Gå til innhold

Venninner som møtes uten meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen kvinne som har ulike venninner i ulike «sammenhenger». Jeg har små barn, så det er ikke så veldig ofte jeg eller vi har fysisk kontakt (mye snap, messenger osv), men når vi møtes har vi det kjekt. 

Siste året har den ene «gjengen» jeg er sammen med , begynt å møtes bare 3/5 stykker. Jeg er en av dem som ikke er inkludert i dette. Fant det ut ved en tilfeldighet, der hun ene forteller meg dette på butikken. Jeg kommenterte det ikke mer en «åh ja så hyggelig» uten å si noe mer. Tenkte kanskje det var en grunn til dette. 
Spurte derfor en annen i denne gruppa hvorfor jeg ble utelatt og fikk da beskjed om at siden jeg var så nær venn med hun andre som også var utelatt- så kunne vi ikke inkluderes i desse møtene. Hun andre sladrer nemlig ut til andre.

Jeg forstår jo hvorfor de ønsker å møtes uten at de risikerer å bli sladra på. Men hvordan skal jeg forholde meg til dette? Klarer jo ikke helt å se på de med vanlig blikk nå føler jeg. Som om de ikke er de venninner jeg trodde de var…

Noen tips og tanker? 

Anonymkode: c8bbf...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at du opplevde det som leit.

Men dere er en såpass stor gjeng at det er helt naturlig at dere gjør ting med noen /deler av gjengen (men å utelate bare to er selvsagt vanskeligere).

Hvis det er viktig å beholde vennskapene, ville jeg bestemt meg for å ta mer initiativ og bruke mer tid sammen med dem, kanskje også i mindre grupper. Ta med en av dem med samboer på hytta, gå på kino med to andre, spørre om noen vil ta en kaffe og handle litt en lørdag mens barna er med mannen din og invitere hele gjengen på grillfest når forsommeren kommer.

Knytt tettere bånd med flere av dem.

Trekker du deg unna, så er sjansen stor for at du mister kontakten på grunn av din løsmunnede venninne.

Anonymkode: 556a8...b0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt det som er greia. Vi er ofte to og to som går tur, møtes for en kaffe (fordi noen jobber turnus og kan møtes på formiddag). Så vi møtes allerede i små grupper og alle er ok med det. 

Men siste året har de tre andre møtes hjemme hos hverandre, laget mat og hatt det hyggelig- men unnlatt å gi beskjed til oss andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn her også, de har laget sin egen Club og utelatt meg. Tenker jaja, demmes tap :) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (19 minutter siden):

Er sånn her også, de har laget sin egen Club og utelatt meg. Tenker jaja, demmes tap :) 

Så flott at du ser sånn på det. Jeg er jo voksen og er på ingen måte ensom. Men synes det var greit å lufte det kjente jeg.  Jeg har litt vane for å la meg kjøre over i noen situasjoner og øver stadig på å grensesette. Ikke noe som er alvorligt i min hverdag, men kan godt gjøre det mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen-vennskap er ofte dynamisk og gjenger endrer seg over tid. Det kan være leit så klart, men jeg tenker jo egentlig at det er en del av livet. Vi endrer oss, vokser i ulike retninger, har ulike turnuser og lever ulike liv.

Jeg har mange venner, blant annet fra et spesifikt hobbymiljø, men jeg ikke alltid inkludere alle. Noen er man nærmere enn andre, og det må være lov, selv om man er en del av en stor gjeng. Jeg antar at noen personer noen ganger blir triste over å ikke ha vært invitert (på en middag eller for å møtes for å drive med hobbyen vår etc), men samtidig kan jeg ikke ha 15 stykker hjemme hos meg. 

En ekstrem variant av «alle må inkluderes hvis ikke er det dårlig gjort» (sånn som i barnebursdager på skolen) blir utmattende. 

Samtidig, dere er bare fem stykker. Og  det lukter jo litt «unødvendig drama» i dette tilfellet. 

Sitat

Spurte derfor en annen i denne gruppa hvorfor jeg ble utelatt og fikk da beskjed om at siden jeg var så nær venn med hun andre som også var utelatt- så kunne vi ikke inkluderes i desse møtene. Hun andre sladrer nemlig ut til andre.

Skjønner jo det er irriterende med en sladrete person som sprer alt videre, men samtidig er det rart å ekskludere deg for det også. Er du og hun andre veldig nære venner? Er du enig i at hun sladrer? Har de andre et poeng? Kan dere snakke om det?

Anonymkode: 7bb8e...93d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha gitt meg med det. Ville ha spurt om hvorfor du ble utelatt pga den andre venninna. Du har jo ingenting med dette å gjøre. Synes du skal si akkurat det, og at du synes det er leit. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en litt rar grunn. Men det er jo vanlig at man er bare ilag noen av «gjengen» fordi det er jo ikke sånn at alle kan samtidig. 

Anonymkode: 2cb68...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må kunne treffes uten at det alltid skal involvere alle, her syns jeg du overreagerer. 

Anonymkode: 6c972...06b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Voksen-vennskap er ofte dynamisk og gjenger endrer seg over tid. Det kan være leit så klart, men jeg tenker jo egentlig at det er en del av livet. Vi endrer oss, vokser i ulike retninger, har ulike turnuser og lever ulike liv.

Jeg har mange venner, blant annet fra et spesifikt hobbymiljø, men jeg ikke alltid inkludere alle. Noen er man nærmere enn andre, og det må være lov, selv om man er en del av en stor gjeng. Jeg antar at noen personer noen ganger blir triste over å ikke ha vært invitert (på en middag eller for å møtes for å drive med hobbyen vår etc), men samtidig kan jeg ikke ha 15 stykker hjemme hos meg. 

En ekstrem variant av «alle må inkluderes hvis ikke er det dårlig gjort» (sånn som i barnebursdager på skolen) blir utmattende. 

Samtidig, dere er bare fem stykker. Og  det lukter jo litt «unødvendig drama» i dette tilfellet. 

Skjønner jo det er irriterende med en sladrete person som sprer alt videre, men samtidig er det rart å ekskludere deg for det også. Er du og hun andre veldig nære venner? Er du enig i at hun sladrer? Har de andre et poeng? Kan dere snakke om det?

Anonymkode: 7bb8e...93d

Ja vi er venner, som alle 5 er. Kanskje hun støtter seg ekstra på meg dersom det er noe hun ønsker å lufte. Ringer helst meg da. 

Jeg er enig i at hun sladrer, men det er jo heller ikke noe jeg kan ta ansvar for. Det får hun stå for selv.

Jeg holder «hemmeligheten» for meg selv.

Jeg kunne tatt det opp me de , at det er rart å bli ekskludert- men samtidig litt sårbart å skulle sette meg ned med de og snakke om dette. Synes det var sårt nok å vite at de møttes uten meg/hun andre i noe som tydelig er blitt et mønster. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syns det der er sykt rart, men merker jo at den type ungdomsskoleoppførsel alltid blir forsvart, også her inne. Jeg inviterer alltid alle når jeg lager en samling, også de noe perifere. Alltid noen som ikke kan, men syns det bør være selvfølgelig at alle blir invitert. Hva er faren med å få med alle?

Selvfølgelig om det er en gåtur eller kaffébesøk så det det unaturlig å sjekke inn med plenum, men ved hjemme-hos-samlinger blir alle invitert. Enkelt. 

Det har også skjedd noen få ganger at jeg har blitt utelatt, og det er alltid litt sårt, men siden jeg har denne inklusive holdningen og også inviterer den som "glemte" å invitere meg, så skjer det sjeldent. 

Anonymkode: c0dd8...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en voksen kvinne som har ulike venninner i ulike «sammenhenger». Jeg har små barn, så det er ikke så veldig ofte jeg eller vi har fysisk kontakt (mye snap, messenger osv), men når vi møtes har vi det kjekt. 

Siste året har den ene «gjengen» jeg er sammen med , begynt å møtes bare 3/5 stykker. Jeg er en av dem som ikke er inkludert i dette. Fant det ut ved en tilfeldighet, der hun ene forteller meg dette på butikken. Jeg kommenterte det ikke mer en «åh ja så hyggelig» uten å si noe mer. Tenkte kanskje det var en grunn til dette. 

Jeg forstår jo hvorfor de ønsker å møtes uten at de risikerer å bli sladra på. Men hvordan skal jeg forholde meg til dette? Klarer jo ikke helt å se på de med vanlig blikk nå føler jeg. Som om de ikke er de venninner jeg trodde de var…

Noen tips og tanker? 

Jeg ville reagert på samme måte. Hele greia virker veldig - du får unnskylde uttrykket - barnehage for meg.

Men altså: Det at de utelukker både deg og din "sladrete" venninne betyr jo implisitt at de tror du forteller ting videre til henne. Ikke noe av dette er greit, på noen som helst måte.

Har du andre vennegrupper? I så tilfelle ville jeg holdt meg til dem.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KCM skrev (3 timer siden):

Jeg ville reagert på samme måte. Hele greia virker veldig - du får unnskylde uttrykket - barnehage for meg.

Men altså: Det at de utelukker både deg og din "sladrete" venninne betyr jo implisitt at de tror du forteller ting videre til henne. Ikke noe av dette er greit, på noen som helst måte.

Har du andre vennegrupper? I så tilfelle ville jeg holdt meg til dem.

Jada , jeg har andre venninner. Så jeg klarer meg ❤️ Er også opptatt med mann , barn og hobbyer. Kanskje jeg skal ta litt avstand fra de en stund, så ser jeg hva som skjer. 😀 Jeg synes også det er barnehage og noe som hører til ungdomskolen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var en veldig dårlig konklusjon av dem. De er feige. En bedre løsning hadde vært å inkludere deg, og å sagt til hun siste at siden hun sladrer videre så kan ikke hun alltid bli med. Ta opp problemet med den det gjelder, ikke bare ekskludere folk. 

Synes det virker veldig barnslig. 

Anonymkode: 9628d...ee0

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god venn da som iallefall sa det som der var. Da må også du ta et valg her da. Om du og hun andre møtes,  eller om du skal være en del av gjengen. 

Skjønner jo de også på sett og vis. Hvis hun andre sladrer om dem.de kutter ut kontakten ang dette, også får hun det via deg istedenfor. 

Men da vet du iallefall hva du har å forholde deg til 

Anonymkode: a0813...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skjønner jo de også på sett og vis. Hvis hun andre sladrer om dem.de kutter ut kontakten ang dette, også får hun det via deg istedenfor. 

Men da vet du iallefall hva du har å forholde deg til 

Anonymkode: a0813...6ae

Ja men synes jo det er litt urettferdig da, selv om jeg på en måte ser tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...