AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #21 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mange av innleggene her kunne vært sitert av meg for 25 år siden, jeg levde for rasehunder og NKK var den eneste vei. Jeg kan ikke på stående fot huske en eneste hunderase som har fått bedre helsesituasjon/større genpool/mer ergonomisk riktig struktur i Norge på de 25 åra. Dette har gjort meg, vel, rundere i kantene. Som sagt, jeg vet jeg taper denne kampen. Det var bare det fenomenet som forundret meg. Anonymkode: 39356...30e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #22 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange av innleggene her kunne vært sitert av meg for 25 år siden, jeg levde for rasehunder og NKK var den eneste vei. Jeg kan ikke på stående fot huske en eneste hunderase som har fått bedre helsesituasjon/større genpool/mer ergonomisk riktig struktur i Norge på de 25 åra. Dette har gjort meg, vel, rundere i kantene. Som sagt, jeg vet jeg taper denne kampen. Det var bare det fenomenet som forundret meg. Anonymkode: 39356...30e Jeg tror korona-hunder og doodles har tråkket mange på tærne. Og du har sikkert rett i det med genpoolen. Anonymkode: 5be59...11c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #23 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange av innleggene her kunne vært sitert av meg for 25 år siden, jeg levde for rasehunder og NKK var den eneste vei. Jeg kan ikke på stående fot huske en eneste hunderase som har fått bedre helsesituasjon/større genpool/mer ergonomisk riktig struktur i Norge på de 25 åra. Dette har gjort meg, vel, rundere i kantene. Som sagt, jeg vet jeg taper denne kampen. Det var bare det fenomenet som forundret meg. Anonymkode: 39356...30e Men det er jo ikke på grunn av raseblanding generelt, men fordi du velger en hodeløs blanding av raser med totalt motstridende egenskaper. Anonymkode: 0c3fb...713 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #24 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er jo ikke på grunn av raseblanding generelt, men fordi du velger en hodeløs blanding av raser med totalt motstridende egenskaper. Anonymkode: 0c3fb...713 Det er din mening, ingen av egenskapene til disse to rasene er motstridende. Anonymkode: 39356...30e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #25 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er din mening, ingen av egenskapene til disse to rasene er motstridende. Anonymkode: 39356...30e Det er ikke "min mening" nei, det er en ren faktaopplysning. Du blander en høydriftsgjeter med en apporterende jakthund. Anonymkode: 0c3fb...713 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #26 Skrevet 16. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er din mening, ingen av egenskapene til disse to rasene er motstridende. Anonymkode: 39356...30e Likevel klarer du ikke si hva du forventer av en slik blanding. Hva slags fordeler ser du? Jeg mistenker at målet er å få en flerfarget golden og håpe det blir like populært som doodler.. Eller blande inn merle, som er et genetisk mareritt for alle raser som ikke er merle av natur. Anonymkode: 8f785...880 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #27 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Likevel klarer du ikke si hva du forventer av en slik blanding. Hva slags fordeler ser du? Jeg mistenker at målet er å få en flerfarget golden og håpe det blir like populært som doodler.. Eller blande inn merle, som er et genetisk mareritt for alle raser som ikke er merle av natur. Anonymkode: 8f785...880 Jeg hadde aldri ville vurdert å blande inn merle, er ikke klin gæren heller 😲 Jeg har aldri nevnt golden, det ideelle hadde vært labrador av liten størrelse. Lite spennende fargepaletter der altså. Anonymkode: 39356...30e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #28 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en papirløs BC. Som da per def allerede er en blanding. Jeg vet jeg taper denne debatten. Men gjetende og apporterende komplementerer på mange måter. Også har man i tillegg til forventet resultat også markedet å tenke på, jeg gjennomfører ikke en parring uten å vite at det etterspørsel. Anonymkode: 39356...30e Folk sliter med å få solgt valper nå, så argumentet om etterspørsel eksiterer ikke Dessuten avler ikke seriøse oppdrettere på hunder grunnet etterspørsel, de avler fordi de mener at en viss kombinasjon vil gjøre det bra. De tar hensyn til alt annet enn etterspørsel. Anonymkode: 5e298...88f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #29 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke "min mening" nei, det er en ren faktaopplysning. Du blander en høydriftsgjeter med en apporterende jakthund. Anonymkode: 0c3fb...713 Retrieveren er ingen aktiv jakthund, den er apporterende, det vet du nok. Som forøvrig også er en faktaopplysning. Ren sådan Anonymkode: 39356...30e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #30 Skrevet 16. mars 2024 Etter hva jeg vet, så har jeg laveste innavlsgrad i Norge på mine kull av rasen jeg driver med. Samtidig har jeg de siste årene hatt lengst gjennomsnittlig levealder på hundene mine. Mulig det er en uregistrert oppdretter der ute jeg ikke kjenner til, men tviler. Dette fordi jeg bevist, strategisk og metodisk har samarbeidet med gode oppdrettere fra andre land. Nettop fordi innavl er et reelt problem på en del raser. Anonymkode: d748b...93b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #31 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk sliter med å få solgt valper nå, så argumentet om etterspørsel eksiterer ikke Dessuten avler ikke seriøse oppdrettere på hunder grunnet etterspørsel, de avler fordi de mener at en viss kombinasjon vil gjøre det bra. De tar hensyn til alt annet enn etterspørsel. Anonymkode: 5e298...88f Jeg trodde det sa seg selv? Og det er ikke rart at folk sliter med å selge valper når man ikke tar hensyn til etterspørsel. Det siste argumentet ditt forklarer på alle måter det første Anonymkode: 39356...30e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #32 Skrevet 16. mars 2024 I puddelmiljøet er det ikke uvanlig at tispeeiere aldri i livet ville parre sine tisper med hanner som er brukt i blandingsavl. Det resulterer naturlig nok at de som sitter med de beste hannhundene (høyt premierte og gjennomtestede) ikke vil bruke dem i blandingsavl. Unntak finnes sikkert, men det er ganske risikabelt for ryktene går kjapt. Jeg vet at det er stor stemning for å innføre regler tilsvarende de fra SSK der hannhundene blir kastet ut fra kennelklubben om de har blitt brukt i blandingsavl. Anonymkode: 03779...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #33 Skrevet 16. mars 2024 Ikke SSK, men SKK, selvfølgelig. Anonymkode: 03779...2f3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #34 Skrevet 16. mars 2024 Hvilke egenskaper er det du mener tispa di har som verden trenger ts? Hva gjør henne til det beste valget å avle på? Hvilke meritter har hun, eller hvilke fysiske fordeler har hun som er så gode at du kan bruke omtrent hvilken som helst hannhund der eier er villig? Når man avler, om det er blanding eller rase må man som minimum ha to gode, sunne og sterke foreldredyr med egenskaper man VET er gode, ikke bare synes er gode nok fordi man liker eget dyr. Helse og mentaltest burde være minimummet, spesiellt for blandinger for å bevise at man tar det på alvor å sette flere valper til verden. Anonymkode: 9fcf5...37d 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #35 Skrevet 16. mars 2024 Hørtes ut som en uheldig blanding, venter fortsatt i spenning på å se hva du håper å få ut av denne kombinasjonen... Anonymkode: 2bc86...060 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #36 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilke egenskaper er det du mener tispa di har som verden trenger ts? Hva gjør henne til det beste valget å avle på? Hvilke meritter har hun, eller hvilke fysiske fordeler har hun som er så gode at du kan bruke omtrent hvilken som helst hannhund der eier er villig? Når man avler, om det er blanding eller rase må man som minimum ha to gode, sunne og sterke foreldredyr med egenskaper man VET er gode, ikke bare synes er gode nok fordi man liker eget dyr. Helse og mentaltest burde være minimummet, spesiellt for blandinger for å bevise at man tar det på alvor å sette flere valper til verden. Anonymkode: 9fcf5...37d Hvorfor mansplainer du? Anonymkode: 39356...30e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #37 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor mansplainer du? Anonymkode: 39356...30e Så, du har altså ingen gode grunner. Du ignorer jo bare alle spørsmålene. Anonymkode: 2bc86...060 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #38 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så, du har altså ingen gode grunner. Du ignorer jo bare alle spørsmålene. Anonymkode: 2bc86...060 Jeg mistenker at du ikke vil anse grunnene mine som gode uansett Men i hovedsak så mener jeg jo at det ville ha blitt gode, førerorienterte hunder med bra kapasitet. Med en bra kombinasjon av foreldre med god helse og grunngemytt. Anonymkode: 39356...30e 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #39 Skrevet 16. mars 2024 Altså, jeg har ingen grandiose tanker om å anlegge en ny rase her, en blandingshund er en blandingshund. Og ikke kan jeg påkreve noen å kjøpe heller, så det er ingen som tar skade. Anonymkode: 39356...30e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #40 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, jeg har ingen grandiose tanker om å anlegge en ny rase her, en blandingshund er en blandingshund. Og ikke kan jeg påkreve noen å kjøpe heller, så det er ingen som tar skade. Anonymkode: 39356...30e Jeg kan i grunn skjønne deg, i mine yngre dager hadde jeg utrolig lyst på en valp etter min tispe, som var en fantastisk blandingshund etter fire raser. Men hun var ganske stor, så jeg var redd for å sitte igjen med 13 valper utelukkende avlet for mine preferanser. Nå som jeg er eldre og følgelig litt klokere, så ville jeg i alle fall sørget for å helseteste, og gjerne også mentalteste, begge foreldrene. Når det er sagt, så rennes finn ned av border collier- og blandinger. Jeg kan se for meg at de kan bli vanskelig å få solgt. Anonymkode: 5be59...11c 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå