Gå til innhold

Hvordan gikk det med den gærne jenta/fyren fra skolen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Et lite tips: hvis du ønsker en karriere innenfor helse og omsorg ikke bruk slike utrykk om andre mennesker, egentlig generelt ikke greit, men spessielt ikke innenfor dit yrke. Diagnosen MBD er en utgått diagnose som i dag er et skjellsord på samme måte som N ordet.                           Med det sagt er det veldig mange årsaker til rusavhengighet, men det er jo selvsagt noen som bærer med seg større risikofaktorer enn andre, som f.eks uoppdagede diagnoser som kan føre til selvmedisinering, ulike former av omsorgs svikt,  oppvekst miljø ect. Her vil Urie Bronfenbrennes modell kunne sette ting i et system.                                                          Vis interesse i hans livshistorie om han ønsker å dele så kanskje du får svar på om det var noen som faktisk tok tak og forsøkte å skape endring, for det har du ingen grunnlag til å uttale deg om før du vet hele historien. 

Anonymkode: 7bd92...dba

Ja, jeg tviler egentlig på at den du siterer, faktisk jobber på en rusinstitusjon. Jeg har ikke hørt MBD-uttrykket på over 20 år. Det er ingen som bruker det i dag.

Anonymkode: 2c9a8...11d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 10.29):

Hvordan har du heks som levebrød ? Lyses det ut stilling på Finn ? 

Anonymkode: 2cde7...f48

Er like interessert hvordan man lever som klovn. Grønn, krøllete parykk og rund, rød plastnese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 12.34):

Jeg lurer på det samme. Er det Facebook stalking eller hva ?  . Har ingen kontakt med noen fra skoledagene .

Men jeg har ADD og fucka foreldra og var utenfor så er nok også kanskje en av de «verstingene» . I dag går jeg til psykolog og jobber med dritten min . Har gradert uføre men klart å jobbe deltid hvertfall. Har samboer og leilighet i storbyen men klarte aldri fullføre bachelorgraden min. 

Anonymkode: 2cde7...f48

På mindre steder ryktes det jo ting. Og der vet jo alle stort sett hvem alle er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (På 12.3.2024 den 11.17):

Han ene som alle jentene på skolen fryktet hvert eneste minutt ble drept for noen år siden. Sto masse om dette drapet i media. 

Den verste i klassen min skikket seg og fikk bra jobb, samboer og barn. Kjørte seg ihjel for en del pr siden. 

Verste i parallellklassen er ut og inn av fengsel pga bråk og både selger og bruker narkotika. 

En skikkelig bølle som svært få likte på skolen er idag en person mange setter stor pris på. Han har en skikkelig bra jobb med stort ansvar. Han er totalt forandret og mange spør han om hjelp til det meste. Han er en blid og flink mann som har blitt bestefar. Trudde aldri han skulle «bli noe». Jeg er en av de som skydde han på skolen, nå idag omgåes vi hverandre ofte.

Tror jeg gikk på samme skole, Østfold?

Anonymkode: ae173...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg tviler egentlig på at den du siterer, faktisk jobber på en rusinstitusjon. Jeg har ikke hørt MBD-uttrykket på over 20 år. Det er ingen som bruker det i dag.

Hvorfor bruke nåridens uttrykk når man snakker om opplevelswr fra en tid hvor mange faktisk brukte ordet MDB  ? 

I min tid så var flere som jobbet og kom og pratet på skole. fra rusinstirusjoner tidligere rusmisbrukere.  Så jeg tviler absolutt ikke på det nå heller.  Samme måte som barnevernsbarn tar barnevernsutdanning og skal redde systemet.  Det som er utfordrende med å være tidligere rusmisbruker som vil ha utdanning som innebærer mennesker er om de er dømr for paragrafer i noen lover som ikke er forenlig med utdanningen.  Litt derfor man må levere politiattest. 

Anonymkode: 0c1ff...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det mere fokus på psykisk helse og diagnoser. Mange «klager» over at «alle» har Adhd og andre diagnoser. Men denne tråden fikk meg til å tenke på hvor bra det er at det er mere kunnskap og fokus på det og dermed får også flere idag diagnose og også hjelp tidlig. 

Anonymkode: 066d8...2b8

Ja og nei. Fortsatt altfor mange barn som ikke følges opp av foreldre og ikke får noen diagnose eller hjelp, det bare antas diagnose.  

Anonymkode: 0c1ff...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde mange sånne "gærne", vi. Det har gått variert med de. Noen er blitt full blown psykotisk type skikkelig "gærne", noen er blitt narkomane, drept, er døde av overdoser, har tatt selvmord, er blitt kriminelle, ruser seg, noen er blitt "ordentlige", noen midt i mellom, noen er i ferd med å få behandling for rusproblemer, noen fikk barn tidlig og "skikket" seg, noen fikk barn tidlig og har ikke "skikket" seg. 

Anonymkode: a7095...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjørte ihjel en hest som hadde rømt og fikk en hov i hodet. Døde etter noen dager.

Anonymkode: e0794...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene ble ordfører i en av de større byene. Han andre ble en anerkjent kaptein i utenriksfart. En an de flinke og kjekke dengang havnet utpå i rus som voksen. 

Anonymkode: 416a6...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 22.17):

Og hva var historien deres? Typ, en MBD-gutt på skolen min, "Martin", en skikkelig grenseløs pøbelfyr, endte uoverraskende som narkoman og kriminell. Møtte han nylig da jeg fikk ny jobb på en rusinstitusjon. Trist å se at dette lå i kortene allerede på barneskolen også var det ingen som tok tak nok til at det endret seg i løpet av alle skoleårene hans. Vet lite om foreldrene hans, annet enn at jeg regner med det ikke sto så bra til. Fikk vondt av han. Så bortkasta liv. Han er 37 nå.

Anonymkode: de40f...14a

Tror du burde få deg en ny jobb. Hvis du jobber innenfor Rusfeltet snakker du ikke om bortkastet liv. Hilsen en som har jobbet innenfor Rusfeltet i 25 år

Anonymkode: dec89...2ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 23.15):

Verstingen døde vinteren vi gikk i tiende, sniffet et eller annet tror jeg det var. En er dessverre blitt psykolog🤮 de andre vet jeg ingenting om.

Anonymkode: 7891a...eb8

Dessverre? 
Du skjønner at disse bråkmakerne mest sannsynlig har hatt det tøft hjemme? At utagering og plaging av andre kommer av dårlige hjemmeforhold? Og at noen klarer å snu det, få gode karakterer og så bli en ressurs for andre burde bejubles, og ikke spys av?

Jeg jobber med en del av disse folka, som var pøbler på barneskolen, kriminelle og rus resten av livet - og du skulle visst hva disse gikk igjennom hjemme og hva dette har gjort med dem. 

Skam deg.

Anonymkode: 83592...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-En døde i en selvforskyldt ulykke som 15 åring. Veldig spenningssøkende og fant på utrolig mye rart. 

-En ble narkoman, lever ennå men har ikke tenner igjen og ser skral ut etter åresvis på heroin.

-En kjørte seg ihjel som 19-åring ruset.

Felles for alle var at de kom fra dårlige og ustabile hjem. Det er trist at noen har så mye traumer og smerte at de må døyve det med rus.

Anonymkode: 399f2...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 22.17):

Og hva var historien deres? Typ, en MBD-gutt på skolen min, "Martin", en skikkelig grenseløs pøbelfyr, endte uoverraskende som narkoman og kriminell. Møtte han nylig da jeg fikk ny jobb på en rusinstitusjon. Trist å se at dette lå i kortene allerede på barneskolen også var det ingen som tok tak nok til at det endret seg i løpet av alle skoleårene hans. Vet lite om foreldrene hans, annet enn at jeg regner med det ikke sto så bra til. Fikk vondt av han. Så bortkasta liv. Han er 37 nå.

Her er du jaggu ikke våken og har ikke fulgt med 🤦🏽‍♀️ 

De aller fleste som får rusproblemer får det pga hvem de "henger" med, de aller fleste av de som har rusproblemer har også ressurssterke foreldre som virkelig har stått på for barna sine, og gjort alt i deres makt for å unngå at barna deres blir f.eks. narkomane!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror jeg gikk på samme skole, Østfold?

Anonymkode: ae173...789

Nei, er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba i bhg i mange mange år. Vi kan plukke de ut allerede når de er 2-3 år. Og det snakkes pent om «tidlig innsats» osv men det skal spares penger så det er ikke ressurser til å jobbe forebyggende. Verken innen pedagogikk, psykologi eller barnevern.

Anonymkode: c8420...5b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (4 timer siden):

Her er du jaggu ikke våken og har ikke fulgt med 🤦🏽‍♀️ 

De aller fleste som får rusproblemer får det pga hvem de "henger" med, de aller fleste av de som har rusproblemer har også ressurssterke foreldre som virkelig har stått på for barna sine, og gjort alt i deres makt for å unngå at barna deres blir f.eks. narkomane!!!!!

Det er begge deler. 
diagnose som adhd (tidligere mbd) er også veldig vanlig årsak til behov for rus osv. Da gjerne uten god nok medisinering og/eller oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har jobba i bhg i mange mange år. Vi kan plukke de ut allerede når de er 2-3 år. Og det snakkes pent om «tidlig innsats» osv men det skal spares penger så det er ikke ressurser til å jobbe forebyggende. Verken innen pedagogikk, psykologi eller barnevern.

Hva er gjengangerne her? Hvorfor plukker dere ut de dere gjør? Altså hvilke tidlige tegn ser dere?

Anonymkode: c9af3...d1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har motsatt erfaring, at de som var oppis og flinke ikke har gjort så mye utav livet mens de som ble dømt nord og ned er de som har "Lykkes" og i dag har solide jobber og gode stabile livssituasjoner. 

Anonymkode: a41db...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Et lite tips: hvis du ønsker en karriere innenfor helse og omsorg ikke bruk slike utrykk om andre mennesker, egentlig generelt ikke greit, men spessielt ikke innenfor dit yrke. Diagnosen MBD er en utgått diagnose som i dag er et skjellsord på samme måte som N ordet.                           Med det sagt er det veldig mange årsaker til rusavhengighet, men det er jo selvsagt noen som bærer med seg større risikofaktorer enn andre, som f.eks uoppdagede diagnoser som kan føre til selvmedisinering, ulike former av omsorgs svikt,  oppvekst miljø ect. Her vil Urie Bronfenbrennes modell kunne sette ting i et system.                                                          Vis interesse i hans livshistorie om han ønsker å dele så kanskje du får svar på om det var noen som faktisk tok tak og forsøkte å skape endring, for det har du ingen grunnlag til å uttale deg om før du vet hele historien. 

Anonymkode: 7bd92...dba

Førsteårstudent på sosionom-studiet etter et langt liv som rusavhengig? MBD-barn er hva man kalte det i gamledager. Og alle i rusfeltet er klar over hvor stor påvirkning foreldre og belastende hendelser kan ha for hvordan man ender opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det sier kanskje mer om min alder enn om deg....  Hva jeg ville kalt "Martin" for med dagens uttrykk er "sterke tendenser av anti-sosial personlighetsforstyrrelse, svært lav impulskontroll og dårlig affektregulering. Dårlig mentaliseringsevne. Sier selv han har ADHD, men har hittil ikke klart å holde seg rusfri i de obligatoriske 3 månedene før utredning kan settes igang".

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...