp at leseferdighetene er litt så som så.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg leser det meste. Nå sliter veldig mange bilprodusenter med lønnsomheten, og ingen driver butikk for å være snille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utfordringen med fossilelskerne her på KG er jo nettopp at leseferdighetene er litt så som så.

Jeg har kun eid bil med batteri og elmotor siden 2012, herr eller fru Anonymkode: 07b08...651 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Silvia515, er ikke du Lexus-forfekteren her inne?

De anonyme fossiltrollene er stort sett på kunnskapsnivå rundt 2010, med mye snakk om barnearbeid, rekkeviddeangst og resirkulering. Det er ofte ganske trist å se snart 15 år gamle og lenge avviste spekulasjoner bli gjentatt.

Dessuten skjer det mye spennende på batterifronten, mtp. pris, miljø og kvalitet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dessuten skjer det mye spennende på batterifronten, mtp. pris, miljø og kvalitet:

Og det er en av grunnene til at jeg ikke tørr å kjøpe elektrisk. I tillegg kommer dur lading på ladestasjoner. Kan du ikke lade hjemme så er elektriske biler fort dyrere.

Schmuhu

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (2 timer siden):

Og det er en av grunnene til at jeg ikke tørr å kjøpe elektrisk. I tillegg kommer dur lading på ladestasjoner. Kan du ikke lade hjemme så er elektriske biler fort dyrere.

Schmuhu

Det argumentet skjønner jeg ikke? Vi hadde en brukt Leaf i fem år, kjøpt for 60000, solgt for 30000, kostnader var 250-5000 kr/strøm i året (i 2021 var strømmen praktisk talt gratis), to sett med dekk og 2500 kr/år i forsikring. Det har aldri vært billigere eller lettere å ha bil i Norge. Ny teknologi gjør det bare enklere, med lengre rekkevidde og lavere kostnader. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

i 2021 var strømmen praktisk talt gratis

I 2021 kostet strømmen 9kr / kwt på ladestasjonen.

Hvordan er dette gratis?

SCHMUHU

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Hvordan er dette gratis?

SCHMUHU

Men det er så godt som ingen som må gjøre all lading på ladestasjon.

Anonymkode: 19928...882

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Schmuhu skrev (33 minutter siden):

Hvordan er dette gratis?

SCHMUHU

Hva gjør man ved en ladestasjon med en gammel Leaf? :D Men du har rett, det var 2020 som hadde gratis strøm, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (18 timer siden):

Ja, jeg leser det meste. Nå sliter veldig mange bilprodusenter med lønnsomheten, og ingen driver butikk for å være snille. 

Ja, en de sliter fordi de henger etter i utviklingen og ikke klarer å produsere like rimelig som Tesla. Tesla presser marginene for hele bilbransjen, samtidig som de har en av markedets høyeste bruttofortjenestemarginer (kun slått av spesialprodusenter som f.eks Porsche). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2024 at 5:40 PM, AnonymBruker said:

https://www.tv2.no/broom/elbilsalget-svikter-vw-tror-pa-storsalg-av-bensin-og-dieselbiler/16533998/

– Volkswagens mål står fast, og det er uaktuelt å snu. Dette er bare noe vi må gjennom, sier han til Business Insider.

Artikkelen handler om at de ikke skal omstille produksjonslinjene i Wolfsburg til å produsere elbiler akkurat nå siden markedet ikke er der enda. Men planen er fortsatt å omstille den største fabrikken Volkswagen har til å lage elektriske biler. 

Innen 2030 er målet at hele 80 prosent av bilene med VW-merke som produseres i det europeiske markedet, skal være elektriske.  

Hvorfor fokusere på "Europeiske markedet", det er jo et globalt problem de prøver å løse? 

8 hours ago, AnonymBruker said:

@Silvia515, er ikke du Lexus-forfekteren her inne?

De anonyme fossiltrollene er stort sett på kunnskapsnivå rundt 2010, med mye snakk om barnearbeid, rekkeviddeangst og resirkulering. Det er ofte ganske trist å se snart 15 år gamle og lenge avviste spekulasjoner bli gjentatt.

------------sa AnonymBruker..... 🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er så godt som ingen som må gjøre all lading på ladestasjon.

Anonymkode: 19928...882

Hvordan er det mulig?

Jeg bor i et borettslag som ikke har lading og kan heller ikke lade på jobb. Jeg er neppe den eneste.

Å få ladere installert i en felles garasje er dyrt. Det krever også flertall. Å skaffe seg elbil er dyrt. Jeg kan kjøre fremdeles mange år fossilt før regnestykket velter. Og det er problemet.

Det gir ikke mening å ha mange hundre tusen i finansiering og så henge på ladestasjoner som ikke en gang tar et vanlig bankkort.

Sorry folkens. Ikke meg!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elbiler fortjener ikke livets rett. Det ser vi nå som incentivene forsvinner fra flere land, blant annet Tyskland og Sverige. Etterspørselen synker i takt med incentivene som blir borte, mens etterspørselen etter biler med ren forbrenningsmotor og hybride drivlinjer øker. 

Anonymkode: 390f9...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er ikke elektriske biler bærekraftige!! Hvem trodde det? Bellona?...Nei....MDG ?...Nei....Staten?...Nei...Ingen trodde dette. Det er den største politiske løgnen noensinne. Hvor skal samfunnet få all strømmen fra?..Den kraften finnes jo ikke...Før om kanskje 30 år. Hvordan skal folk i Oslo få fraktet maten inn i byen sin uten lastebiler drevet av diesel?....Altså...fra produksjonsanlegg og åkre som ligger laaaaaaaaaaangt borte fra bykjernen?...Med Lan-Marie-sykler?....Folk som bor i Oslo og storbyer generelt bor/lever i en bitteliten boble....Helt frakoblet virkeligheten.

Anonymkode: d8f6f...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Elbiler fortjener ikke livets rett. Det ser vi nå som incentivene forsvinner fra flere land, blant annet Tyskland og Sverige. Etterspørselen synker i takt med incentivene som blir borte, mens etterspørselen etter biler med ren forbrenningsmotor og hybride drivlinjer øker. 

Anonymkode: 390f9...536

Incentivene blir vel gradvis erstattet med lover, etter gulrot kommer pisk... Men det gjelder som kjent for Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...