AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars For noen måneder siden hjalp ei venninne meg å kjøre noen ting til fretex. Hum tok ikke betaling for det. Noen uker etter det var hun på besøk og spurte om jeg ville kjøpe lodd for datteren sitt lag. Lodd kostet 20 kr, men jeg går på aap, men jeg hadde ikke råd til å kjøpe. Nå trenger jeg hjelp til å hente noe jeg har kjøpt på finn. Blir det dumt å spørre henne når jeg ikke bidro med å kjøpe lodd? Jeg har ikke bil selv. Anonymkode: 840d7...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For noen måneder siden hjalp ei venninne meg å kjøre noen ting til fretex. Hum tok ikke betaling for det. Noen uker etter det var hun på besøk og spurte om jeg ville kjøpe lodd for datteren sitt lag. Lodd kostet 20 kr, men jeg går på aap, men jeg hadde ikke råd til å kjøpe. Nå trenger jeg hjelp til å hente noe jeg har kjøpt på finn. Blir det dumt å spørre henne når jeg ikke bidro med å kjøpe lodd? Jeg har ikke bil selv. Anonymkode: 840d7...56e Jeg syns det blir dumt. Fremstår som utnytting, når du ikke kunne ta deg råd til noen lodd engang. Anonymkode: 64401...adc 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Tja. Jeg tenker det kommer an på hvor nære venner dere er og dynamikken over tid. Jeg ville ikke brukt det mot deg at du ikke kjøpte lodd den ene gangen fordi du ikke hadde råd, hvis du ellers var en god og støttende venn som stiller opp, gir av din tid, inviterer på ting, bryr deg osv. Men hvis du bare er interessert i henne når hun kan gjøre deg tjenester, og du aldri gjør tjenester tilbake, da er det jo utnytting. Du kan jo begynne med å spørre deg selv når du gjorde noe for henne sist? Det kan kanskje svare på spørsmålet ditt. Anonymkode: d18dc...731 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Sånn til en annen gang: Du burde kanskje slutte å kjøpe ting du ikke har mulighet til å frakte selv. Man bør ikke belage seg på at andre kan/vil hjelpe, man må kunne være selvstendig i det man foretar seg. Om det ikke er avtalt på forhånd at noen kan hente/levere til deg, ikke kjøp! Anonymkode: 25fe6...bd9 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Kanskje har du en god venn som ikke fører regnskap, kanskje ikke - om du ikke spør får du ikke svar.. Anonymkode: 3384a...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars Det blir litt teit når du ikke kunne kjøpe lodd engang. Du må slutte å bruke bilen hennes til tulleting. Anonymkode: 586d1...a9a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nysådd Skrevet 14. mars #7 Del Skrevet 14. mars Hvis du forventer at hun skal bruke tid og penger på å kjøre rundt på deg er det et absolutt minimum å kjøpe et lodd eller to, tenker jeg. Forståelig at du ikke har bil, men alternativene dine er å leie en eller å ta kollektivt for å ordne slike ærend. Hva tenker du da, hvor mange ganger skal hun hjelpe deg med noe før du skylder henne noe i gjengjeld? 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 14. mars #8 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For noen måneder siden hjalp ei venninne meg å kjøre noen ting til fretex. Hum tok ikke betaling for det. Noen uker etter det var hun på besøk og spurte om jeg ville kjøpe lodd for datteren sitt lag. Lodd kostet 20 kr, men jeg går på aap, men jeg hadde ikke råd til å kjøpe. Nå trenger jeg hjelp til å hente noe jeg har kjøpt på finn. Blir det dumt å spørre henne når jeg ikke bidro med å kjøpe lodd? Jeg har ikke bil selv. Anonymkode: 840d7...56e Du kan jo gjøre henne en tjeneste tilbake. Gjøre noe som hun synes er pyton. Feks. pusse noen vinduer hos henne. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Del Skrevet 14. mars Jeg fører ikke regnskap i vennskap, men regner med at vi støtter hverandre når vi kan. I min verden virker du som en som bruker venner, så tenk gjennom hva som er bidrag. Når du hevder at du ikke har 20 kroner til et lodd, men samtidig handler på Finn og ber andre bidra med transport, støtter det min tanke om at du bruker vennene dine. Anonymkode: 36af3...037 17 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Franord Skrevet 14. mars #10 Del Skrevet 14. mars Hvis du dekket hennes utgifter første gang, det vil si drivstoff og eventuelle bompenger og parkering, så synes jeg du kan spørre igjen. Hvis du tenker at hun må stå for transportutgiftene ( denne gangen også) , så er svaret mitt nei. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Del Skrevet 14. mars Jeg ville følt meg litt brukt hvis jeg var din venninne. Ville spurt noen andre og gjort gjengjeld etterpå. Anonymkode: 1955e...98f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. mars #12 Del Skrevet 14. mars Fra en annen som ikke har bil og i tillegg har en del andre begrensninger: Ikke still deg i en situasjon hvor du er avhengig av andres hjelp, uten å ha avklart det med dem på forhånd. Andres hjelp og generelle godvilje er en begrenset ressurs, ikke bruk den opp i utrengsmål. Særlig ikke når det er vanskelig for deg å yte gjengjeld. 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Del Skrevet 14. mars Hvorfor bestiller du når du selv ikke har anledning til å hente? Dette bør jo avklares før du bestiller. Anonymkode: f68d9...18b 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Del Skrevet 14. mars Jeg synes dette blir litt dumt, ja. Frakt må du avklare før du kjøper noe. Anonymkode: 68e6f...dce 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. mars #15 Del Skrevet 14. mars Du har råd til å kjøpe på Finn, men vil ha gratis frakt, er det sånn og forstå? Du vil spørre venninnen din om hun igjen kan betale for drivstoff og bruke tid på å gjøre deg en tjeneste gratis? Det synes jeg ikke du skal gjøre, uten å tilby deg å betale for bensin/diesel. Det skulle bare mangle. Hvorfor i all verden forventer du at andre skal betale for å hjelpe deg? 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Del Skrevet 14. mars I dette tilfelle ville jeg nok begynt å lure litt på vårt vennskap. Ikke så mye fordi du ikke kjøpte lodd, men fordi det virker som at vennskapet består av at du trenger tjenester.. Kan jo også stusse litt på at du ikke kunne kjøpe 1-2 lodd for 20 kr, men kan kjøpe varer fra finn. Anonymkode: 82b9c...b2c 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Del Skrevet 14. mars Du virker litt som du utnytter folk. Var det ikke en lang tråd her om venninnekjøring før jul? Det er noe som heter "besøkelsestid" jeg råder deg til å spørre en annen siden du ikke kjøper lodd. Det er faktisk mer enn loddsalg, det er å hjelpe andrenå samle inn penger til noe på dugnad. En leirskole, en tur og lignende. Anonymkode: 586d1...a9a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): For noen måneder siden hjalp ei venninne meg å kjøre noen ting til fretex. Hum tok ikke betaling for det. Noen uker etter det var hun på besøk og spurte om jeg ville kjøpe lodd for datteren sitt lag. Lodd kostet 20 kr, men jeg går på aap, men jeg hadde ikke råd til å kjøpe. Nå trenger jeg hjelp til å hente noe jeg har kjøpt på finn. Blir det dumt å spørre henne når jeg ikke bidro med å kjøpe lodd? Jeg har ikke bil selv. Anonymkode: 840d7...56e Du tar deg råd til å handle på fretex og finn, men ikke noen skarve lodd. Hun bør heller ikke be deg om betaling, du bør tilby det. Skaff deg lappen og egen bil siden du støtt og stadig kjøper ting som må fraktes i bil. Anonymkode: eb751...d34 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #19 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): For noen måneder siden hjalp ei venninne meg å kjøre noen ting til fretex. Hum tok ikke betaling for det. Du burde jo tilbydt betaling. Du fremstår som en som utnytter henne. Hadde nok ikke hjulpet deg igjen. Og du burde jo absolutt kjøpt et lodd eller to.. Hvis du skal spørre så må du tilby betaling, og faktisk betale. Får du nei så vet du jo grunnen. Anonymkode: fac43...885 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #20 Del Skrevet 14. mars Du fremstår som frekk når du ber om tjenester, men ikke kan bruke noen få kroner på å kjøpe lodd. Anonymkode: 2c811...203 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå