Gå til innhold

Noen som har droppet smart phone her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

En av de beste debattantene😊

Anonymkode: fd8a7...864

Dét er jeg enig i 2F1CA061-5230-4591-8996-7886FD22CED4.gif.580437b44b5378819db179cd39058fb4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Peanut skrev (2 minutter siden):

Dét er jeg enig i 2F1CA061-5230-4591-8996-7886FD22CED4.gif.580437b44b5378819db179cd39058fb4.gif

Du er på lik linje du også. Reisetråden din var fantastisk🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er på lik linje du også. Reisetråden din var fantastisk🥳

Ååå tusen takk D3431E26-601D-4875-AC51-72E0FB67B20A.gif.758fdc46a6afda12ca8efb3d1ccaa94a.gif 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg, og fikk senebetennelse og slimposebetennelse oppover begge armene etter et par dager med teksting. Noen ting ER bedre med touch skjerm

Anonymkode: 6e6ed...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (56 minutter siden):

Du får det jo til å høres ut som telefonen tvinger deg med makt til å bruke tid på og sitte og glane på skjermen? Det er jo valg du tar, ingen som tvinger deg til det.

Sier ikke du også at det er akkurat det den gjør?

Sitat

I dagens samfunn trenger man smarttelefon til omtrent alt. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skulle brukt offentlig transport uten telefonen min nå. Det er årevis siden jeg hadde et fysisk reisekort i plast. Finnes de i det hele tatt lenger?

Bruken, altså nyttebruken, av smarttelefoner er nesten uendelig. Jeg hadde ikke klart meg uten den. Men jeg klarer helt fint å legge den ned og ikke glane på sosiale medier på skjermen hver ledige stund. Med litt øvelse klarer sikkert du det også.  

Jeg VIL IKKE HA, av nettopp denne grunnen.

newman01 skrev (1 time siden):

Det blir altfor tungvint i dagens samfunn. Man kjøper så og si alt med app for tiden. Vipps, mobilbank, førerkort, nasjonalt ID-kort, podkaster, musikk, billetter på kollektiv. Har man en ny bil er mobilen også nøkkelen. Tilogmed ytterdøra på huset kan mobilen åpne. Kjekt med nøkkel, førerkort, ID-kort og ApplePay/Googlepay på mobilen, da trenger man stort sett ikke mer når man skal i butikken. 

Dette her skremmer meg rett og slett. Selv om jeg skulle ønsket å bruke det: Hva om systemet slutter å fungere? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvordan du tolket det jeg sa, men det jeg prøvde å si var at det går på viljestyrke. Ingen tvinger folk til å bruke some eller mobilen hele tiden. Man  kan vel kanskje si det er en slags avhengighet man må frigjøre seg fra? Telefonen (smarttlf) kan man eie, men man må avvenne seg fra å ta den opp for tidsfordriv HELE tiden?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gjorde det en periode, men gikk tilbake til smarttlf. Bare det å kunne låne bøker på biblioteket ble mer tungvint uten smarttlf. 

Men jeg har kun de aller nødvendigste appene, ingen sosiale medier. Spotify og bibliotekappen er det viktigste for meg. Spotify blir brukt så fort sjansen byr seg (elsker musikk), og bibliotekappen blir brukt flere ganger i måneden. NRK-appen blir brukt daglig til nyheter. Vipps er også gull. Jeg savnet også de fancy emojiene, som jentene liker så godt. Jeg kunne verken motta eller sende slike emojies. Jeg bruker nettleser på tlf også. Jeg liker å kunne google. Nå har skolen begynt med Spond, så da brukes det som en kommunikasjonskanal på klassetrinnene, og skolen bruker Visma. App, app, app. Jeg kommer liksom ikke helt unna. 

Jeg kjøpte den rimeligste varianten av Samsung, og betalte i hvert fall ikke "tusenvis" av kroner. Tror jeg ga rett rundt tusenlappen. 

Anonymkode: db241...5cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan du tolket det jeg sa, men det jeg prøvde å si var at det går på viljestyrke. Ingen tvinger folk til å bruke some eller mobilen hele tiden. Man  kan vel kanskje si det er en slags avhengighet man må frigjøre seg fra? Telefonen (smarttlf) kan man eie, men man må avvenne seg fra å ta den opp for tidsfordriv HELE tiden?

Hvis du trenger telefonen hele tiden, er du tvunget til å bruke den, var det jeg tolket at du sa. "Hele tiden" kan man tolke som "24/7", men også som "til alle hverdagens nødvendige gjøremål". Så det er duket for forbi-hverandre-snakking. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hatt smarttelefon jeg. Jeg tror at hvis man først kjøper en slik, så blir det vanskelig å gå tilbake til en dum telefon. Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe smart før min Nokia dør, og den har vart imponerende lenge. Det frister ikke meg å bli avhengig av en telefon. Hva om man glemmer å lade, man må jo lade nesten daglig. For meg er det enklere å ta med et par kort i lomma enn å gå og bære på telefonen hele tiden. Har ikke noe lyst på "1000" apper for å kunne fungere i hverdagen, men det er klart, Vipps kunne vært greit å ha, og Spotify. 

Anonymkode: 39999...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du forsøkt å la den være «hustelefon»? Dvs legge den et sted og kun oppsøke den når du trenger den til noe nyttig? Så får du beholde alt det praktiske samtidig som du opplever at den ikke styrer deg.

Anonymkode: 70a1e...c41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pringle said:

Jeg VIL IKKE HA, av nettopp denne grunnen.

Dette her skremmer meg rett og slett. Selv om jeg skulle ønsket å bruke det: Hva om systemet slutter å fungere? 

Slutter å fungere? Ja, da har man de gamle metodene da. Ikke særlig verre enn det... Synes det virker noe bakstreversk å nekte å ta i bruk ny teknologi fordi man kanskje kan oppleve at systemet ikke fungerer en gang i fremtiden. Samfunnet har blitt litt mer praktisk siden sjekkhefte på butikken var det kule, og regninger ble betalt med signerte giroblanketter i en blå konvolutt.. 

Det gamle er også sårbart. Man kan miste nøkler, glemme lommeboka hjemme, miste bilnøkkel ned i et sluk og kodegeneratoren til nettbanken kan gå istykker eller rotes bort. Ingenting er idiotsikkert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har absolutt ikke noe som helst ønske om å kutte ut smarttelefon.

Jeg elsker alle apper som gjør livet lettere. Jeg gjør "alt" på telefonen. Al kontakt med offentlige instanser og banker osv, Kommunikasjon og diverse apper til begge jobbene mine og studiene. Jeg har Officepakka på telefonen og bruker mange av programmene der flittig. Jeg styrer varmepumpa, slår på strømmen på campingvogna, bestiller måking på campingen, har lett tilgang til all info om/fra barnehagen til datteren min, bestiller frisørtimer, kiropraktor, legetime, booker bord på restaurant, inngang på badeland osv osv.

Smarttelefon er nettopp det; smart, og gjør hverdagen min utrolig mye enklere.

Anonymkode: d747c...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viljestyrke, min venn, viljestyrke. 

Jeg bruker smarttelefon til å fotografere, Vipps, Instagram, Messenger, kartfunksjon, vekkerklokke, Helse og helsedata (Helse Norge), BankID, til å åpne div. pakkebokser, bussbillett (her jeg bor er det billigere med app enn «plastkort» eller kontantbetaling),  bestiller mat/drikke via qr-kode på utesteder o.l. Bruker ikke engang 0,5 GB i måneden, men så drar jeg ikke fram mobilen hvert ledige sekund heller. Men jeg hadde ikke klart meg uten, da hadde det i såfall blitt et tungvint liv så snart jeg beveget meg utenfor døra, iallfall.

Har en laptop som jeg bruker til jobber, mail, facebook, fotoprogrammer etc, tilknyttet wifi hjemme.

Anonymkode: f6b7a...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Du får det jo til å høres ut som telefonen tvinger deg med makt til å bruke tid på og sitte og glane på skjermen? Det er jo valg du tar, ingen som tvinger deg til det.

I dagens samfunn trenger man smarttelefon til omtrent alt. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skulle brukt offentlig transport uten telefonen min nå. Det er årevis siden jeg hadde et fysisk reisekort i plast. Finnes de i det hele tatt lenger?

Bruken, altså nyttebruken, av smarttelefoner er nesten uendelig. Jeg hadde ikke klart meg uten den. Men jeg klarer helt fint å legge den ned og ikke glane på sosiale medier på skjermen hver ledige stund. Med litt øvelse klarer sikkert du det også.  

Det er superstimuli og faktisk veldig vanskelig å stå i mot når det først er blitt en vane. 

For de som aldri opparbeider denne vanen er det selvsagt ikke noe problem men svært mange gjør det.

Det hele bunner i instinkter. Vi alle ønsker å bli underholdt.  Derfor er en arbeidsdag på 8 timer og ikke 16. Vi klarer ikke jobbe effektiv for lenge. Vi trenger pauser, å være sosial, å innta næring og å bli underholdt. 

Superstimuli er skapt slik at hjernen lyser opp mer enn ved bruk av kokain når du bruker skjerm.  

Anonymkode: 9b9ce...770

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er superstimuli og faktisk veldig vanskelig å stå i mot når det først er blitt en vane. 

For de som aldri opparbeider denne vanen er det selvsagt ikke noe problem men svært mange gjør det.

Det hele bunner i instinkter. Vi alle ønsker å bli underholdt.  Derfor er en arbeidsdag på 8 timer og ikke 16. Vi klarer ikke jobbe effektiv for lenge. Vi trenger pauser, å være sosial, å innta næring og å bli underholdt. 

Superstimuli er skapt slik at hjernen lyser opp mer enn ved bruk av kokain når du bruker skjerm.  

I know. Men det er, akkurat som med røyking, mulig å endre vaner eller "ta seg sammen" som man sier og kutte ned på ting som ikke er bra for en. Selv om man har det innen rekkevidde... Men tilgangen til underholdning og internett (uansett hvor man er for øyeblikket) er blitt en kjip avhengighet for svært mange mennesker i dag, ja.  

Det er ikke som tidlig i internett-tiden, eller 90 tallet, da man måtte dra hjem til en av disse for å komme på nett 😂

2716fae5-b0fc-47e1-ae69-4a6e0ac7b21e?fit

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Telefonen er vilt avhengighetsskapende for mange og jeg ønsker ikke å ende opp som enkelte jeg kjenner. Jeg stoler overhodet ikke på min egen viljestyrke. Er litt for glad i å kaste bort tid på nett og vil ikke ha nettet med meg overalt i hverfall. Hvis man klarer å legge den bort så er det jo null problem, men jeg er redd jeg ville blitt en av de som må dra den fram og sjekke hele tiden. 

Anonymkode: 39999...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
newman01 skrev (3 timer siden):

Samfunnet har blitt litt mer praktisk siden sjekkhefte på butikken var det kule, og regninger ble betalt med signerte giroblanketter i en blå konvolutt.. 

Det gamle er også sårbart. Man kan miste nøkler, glemme lommeboka hjemme, miste bilnøkkel ned i et sluk og kodegeneratoren til nettbanken kan gå istykker eller rotes bort. Ingenting er idiotsikkert.  

Noe moren min fortsatt gjør, sammen med 200.000 - selv om DNB forsøkte å tvinge kundene sine til å bruke nettbank for å øke sin egen fortjeneste:

DNB gir opp å få alle kundene over i nettbank

DNB erkjenner at banken tok feil da de trodde de skulle få alle kundene til å bruke digitale tjenester. Nå vil banken lytte mer til sine analoge kunder.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gP2GGJ/dnb-gir-opp-aa-faa-alle-kundene-over-i-nettbank

Sitat

Totalt bruker fortsatt rundt 200.000 norske kunder brev- og telegiro eller betaler regninger og gjør uttak over skranke, skriver Aftenposten.

Nei, ingenting er idiotsikkert, men med tanke på sikkerhetshull er en gammel Nokia uendelig mye tryggere å bruke enn smarttelefoner som stadig må oppdateres, noe ikke alle gjør, slik at folk med uærlige hensikter lever glade dager; teknologien i smarttelefonene er like full av hull som en sveitserost, for ikke å snakke om mulighetene for overvåkning; det er tross alt en grunn til at Kina gjør det de gjør.

Andre felt hvor smarttelefonen stryker i forhold til analoge løsninger, er ran av unge med Vipps:

Vipps-ran av barn brer om seg. Er det smart å anmelde?

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P47G0p/tenaaringer-vipps-raner-tenaaringer-er-det-smart-aa-anmelde-eller-tryggere-aa-la-vaere

Ja, man kan også bli ranet for papirsedler, men hvor mange var det som gikk med hele formuen i lommen før i tiden? Med en smarttelefon og Vipps får raneren hele kontobeholdningen i fanget, og - vipps - så er alle pengene borte vekk.

Anonymkode: ed6db...325

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faren min hadde i utgangspunktet en "gammeldags" mobil, men han fant ut at det var greit å ha smarttelefon med vipps, mobilbank osv. 

Anonymkode: 551c3...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bare ikke lenger. Hadde jeg bare brukt mobilen til å ringe med,eller sende sms (som jeg aldri gjør) Så hadde det jo vært greit,men bruker den jo som bank. Betaler med den,bruker maps endel,spotify og podlesere. Bank er nok det viktigste,men bruker de andre nevnte på daglig basis. Samme med treningsapp og kamera. Hadde klart meg uten SOME!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Folk som mener at smarttelefon er noe man "må" ha, minner meg om russere som mener at det er like greit å stemme på Putin da man likevel ikke har et annet valg.

Selv nekter jeg å underkaste meg Apples klaustrofobiske univers eller overvåkningsmarerittet Google, og lever fortsatt uten å noen sinne ha hatt en smarttelefon.

Til tross for at jeg er en datanerd, og liker å skrive egne koder i Linux.

Anonymkode: ed6db...325

Jeg er også linux bruker og blir stresset av algoritmespøkelset. Det er convenient med smart phone, men det gjør ikke livet mitt noe bedre egentlig.

TS

Anonymkode: 539fa...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...