Gå til innhold

Dagbok


Livsnyter-dama

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en dame på 42 år fra Østlandet. Jeg er i sånn passe ok form, men noen kilo for mye på kroppen. Jeg er 170 høy og veier i dag 74 kg. Vekta har i alle år lagt på rundt 64 kg (pluss/minus), men de 3 siste årene har jeg levd livet, ikke vært så nøye med trening og mat, derav gått opp i vekt jevnt og trutt. Det har gått over litt tid, og jeg har derfor vendt kroppen til å være gradvis større enn den pleier. Jeg har ingen vondter/plager, men synes det er irriterende å måtte kjøpe helt ny garderobe, pluss at jeg ser tykkere og eldre ut nå… Av aktivitet liker jeg å gå turer i marka med hund, og det har heldigvis aldri vært et ork å komme seg ut. Men det sies jo at maten har alt å si for vektregulering, så jeg må starte en omlegging på det området. Har lyst å føre en «dagbok» her inne, og forhåpentligvis få litt kommentarer på hva dere tenker. Jeg har veiedag på mandager (i dag), og starter altså i dag på 74,8 kg. Jeg kommer ikke til å skrive hver dag, men så ofte jeg kan. Mitt mål er å gå ned 10 kg (til 64 kg) innen 1. juli, som er om 16 uker. 

Endret av Livsnyter-dama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livsnyter-dama skrev (13 minutter siden):

Hei! Jeg er en dame på 42 år fra Østlandet. Jeg er i sånn passe ok form, men noen kilo for mye på kroppen. Jeg er 170 høy og veier i dag 74 kg. Vekta har i alle år lagt på rundt 64 kg (pluss/minus), men de 3 siste årene har jeg levd livet, ikke vært så nøye med trening og mat, derav gått opp i vekt jevnt og trutt. Det har gått over litt tid, og jeg har derfor vendt kroppen til å være gradvis større enn den pleier. Jeg har ingen vondter/plager, men synes det er irriterende å måtte kjøpe helt ny garderobe, pluss at jeg ser tykkere og eldre ut nå… Av aktivitet liker jeg å gå turer i marka med hund, og det har heldigvis aldri vært et ork å komme seg ut. Men det sies jo at maten har alt å si for vektregulering, så jeg må starte en omlegging på det området. Har lyst å føre en «dagbok» her inne, og forhåpentligvis få litt kommentarer på hva dere tenker. Jeg har veiedag på mandager (i dag), og starter altså i dag på 74,8 kg. Jeg kommer ikke til å skrive hver dag, men så ofte jeg kan. Mitt mål er å gå ned 10 kg (til 64 kg) innen 1. juli, som er om 16 uker. 

De enne bør du nok se om du får flyttet til underforumet for dagbøker:)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til "dagbok gjengen" som ønsker å gå ned i vekt 👍

Det viktigste er at du har bestemt deg, og at du faktisk gjør noe med det. Vi er flere som har falt i den fella der vi bare lar ting skli ut, så det er kjempebra at du snur dette nå før det går for langt feil vei.

Hvis du jobber for det er jeg helt sikker på at du klarer disse 10 kiloene før 1. juli 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen med dagbok! :blomst: Her er vi mange i "samme båt". Veldig fint å være flere som er inni prosessen det er å ta tak i livsstilen sin, både med trim og kosthold. Lykke til! :duskedame:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da er snart halve uka gått, og det går egentlig ganske ok. Det jeg sliter mest med er søtsuget rett etter middag. 🙈 Det er skikkelig vanskelig å unngå å gå på en stor smell der.. men jeg har klart det hittil - har rett og slett endt opp med et glass med sukkerfri sjokomelk for å døyve suget. Funker greit for nå, men håper å venne det av meg etterhvert. Ellers har jeg lest en del om lavkarbo i det siste. Foreløpig har jeg kuttet sukker, og prøver å spise mest mulig «ren» mat. Mengden er den samme. Men jeg tenker ikke å gå over til lavkarbo, bortsett fra at det sikkert er lurt å få mer protein og sunt fett inn i kosten. Det høres veldig slitsomt ut å leve med lavkarbo, så det får heller bli en mix av sunne tiltak ☺️ tipper at sukker-kutt vil gjøre det meste av jobben. Til helga har jeg derimot en utfordring… skal i to besøk der det definitivt blir masse kaker på bordet. Kvier meg litt til det, kjenner jeg, for jeg har ikke lyst å ødelegge for all jobben jeg har lagt ned denne uka 🙈 noen tips til hvordan jeg kan «begrense» inntaket? Jeg liker ikke å være uhøflig å si nei til mat som andre har stått og slavet på kjøkkenet for å lage til… kanskje jeg kan spise meg mett på noe sunt rett i forkant.?🤔 eller drikke masse vann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsuget avtar heldigvis veldig etterhvert er min erfaring. En kopp te og en frukt etter middag syns i hvert fall jeg fungerer bra, det tar bort det verste syns jeg 🙂

Hvis det er et rent kakebesøk tror jeg at jeg ville ha kommet ganske mett, for ikke å gå helt å gå helt berserk i kakefatet. Men det er vanskelig altså, har heller ikke samvittighet til å ikke forsyne meg i sånne anledninger.

Selv er jeg spent på påsken, vi skal bo hos familie i en uke, og det blir et hav av familiebesøk. Så tenker at jeg kjører sukkerstopp frem til påsken i hvert fall, så får heller den bli et unntak. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livsnyter-dama skrev (På 13.3.2024 den 21.55):

Til helga har jeg derimot en utfordring… skal i to besøk der det definitivt blir masse kaker på bordet. Kvier meg litt til det, kjenner jeg, for jeg har ikke lyst å ødelegge for all jobben jeg har lagt ned denne uka 🙈 noen tips til hvordan jeg kan «begrense» inntaket? Jeg liker ikke å være uhøflig å si nei til mat som andre har stått og slavet på kjøkkenet for å lage til…

Ville spist ordentlig og god mettende mat hjemme før du drar i selskap. Og så bare begrense inntaket. Skjønner du vil delta i å spise litt, men da går det an å ta et liiiite stykke. Heller veldig små biter, så er det evnt. rom for å forsyne seg flere ganger/ta av flere kaker. Som verter setter pris på. Om du har noen med deg kan du alliere deg med å dele også. Hvis det serveres typiske ting man ikke kan ta litt av (muffins, kanelbolle osv.). Da pleier jeg å ta èn, og så deler jeg den opp og deler med mannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Ser ut til at innlegget jeg skrev i går ikke kom med… men uansett: vekta i går viste 73,9 😅 så da har jeg likevel klart å gått ned 0,9 kg siste uka til tross for kake-besøkene… er veldig fornøyd med det. Jeg klarte å begrense litt på inntaket av kakene, men det ble likevel litt søtsaker gitt…🙈 jeg fortsetter med mer av protein og naturlig fett i kosten, og mindre sukker. Så får vi se hvordan denne uka går 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgangen :klemmer:
Å spise kake er ikke ensbetydende med at man går opp i vekt, det er mye mer kompleks enn så. Du gjør i alle fall noe riktig, så fortsett sånn!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit, og gratulerer med nedgang! Enig med Amatriel, det er plass til kake innimellom selv om man er mer bevisst på kostholdet sitt. Det tar tid å finne balansen, men man lærer mye underveis! Heiaheia!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! En uke er gått, og vekta viste 74,5 i dag 🙈🙈 er litt skuffa, men forventet det egentlig. For i uka som gikk var det mye som skjedde. Møter, kurs, venninnetreff o.l Ble tatt litt på senga over å oppdage at det er utrolig mye pizza, tebrød og enda verre ting som blir servert på møter/kurs. Det var jo INGEN alternativer som nøtter/frukt, eller annen sunn mat for den del. Hadde jeg planlagt dette bedre, så skulle jeg spist noe fornuftig i forkant 😅 så det gikk litt skeis denne uka. Jeg tror jeg skal begynne å planlegge uka på søndager, for å være mer forberedt i matveien. Det gjelder også det å ha noe sunn mat/snacks tilgjengelig i huset når jeg er småsulten. Der er jeg litt dårlig… Noen tips til hva som funker? Jeg pleier å ha usaltede nøtter, noen ganger kokt egg, frukt/grønt, hjemmelaget popcorn uten smør. Jeg liker ikke å kjøpe inn yoplait og tilsvarende, da det er MEGA ultraprossesert… 

Nå er det påskeferie og jeg har lovet meg selv å bli mer bevisst…  denne uka byr på et par sosiale settinger, men jeg tar med meg erfaringen fra forrige uke og krysser fingrene for at jeg kommer bedre ut på neste mandag 😅🤞

To be continued.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slike møter/kursmat er bare helt utrolig dårlig! Jeg har aktivt begynt å snu det litt når det er foreldremøter på skolen. Når man skal ta med "noe å bite i", så tar jeg med oppskåret frukt, bær eller salater.

Det aller beste er jo å sørge for å spise gode og balanserte måltider slik at man unngår å bli fysen. Men mange av oss havner jo i slike situasjoner likevel, selv om vi prøver hardt not to. Plutselig står man å lager middag og er kjempesulten, og da er veien kort for å stappe noe i munnen. Et tips fra meg er å lage et lite lager med råkuler. Jeg lagde et innlegg med oppskrift i dagboken min her om du ønsker å prøve.

pske2.gif.3a87c4620b6fec610e8eb0633154b377.gif

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (10 timer siden):

 Et tips fra meg er å lage et lite lager med råkuler. Jeg lagde et innlegg med oppskrift i dagboken min her om du ønsker å prøve.

pske2.gif.3a87c4620b6fec610e8eb0633154b377.gif

Åh, tusen takk for det gode tipset med råkuler! Skal prøve meg på dem👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen! Påskeuka er vel overstått. Godt med 1 uke fri, men ikke så hyggelig å gå på vekta i dag… 74,9 kg viste den😞 jeg hadde nok fort mistet motet og gitt opp hele vektreduksjonen, hvis ikke jeg hadde visst hva som lå bak dette tallet… Jeg har nemlig skeiet ut - mer enn en gang denne uka 🙈 Det har vært helt håpløst å drive vektreduksjon midt i påska 😬 selv om det ble mange fine og lange skiturer, så var kosen tilstede hver dag 🙈 jeg kom liksom inn i en vond sirkel med gode måltider og påskegodt… jeg kunne ikke styre tilberedningen selv, da vi har for det meste vært hos andre.

Nå i kveld har jeg derimot planlagt alle middagene for uka som kommer, pluss hvilken «nød-snacks» jeg skal ha tilgjengelig når trangen melder seg. Er fornøyd med det i hvert fall ☺️ 

Nei, den kommende uka BØR bare bli enklere. Sånn at jeg kommer inn på rett spor igjen😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere inn i den vonde sirkelen her 🤚 Det ble rett og slett en utrolig lang ferie! Første halvdel syns jeg gikk veldig fin og moderert, men så skled det helt totalt ut :roll: 
Jeg tror det viktigste er at dette ikke knekker oss helt. Ikke la tallet på vekta definere oss, men husk at vi vet hva gode valg er og kan fint ta dem nå som hverdagen er tilbake igjen. Og høres ut som du er godt i gang med det! Kjempebra med planlegging av mat o.l altså :nikke:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (11 timer siden):

Jeg tror det viktigste er at dette ikke knekker oss helt. Ikke la tallet på vekta definere oss, men husk at vi vet hva gode valg er og kan fint ta dem nå som hverdagen er tilbake igjen. Og høres ut som du er godt i gang med det! Kjempebra med planlegging av mat o.l altså :nikke:

Ja, enig med deg.
Takk for motiverende ord ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ikke alene om tilbakegang gjennom påsken. Det er kjedelig, selv om man vet at det kommer. Men nå er det tilbake til hverdag, så er bare å nullstille 🙂 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og hoppsann! Er så glad i dag.. tallet er 73,9 - et helt kilo ned siden forrige mandag👏 mulig det er bare det at jeg ikke har spist påskegodt denne uka, men, men… uansett er jeg veldig glad for at det går rett vei! Den siste uka har jeg hatt mye bedre kontroll på maten. Ingen uforutsette besøk eller feriringer - kjenner at kroppen har det bedre når sukkerinntaket går ned. Jeg har ikke det «sukkerjaget» i meg, bortsett fra litt etter middagen. Da unner jeg meg en kopp med usøtet sjokomelk - så det funker bra☺️ prøver hele tiden å spise litt mer proteiner og litt mer «ren» mat (ikke ultraprossesert). Tenker at kroppen har bare godt av det. Selv om det blir en banan i ny og ne, så tenker jeg det er vel så bra å fokusere på naturlig mat, enn å tenke at «denne bananen har altfor høyt sukkerinnhold»… 

Jeg fortsetter å bevege meg utendørs, og nå som våren er i gang så blir det lengre og flere turer. Heldigvis så har det aldri vært noe «dørstokk»-problem for meg opp gjennom årene. Men som de sier - det er ikke trening som gir vekttap, men et bevisst kosthold. Og det er nok riktig, det. Likevel er det deilig å kjenne seg litt «fit» og  følelsen av å være i god form 👌 Ha en finfin uke 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med nedgangen! Kjempebra! Speiles i alle de gode valgene du tar. Alt sammen høres superbra ut, skjønner godt at du er glad og føler deg lett til sinns :D Ha en fin uke videre! :blomst2:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går stod det 73,3 kg på vektskåla!  Ned 0,6 kg siste uka👏👏  Det går ikke så fort, men riktig vei i alle fall! Hadde et par ettermiddager med boller og pizza i uka som gikk, men klarte å «hente meg inn» igjen i etterkant. Det er sååå vanskelig å hele tiden passe på å spise riktig. Jeg hadde også en dag der det ikke var bunn på meg. Dette har jeg opplevd før også. Veldig rart, men det er veldig ulikt slik vanlige dager pleier å være. Det er som om kroppen skrur på en «overlevelses-mekanisme» og tenker at i dag må jeg makse inntaket av næring…😳 uansett hva jeg putter i meg, så blir jeg utrolig fort sulten igjen. Og det er ikke bare søtt, men all slags «ordentlig» mat også😅 jeg måtte til slutt ut å jobbe i hagen, for å rett og slett fjerne meg fra alle fristelsene inni huset 🙈 Er det andre som opplever dette.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...