Gå til innhold

Er så skitlei mas fra veninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en veninne som er en god del eldre enn meg, som sliter litt med å finne roen i livet. Virker som hun må ha andre rundt seg som dostraksjon for å føle seg bra. Spesielt vanskelig er det med barnet. Hun må ha andre voksne med for å "orke" tid med barnet.

Så hun inviterer meg, som blir da sittende alene med hennes og mitt barn, mens hun forsvinner, og finner en voksen som hun snakker med. Hun maser på meg om at jeg må "flytte dit" fordi hun er så "isolert" hun har familie, og jeg er sur og irritert, fordi hun maser hver gang vi treffes om at jeg skal selge min bolig for å flytte dit, og barnet mitt blir kjempestresssa. "mamma jeg vil ikke flytte??" 

Nå har jeg sagt til min veninne som masa enda en gang på telefon at at nei, nå legger vi den død jeg skal ikke flytte. Forstår hun Kansje bare snakker piss for å høres hyggelig ut "så koselig det hadde vært om du bodde her" men jeg har sagt nei så mange ganger at jeg blir så sur når hun fortsetter og ikke tar hintet. Hun bare forsvinner fra chatten og leser ikke svarene mine?? 

Jeg har også hatt en kjempeslitsom uke med lite søvn, så det er nok det og.. 😰 Lurer på hva som feiler sånne folk?  Det er altså klaging hele tiden om at de er isolert. Jeg er jo alene med mitt barn mye jeg og men jeg holder jo ikke på å mase på folk om at de skal flytte hit. Hadde jeg faktisk blitt nabo med henne så hadde jeg vel blitt reserve mama og barnevakt, men hun er faktisk aldri intressert i å sitte med mitt barn, eller noe forståelse for at han blir stresset når hun vil vi skal selge hans hjem. 😡

Anonymkode: d23a6...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt henne ut?!

Anonymkode: b81f9...01a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dostraksjon" 😂 Tenkte umiddelbart det var en ny term for å distrahere seg selv mens man sitter på do

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker fortsette ha henne som venninne (og det er utelukkende ditt valg, hennes ønsker er deg irrelevante) så må du grensesette henne bedre. Å sette grenser for hva som er greit og ikke greit i din nærhet er det du som bestemmer. Og du som håndhever.

Synes du ikke mas om bostad er greit? Fjern deg fra maset. Å bare late som om hun ikke sier/skriver noe om bosted er en helt grei te å løse det på. Det samme er å si «dette er ikke et tema» og så begynne å snakke om noe helt annet. Insisterer hun? Da må du velge mellom å si «nå går jeg hjem igjen, så sees vi når du har annet å snakke om» eller å bare ignorere temaet.

For at to mennesker skal snakke om et tema må nemlig begge to samtykke. Du står helt fritt til å ikke samtykke. Og da utgår temaet. Og, nei, det betyr ikke at du skal argumentere for å ikke snakke om temaet - hun har ingen krav på forklaring, et «nei» er et fullverdig, høflig svar på ethvert spørsmål.

Anonymkode: 4080a...a79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en veninne som er en god del eldre enn meg, som sliter litt med å finne roen i livet. Virker som hun må ha andre rundt seg som dostraksjon for å føle seg bra. Spesielt vanskelig er det med barnet. Hun må ha andre voksne med for å "orke" tid med barnet.

Så hun inviterer meg, som blir da sittende alene med hennes og mitt barn, mens hun forsvinner, og finner en voksen som hun snakker med. Hun maser på meg om at jeg må "flytte dit" fordi hun er så "isolert" hun har familie, og jeg er sur og irritert, fordi hun maser hver gang vi treffes om at jeg skal selge min bolig for å flytte dit, og barnet mitt blir kjempestresssa. "mamma jeg vil ikke flytte??" 

Nå har jeg sagt til min veninne som masa enda en gang på telefon at at nei, nå legger vi den død jeg skal ikke flytte. Forstår hun Kansje bare snakker piss for å høres hyggelig ut "så koselig det hadde vært om du bodde her" men jeg har sagt nei så mange ganger at jeg blir så sur når hun fortsetter og ikke tar hintet. Hun bare forsvinner fra chatten og leser ikke svarene mine?? 

Jeg har også hatt en kjempeslitsom uke med lite søvn, så det er nok det og.. 😰 Lurer på hva som feiler sånne folk?  Det er altså klaging hele tiden om at de er isolert. Jeg er jo alene med mitt barn mye jeg og men jeg holder jo ikke på å mase på folk om at de skal flytte hit. Hadde jeg faktisk blitt nabo med henne så hadde jeg vel blitt reserve mama og barnevakt, men hun er faktisk aldri intressert i å sitte med mitt barn, eller noe forståelse for at han blir stresset når hun vil vi skal selge hans hjem. 😡

Jeg måtte kutte ut en venn som slet litt. Elsker henne høyt. Men forholdet gikk utover meg psykisk etterhvert. Så jeg prøvde først å sette litt greser iht hva vi skulle prate om. Og hyn visste godt hvorfor. Jeg har noen traumer fra jeg er liten. Dette går helt fint i hverdagen og aldri noe jeg tenker på lengre. Men det dukker jo opp igjen når det stadig skal være et tema. Og uansett hvor mye jeg prøvde å unngå tema,så dro hymdet inn igjen. Etterhvert så ble disse traumene et problem i det daglige og fikk mer plass. Så jeg så ikke noe annet valg enn å kutte ut.

Så det jeg lurer på hva får du egentlig ut av dette forholdet? Mår hun kronisk plager deg og barnet ditt? Barnet ditt blir lei seg og i tillegg ser at du lar dere begge bli behandlet som dritt. 

Dette evige maset er jo ikke å vise deg respekt på noe vis. Hun ser nok på deg som en person hun kan behandle akkurat som hun vil. Og styrer deg med godt eller dårlig humør. Dette er jo ikke vennskap. 

Gi henne en sjanse til og da er du suoer tydelig  og hva som  blir konsekvensen om hun tar opp dette en gang til spesielt i påhør av din datter. Også fullfører du trysselen om hun gjør det

Anonymkode: 57dea...bd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil utsagnene hennes tilbake på henne selv - isolert? jammen da må jo du flytte! Eller gjøre noe med hverdagen din.

Ikke forsvar deg selv og ditt liv. Hun er frekk.

Du må også si fra - ‘jeg er her for å besøke deg, om du ikke har interesse av å være sammen, men stikker av for å snakke med andre, da ser jeg ikke poenget med å reise på besøk.’

Hun behandler deg slik fordi du lar henne.

Anonymkode: b489e...6ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, MiaMe said:

"Dostraksjon" 😂 Tenkte umiddelbart det var en ny term for å distrahere seg selv mens man sitter på do

GENIALT ! 😆 Nytt ord er oppfunnet !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Speil utsagnene hennes tilbake på henne selv - isolert? jammen da må jo du flytte! Eller gjøre noe med hverdagen din.

Ikke forsvar deg selv og ditt liv. Hun er frekk.

Du må også si fra - ‘jeg er her for å besøke deg, om du ikke har interesse av å være sammen, men stikker av for å snakke med andre, da ser jeg ikke poenget med å reise på besøk.’

Hun behandler deg slik fordi du lar henne.

Anonymkode: b489e...6ad

Ja men hun TAR ikke et hint. Jeg må si det hver gang NEI. det skal jeg IKKE. 

Så sa jeg tydelig ifra jeg skal ikke flytte. Det ble stille, og så lurte hun på etterhvert om vi ville dra finne på noe. Jada, koselig det.

Men med en gang jeg treffer henne så er det på igjen med samme maset.

Flytte dit hun er skal vi. Eller flytte til steder hun har bodd før. Reise dit de vil reise. Og så skal mitt barn begynne på aktiviteter DE er med på. Og så skal JEG trene det HUN trener. Alt handler liksom om at JEG skal gjøre det hun vil.

Og at barnet mitt skal gjøre det hun vil. Og så skal jeg reise dit. Merker jeg blir skikkelig sint bare jeg skriver det ned nå for det er skikkelig "meg meg meg og meg" 😤 Det er faktisk ALDRI hva vil du og barnet ditt da?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det går liksom greit. Jeg tror ikke hun liker å "henge med ungene" Men hun må ha voksen kontakt. Mens jeg kan fint sitte å småsnakk med ungene og hennes barn, det er koselig å se at de hygger seg. Så da sitter jeg faktisk med ungene og passer på at de har det som de trenger og så forsvinner hun et sted, tar en telefon eller setter seg med en annen voksen lengre unna for å få "fri" Hun er null interessert i mitt barn og for å være ærlig så stoler jeg ikke på henne med mitt barn. Jeg hadde ikke latt henne være alene med barnet fordi hun kan plutselig kjefte høyt.

Hun er ærlig talt koselig å snakke med ellers. Men jeg blir så utrolig sur for at hun hovedsakelig tenker på seg selv og aldri spør hva jeg ønsker og så det jævla maset om flytting som stresser mitt barn sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...