Gå til innhold

Hva syns du om folk som alltid går tidig hjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er mer frekt å si at venner ikke er velkomne på middager lengre dersom de ikke gidder feste til langt på kveld/natt... 

Jeg ønsker allefall heller at mine venner skal komme å kose seg noen timer og dra hjem etter maten, enn at de skal føle seg utestengt bare fordi de ikke henger med hele kvelden. Og det vet jeg er en felles tanke i vennegjengen min, vi er inkluderende selv om ikke alle er natterangler. 
De som trekker seg tilbake tidlig er like gode venner av meg uansett, og det kunne ikke falt meg inn å slutte invitere dem. 

Anonymkode: e407f...f41

De er like gode venner, men det er ikke slik at vi har plass til hele vennegjengen til alle sosiale sammenkomster uansett. Det finnes rikelig med andre anledninger som passer bedre for dem.

Jeg liker f.eks ikke å gå på ski, så derfor blir ikke jeg alltid invitert med på skitur eller hyttetur hvor de ønsker å gå på ski. Jeg kan fint like hyttetur jeg, men da prioriterer de heller de av vennegjengen som ønsker å gjøre de aktivitetene.

Alle trenger ikke å være med på alt. Vi inkluderer heller ikke de som er avholds på vinkvelder, de som har et alkoholproblem på vinsmaking, single på paraktiviteter osv.

Premisset i HI var at middagen/sammenkomster begynte kl. 20. Da synes jeg det er litt frekt å komme og spise, for deretter å stikke kl 21-22. Da er ikke det den rette sosiale aktiviteten for vedkommende.

Men det betyr vel ikke at alle fremtidige sammenkomster trenger å starte kl. 20? 

Jeg blir ikke invitert til løpeturer før jobb (som noen av mine venner arrangerer). De vet at det er uaktuelt for meg å løpe så tidlig. Jeg går da vel ikke og sutrer over at de ikke tilrettelegger for meg. Folk må slutte å sette seg selv i sentrum hele tiden ,og innse at av og til så er man ikke en del av likningen. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

c_buk skrev (På 12.3.2024 den 7.48):

I eksempelet fra HI tenker jeg man bør bli i ca 4 timer. Orker man ikke det er det bedre å takke nei så kan heller verten invitere noen andre.

Å bare komme, spise og dra synes jeg er litt frekt. Om vedkommende hadde gjort det igjen og igjen, hadde jeg sluttet å invitere dem til slike sammenkomster.

Litt enig i denne, selv om det alltids finnes gråsoner.

Man trenger ikke bli til morgenkvisten og drikke seg ut av folkeregisteret, men syntes man skal bli til et par timer etter mat. Iallefall som en grunnregel. Jeg har selv dratt tidlig fra sånne selskaper, men da har jeg alltid gitt verten beskjed i god tid om at jeg f.eks har jobb tidlig dagen etter. Det er veldig kjedelig og styre og ordne så mye som vertskapet har gjort her for at folk skal dra rett etter mat.

Om jeg er på middag/fest og ikke har planer om å holde hele kvelden/drikke selv, så er grunnregelen min å dra hjem når folk begynner å bli fulle. Når folk kommer til det punktet at musikken blir skrudd opp og promillen ikke lenger tilsier at man har hyggelige samtaler rundt bordet, så er folk også kommet til det punktet at de gjerne ikke bryr seg om at du drar lenger 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (2 timer siden):

Litt enig i denne, selv om det alltids finnes gråsoner.

Man trenger ikke bli til morgenkvisten og drikke seg ut av folkeregisteret, men syntes man skal bli til et par timer etter mat. Iallefall som en grunnregel. Jeg har selv dratt tidlig fra sånne selskaper, men da har jeg alltid gitt verten beskjed i god tid om at jeg f.eks har jobb tidlig dagen etter. Det er veldig kjedelig og styre og ordne så mye som vertskapet har gjort her for at folk skal dra rett etter mat.

Om jeg er på middag/fest og ikke har planer om å holde hele kvelden/drikke selv, så er grunnregelen min å dra hjem når folk begynner å bli fulle. Når folk kommer til det punktet at musikken blir skrudd opp og promillen ikke lenger tilsier at man har hyggelige samtaler rundt bordet, så er folk også kommet til det punktet at de gjerne ikke bryr seg om at du drar lenger 😅

Enig angående gråsoner. Og er enig i utdypingene du kommer med her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at relasjoner ikke er transaksjonelle. Jeg veier ikke opp hva jeg får og gir, for eksempel penger i fest mot oppmøtt tid. Jeg vet at noen tenker mer slik, og personlig tenker jeg at da er ikke vi en god sosial match. Jeg unngår mennesker som tenker på den måten, fordi det er slitsomt å skulle «keep score». 

Jeg setter derimot pris på at noen vil komme, selv om de ikke vil være hele kvelden/natten. Jeg setter mer pris på at noen tar en liten tur enn at de ikke kommer i det hele tatt ☺️ Det viser at de likevel ønsker å bruke tid med meg, og støtte opp under mitt initiativ til en sammenkomst, selv om de ikke kan/ønsker å være med på alt.

Jeg tenker også at det er viktig med raushet i vennskap. Vi vet aldri helt hvorfor noen går hjem tidlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (56 minutter siden):

Enig angående gråsoner. Og er enig i utdypingene du kommer med her. 

Ja det finnes stort sett alltid en grunn til at folk gjør som de gjør. Til syvende og sist handler det vel om å både gi og ta. Kanskje man blir en time ekstra av respekt for vertskapet og samtidig bør vertskapet ha full forståelse for at «Nils» drar før 11 pga dårlig helse. 

Å reise hjem av prinsipp klokken 21:30 når middagen begynner klokken 20 syntes jeg i utganspunktet er frekt. Da kunne man like gjerne takket nei til invitasjonen. Men så finnes det alltid unntak som bekrefter regelen, så her finnes det overhodet ikke noen fasit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker folk må få gå hjem når de selv ønsker det.

Anonymkode: 40904...92a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 7.45):

Nei det er det ikke

Anonymkode: cd93b...c7c

Jodda.

Anonymkode: 1dc5c...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo veldig an på dagsform, og evt planer dagen etter.. men hadde nok prøvd å være med i ca 1,5 time etter mat hverfall. Tenker at når folk inviterer så vil dem jo være litt sammen med meg, og takker jeg ja, så synes jeg at en drøy time er innafor, om formen eller noe annet skulle tilsi at jeg ikke kan/bør være lenge.

Anonymkode: 115f2...7a2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit å dra hjem når middagen  er ferdig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemmer meg alltid for at jeg skal holde ut minst en time. Dvs en time utenom evt måltider o.l. da, det er en selvfølge å bli til et evt program er over, men dødtid/ fest får én time av meg. 

Anonymkode: 729e6...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde rundt midnatt til 01:00 vært tiden for å rette snuta hjemmover. Men jeg tar med faktorer som at vi bor litt avsideliggende til og kollektiven går ikke lenger enn til 23:00, så mannen hadde måttet hente meg for at jeg skulle kommet meg hjem. Selv om jeg vet han fint kunne henta meg kl 04:00 om jeg ønsket, så hadde jeg valgt et mer fornuftig tidspunkt for hans del. 

Anonymkode: dd2b2...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare oppe til midnatt nyttårsaften så en stund før det er aktuelt for meg. 

Anonymkode: 9a481...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...