Gå til innhold

Boligdilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri i verden flyttet når det høres ut som dere har det så bra som dere har det.

Utsikt er oppskrytt og når dere har vertikaldelt bolig er forskjellen til hus minimal.

Anonymkode: fbf54...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke kimse av den negative effekten av å ikke se sola gjennom hele vinteren. Her vi bor har vi noen måneder hvor vi ikke ser sola. Det er skikkelig tungt og det er en fest hver gang den treffer vinduet igjen. 5 måneder uten sol ville ha vært en stor belastning for meg iallefall.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi bor i vertikaldelt bolig nå i et nabolag vi liker. Her har jeg flere venninner som også bor. Vi har det vi trenger av soverom og et ekstra. Ellers to bad, to stuer et kjøkken og to boder. Kunne gjerne tenkt oss større stue/kjøkken løsning, men i hverdagen går det fint. 

Har nå tilbud om å ta over huset til mine foreldre. Er et totalrenoveringsprosjekt der alt må byttes av rør, elektrisk, drenering, isolering, vinduer etc. Barna er tenåringer.

Pluss mot å flytte er bedre plass og litt finere utsikt. Det negative er den enorme jobben vi har foran oss og at sola er borte pga et fjell 5 måneder vinterhalvåret. Her vi bor er den borte kanskje 5 uker toppen. 

Begge boligene ligger sentralt. 

Hva bør veie tyngst? Sol og nabolag eller større plass? 

 

 

Anonymkode: 8e439...f59

Trenger dere ekstra plass, da? Tenåringer flytter jo ut før dere er ferdige med «totalrenovering» dersom dere tenker gjøre det selv. Dersom dere har midler til å rulle inn en arkitekt, tegne om huset, bruke 1-2 mill på proff ombygging og så flytte inn (Og boligen vil stige mer i verdi enn pengene brukt, selvsagt!) så vile jeg tatt over, bodd der dere bor, hyrt inn folk og så flyttet neste år. 

For en «gratis» enebolig fra 1980 (feks) er jo ikke billig. Du sier det må byttes vindu, tak, drenering, rør, el etc. Og det koster enten millioner i rene kroner eller millioner i tapt fritid. Begge deler er resurser man ikke har endeløst av (dog er selvsagt pengene mindre verdt enn fritiden når man er såpass gammel at man har tenåringer).

Anonymkode: ef521...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ikke "gratis" må betale ca halve taksten og om det blir solgt blir jo da tilsvarende i penger inn til evt hytte eller hus i det området vi bor i om det kommer for salg en gang. 

Anonymkode: 8e439...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene tenåringen maser om hus pga han vil ha kjellerstue for å samle venner. Loftstue med trapp ned i hovedstue er ikke bra nok. Men kan kanskje lage vegg oppe med dør til trappa for at vi ikke skal høre hverandre. 

 

Anonymkode: 8e439...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den ene tenåringen maser om hus pga han vil ha kjellerstue for å samle venner. Loftstue med trapp ned i hovedstue er ikke bra nok. Men kan kanskje lage vegg oppe med dør til trappa for at vi ikke skal høre hverandre. 

 

Anonymkode: 8e439...f59

Men så er det vel ikke tenåringen som verken skal betale eller utføre totalrenovering.

Bli der dere er, er mitt råd

Anonymkode: c796f...583

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke flytt. kanskje barndomshjemmet ditt kommer på salg engang senere ferdig renovert.

Anonymkode: efd2f...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder uten sol hadde vært helt totalt uaktuelt - barndomshjem eller ei! 
Det er jo nesten halve året uten sol 😱

Om dere tenker langsiktig så kommer jo tenåringene til å flytte hjemmefra om få år. Har dere snakket om hvordan dere vil leve når barna er ute av redet?

Vi har totalrenovert et hus og kommer ikke til å gjøre det igjen uten at vi har råd til å sette bort ALT arbeidet - og det kommer vi nok aldri til å få råd til. 

Anonymkode: 875c8...c88

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol og nabolag! Vi fikk valget om å bygge eget på arvet tomt med litt dårligere plassering eller flytte inn i barndomshjemmet. Vi valgte tomten, og er SÅ glad for at vi ikke bor i et eldre hus. Vi ser hvor mye de stadig må ordne på huset og hvor mye tid og krefter det tar. Veldig glad vi slipper. Minnene blir ikke borte selv om du bor et annet sted.

Anonymkode: 424c7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine har omtrent flyttet hjemmefra før renoveringsprosjektet blir ferdig, og da trenger dere ikke den ekstra plassen. Ville blitt boende i nabolaget dere trives i, kost meg i sola, og kjøpt hytte. 

Anonymkode: b1783...243

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er viktig for meg, så jeg hadde blitt boende - ellers hadde jeg kastet meg over huset og renovert det :) 

Anonymkode: 50624...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sol er viktig for meg, så jeg hadde blitt boende - ellers hadde jeg kastet meg over huset og renovert det :) 

Anonymkode: 50624...fd0

Jeg blir også lykkelig når jeg ser solstråler gjennom vinduer vinterhalvåret. Merker også at det har en oppvarmingseffekt på huset. Det er et hus i et byggefelt så hvorfor føler jeg da en forpliktelse? Mine foreldre har ikke presset i det hele tatt på dette, men noen slektninger tror det er best for vår familie å bo der... Tror det bunner ut i at vi har vært på jakt etter enebolig og nå får vi en servert som har mye arbeid og det med sola. Det skal sies at om sommeren er den fra morgen til sene kvelden. 

Anonymkode: 8e439...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Den ene tenåringen maser om hus pga han vil ha kjellerstue for å samle venner. Loftstue med trapp ned i hovedstue er ikke bra nok. Men kan kanskje lage vegg oppe med dør til trappa for at vi ikke skal høre hverandre. 

 

Anonymkode: 8e439...f59

En vegg og en dør er mye billigere enn renoveringsprosjekt. Vi har drevet med mye oppussing og det er et pengesluk, irritasjon, bekymring, tid og forsakelse av annet dere kunne brukt pengene på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sol, når plassen dere har nå egentlig er tilstrekkelig.

5 av 12 måneder skyggelagt i år etter år høres trist ut. Solen gir energi! Dette er ikke drømmeboligen, selv om det er følelser knyttet til den.

Ville også vært betenkt på å bruke ungenes siste få år i redet på å bytte hus og organisere totalrenovering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er veldig viktig for meg, så jeg hadde blitt i huset jeg hadde.

Har totalrenovert hus fra 1952 en gang, og gjør det aldri igjen. Har handy mann og flere venner som bidro, men det ble mye dyrere enn forventet like vel. Og så ble det likevel ikke ideelt, pga mange kompromisser. Det holdt faktisk på å knekke parforholdet, for vi hadde aldri tid til hverandre og ikke penger til å pleie kjærligheten heller. Ferie? Nei, feriebudsjettet forsvant i den uoppdagete vannlekkasjen på badet. Ut å spise middag? Nei, middagsbudsjettet forsvant i ekstra elektrikkerregning. Sånn var det i 18 måneder...

Vi endte med å selge huset da vi var ferdige, for vi hadde ingen gode følelser igjen for plassen. PS, dette var mannen min sitt barndomshjem. Svigermor har fremdeles ikke tilgitt oss😅

Anonymkode: bc3c4...3a3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 20.39):

Takk for svar ❤️ Jeg er bare så redd for å angre og følelser når barndomshjemmet blir solgt. Skal jeg tenke hus er et hus evt om drømmeboligen (som ikke er renoveringsprosjekt) dukker opp senere? 

Anonymkode: 8e439...f59

Mens for dine egne barn blir det vel tvert i mot barndomshjemmet deres som blir solgt dersom du velger å flytte? Bare noe å tenke på. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 20.18):

Vi bor i vertikaldelt bolig nå i et nabolag vi liker. Her har jeg flere venninner som også bor. Vi har det vi trenger av soverom og et ekstra. Ellers to bad, to stuer et kjøkken og to boder. Kunne gjerne tenkt oss større stue/kjøkken løsning, men i hverdagen går det fint. 

Har nå tilbud om å ta over huset til mine foreldre. Er et totalrenoveringsprosjekt der alt må byttes av rør, elektrisk, drenering, isolering, vinduer etc. Barna er tenåringer.

Pluss mot å flytte er bedre plass og litt finere utsikt. Det negative er den enorme jobben vi har foran oss og at sola er borte pga et fjell 5 måneder vinterhalvåret. Her vi bor er den borte kanskje 5 uker toppen. 

Begge boligene ligger sentralt. 

Hva bør veie tyngst? Sol og nabolag eller større plass? 

 

 

Anonymkode: 8e439...f59

Sola er så viktig for meg at bare den hadde avgjort for meg. Helt grusomt å ikke ha sol på vinteren, et mareritt!

Ellers synes jeg ikke man skal overta hus som er i familien hvis man ikke ønsker det. Man kan ikke få alt i livet, noe må man gi slipp på. Det viktigste er å være lykkelig, ikke beholde alt som noen i familien har eid før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...