Gå til innhold

Ghosting. Hva skjer i hjernen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del ødelegger det så mye å bli ghostet og ikke få en forklaring, fordi jeg bruker så utrolig mye energi og tid på å tenke gjennom hva som har skjedd, hvorfor, hva hvis.. det er helt forferdelig, og jeg kan ikke skjønne at man ikke har folkeskikk nok til å bare sende en "beklager men...". Det koster så lite, og sparer den andre for så mye.

Nei kanskje man ikke får en full forklaring, men man får ihvertfall beskjed. Og i mitt tilfelle får man én sjanse til å være I mitt liv. Ghoster de eller bare forsvinner, så ha ihvertfall vett nok til å ikke ta kontakt igjen 😅 selvom det kan være savn og lyst til å ta opp kontakten, så er mangel på tillitt og manglende lyst til å stole på det mennesket igjen større for min del.

Og mange kommer jo tilbake på et tidspunkt, da kan de bare skylde seg selv for det er sånne mennesker som har tapt, vi har egentlig bare blitt gjort en tjeneste ved å se hvordan det mennesket er heller før enn siden 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 18.36):

Har dessverre opplevd å blitt ghostet opptil flere ganger og har hatt mange vonde dager og uker i etterkant. Vondt i magen, enormt m tankespinn, dårlig m søvn og dårlig apetitt. Helt til jeg blir forbanna og den følelsen er lettere å takle heldigvis. Så går det jo over på et vis, der og da. Men har en snikende følelse av at dette har satt kraftige spor.

Jeg har forstått at den som ghoster ofte tar den mest lettvinte løsningen - i deres hode - når de vil ut av relasjonen, eller ikke er i stand til å forstå fullt ut hvor sårende dette er for mange. Den biten forstår jeg, har lest en del om emnet. 
Men det jeg lurer på nå er hvorfor jeg reagerer såpass kraftig som jeg gjør? Hva skjer egentlig i hjernen når en blir forlatt på denne måten? Vil gjerne vite hvorfor kroppen min lider når dette skjer med meg? Leser jo om mange som både ghoster selv og som ikke bryr seg noe nevneverdig om at de blir dumpa på den måten. Føler at jeg kan ta tilbake kontrollen litt hvis jeg lærer mer, kunnskap er makt.

Mine opplevelser har vært etter lengre tid m chatting/møter, ikke kun etter en helgeflørt som jeg forøvrig ikke bedriver. 

I mitt tidligere forhold ble jeg mye utsatt for silent treatment. Kan dette være en trigger til at jeg reagerer slik? 

Hva kan du lære meg? Del gjerne erfaringer også😊

Anonymkode: d8fdc...5e4

Kan ha med barndommen...at du føler deg ikke sett når det blir ghosting....og kvinner er meget følsomme....vi tar dette hardt...liksom tanken på det som kunne vært...råd- ikke ha sex med noen før du vet at dere er i et forhold  

Anonymkode: 20ef2...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også blitt ghostet flere ganger. Jeg forstår ikke hvorfor folk gjør det. Hva med vanlig folkeskikk, si fra at du ikke er interessert Ienger.

Anonymkode: 579ab...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har også blitt ghostet flere ganger. Jeg forstår ikke hvorfor folk gjør det. Hva med vanlig folkeskikk, si fra at du ikke er interessert Ienger.

Anonymkode: 579ab...1f5

Har ikke inntrykk at det er mer vanlig eller uvanlig å state at en ikke er interessert lenger en å ikke svare

Ghoste er vel en annen ting enn å vise at man er mere lunken. Som å si mye å gjøre på jobben denne uken ikke ta nytt initiativ så dør det ut etter noen uker.

I en ideell verden er jeg enig i at man skal gi klare meldinger, men så vet man ikke heller alltid hva man vil å da blir det sånn. særlig om en har hatt 4-5 dater å en føler det begynner å bli seriøst (Mange her som sier det samme at de trekker seg ut når det begynner å bli seriøst hvis en føler det kanskje ikke vil bli rett partner)

Mann

Anonymkode: 7b0fd...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 19.08):

Det er vondt å bli avvist. Særlig når man ikke får en forklaring eller em gradvis avslutning. Det er som personen over skrev en forventning eller drøm som plutselig blir knust på veldig ufin måte.

Meen helt ærlig, folk som ghoster er jo svake mennesker. Det er ikke særlig vanskelig å si til en person at jeg føler at dette går mot et vennskap og kjemien er ikke helt der. Det koster faktisk ikke en kcal.

Jeg tenker derfor at man "dodger en bullet"  ved at de slutter å svare. De bryr seg ikke om dine følelser og er i tillegg dårlig på å kommunisere. Begge disse egenskapene er ønskelig i et forhold, så ikke la disse folka gå så hardt inn på deg. De er ikke verdt det

Anonymkode: 1a2d1...7b1

Off topic men er jo rart av deg å si at det går mot vennskap når det ikke er kjemi der. Man må ha kjemi for å kunne være venner og, du mener jo ikke at du vil ha vennskap når du sier det. Da er det jo unødvendig å si at du vil ha vennskap

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 1.00):

De gangene jeg har ghostet andre, har det i all hovedsak vært fordi de har gått over grensene mine. 

Ene tilfellet var en venninne som ble ekkel mot meg fordi jeg reagerte på noe hun hadde gjort mot meg. Når det gikk fra å være en saklig krangel, til spydighet og drittslenging, meldte jeg meg ut.

Andre tilfelle var en fwb som jeg hadde vært tydelig med om at jeg ikke ønsket noen annen relasjon enn nettopp fwb. Vedkommen begynte å bli veldig slitsom og hvis jeg ikke svarte innen noen timer ble maset bare enda mer intenst. Jeg prøvde å si ifra på en fin måte om at dette ble for mye for meg, og at det ble for intenst at han maste så mye. Jeg sa også ifra om at jeg var sliten og trengte ro, men det gikk tydeligvis ikke inn på ham, så da valgte jeg å heller blokkere å ignorere.

Det skal sies at mine grenser har blitt tråkket over regelmessig hele livet, og at jeg nå i voksen alder har kommet til konklusjonen om at respekterer du ikke det jeg sier første gang, så gidder jeg faktisk ikke å gi deg enda en sjanse.

Anonymkode: 2bac4...2f1

Men vil ikke kalle dette ghosting når du hadde sagt fra flere ganger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at om det er noen som har lyst til å ghoste meg så kan de bare gjøre det. Bryr meg ikke så mye...Er dems tap tenker jeg da 😂

Om man synes avvisning kan være vanskelig, så vil jeg tro at ghosting kan slite litt på. Det er jo ikke gøy å bli avvist, men det skjer. Det viktigste er at man er bevisst på det, for da kan man jobbe med det selv. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...