AnonymBruker Skrevet 13. mars #41 Del Skrevet 13. mars 9 hours ago, newman01 said: Det blir altfor tungvint i dagens samfunn. Man kjøper så og si alt med app for tiden. Vipps, mobilbank, førerkort, nasjonalt ID-kort, podkaster, musikk, billetter på kollektiv. Har man en ny bil er mobilen også nøkkelen. Tilogmed ytterdøra på huset kan mobilen åpne. Kjekt med nøkkel, førerkort, ID-kort og ApplePay/Googlepay på mobilen, da trenger man stort sett ikke mer når man skal i butikken. Kan jo med fordel droppe å installere alle spill og andre tidstyver. Mobilen tar for mye fokus synes jeg. Det er fint med alt man kan gjøre, men det har en bakside merker jeg. TS Anonymkode: 539fa...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #42 Del Skrevet 13. mars 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gjorde det en periode, men gikk tilbake til smarttlf. Bare det å kunne låne bøker på biblioteket ble mer tungvint uten smarttlf. Men jeg har kun de aller nødvendigste appene, ingen sosiale medier. Spotify og bibliotekappen er det viktigste for meg. Spotify blir brukt så fort sjansen byr seg (elsker musikk), og bibliotekappen blir brukt flere ganger i måneden. NRK-appen blir brukt daglig til nyheter. Vipps er også gull. Jeg savnet også de fancy emojiene, som jentene liker så godt. Jeg kunne verken motta eller sende slike emojies. Jeg bruker nettleser på tlf også. Jeg liker å kunne google. Nå har skolen begynt med Spond, så da brukes det som en kommunikasjonskanal på klassetrinnene, og skolen bruker Visma. App, app, app. Jeg kommer liksom ikke helt unna. Jeg kjøpte den rimeligste varianten av Samsung, og betalte i hvert fall ikke "tusenvis" av kroner. Tror jeg ga rett rundt tusenlappen. Anonymkode: db241...5cc Men det må vel være mulig å få til alt dette i en nettleser på pc? Tror jeg faktisk foretrekker plastkortene fremfor appene egentlig. TS Anonymkode: 539fa...517 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #43 Del Skrevet 13. mars 7 hours ago, AnonymBruker said: Har aldri hatt smarttelefon jeg. Jeg tror at hvis man først kjøper en slik, så blir det vanskelig å gå tilbake til en dum telefon. Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe smart før min Nokia dør, og den har vart imponerende lenge. Det frister ikke meg å bli avhengig av en telefon. Hva om man glemmer å lade, man må jo lade nesten daglig. For meg er det enklere å ta med et par kort i lomma enn å gå og bære på telefonen hele tiden. Har ikke noe lyst på "1000" apper for å kunne fungere i hverdagen, men det er klart, Vipps kunne vært greit å ha, og Spotify. Anonymkode: 39999...cfd Sjekket opp på nettet for å se etter en dum telefon, men det virker som de ikke er så lett å få tak i lenger eller at de gradvis blir faset ut? TS Anonymkode: 539fa...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #44 Del Skrevet 13. mars 7 hours ago, AnonymBruker said: Har du forsøkt å la den være «hustelefon»? Dvs legge den et sted og kun oppsøke den når du trenger den til noe nyttig? Så får du beholde alt det praktiske samtidig som du opplever at den ikke styrer deg. Anonymkode: 70a1e...c41 Tror jeg må gå cold turkey og kvitte meg helt med den hvis ikke vil jeg finne unnskyldninger for å ta den i bruk igjen. TS Anonymkode: 539fa...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #45 Del Skrevet 13. mars For noe tullete. Du bruker telefonen så mye du har lyst og behov for. Du bruker de appene du vil ha og har behov for. Ærlig talt. Skulle tro noen sto med en pistol mot hode ditt og tvang deg til å bruke telefonen i x antall timer om dagen. Er så tullete å oppføre seg slik. Er i samme gate som de som må rope ut "jeg slettet facebook og nå er livet mitt helt fantastisk! skulle ha gjort det tidligere". Om en nettside har så stor makt over deg, ditt liv, din hverdag og din mental helse , sorry å si det men det er du som er problemet og ikke nettsiden. Anonymkode: 65973...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #46 Del Skrevet 13. mars Just now, AnonymBruker said: For noe tullete. Du bruker telefonen så mye du har lyst og behov for. Du bruker de appene du vil ha og har behov for. Ærlig talt. Skulle tro noen sto med en pistol mot hode ditt og tvang deg til å bruke telefonen i x antall timer om dagen. Er så tullete å oppføre seg slik. Er i samme gate som de som må rope ut "jeg slettet facebook og nå er livet mitt helt fantastisk! skulle ha gjort det tidligere". Om en nettside har så stor makt over deg, ditt liv, din hverdag og din mental helse , sorry å si det men det er du som er problemet og ikke nettsiden. Anonymkode: 65973...5a9 Det er sånn det er å være avhengig dessverre. Anonymkode: 539fa...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #47 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det må vel være mulig å få til alt dette i en nettleser på pc? Tror jeg faktisk foretrekker plastkortene fremfor appene egentlig. TS Anonymkode: 539fa...517 Ikke meg, men jeg kan svare for Spond og Visma siden disse blir brukt av henholdsvis barneidrett og skole/barnehage her. Det blir hakket mer tungvint i nettleser, men det funker. Spond: Trener legger til e-postadressen min manuelt og jeg får invitasjon til treninger og turneringer på mail med lenke til å klikke kommer eller ikke kommer. Visma skole: Denne hadde bedre funksjonalitet ved skolestart. Da var det mulig å legge inn sfo/ikke sfo for hver dag i en kalender. Nå må jeg sende melding til lærerne (I Visma). Det går nok kjappere å bruke en app, for det er flere klikk og bank-id, men det går helt greit. Ukeplanen får jeg ikke digitalt, men den sendes uansett ut som ranselpost, og jeg foretrekker klart å ha den i papir, hengende på kjøleskapet. Alle meldinger fra skolen sendes ut på mail i tillegg til Visma. Bibliotek-app har jeg ikke tenkt på at eksisterer en gang. Plastkort leveres fortsatt ut til førsteklassingene. Spotify (for reiser på buss og sånn) og Vipps kunne vært greit å ha da. Anonymkode: 39999...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #48 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sjekket opp på nettet for å se etter en dum telefon, men det virker som de ikke er så lett å få tak i lenger eller at de gradvis blir faset ut? TS Anonymkode: 539fa...517 Elkjøp og Clas ohlson hadde sist jeg sjekket, men det er en stund siden. Bestillingsvare. Og fargene er utrolig kjedelige, mye svart. Min er knæsj rosa og rundt ti-tolv år gammel. Jeg leste en artikkel (husker ikke hvor) om at butikkene ikke kommer til å slutte å selge dumme telefoner med det første, for det er fortsatt et (lite behov). Noen har en dum tlf i tillegg til smart, noen kjøper en slik tlf til barn f.eks. Men utvalget er dårlig ja. Anonymkode: 39999...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #49 Del Skrevet 13. mars 47 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg, men jeg kan svare for Spond og Visma siden disse blir brukt av henholdsvis barneidrett og skole/barnehage her. Det blir hakket mer tungvint i nettleser, men det funker. Spond: Trener legger til e-postadressen min manuelt og jeg får invitasjon til treninger og turneringer på mail med lenke til å klikke kommer eller ikke kommer. Visma skole: Denne hadde bedre funksjonalitet ved skolestart. Da var det mulig å legge inn sfo/ikke sfo for hver dag i en kalender. Nå må jeg sende melding til lærerne (I Visma). Det går nok kjappere å bruke en app, for det er flere klikk og bank-id, men det går helt greit. Ukeplanen får jeg ikke digitalt, men den sendes uansett ut som ranselpost, og jeg foretrekker klart å ha den i papir, hengende på kjøleskapet. Alle meldinger fra skolen sendes ut på mail i tillegg til Visma. Bibliotek-app har jeg ikke tenkt på at eksisterer en gang. Plastkort leveres fortsatt ut til førsteklassingene. Spotify (for reiser på buss og sånn) og Vipps kunne vært greit å ha da. Anonymkode: 39999...cfd Takk for at du deler. Ser ut som du har funnet en fin løsning på ting. Er kanskje litt mer arbeid og tungvint, men jeg begynner å tenke at friheten er verdt det. Det eneste som er litt utfordrende for min del er messenger og vips. Tenker som så at hvis jeg virkelig vil så jobber man rundt det også. Har pc på jobb så ting vil løse seg relativt greit håper jeg. TS Anonymkode: 539fa...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #50 Del Skrevet 13. mars 46 minutter siden, AnonymBruker said: Elkjøp og Clas ohlson hadde sist jeg sjekket, men det er en stund siden. Bestillingsvare. Og fargene er utrolig kjedelige, mye svart. Min er knæsj rosa og rundt ti-tolv år gammel. Jeg leste en artikkel (husker ikke hvor) om at butikkene ikke kommer til å slutte å selge dumme telefoner med det første, for det er fortsatt et (lite behov). Noen har en dum tlf i tillegg til smart, noen kjøper en slik tlf til barn f.eks. Men utvalget er dårlig ja. Anonymkode: 39999...cfd Har sett de har noen på Power som virker ok. Tenkte kanskje å bestille et par telefoner for å ha for fremtiden om en skulle ryke. TS Anonymkode: 539fa...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #51 Del Skrevet 13. mars Var tenkt til det, sjølv om eg sjeldan sitt på telefonen er det eit hav av mas når eg sjekkar den. Men så byrja eldste bornet på skulen, og nettsida for å halde kontakt der er heilt ubrukeleg samt at all kommunikasjon rundt det sosiale, treningar osv går via Facebook og diverse appar så han ville gått glipp av ein del dersom eg berre hadde sjekka det om kvelden. Så får beholde smarttelefonen litt til. Er forøvrig ikkje noko stress utan alle appane slik folk skal ha det til. Fins framleis busskort, parkeringsautomatar, bankkort osv. Eg brukar sjeldan vipps, har framleis kodebrikka mi (bankid) og har fysisk Lommebok til alt av kort (bankkort, medlemskort, timekort, kvitteringar ++). Folk har gjort seg hjelpelause med smarttelefonane, og det vil bli krise dersom det sluttar å fungere ein dag. Kvinne 30 år. Anonymkode: 613b6...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #52 Del Skrevet 13. mars Jeg kunne, men jeg vil ikke. En helt vanlig hverdag ville blitt hakket mer komplisert: måtte skaffet meg vekkerklokke skaffe meg iPod eller noe for å høre musikk på bussen? vi bruker Teams på jobb og uten smartmobil hadde jeg ikke fått skriftlige beskjeder før på kvelden når jeg kommer hjem fra jobb, eventuelt sjekke visma på morgenen før jobb. måtte skaffet meg kodebrikke til bank-id vanskeligere tilgang til nettbank og ingen vipps! Ellers må jeg si det er veldig mange kort som faktisk finnes fysisk i plast enda, jeg har de fleste utenom mobilen: busskort treningssenterkort bibliotekkort førerkort Anonymkode: 05a95...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #53 Del Skrevet 13. mars Jeg kunne fint ha klart meg uten smart phone. På mobilen har jeg kun disse appene: Mail, NRK Radio, spotify, busskort, Helsami, førerkort, studentbevis, bank, bankid, vipps, trumf, trumf visa, lommebok (betaler varer med mobilen), coop, paypal, snapchat, discord, steam, twitch, digipost, finn Mange av disse appene har fortsatt fysisk kort, eller man kan logge seg innpå pcen med. Jeg måtte skaffe meg busskort fysisk her forleden, fordi mobilen min frøs når jeg sto på bussholdeplassen og skulle ta bussen. Men har enda ikke tatt det i bruk. Anonymkode: 872c2...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #54 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne, men jeg vil ikke. En helt vanlig hverdag ville blitt hakket mer komplisert: måtte skaffet meg vekkerklokke skaffe meg iPod eller noe for å høre musikk på bussen? vi bruker Teams på jobb og uten smartmobil hadde jeg ikke fått skriftlige beskjeder før på kvelden når jeg kommer hjem fra jobb, eventuelt sjekke visma på morgenen før jobb. måtte skaffet meg kodebrikke til bank-id vanskeligere tilgang til nettbank og ingen vipps! Ellers må jeg si det er veldig mange kort som faktisk finnes fysisk i plast enda, jeg har de fleste utenom mobilen: busskort treningssenterkort bibliotekkort førerkort Anonymkode: 05a95...082 Forstår virkelig ikke logikken i det du skriver. 1. Vekkerklokke: En vekkerklokke av typen som man trekker opp og som kan vekke døde, fås for kr.10 på et loppemarked. Null batterier; null stress med tomme batterier. 2. Hvis man kun vil høre på musikk, er det meningsløst å tømme batteriet på telefonen; det varer ikke uendelig lenge. En seperat musikkavspiller fungerer utmerket i så måte, og batteriet på telefonen lever sitt eget liv uavhengig av musikken. 3. Teams kan man vente med til kvelden; selv har jeg aldri med mobilen når jeg går ut, og det er befriende å kunne leve et normalt liv - i motsetning til slavene som stirrer på smarttelefonen når de venter på bussen, som stirrer på smarttelefonen når de er på bussen, som stirrer på smarttelefonen når de går av bussen, og som stirrer på smarttelefonen når de holder på å bli påkjørt mens de krysser veien. Skjerp dere, folkens - dere er voksne mennesker, men oppfører dere som 5-åringer som ikke kan leve uten leketøyet sitt. 4. En kodebrikke som ligger trygt i skuffen hjemme, er langt tryggere enn en mobil man har med over alt - jmf. Vipps-ranene av unge der folk får tømt hele bankkontoen. Verden går ikke under om man venter noen timer med å betale i banken. 5. Se punkt 4. - bankoverføringen kan vente, og trenger ikke å gjennomføres der og da; tro det eller ei, men verdens undergang er ikke nær forestående om man ikke har den fordømte mobilen med seg over alt. Priser meg lykkelig for at jeg vokste opp i en tid der man ikke var slaver av teknologien slik folk er blitt det idag; teknologien på 80-tallet var et leketøy man kunne leke med, men også noe man la bort bort når man var ferdig med leken, enten det var Game & Watch-spillene, Pac Man, eller Commodore 64. Selv de mest iherdige nerdene innså at det som skjedde på skjermen og det som skjedde i virkeligheten, var helt forskjellige ting; skjermen var et leketøy. Slik kan man også se på mobilen - et leketøy man kan bruke en gang iblant, men definitivt ikke noe som er verdt full avhengighet - livet uten å konstant måtte være tilgjengelig handler om frihet til å gi blaffen i nettopp dette; friheten til å kunne leve et normalt liv. Anonymkode: ed6db...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #55 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Forstår virkelig ikke logikken i det du skriver. 1. Vekkerklokke: En vekkerklokke av typen som man trekker opp og som kan vekke døde, fås for kr.10 på et loppemarked. Null batterier; null stress med tomme batterier. 2. Hvis man kun vil høre på musikk, er det meningsløst å tømme batteriet på telefonen; det varer ikke uendelig lenge. En seperat musikkavspiller fungerer utmerket i så måte, og batteriet på telefonen lever sitt eget liv uavhengig av musikken. 3. Teams kan man vente med til kvelden; selv har jeg aldri med mobilen når jeg går ut, og det er befriende å kunne leve et normalt liv - i motsetning til slavene som stirrer på smarttelefonen når de venter på bussen, som stirrer på smarttelefonen når de er på bussen, som stirrer på smarttelefonen når de går av bussen, og som stirrer på smarttelefonen når de holder på å bli påkjørt mens de krysser veien. Skjerp dere, folkens - dere er voksne mennesker, men oppfører dere som 5-åringer som ikke kan leve uten leketøyet sitt. 4. En kodebrikke som ligger trygt i skuffen hjemme, er langt tryggere enn en mobil man har med over alt - jmf. Vipps-ranene av unge der folk får tømt hele bankkontoen. Verden går ikke under om man venter noen timer med å betale i banken. 5. Se punkt 4. - bankoverføringen kan vente, og trenger ikke å gjennomføres der og da; tro det eller ei, men verdens undergang er ikke nær forestående om man ikke har den fordømte mobilen med seg over alt. Priser meg lykkelig for at jeg vokste opp i en tid der man ikke var slaver av teknologien slik folk er blitt det idag; teknologien på 80-tallet var et leketøy man kunne leke med, men også noe man la bort bort når man var ferdig med leken, enten det var Game & Watch-spillene, Pac Man, eller Commodore 64. Selv de mest iherdige nerdene innså at det som skjedde på skjermen og det som skjedde i virkeligheten, var helt forskjellige ting; skjermen var et leketøy. Slik kan man også se på mobilen - et leketøy man kan bruke en gang iblant, men definitivt ikke noe som er verdt full avhengighet - livet uten å konstant måtte være tilgjengelig handler om frihet til å gi blaffen i nettopp dette; friheten til å kunne leve et normalt liv. Anonymkode: ed6db...325 Jeg tror at for noen så er det frihet i det å kunne betale regninger med det samme, så får man det ut av verden og slipper å være redd for å glemme det? Vipps må jeg innrømme at det kunne vært greit å ha. Enkelte utsalgssteder i f.eks fornøyelsesparker er det nå kun mulig å betale med vipps. Og noen steder må man ha app for å bestille også. Foreløpig er det ikke et problem, da de har alternativer der man kan betale med kort. Og så sparer man jo penger på å ikke kjøpe is og boller rundt hver sving. Men hvis vipps tar helt over for kort, så må jeg jo skaffe smarttlf. Håper det er en stund til da. På noen idrettsturneringer så tar de kun Vipps, men barna har likevel fått lov til å betale en frivillig i kiosken med mynt. Og på Finn.no har jeg gått glipp av noen handler fordi folk gidder ikke betale til kontonr lenger. Vipps er nok lettvint men det virker som om enkelte blir litt lat/hjelpeløs av det også. Det tar jo ikke mange sekundene å betale i nettbanken. Vil også si at min Nokia fungerer aldeles utmerket som vekkerklokke. Den vekker meg trofast hver morgen med "På tide å stå opp, klokken er seks tretti". Pålitelig, selv om jeg alltid slår av tlf om natta. Men jeg går ut fra at smarttelefoner har mer avanserte apper der man kan stille inn ønsket vekketid flere dager fram i tid? Har en mp3-spiller, men det kan ikke sammenlignes med Spotify. Hører mye på Spotify hjemme og skjønner godt at folk blir avhengig av å ha med seg Spotify ut når de først har vent seg til det. Enig med deg i det du skriver om folk som stirrer på skjermen non stop. Det er et trist syn, og jeg er redd jeg vil komme til å ende opp sånn selv hvis jeg skaffer meg smarttlf. Da kommer jeg nok til å henge på KG og Twitter hele dagen hehe Anonymkode: 39999...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #56 Del Skrevet 14. mars Min umiddelbare tanke var at jeg ikke klarer meg uten Spotify-biblioteket mitt, haha! Selvsagt er det også mange andre ting jeg benytter smarttelefonen til. Bor i Oslo og har ikke bil, kjøper månedskort i app. Hadde heller ikke "klart meg" uten Vipps. Æ-appen brukes også ukentlig, siden jeg stort sett handler på Rema. Holder oversikt over idrettsaktiviteter og klasseaktiviteter for barnet mitt via apper også..ville blitt tungvint uten! Som andre sier: Det må kunne gå an å kontrollere smarttelefonen uten at den kontrollerer deg? Bare avinstallere sosiale medier og denslags? Anonymkode: e18cc...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #57 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min umiddelbare tanke var at jeg ikke klarer meg uten Spotify-biblioteket mitt, haha! Selvsagt er det også mange andre ting jeg benytter smarttelefonen til. Bor i Oslo og har ikke bil, kjøper månedskort i app. Hadde heller ikke "klart meg" uten Vipps. Æ-appen brukes også ukentlig, siden jeg stort sett handler på Rema. Holder oversikt over idrettsaktiviteter og klasseaktiviteter for barnet mitt via apper også..ville blitt tungvint uten! Som andre sier: Det må kunne gå an å kontrollere smarttelefonen uten at den kontrollerer deg? Bare avinstallere sosiale medier og denslags? Anonymkode: e18cc...621 Handler stort sett på Rema jeg også. Takket være skikkelig serviceinnstilte medarbeidere, så fikk jeg et laminert kort med strekkode. Så får jeg rabattene. Jeg har jo null oversikt over handlene mine, da det ikke finnes noen mulighet for å logge inn på en nettside, men det plager meg ikke. De har vel uansett sluttet med ti på ti. (Jeg valset ikke inn og forlangte særbehandling altså, jeg fikk kortet da jeg spurte om de hadde noe alternativ til app, og hadde ikke forventet at de hadde det). Oppbevarer Æ-kortet sammen med Visa, Coop-kortet, bibliotekkortet og sertifikat i en liten kortholder jeg alltid har i lomma) Anonymkode: 39999...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #58 Del Skrevet 14. mars Jeg har lyst til å kvitte meg med smarttelefonen min. Eller… egebtlig vil jeg bruke den med måte, og til det jeg trenger den til. Men jeg klarer ikke begrense meg… jeg er avhengig og sitter på den 8-9-10 timer om dagen Jeg kan ikke kvitte meg med den, for jeg bruker den på jobb. Autoriseringsapper og bank-ID bruker jeg flere ganger i timen på jobb. Jeg bruker også snap til å holde kontakt med familien via familiegrupper. Det er en flott måte å holde kontakten på. Facebook klarer jeg meg uten, men jeg blir invitert til en del ting der og mye informasjon fra idrettsforeningen til barnet mitt ligger der… Jeg har prøvd flere ganger å logge av, men jeg får mye fysisk ubehag. Jeg skammer meg over skjermbruken min, og jeg skulle ønske jeg klarte å legge den bort. Men jeg får ikke til Til info så sluttet jeg å røyke etter mange år uten problemer. Jeg har sterk viljestyrke, og får til absolutt alt annet jeg bestemmer meg for. Før jeg hadde smarttelefon satt jeg mye på data og brukte internett der. Fordelen da var at så lenge jeg ikke var hjemme kunne jeg ikke sitte på dataen. Da var jeg "fri". Nå er mobilen dataen, og mobilen er med overalt… Jeg har prøvd. Jeg skammer meg veldig. Skulle ønske jeg levde for 50 år siden 😭😭😭😭 Anonymkode: 0d8e2...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #59 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Forstår virkelig ikke logikken i det du skriver. 1. Vekkerklokke: En vekkerklokke av typen som man trekker opp og som kan vekke døde, fås for kr.10 på et loppemarked. Null batterier; null stress med tomme batterier. 2. Hvis man kun vil høre på musikk, er det meningsløst å tømme batteriet på telefonen; det varer ikke uendelig lenge. En seperat musikkavspiller fungerer utmerket i så måte, og batteriet på telefonen lever sitt eget liv uavhengig av musikken. 3. Teams kan man vente med til kvelden; selv har jeg aldri med mobilen når jeg går ut, og det er befriende å kunne leve et normalt liv - i motsetning til slavene som stirrer på smarttelefonen når de venter på bussen, som stirrer på smarttelefonen når de er på bussen, som stirrer på smarttelefonen når de går av bussen, og som stirrer på smarttelefonen når de holder på å bli påkjørt mens de krysser veien. Skjerp dere, folkens - dere er voksne mennesker, men oppfører dere som 5-åringer som ikke kan leve uten leketøyet sitt. 4. En kodebrikke som ligger trygt i skuffen hjemme, er langt tryggere enn en mobil man har med over alt - jmf. Vipps-ranene av unge der folk får tømt hele bankkontoen. Verden går ikke under om man venter noen timer med å betale i banken. 5. Se punkt 4. - bankoverføringen kan vente, og trenger ikke å gjennomføres der og da; tro det eller ei, men verdens undergang er ikke nær forestående om man ikke har den fordømte mobilen med seg over alt. Priser meg lykkelig for at jeg vokste opp i en tid der man ikke var slaver av teknologien slik folk er blitt det idag; teknologien på 80-tallet var et leketøy man kunne leke med, men også noe man la bort bort når man var ferdig med leken, enten det var Game & Watch-spillene, Pac Man, eller Commodore 64. Selv de mest iherdige nerdene innså at det som skjedde på skjermen og det som skjedde i virkeligheten, var helt forskjellige ting; skjermen var et leketøy. Slik kan man også se på mobilen - et leketøy man kan bruke en gang iblant, men definitivt ikke noe som er verdt full avhengighet - livet uten å konstant måtte være tilgjengelig handler om frihet til å gi blaffen i nettopp dette; friheten til å kunne leve et normalt liv. Anonymkode: ed6db...325 Det er ikke noe å forstå eller ikke forstå, jeg sa aldri det var et problem men at det ville gjort hverdagen min hakket vanskeligere uten smartmobil og så ramset jeg opp hvorfor. det er ikke et problem å skaffe en vekkerklokke, men jeg foretrekker mobilen/AW for da vekker jeg ikke hele huset når jeg står opp tidligere enn de jeg bor med. Jeg vil ha Spotify for da har jeg tilgang til veldig mye musikk hele tiden og over alt. Batteribruken blir veldig lite berørt av at jeg bruker Spotify til og fra jobb, nesten umerkelig. ja, man kan vente med teams til kvelden men det er potensielt viktig info man går glipp av. Normalt liv? Hvems definisjon da? Folk med smartmobil har ikke et normalt liv? Det er det dummeste. Det er ikke alle som har smartmobil som er slik du beskriver som zombier som bare bryr seg om mobilen, det finnes nyanser her. Har jeg sagt verden går under om man ikke betaler banken på sekundet? Man kan bli ranet og svindlet med kodebrikke også Jeg velger å ha smartmobil, både fordi det er mest praktisk og det er den veien verden går (dessverre kan man si på noen områder) og fordi jeg ønsker det. Det betyr ikke at jeg er slave av mobilen, som jeg nevnte tidligere finnes det nyanser- det er ikke alle som er skjermzombier. Anonymkode: 05a95...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå