AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #41 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor mansplainer du? Anonymkode: 39356...30e Jeg stiller spørsmål og underbygger spørsmålene med mine meninger om avl. Jeg forventer at alle som vurderer avl har svar på de spørsmålene. At du leser det som mansplaining er helt greit, at du nekter å svare fordi du ikke tror folk er interessert er også helt greit men det gir jo lite mening å lage en tråd om temaet på et diskusjonsforum mener jeg. Om du leser mitt tidligere svar så ser du at jeg ikke har noe imot blandinger heller. Jeg kan svare på spørsmål om min hunds rolle i avlen selv om jeg hverken har starta tråd om det eller har blitt spurt. Anonymkode: 9fcf5...37d
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #42 Skrevet 16. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri ville vurdert å blande inn merle, er ikke klin gæren heller 😲 Jeg har aldri nevnt golden, det ideelle hadde vært labrador av liten størrelse. Lite spennende fargepaletter der altså. Anonymkode: 39356...30e Altså, du nevner golden selv i hovedinnlegget, så ja.. Og ja, det er mange nok som vil ha en flekkete golden/lab så jeg har ingen problemer med å tro at det er en del av motivasjonen og vil gi enklere valper å gå solgt.. Som noen nevnte, Finn flommer over av BC og BCblandinger, men jeg kan godt se for meg at en flekkete goldencollievalp er ganske enkel å få solgt... Anonymkode: 8f785...880
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #43 Skrevet 16. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg mistenker at du ikke vil anse grunnene mine som gode uansett Men i hovedsak så mener jeg jo at det ville ha blitt gode, førerorienterte hunder med bra kapasitet. Med en bra kombinasjon av foreldre med god helse og grunngemytt. Anonymkode: 39356...30e Men dette er allerede raser som er førerorientert og med god kapasitet, så en blanding bringer ingenting der annet enn risikoen for en hyper hund. Og det er ganske umulig å si noe om hvordan helse og gemytt blir, i verste fall får man alle de negative sidene i valpene, med bc nervøse gemytt og golden/lab sine leddproblemer... Anonymkode: 8f785...880 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #44 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, du nevner golden selv i hovedinnlegget, så ja.. Og ja, det er mange nok som vil ha en flekkete golden/lab så jeg har ingen problemer med å tro at det er en del av motivasjonen og vil gi enklere valper å gå solgt.. Som noen nevnte, Finn flommer over av BC og BCblandinger, men jeg kan godt se for meg at en flekkete goldencollievalp er ganske enkel å få solgt... Anonymkode: 8f785...880 Det gjorde jeg jaggu, jeg trodde jeg bare skrev retriever. Min feil. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på utseendet, det blir bingo uansett. Og ja, du har også rett i at du ikke finner mange bc/retriever blandinger på finn, uansett fargekombinasjon. Anonymkode: 39356...30e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #45 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men dette er allerede raser som er førerorientert og med god kapasitet, så en blanding bringer ingenting der annet enn risikoen for en hyper hund. Og det er ganske umulig å si noe om hvordan helse og gemytt blir, i verste fall får man alle de negative sidene i valpene, med bc nervøse gemytt og golden/lab sine leddproblemer... Anonymkode: 8f785...880 Så du mener at papirløse BC+papirløs BC gir mindre risiko for hyper hund??? Anonymkode: 39356...30e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #46 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg stiller spørsmål og underbygger spørsmålene med mine meninger om avl. Jeg forventer at alle som vurderer avl har svar på de spørsmålene. At du leser det som mansplaining er helt greit, at du nekter å svare fordi du ikke tror folk er interessert er også helt greit men det gir jo lite mening å lage en tråd om temaet på et diskusjonsforum mener jeg. Om du leser mitt tidligere svar så ser du at jeg ikke har noe imot blandinger heller. Jeg kan svare på spørsmål om min hunds rolle i avlen selv om jeg hverken har starta tråd om det eller har blitt spurt. Anonymkode: 9fcf5...37d Spørsmålet mitt gikk på inntrykket av at enkelte blandinger slapp billigere unna enn andre. Bare en betraktning jeg stusset over egentlig. Anonymkode: 39356...30e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #47 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er nysgjerrig på hvorfor du ønsker å avle på henne. Anonymkode: 5be59...11c Money, money, money 💰💵 Anonymkode: 99a45...22c 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #48 Skrevet 16. mars 2024 34 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjorde jeg jaggu, jeg trodde jeg bare skrev retriever. Min feil. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på utseendet, det blir bingo uansett. Og ja, du har også rett i at du ikke finner mange bc/retriever blandinger på finn, uansett fargekombinasjon. Anonymkode: 39356...30e Da leste du feil, Finn flommer gjerne over av bc valper, men det kan hende at en goldencollie er lettere å få solgt enn en papirløs bc valp... Men da er det jo tydelig det kun handler om å tjene penger i hvertfall... Anonymkode: 8f785...880 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #49 Skrevet 16. mars 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener at papirløse BC+papirløs BC gir mindre risiko for hyper hund??? Anonymkode: 39356...30e Nei, har du problemer med leseforståelse? BC + BC = du vet hva du får, forutsigbart med andre ord. BC + x-retriver = Lotto, det er ikke godt å si hva man får. Og med x-retriver mener jeg hvilken som helst retriver, labrador, golden, flatcoated... Anonymkode: 8f785...880 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #50 Skrevet 16. mars 2024 Jeg er imot utblanding av BC da den har svært gode sanke egenskaper. Anonymkode: 63311...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #51 Skrevet 16. mars 2024 Bare det at du er så defensiv viser jo at du selv ikke kan stå inne for valget og grunnene bak med god samvittighet. Du vet at dette ikke tjener noen andre enn deg selv, det finnes som nevnt plenty av blandinger der ute som trenger hjem fra før. Anonymkode: 96a7e...d30 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #52 Skrevet 16. mars 2024 Hvorfor? Finnes nok forlatte hunder, trenger ikke ends flere som evt har arvelige sykdommer osv. Anonymkode: c3cf1...62f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #53 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mange av innleggene her kunne vært sitert av meg for 25 år siden, jeg levde for rasehunder og NKK var den eneste vei. Jeg kan ikke på stående fot huske en eneste hunderase som har fått bedre helsesituasjon/større genpool/mer ergonomisk riktig struktur i Norge på de 25 åra. Dette har gjort meg, vel, rundere i kantene. Som sagt, jeg vet jeg taper denne kampen. Det var bare det fenomenet som forundret meg. Anonymkode: 39356...30e NKK skal først og fremst tjene penger. De velger å se helt bort fra grunnleggende genetikk. Dessverre. Men selv om jeg kunne sagt mye om NKK, mener jeg fremdeles at TS, den blandingen bør du droppe, og jeg støtter på ingen måte Drøbak Hundehotell (valpefabrikk). Anonymkode: cbe16...bac 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #54 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, har du problemer med leseforståelse? BC + BC = du vet hva du får, forutsigbart med andre ord. BC + x-retriver = Lotto, det er ikke godt å si hva man får. Og med x-retriver mener jeg hvilken som helst retriver, labrador, golden, flatcoated... Anonymkode: 8f785...880 Åh, tenk deg BCxflat! Det må være hunden fra helvete. Jeg har faktisk vært borti krysningen labrador x BC, og det anbefaler jeg IKKE. Søt utseendemessig, men ekstremt krevende. Ikke gjør det. Anonymkode: cbe16...bac
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #55 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg trodde det sa seg selv? Og det er ikke rart at folk sliter med å selge valper når man ikke tar hensyn til etterspørsel. Det siste argumentet ditt forklarer på alle måter det første Anonymkode: 39356...30e Det er jo ikke etterspørsel etter border collie x retriever😂 Hadde det vært det hadde finn flommet over av «ønsket kjøpt» annonser AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så du mener at papirløse BC+papirløs BC gir mindre risiko for hyper hund??? Anonymkode: 39356...30e Med renraset veit man hva man får, med blanding vet man ikke det. Jeg kan forøvrig ikke tenke meg noe verre enn en hyper og stressa hund som går til instinktene sine (ikke uvanlig i stressituasjoner) der bikkja skal gjete og apportere. Anonymkode: 5e298...88f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #56 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo ikke etterspørsel etter border collie x retriever😂 Hadde det vært det hadde finn flommet over av «ønsket kjøpt» annonser Med renraset veit man hva man får, med blanding vet man ikke det. Jeg kan forøvrig ikke tenke meg noe verre enn en hyper og stressa hund som går til instinktene sine (ikke uvanlig i stressituasjoner) der bikkja skal gjete og apportere. Anonymkode: 5e298...88f Det er ikke nødvendigvis sant, man kan bomme og velge foreldre fra samme rase som ikke komplementerer hverandre, og ende opp med et mareritt. Anonymkode: 5be59...11c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #57 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke nødvendigvis sant, man kan bomme og velge foreldre fra samme rase som ikke komplementerer hverandre, og ende opp med et mareritt. Anonymkode: 5be59...11c Joda, men hvis du parrer to labradorer får du ikke plutselig hund som gjeter av instinkt Anonymkode: 5e298...88f 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #58 Skrevet 17. mars 2024 En gjetende apportør eller en apporterende gjeter frister ikke så veldig nei... Anonymkode: 0c3fb...713
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå