Gå til innhold

Gå ned i vekt på 1700 kalorier, går ikke ned og kan ikke spise mindre. Håpløst.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 19.26):

Det er flott for helsa at du er så aktiv, men såkalt hverdagsaktivitet betyr mindre enn man kanskje skulle tro for vektnedgang. Har du regnet ut at du faktisk er i tilstrekkelig kaloriunderskudd for vektnedgang? Spiser du 1700 kcal i helgene også, eller skeier du ut? I såfall vil jo det totale kaloriinntaket pr. uke bli høyere. Hvor lenge har du holdt på? For noen tar det rett og slett tid før det "løsner". Du kan også prøve å se på fordelingen av makronæringsstoffer, altså fett, proteiner og karbohydrater. Det er en del forskning som taler for at det kan være individuelle variasjoner når det gjelder f.eks. toleranse for karbohydrater.

Anonymkode: 07aef...97c

Enig i mye her. 

Jeg ville tatt et par fastedager i uka i en periode, der du spiser veldig lite.

Husk at sult er kun hormoner, sulten går over. Jeg tok to dager på rad over en periode på 4-5 uker. Gikk ned ca 4 kg. 

Det fine med dette er at du raskt ser resultat, vekta gikk betydelig ned etter første uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er rart du ikke går ned. Jeg er 170cm og må ligge godt under 1500 (egentlig 1300) for å gå saaaakte ned. Det å gå forbrenner ikke så fryktelig mye, så selv om du ikke sitter stille så er ikke dette en veldig aktiv hverdag. 

Anonymkode: 5126f...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke det er rart du ikke går ned. Jeg er 170cm og må ligge godt under 1500 (egentlig 1300) for å gå saaaakte ned. Det å gå forbrenner ikke så fryktelig mye, så selv om du ikke sitter stille så er ikke dette en veldig aktiv hverdag. 

Det synes jeg er veldig rart igjen, da, at du må ned SÅ mye i kal for å gå ned. Jeg er 164 (165 på en god dag), og går fint ned på 1700 kal. Er ikke veldig aktiv heller, og heller ikke overvektig. Ergo, alt er individuelt.

Anonymkode: d89f0...bdf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167 og 55 kg, må ligge på 1300 for ikke å gå opp. Ikke så mye mat det altså. Kjører på med mer de dagene jeg har ulvehunger. 

Anonymkode: e41a1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 167 og 55 kg, må ligge på 1300 for ikke å gå opp. Ikke så mye mat det altså. Kjører på med mer de dagene jeg har ulvehunger. 

Om du får «ulvehunger» og ikke går opp, er det nok fordi 1300 er for lite, så snitter er jo mer fordi du spiser mer noen dager

Anonymkode: 662d9...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du får «ulvehunger» og ikke går opp, er det nok fordi 1300 er for lite, så snitter er jo mer fordi du spiser mer noen dager

Anonymkode: 662d9...d89

Ja, jeg vet det. Men jeg koser meg med å spise masse en dag innimellom 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det synes jeg er veldig rart igjen, da, at du må ned SÅ mye i kal for å gå ned. Jeg er 164 (165 på en god dag), og går fint ned på 1700 kal. Er ikke veldig aktiv heller, og heller ikke overvektig. Ergo, alt er individuelt.

Jeg tror det er fordi jeg er 39år. Kunne spise mer før😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje? Pre-menopause kanskje da? Jeg er et par år yngre, men tiden innhenter vel meg også en dag. Men... blir du ikke veldig sulten på bare 1300 kalorier? 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kanskje? Pre-menopause kanskje da? Jeg er et par år yngre, men tiden innhenter vel meg også en dag. Men... blir du ikke veldig sulten på bare 1300 kalorier? 😭

Muligens, men tror ikke det helt ennå. Har ingen symptomer på det. Syns det ble litt sånn etter ca 35år. Lever ikke på 1300, men må spise det for å gå ned. Vedlikehold er vel rundt 1600. Så det som skjer i praksis er at jeg gradvis går opp 2-3 kg over noen måneder, for deretter å stramme inn og gå på en mini slankekur noen uker med da 1300 daglig. Også gjentar dette seg, så jeg går ned de samme 2-3kg flere ganger i året. Ikke ideelt kanskje, men må kunne spise litt mer fritt i perioder. Men hadde jeg ikke gjort det sånn, så hadde jeg lagt på meg 3-4kg i året (som jo mange voksne damer faktisk gjør), og endt opp som en overvektig 50-åring (som jo de fleste faktisk er). Men på denne måten holder jeg min bmi på 21/22. Man må finne noe som fungerer for seg selv, for det er svært få slanke damer over 40år som kan spise hva de vil og beholde sin slanke kropp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Muligens, men tror ikke det helt ennå. Har ingen symptomer på det. Syns det ble litt sånn etter ca 35år. Lever ikke på 1300, men må spise det for å gå ned. Vedlikehold er vel rundt 1600. Så det som skjer i praksis er at jeg gradvis går opp 2-3 kg over noen måneder, for deretter å stramme inn og gå på en mini slankekur noen uker med da 1300 daglig. Også gjentar dette seg, så jeg går ned de samme 2-3kg flere ganger i året. Ikke ideelt kanskje, men må kunne spise litt mer fritt i perioder. Men hadde jeg ikke gjort det sånn, så hadde jeg lagt på meg 3-4kg i året (som jo mange voksne damer faktisk gjør), og endt opp som en overvektig 50-åring (som jo de fleste faktisk er). Men på denne måten holder jeg min bmi på 21/22. Man må finne noe som fungerer for seg selv, for det er svært få slanke damer over 40år som kan spise hva de vil og beholde sin slanke kropp. 

Aah, makes sense! Synes det er så vanskelig. Går som sagt ned på 1700 kal, men vil jo ikke telle kalorier hele livet. Kanskje man bare blir nødt etter en viss alder 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (På 11.3.2024 den 14.21):

Hvordan er midjemålet ditt? Du kan ha fett som er omgjort til muskler og derfor går du ikke ned.

Fett som er omgjort til muskler..? Sorry, men kroppen fungerer ikke sånn. Fett kan aldri bli til muskler, slutt å spre sånt tøv.

Anonymkode: ada72...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fett som er omgjort til muskler..? Sorry, men kroppen fungerer ikke sånn. Fett kan aldri bli til muskler, slutt å spre sånt tøv.

Anonymkode: ada72...bc5

Tipper vedkommende prøvde å si at man har gått ned i fettprosent og opp i muskelmasse...

Anonymkode: 6f574...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aah, makes sense! Synes det er så vanskelig. Går som sagt ned på 1700 kal, men vil jo ikke telle kalorier hele livet. Kanskje man bare blir nødt etter en viss alder 😭

Jeg syns jo du er heldig da, som kan spise såpass mye samtidig som du går ned i vekt😊 Jeg teller som sagt absolutt ikke kalorier hele tiden, men veier meg regelmessig, og når jeg når min maxvekt (64kg), så er det telling av kalorier for å komme ned igjen. Skjer som regel etter jul og etter sommerferie. Poenget er å ikke vente til man har 20kg for mye før man gjør tiltak. Men ja, skulle gjerne kunnet spise hva jeg hadde lyst på til enhver tid. Men for meg er det viktig å være fornøyd med kroppen. Men det er absolutt en jobb og jeg må begrense meg veldig. Skulle egentlig ønske alle som ønsker det kunne få slankemedisin for å slippe sult og matstøy, for det er ikke enkelt bare fordi man klarer det. Men forstår jo at det er bivirkninger osv som gjør at det ikke er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir overrasket om du ikke klarer å finne et par hundre kcal, eller mer, å kutte ned uten å måtte spise mindre mat. Men om det er slik, må du jo bare få opp aktivitetsnivået. Hvis jeg sitter på ræva hele dagen, forbrenner jeg cirka 1300 kcal, men i dag er jeg oppe i 2700 pga. aktiviteter.

Anonymkode: 36bd1...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kalorier bestemmer ikke hvor mett du blir, så du KAN spise mindre enn 1700!uten å dø av sult. Øk mengden grønnsaker (og utvid repertoaret/mangfoldet av dem), spis poteter heller enn ris, egg, kjøtt og fisk. 1700 kcal av de matvarene innebærer over 2 kilo mat og vil absolutt mette mer enn nok. Sier ikke at du skal leve på dette, men poenget er at du kan velge mer mettende mat og mat med høyere volum slik at du ikke går rundt sulten til tross for lavere energiinntak

Forbrenningen faller ikke så mye med alderen som tidligere trodd, bare sånn FYI. Lavere energiforbruk kan skyldes lite bevegelse og trening, lite/dårlig søvn, stress, hormonelle tilstander (pcos, stoffskifte, insulin) og evt mangler av diverse næringsstoffer. Tap av muskelmasse vil også påvirke og dersom du ikke trener styrke, er det virkelig noe å vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (På 11.3.2024 den 19.21):

Hvordan er midjemålet ditt? Du kan ha fett som er omgjort til muskler og derfor går du ikke ned.

Fett kan da ikke omgjøres til muskler! Du kan gå opp og ned i både fett- og muskelmasse, men fett kan aldri omdannes til muskler eller vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 17.20):

Det er motbevist at forbrenningen går ned med alderen. Eller, den går ned frem til du er 20, men fra 20-60 år skjer det veldig lite med forbrenningen vår. Stort sett handler det om at man har blitt mer inaktiv med årene.

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellah skrev (8 timer siden):

Det er motbevist at forbrenningen går ned med alderen. Eller, den går ned frem til du er 20, men fra 20-60 år skjer det veldig lite med forbrenningen vår. Stort sett handler det om at man har blitt mer inaktiv med årene.

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409

Har ikke sagt noe om at forbrenningen går ned. Men jeg må spise (betydelig) mindre enn før for å holde samme bmi. Spiser også mye sunnere nå enn tidligere. Drakk hver helg også. Man mister jo litt muskelmasse med årene og da kreves det jo mindre energi. Det er også noe om at man går overtok mindre brunt fett. Trente ikke før heller, men muligens litt mindre aktiv sikkert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 23.59):

Hvis du ikke går ned så får du i deg for mange kalorier. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: e2597...c32

Tenk om det hadde vært så enkelt. Sånn 80- talls enkelt. Før man fant ut at det har litt og si hva man spiser og… etter at alke ble tykke av og telle kalorier. 

Anonymkode: a48a9...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (På 13.3.2024 den 9.49):

Sannsynligvis spiser du alt for lite og/eller for dårlig sammensatt mat. Klassisk felle, spesielt for damer. Tyner seg selv og får lite resultater og skulle man miste noen gram så er det helst musklene som ryker og fettprosenten forblir den samme.

Bare en myte. 

Anonymkode: 38bb1...654

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...