Gå til innhold

Hvor ofte blir referanser oppringt i forbindelse med ansettelser/rekruttering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På mine siste to jobbintervju hvor jeg også fikk tilbud ble ikke referanser oppringt.

Hvilke erfaringer har dere?

Anonymkode: 122e5...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Referanser har alltid blitt kontaktet på de stedene jeg har fått tilbud om jobb. 

 

Anonymkode: 3c1f7...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid blitt kontaktet der jeg har fått jobb (og der hvor jeg er blitt innstilt som nr 3 og 2) 

Anonymkode: 308be...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ansatt forrige uke og de spurte ikke engang etter referanser. Snakk om en jobb hvor det kreves høyere utdanning.

Anonymkode: a5505...767

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har alltid blitt kontaktet der jeg har fått jobb (og der hvor jeg er blitt innstilt som nr 3 og 2) 

Anonymkode: 308be...65e

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ble ansatt forrige uke og de spurte ikke engang etter referanser. Snakk om en jobb hvor det kreves høyere utdanning.

Anonymkode: a5505...767

Så rart at det er så varierende.. 

Anonymkode: 1f534...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble ansatt forrige uke og de spurte ikke engang etter referanser. Snakk om en jobb hvor det kreves høyere utdanning.

Anonymkode: a5505...767

Det er sånn det skal være. 

Referanser er fullstendig avleggs og mot sin hensikt. Biased som du får det, og kan villede enhver ansettelsesprosess. 

Sist jeg ble ansatt ble ingen referanser ringt, og jeg har heller aldri selv ringt noen referanser. 

Jeg merker at færre og færre ringer referanser nå enn før, men dessverre er referanseringing enda et stort problem der ute, så man må nesten regne med at det skjer.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringer referanse selv for ansettelse av sommerjobb. 

Anonymkode: 8cdd3...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) 

Jeg er for øvrig høyt utdannet og dette gjaldt en stilling med relativt høy lønn. 

Anonymkode: 122e5...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! :) 

Jeg er for øvrig høyt utdannet og dette gjaldt en stilling med relativt høy lønn. 

Anonymkode: 122e5...51a

Kan ikke se for meg at utdannelse og lønn skal ha noe å si med tanke på referanser, egentlig. Men så vet man aldri med disse arbeidsgiverne. De skal liksom være så "profesjonelle" med å overevaluere hver minste detalj, som igjen gjør det vanskelig for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Kan ikke se for meg at utdannelse og lønn skal ha noe å si med tanke på referanser, egentlig. Men så vet man aldri med disse arbeidsgiverne. De skal liksom være så "profesjonelle" med å overevaluere hver minste detalj, som igjen gjør det vanskelig for dem. 

Nei, du har kanskje rett i det. Så bare noen andre som nevnte sin bakgrunn tidligere i tråden.

Anonymkode: 122e5...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringer alltid referansene til de som er aktuelle å gi tilbud til, men det er kun fordi HR krever det. Føler referanse er ganske avleggs nå; stoler mer på egen magefølelse etter å ha gjennomført 100+ intervjuer.

Tar bare en kort samtale for å slippe å ta for mye av tiden til den som stiller som referanse. Eventuelt går det på mail.

Anonymkode: 34e98...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (14 timer siden):

Kan ikke se for meg at utdannelse og lønn skal ha noe å si med tanke på referanser, egentlig. Men så vet man aldri med disse arbeidsgiverne. De skal liksom være så "profesjonelle" med å overevaluere hver minste detalj, som igjen gjør det vanskelig for dem. 

Bare nevnte det fordi at man skulle tro de var litt mer "seriøse" enn om man skal ansette noen i en enkel sommerjobb.

Anonymkode: a5505...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi hva jeg håper ordningen med å ringe referanse forsvinner. Så sykt meningsløst. Syns det er jævlig irriterende å ta kontakt med en gammel sjef 10-15 år tilbake for å be om å stille som referanse. Og hva gir det? Tviler på at det er mange som gir en dårlig referanse. Og i så fall kan det også skylles en konflikt eller at arbeidsgiver ikke personlig likte den ansatte, som igjen ikke har noe med den ansattes reelle kompetanse å gjøre. 

 

Bare så det er sagt så har jeg selv bare bra referanser og aldri problemer på dne fronten. Men jeg misliker systemet. 

Anonymkode: 69e37...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte ingen referanser i min nåværende jobb. Det med referanser har gått i 2 retninger, enten skal man gjerne ha 5 referanser eller ingen. Opplever og bli brukt som referanse for folk jeg var leder for for 15-20 år siden som jeg ikke husker engang. Det er jo ikke rart om ny arbeidsgiver forventer 5 stk, men referansen jeg gir er jo åpenbart ubrukukelig. Det er også umulig og sjekke om referansen er reell, det er også lite relevant for nåværende arbeidsmiljø hvordan en har passet inn i tidligere arbeidsmiljø. Mange har jo også opplevd og ha duste ledere, og noen ganger er jo jobbbytte knyttet opp til mistrivsel. Hvis en er i jobb og gjør en god jobb ,men vil bytte for bedre lønn, kortere reisevei osv kan jo referansen være dårlig fordi nåværende arbeidsplass vil beholde den ansatte. 

Anonymkode: ea084...d38

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet og her har referanser blitt oppringt (kreves 2 og 3 referanser) hver gang jeg har vært på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt tidligere ansatte hos bedrifter Jeg har søkt og fått tilbud hos for å få en referanse på arbeidsplassen. For eksempel dersom jeg har sett at de har hatt mange ledere på kort tid. Jeg har spurt oø årsaken under intervjuet og kontaket tidligere ledere. Veldig skrikende svar..  Veldig greit å vite :)

så referanser som ikke er de som er oppgitt gir ofte bedre innsikt i min erfaring 

Anonymkode: 66499...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva hvis tidligere leder er også samboeren din? Må vedkommende være referanse ? 

Anonymkode: 0cfa1...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer veldig ann på bransje. Vet at i kreative bransjer (grafisk, film, tv, etc) ringer de stort sett alltid referanser.

Anonymkode: c43e3...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 13.17):

Brukte ingen referanser i min nåværende jobb. Det med referanser har gått i 2 retninger, enten skal man gjerne ha 5 referanser eller ingen. Opplever og bli brukt som referanse for folk jeg var leder for for 15-20 år siden som jeg ikke husker engang. Det er jo ikke rart om ny arbeidsgiver forventer 5 stk, men referansen jeg gir er jo åpenbart ubrukukelig. Det er også umulig og sjekke om referansen er reell, det er også lite relevant for nåværende arbeidsmiljø hvordan en har passet inn i tidligere arbeidsmiljø. Mange har jo også opplevd og ha duste ledere, og noen ganger er jo jobbbytte knyttet opp til mistrivsel. Hvis en er i jobb og gjør en god jobb ,men vil bytte for bedre lønn, kortere reisevei osv kan jo referansen være dårlig fordi nåværende arbeidsplass vil beholde den ansatte. 

Anonymkode: ea084...d38

Jeg har alltid hatt god Tone med alle ledere i mine jobber. Byttet jobb i august og møtte på den verste lederen en kan få 😔 jeg sa opp, orker ikke mer. Skal jeg ha et sunt og godt forhold til jobb kunne jeg ikke bli der lenger. Lederen der kan jeg ikke og vil ikke ha som referanse. Han hadde uansett snakket bare stygt om meg og ikke klart å være saklig. Nå var jeg på intervju og lederen der uttrykte bekymring for at jeg ikke hadde satt opp nåværende leder som referanse og nå er jeg redd det skal ødelegge alt. Hun spurte hvorfor han var satt opp og jeg sa bare at det dessverre ikke lot seg gjøre. 
Det er innmari dumt at den ene skal ødelegge for videre karriere. Og har gjort at mitt syn på referanse nå er mer nyansert.. man kan ikke basere alt på dette. 

Anonymkode: 95db2...e0a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 13.17):

Brukte ingen referanser i min nåværende jobb. Det med referanser har gått i 2 retninger, enten skal man gjerne ha 5 referanser eller ingen. Opplever og bli brukt som referanse for folk jeg var leder for for 15-20 år siden som jeg ikke husker engang. Det er jo ikke rart om ny arbeidsgiver forventer 5 stk, men referansen jeg gir er jo åpenbart ubrukukelig. Det er også umulig og sjekke om referansen er reell, det er også lite relevant for nåværende arbeidsmiljø hvordan en har passet inn i tidligere arbeidsmiljø. Mange har jo også opplevd og ha duste ledere, og noen ganger er jo jobbbytte knyttet opp til mistrivsel. Hvis en er i jobb og gjør en god jobb ,men vil bytte for bedre lønn, kortere reisevei osv kan jo referansen være dårlig fordi nåværende arbeidsplass vil beholde den ansatte. 

Anonymkode: ea084...d38

❤️ 

Anonymkode: 6a035...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...