Gå til innhold

"Nye" raser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å annonsere etter golden/labrador hanne til parring (blanding). Fikk passet mitt påskrevet som jeg også forventer å få her, derfor anonym 😄 Men ja, det er gjennomtenkt. Men det jeg undrer på er følgende: Jeg ser at så lenge rasene er små, man lager seg fancy navn, eller det er puddel involvert, så er det plutselig greit med blandingsavl? Jeg kjenner alle argument for renvasket avl, jeg har selv vært en ihuga raseforkjemper. Men jeg skjønner ikke hvorfor en BC/retriever-blanding er så innmari uglesett i forhold til en hvilke som helst -doodle eller -ski? Er hundenorge dumme nok til å tro at de er renraset? 

Anonymkode: 39356...30e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot blandingshunder der det er brukt litt sunn fornuft i blandingen. Alt av doodle-blandinger er ikke det! 

Det som er viktig er å ikke blande hunder med svært ulik kroppsfasong/størrelse/hodeform, svært ulik pelstype, ulike bruksegenskaper, særtrekk som kan forsterke hverandre (sta hunderase + vokteregenskaper kan potensielt bli uhåndterlig), raser med like eller mye helseproblemer etc. Det er også viktig å på forhånd screene begge avlsdyrene for deres rasetypiske helseproblemer f.eks HD, øyelysing etc. 

BC og golden/labrador trenger ikke å være helt på jordet, men en vet ikke hva en vil få av egenskaper på en slik blanding. Du kan heller ikke gi en potensiell valpekjøper noen form for idé på hvordan hunden vil bli. Vil den være energisk og gjetende som en BC, eller en vannaporterende hund? Vil den være familievennlig, eller en hund som går på veggen fordi den har behov som ikke blir møtt? 

Det ville ha vært mer fornuft å holde deg til rasegruppa din hund tilhører, hvis du absolutt vil avle blandingshunder. 

Anonymkode: 13852...bbe

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker det er forskjell på (relativt) systematisk oppdrett av blandingshunder i ett arbeid for å etablere en ny rase, og enkeltpersoner som finner på at de vil parre blandingshunden sin fordi den er så sør og snill. Forøvrig hagler det av kritikk mot alle disse doodle hundene. Det har vært flere tråder om det er her på kg. 

Alt det sagt tenker jeg man trenger en liten revolusjon og nytenking når det kommer til hundeavl. Alt for mange raser har en urovekkende høy grad av innavl og arvelig helseproblematikk. Jeg elsker mangfoldet av raser vi har, men ironisk nok gir det lite genetisk variasjon. Trenger man egentlig en dulion ulike stående fulgehunder eller gjeterhunder, hvilken funksjon har det? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel, som eier av bc/golden mix så skjønner jeg godt skepsisen. Jeg sitter med en tispe av størrelse stor golden. Hun har klassisk BC-stress, gjeting, og høy energi blandet med å konstant ville hente ting (eller bite i bånd, armer, føtter osv). Det er med andre ord EKSTREMT mye hund og jeg ville aldri kjøpt en slik hund igjen. Å blande gjeterhund med jakthund (selv retreiver) er etter det jeg erfarer en særs dårlig ide. 

Anonymkode: 20c42...86c

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvem sier at små raseblandinger er ok,utover de som kjøper disse hundene? Det finnes nok hunder der ute,både av renrasede og blandingshunder. La være å parre hunden din er du snill.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De som avler frem doodler er flinke til å selge dem inn som den perfekte miks av foreldrerasene, som om de selv kan håndplukke egenskaper fra hver rase til den ultimate doodle familiehund og derfor forsvarer en hinsides pris. Kombiner dette med mannen i gata som tenker at det er ikke så nøye med raseavl og har fått høre at blandinger er sunnere. 

Virker som hovedmotivasjonen til oppdrettere av blandingshunder er lett tjente penger og "kos", uansett hvilke fornuftige grunner de prøver å gjemme seg bak. 

De eneste som driver målrettet forsvarlig blandingsavl (som jeg kommer på) er Lundehundprosjektet og typ Alaskan husky. Felles for disse er at de avler på utseende og egenskaper som harmonerer og har en funksjon, med mål om forbedring i hver generasjon. 

Dessverre er det mange som tror at to ytterpunkter vil gi avkom som er den perfekte blanding, f.eks liten + stor = mellom. Realiteten er at du aner ikke hva du får, eller hvilket ytterpunkt din hund vil ligne mest på. 

Anonymkode: 96a7e...d30

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er snakk om å få valper på den søte familiehunden, så kan det lage valper som har dårlig gemytt og/eller fysisk helse, noe den nye familien må bruke sin tid og økonomi på. Noen kan bli avlivet fordi de blir "for mye", og hva var da vitsen med avlen? Å ha søte valper?

Alaska Husky er et fint eksempel på målrettet avl. De avles utelukkende for bruks, derfor må de være enkle å ha sammen med flere hunder, være stødig mentalt, og være sunn og sterk. Eneste utseendemessige er pels og størrelse, men selv det har påvirkning på bruken. Scandinavian Hound er noe a la det samme.

Både golden og labrador sliter med HD (screening hjelper, men enkelte bruker fortsatt HD C og D i avl) så avkom av denne blandingen kan potensielt få HD i tillegg til andre arvelige sykdommer. Avkommet deretter kan bli friskere, eller arve sykdommer fra både mor og far. Blandede egenskaper (jakt og gjeting) kan skape større problemer, og en langt mer krevende hund, noe som de aller fleste ikke orker i 12-15 år.

Anonymkode: 1e08f...719

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste innenfor hundenorge jeg har snakket med er ikke imot de generelt, men imot den hodeløse avlingen uten noen som helst helsesjekker og kunnskap om familien bakover. For mange av disse doodlene selges blant annet med krav om at den skal benyttes til kull senere, og noen har tilogmed frarådet å HD røntge for om det blir dårlig resultat så kan folk få vite om det. Slik holdninger er like horrible som de som avler på rasehunder med tydelige helsefarlige trekk. 

Anonymkode: 26a81...3ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helsetesting av hunder som brukes i avl burde vært obligatorisk uansett rase. Ad/hd osv osv. Ville aldri kjøpt fra noen som beskriver avlshunden sin som "aldri vært syk". Det er ren lotto. Jeg har allerede vært griseheldig som ung og dum, kjøpte valp uten å vite om slike tester. Det gikk heldigvis fint, men nå som jeg vet mer, tar jeg ikke sjansen igjen. 

Når det er sagt har jeg ikke noe imot nye raser. Det er ikke til å stikke under en stol at vi ikke har like mye jobb lenger til mange raser i dag. F.eks rottehunder. 

Å trekke frem Husky som et eksempel på fornuftig avl skjønner jeg ikke. Finn har de siste to årene vært full av både husky- og BC-blandinger som selges som familiehunder. 

Anonymkode: 5be59...11c

AnonymBruker
Skrevet

De som driver med doodleblandinger får jo akkurat like mye pepper? Hvorfor tenker du at det er mer akseptert? Da har du ikke fulgt med i debatten 😅

Anonymkode: 0fbd5...b2a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsetesting av hunder som brukes i avl burde vært obligatorisk uansett rase. Ad/hd osv osv. Ville aldri kjøpt fra noen som beskriver avlshunden sin som "aldri vært syk". Det er ren lotto. Jeg har allerede vært griseheldig som ung og dum, kjøpte valp uten å vite om slike tester. Det gikk heldigvis fint, men nå som jeg vet mer, tar jeg ikke sjansen igjen. 

Når det er sagt har jeg ikke noe imot nye raser. Det er ikke til å stikke under en stol at vi ikke har like mye jobb lenger til mange raser i dag. F.eks rottehunder. 

Å trekke frem Husky som et eksempel på fornuftig avl skjønner jeg ikke. Finn har de siste to årene vært full av både husky- og BC-blandinger som selges som familiehunder. 

Helsetesting av hunder burde vært obligatorisk punktum. Det hjelper ikke at foreldredyrene tester fritt på alt mulig rart dersom de bærer noe "grums" skjult som først kommer til syne hos avkommene.

Anonymkode: 0c3fb...713

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke en ny rase av å blande ett kull eller noen kombinasjoner med samme mix.  Å få fram en rase krever tid, kunnskap og målretta avl over lang tid for å få frem dyr man vet innehar visse egenskaper. Tilfeldige blandinger vil gi like tilfeldige resultat.

Jeg er ikke automatisk imot blandinger men majoriteten av de som bevisst blander raser har veldig lite kunnskap om avl og ennå mindre selvinnsikt så de tror gjerne de har oppfunnet kruttet når de egentlig bare har hatt flaks med akkurat det kullet. Så fortsetter de og skjønner ikke hvorfor neste kull ble helt anneledes.

Min aller første hund var en blanding jeg kjøpte, min nåværende hund er en omplassert gratishund som tilfeldigvis er renrasa med alle papirer. Hva neste hund blir aner jeg ikke siden jeg bryr meg mer om individet enn rasen(e).

Anonymkode: 9fcf5...37d

Skrevet

Det er nok veldig spennende å se hvordan diverse sammensetninger blir.. vet det er folk som parer hunder, og som skaffer seg en viss rase, fordi det er kult. Bryter lover for å få det de vil ha. De er ganske idiotiske på flere måter. 

Kan skjønne nysgjerrigheten rundt det å blande to ting, eller hva enn det er, men jeg ville ikke gjort det uten seriøs gjennomtenking. Mange får jo også kull på dyr uten å tenke på at de trenger hjem. Skjønner det ikke. Veldig dumt å bli sittende med ti ekstra dyr fordi du ville leke Gud.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 21.36):

Jeg prøvde å annonsere etter golden/labrador hanne til parring (blanding). Fikk passet mitt påskrevet som jeg også forventer å få her, derfor anonym 😄 Men ja, det er gjennomtenkt. Men det jeg undrer på er følgende: Jeg ser at så lenge rasene er små, man lager seg fancy navn, eller det er puddel involvert, så er det plutselig greit med blandingsavl? Jeg kjenner alle argument for renvasket avl, jeg har selv vært en ihuga raseforkjemper. Men jeg skjønner ikke hvorfor en BC/retriever-blanding er så innmari uglesett i forhold til en hvilke som helst -doodle eller -ski? Er hundenorge dumme nok til å tro at de er renraset? 

Du har en renraset BC tispe? Og er på utkikk etter en retriever hann? Får jeg spørre hvorfor du ikke går for en BC hann? 

Anonymkode: a50bc...ee9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 21.36):

Jeg prøvde å annonsere etter golden/labrador hanne til parring (blanding).

Hvorfor tenker du det er en god ide å krysse en apporterende jakthund med en gjeterhund? Hva godt vil valpene få ut av potensielt motstridende drifter og instinkter?  

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det jeg forteller om er opplevelsen jeg fikk når jeg frekventere div sider for parring og avl. Jeg vet at doodlene fikk gjennomgå før i tiden, jeg var, og er vel fortsatt en ihuga motstander av Drøbak hundehotell. Jeg kjenner som sagt til alle argumentene mot blandingsavl. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som driver med doodleblandinger får jo akkurat like mye pepper? Hvorfor tenker du at det er mer akseptert? Da har du ikke fulgt med i debatten 😅

TS her. Det jeg forteller om er opplevelsen jeg fikk når jeg frekventere div sider for parring og avl, det trenger ikke å være representativt :)Jeg vet at doodlene fikk gjennomgå før i tiden, jeg var, og er vel fortsatt en ihuga motstander av Drøbak hundehotell. Men de som tilbød pudler fikk nå ingen pepper. 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har en renraset BC tispe? Og er på utkikk etter en retriever hann? Får jeg spørre hvorfor du ikke går for en BC hann? 

Anonymkode: a50bc...ee9

Jeg har en papirløs BC. Som da per def allerede er en blanding. Jeg vet jeg taper denne debatten. Men gjetende og apporterende komplementerer på mange måter. Også har man i tillegg til forventet resultat også markedet å tenke på, jeg gjennomfører ikke en parring uten å vite at det etterspørsel.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en papirløs BC. Som da per def allerede er en blanding. Jeg vet jeg taper denne debatten. Men gjetende og apporterende komplementerer på mange måter. Også har man i tillegg til forventet resultat også markedet å tenke på, jeg gjennomfører ikke en parring uten å vite at det etterspørsel.

Det må vel være noen av de dårligste argumentene jeg har hørt... Hvordan mener du at de komplementerer hverandre? Hvordan kan du vite hva slags egenskaper valpene får? Så du innlegget fra hun som allerede hadde en slik blanding og påpekte problemene?  

Og hvorfor tror du det er et marked for en slik blanding?  Jeg ser allerede for meg Finn annonsen "kjempesøte Goldencollievalper,  smarte familiehunder som elsker barn"... Men det man egentlig ender opp med er krevende og hyper hund slik som ble beskrevet over. 

Anonymkode: 8f785...880

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Så etterspørsel, dvs at du får penger, er viktigere enn hva du og din hund kan bidra med avlsmessig sett? Jeg legger merke til at dette har du ikke nevnt noe som helst om.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nysgjerrig på hvorfor du ønsker å avle på henne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...